Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-18, 18:29   #1
Pontus95
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 1
Hur träna som lagerarbetare?

Hej,

Jag arbetar som lagerararbetare och plockar en massa dryck precis som i nedanstående klipp. Har gjort det i ett år och har märkt av att både konditionen och styrkan har blivit bättre, speciellt styrkan.

Tycker det är roligt att ha blivit starkare så nu vill jag börja styrketräna och undrar hur jag ska lägga upp min träning så att det inte påverkar vare sig mitt arbete eller träning negativt.

Träna måndagar, onsdagar och fredagar, linjär periodisering, köra lättast på måndag, tyngre på onsdag och tyngst på fredag, så jag har helgen att vila upp mig på? Träna 80% basövningar och 20% isolationsövningar?

Eller?

Syftet är att bli både starkare och större.

Pontus95 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 19:14   #2
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Jag har liknande jobb. Kanske jobbade lite mer likt som du för två år sedan.
Jag tränar korta pass varje dag. Tycker inte det påverkar jobbet i någon större utsträckning. Så länge man håller god teknik i både jobb och träning.

Din variant fungerar säkert bra.

Jobbet blir lättare på sikt med styrketräning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 19:29   #3
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Jobbade med lager ett par år till och från och tyckte konditionen är det viktigaste. Har du en bra kondition är man inte lika slut i slutet av dagen!

Edit: kan vara bra ifall jag läser frågan med!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 19:30   #4
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Jag har bara positiva erfarenheter av att jobba fysiskt. När jag gjorde det så var jag som starkast i gymmet också. Speciellt efter en hel arbetsdag, då var man bra uppvärmd.

Tycker det fysiska arbetet i vardagen hjälper en mycket i styrketräningen. Dock så tycker jag inte gymträningen hjälper så mycket för arbetet. Helt annan styrka när man lyfter saker som är otympliga, fler små muskler aktiveras, tror det är därför jag känner mig så mycket bättre på gymmet efter en arbetsdag. Dessutom så blir de flesta fysiska arbeten också mer krävande för flåset, det är mer likt strongman på det sättet.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 19:38   #5
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Ahhh..i ungdomen som lagerarbetare på gb glass....alla kalorier intagna på arbetstid, lönen festades upp helgen efter lönedagen. Det var tider det...
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 10:50   #6
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Ingen särskild träning för egen del. Konditionen hjälper både arbete & träning, men träna på som vanligt du.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 11:04   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har också jobbat en del med fysiska jobb och håller med om att du ska träna som vanligt. Undantaget är att du kanske måste ta det extra lugnt med träningen i början och försiktigt trappa upp. Kolla hur det känns i lederna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 11:38   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Hans kemi med kameramannen är bland det bästa jag sett.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 12:54   #9
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Har också jobbat i lager men pajade ryggen efter någon månad och detta var samtidigt som jag styrketränat i 5 år.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-20, 03:59   #10
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Med erfarenhet av en massa tyngre lyft, stå och gå jobb på hårda golv så använde somliga bälten på jobbet och man lärde sig lyfta med benen etc.En del använder stödstrumpor för sport. Själv vände jag på många övningar så de blev olika det jag gjorde på jobbet, mer horisontell träning på gymet, benpress i stället för böj etc. Så blev allt mer jag gjorde mer allomfattande och mindre slitage på fötter och knän. När man är 20 kan man göra vad som helst, man har inte gått sönder än men när man gör det, om man gör det så...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 13:27   #11
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Jag tränade innan jobbet under de fyra år jag jobbade på lager. Hellre trött i kroppen på jobbet efter träningen än trött i kroppen på gymmet efter jobbet.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)