Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-03, 20:55   #46
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174 Visa inlägg
Gald -> Jag tycker att du verkar ha förstått eventuella risker med att plugga i USA. Jag tror som dig att det kommer att bli en väldigt rolig upplevelse. Måhända inte lika billigt (och bra) som i Sverige, men jag hade nog betalat ganska mycket mer för att plugga i USA. Nu har jag aldrig varit där, men jag kan tänka mig att det är riktigt skönt, speciellt ifall man gillar värme.

Lycka till!
Tackar för det Gabriel!
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 21:23   #47
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Man får inte börja jobba i USA bara hur som helst, självklart är det mycket plugg men man har ändå tid och göra saker och ting med och se saker, det är väldigt populärt att plugga i USA och det verkar som de flesta varit väldigt nöjda med att pluggat där borta, känner även 2 st som är där just nu och pluggar och de trivs väldigt bra, de åker på utflykter osv med, de har bland annat besökt Las Vegas.

Måste bara få fråga, har du studerar i USA? Vet du hur allt fungerar osv? För det kan ju va så att det inte är så hemskt som du tror ifall du inte prövat själv. Men självklart kan du ha rätt med men jag får helt enkelt tänka igenom riskerna osv med familjen.

Tack åter igen.
Mvh
Jag själv har ej pluggat i USA, dock har jag en kusin som gjort det och en nära vän som bor och har bott i USA sen han var 10 år gammal.

Och det enda jag kan säga är som jag skrev tidigare, har du pengar, dvs råd att kasta bort några hundra tusen/någon miljon så kan du få en härlig upplevelse. Men räkna inte med att göra några stordåd och få en utbildning som är något att ha utan en stor uppoffring både tid och pengamässigt.

Om du enbart vill dit för att uppleva saker och ha kul så go for it, men räkna med att det kommer att kosta ordentligt med pengar som du med största sannolikhet inte kommer få mycket för, bortsett från upplevelsen då, givetvis.

Vi är otroligt bortskämda i Sverige när det kommer till utbildningsmöjligheter till låga kostnader.

Tycker för övrigt du borde prata med dina föräldrar, se över skolorna, kolla hur mycket kalaset kommer att kosta, vilka jobb du kommer kunna ha möjlighet att få osv.

Jag själv skulle gärna plugga i USA, men jag har insett att det i slutändan inte är värt den uppoffring jag kommer behöva göra senare i livet. Enda gången jag skulle rekommendera någon att studera i USA är om personen fått något typ av stipendium eller haft turen att komma in på en ivy league skola.

Annars kan man lika gärna utbilda sig i Sverige, ta ett lån och resa dit på semester och göra vad man vill istället.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 21:40   #48
Alzie
Registered User
 
Alzies avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 303
Hur svårt är det att få ett stipendium med bra betyg? Och hur mycket brukar de täcka av skolavgiften?
Alzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 21:53   #49
Snafu
Registered User
 
Snafus avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Newcastle upon Tyne, UK
Inlägg: 453
Skaffa utb I Sverige. Skaffa jobb på ftg som har kontor i Sverige och landet du vill flytta till. Det är det rimligaste rådet. Vill du ha kul och skulda ner dig have fun.
__________________
Sy sy sy sy sy sy, tom rulle!
Snafu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 00:51   #50
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Citat:
Ursprungligen postat av Alzie Visa inlägg
Hur svårt är det att få ett stipendium med bra betyg? Och hur mycket brukar de täcka av skolavgiften?
Beroende på stipendium, givetvis. Har inte så stor erfarenhet av stipendium via betyg, men skulle tippa på att det är i stort sett omöjligt att få ett sådant, så länge du inte lyckas komma in på en ivy league skola, då kanske du skulle ha hyfsad chans att hitta något.

"Lättaste" sättet att få ett stipendium är nog att vara duktig inom en idrott eller något annat ett college/universitet i USA kan ha användning för.

+1 på snafu.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 05:35   #51
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ja, att plugga i USA är definitivt en livsresa som man inte glömmer i första taget. Gör det medan du är ung.

Räkna med att lägga ner mycket tid på studier och hårt arbete om du vill vara kvar. Det är svårt, men inte omöjligt. Att plugga i Sverige först och sen försöka ta sig till USA är än svårare, för att inte tala om vad som kan hända under tiden du spenderar ett par extra år hemma.

Senast redigerad av Rahf den 2011-08-04 klockan 05:37.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 06:24   #52
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 179
Har sökt UTH- & ETH Zürich till VT2012.
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 08:42   #53
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Jokester Visa inlägg
Jag själv har ej pluggat i USA, dock har jag en kusin som gjort det och en nära vän som bor och har bott i USA sen han var 10 år gammal.

Och det enda jag kan säga är som jag skrev tidigare, har du pengar, dvs råd att kasta bort några hundra tusen/någon miljon så kan du få en härlig upplevelse. Men räkna inte med att göra några stordåd och få en utbildning som är något att ha utan en stor uppoffring både tid och pengamässigt.

Om du enbart vill dit för att uppleva saker och ha kul så go for it, men räkna med att det kommer att kosta ordentligt med pengar som du med största sannolikhet inte kommer få mycket för, bortsett från upplevelsen då, givetvis.

Vi är otroligt bortskämda i Sverige när det kommer till utbildningsmöjligheter till låga kostnader.

Tycker för övrigt du borde prata med dina föräldrar, se över skolorna, kolla hur mycket kalaset kommer att kosta, vilka jobb du kommer kunna ha möjlighet att få osv.

Jag själv skulle gärna plugga i USA, men jag har insett att det i slutändan inte är värt den uppoffring jag kommer behöva göra senare i livet. Enda gången jag skulle rekommendera någon att studera i USA är om personen fått något typ av stipendium eller haft turen att komma in på en ivy league skola.

Annars kan man lika gärna utbilda sig i Sverige, ta ett lån och resa dit på semester och göra vad man vill istället.
Varför skulle utbildningen inte va något att ha? När den gäller i alla länder. Va e det som säger att utbildningen där är dåligare än vad den är i Sverige?

Har precis hört tvärtom, att det är väldigt bra utbildning att man får massa hjälp m.m.

Enligt Rahf som har varit och pluggat i USA själv, verkar det vara en häftig upplevelse, och som jag också fått höra det innan och som Rahf nämner är det tydligen ännu svårare att ta sig till USA om man väljer att studera i Sverige tydligen.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 09:58   #54
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Det finns väldigt många bra utbildningar i USA men också många som inte håller samma standard. De som är riktigt bra är också riktigt dyra.

Ett alternativ är att börja studera här. Ta ett utbytesår i USA och se hur det är. Då kan du kanske stanna kvar och slutföra utbildningen där så slipper du de 2 åren på collage som jag anser är lite bortkastade.
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 10:54   #55
sandstorm
1/2 eller 2/3?
 
sandstorms avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: DC
Inlägg: 154
Som Cilia säger så finns det inte "en utbildning" i USA som är någon slags universiell master i allt. Finns såklart mängder av olika skolor med mängder av olika utbildningar. Vad är det du vill plugga? vilket område? Jag skulle helt klart ha börjat i den änden.
__________________
Citat:
varför går ja på gym för då? ja springer och styrke tränar hur svårt kan d vara
sandstorm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 19:36   #56
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Håller på att läser igenom vad för saker och ting man kan läsa, och vad som intresserar mig samt kommer gynna mig i framtiden.

Vet ej varför, men e sjuk sugen på att gå på college och spela Amerikansk fotboll osv precis som man har sätt på filmer haha.

Men visst kan man göra annorlunda, det finns flera olika sätt att välja man kan te.x plugga fristående kurser vilket jag anser inte är värt något alls.


Edit: Som jag har förstått det är det gratis att studera på högskola i Sverige? Eftersom skolorna i USA är beroende av studenter som studerar på deras skolor bör de ju göra allt för att få så bra ryckte som möjligt tillskillnad från Sverige då de får pengar av staten hur som helst? Korrekta mig om jag har fel.

Mvh
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST

Senast redigerad av Gald den 2011-08-04 klockan 19:38.
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 19:43   #57
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Edit: Som jag har förstått det är det gratis att studera på högskola i Sverige? Eftersom skolorna i USA är beroende av studenter som studerar på deras skolor bör de ju göra allt för att få så bra ryckte som möjligt tillskillnad från Sverige då de får pengar av staten hur som helst? Korrekta mig om jag har fel.

Mvh
Ja, du har fel. Oavsett var pengarna kommer i från så är en skola alltid beroende av elever/studenter/kunder.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 20:18   #58
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Jo självklart, men om du ändå har din standardlön som du får hela tiden så blir du ju trygg. Om du däremot är beroende av att få in så mycket studenter som möjligt och ge skolan ett bra rykte så leder det ju oftast till att man anstränger sig mer och försöker sprida ett så gott ryckte som möjligt.

Precis som egna företagare får slita som fan i början för att de blir tvugna och de gör sitt allra bästa, medans folk som får lön av staten inte behöver oroa sig lika mycket och kan ta det lugnt för pengarna kommer in på kontot varje månad.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 20:22   #59
Dexterity
Registered User
 
Dexteritys avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Edit: Som jag har förstått det är det gratis att studera på högskola i Sverige? Eftersom skolorna i USA är beroende av studenter som studerar på deras skolor bör de ju göra allt för att få så bra ryckte som möjligt tillskillnad från Sverige då de får pengar av staten hur som helst? Korrekta mig om jag har fel.

Mvh
Hur mycket anslag en svensk högskola/ett svenskt universitet får beror bland annat på hur många platser de har att bereda. Fler platser -> större anslag.

Apropå att åka utomlands för att plugga så tycker jag som de flesta här inne att man bör plugga i Sverige och sedan söka sig utomlands, antingen under utbildningen (= utbytesår/utbytestermin) eller genom det jobb du skaffar dig tack vare utbildninge (förutsatt att man inte har gott om pengar). Det blir mycket billigare på det viset. Om du söker en upplevelse så kan jag säga att det är skitkul att gå på universitet här i Sverige. Om du är trött på Sverige så finns det som sagt utbytesår/utbytestermin och det finns inget som hindrar dig att åka utomlands på semester!

Men det är du som bestämmer, personligen tycker jag att kostnaden definitivt överstiger nyttan med att genomföra en hel utbildning utomlands med tanke på de förmånliga utbildningsmöjligheter vi har här i Sverige.

Senast redigerad av Dexterity den 2011-08-04 klockan 20:24.
Dexterity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 20:22   #60
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Jo självklart, men om du ändå har din standardlön som du får hela tiden så blir du ju trygg. Om du däremot är beroende av att få in så mycket studenter som möjligt och ge skolan ett bra rykte så leder det ju oftast till att man anstränger sig mer och försöker sprida ett så gott ryckte som möjligt.

Precis som egna företagare får slita som fan i början för att de blir tvugna och de gör sitt allra bästa, medans folk som får lön av staten inte behöver oroa sig lika mycket och kan ta det lugnt för pengarna kommer in på kontot varje månad.
Lol.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)