Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-17, 11:14   #1
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
kan alla få massiva pecs?

Jag tränar och tränar mina bröst men de växer liksom aldrig som jag vill. Ser ut lite som Eugen Sandow i proportionerna. Jag har lite större pecs. Kan alla få massiva pecs med rätt träning?

KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 14:02   #2
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag tror inte det, men alla kan få åtminstone marginellt större pecs än de har/hade som otränade.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 07:25   #3
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Svårt att se hur man inte kunna pecs med bänkpress
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 07:28   #4
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Svårt att se hur man inte kunna pecs med bänkpress
jag tränade mykcet bengt press förut och var helt ok stark men fick inte massiva pecs
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 09:33   #5
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Om det inte är något fel på dig så borde du kunna få skapliga pecs.

__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 09:51   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Svårt att se hur man inte kunna bygga pecs med bänkpress
Normalt utförd bänkpress är troligen den sämsta bröstbyggaren oftast bra för front delta och triceps.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 10:02   #7
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Normalt utförd bänkpress är troligen den sämsta bröstbyggaren oftast bra för front delta och triceps.
Okej, men om man kör bra övningar: Kan alla få proportionerliga pecs eller är vissa dömda att ha som på bilden? Känns som att jag ser mindre ut än jag är pga att mina bröstmuskler inte är proportionerliga. Bröstmusklerna är ju mycket av det man ser genom kläderna.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 10:34   #8
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Nej, alla kan inte få massiva pecs.

De flesta kan dock få större än vad de för tillfället har. Så fortsätt kötta!
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 11:14   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Okej, men om man kör bra övningar: Kan alla få proportionerliga pecs eller är vissa dömda att ha som på bilden? Känns som att jag ser mindre ut än jag är pga att mina bröstmuskler inte är proportionerliga. Bröstmusklerna är ju mycket av det man ser genom kläderna.
Klart att du får mer proportionella pecs om du tränar dem. Det tar tid att få muskler och vissa muskler växer snabbare och blir ofta favoritövningar för individen som då snedtränar sig.

Vilken bild pratar vi om här ?

Vid Eugen Sandow tid så var idealet på kropp Grekiska statyer:

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-01-18 klockan 11:21.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 11:24   #10
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Klart att du får mer proportionella pecs om du tränar dem. Det tar tid att få muskler och vissa muskler växer snabbare och blir ofta favoritövningar för individen som då snedtränar sig.

Vilken bild pratar vi om här ?

Vid Eugen Sandow tid så var idealet på kropp Grekiska statyer:

Maken till ful staty... Grekerna vänder sig i graven.



d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 11:29   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Normalt utförd bänkpress är troligen den sämsta bröstbyggaren oftast bra för front delta och triceps.
Bänkpress är jättebra. Den ger ofta längre ROM än hantelpress, tillåter hyfsat tung vikt även om man är förutmattad och ger bra kontakt i bröstet. Bra både som bröstövning och generellt för hela överkroppens pressulatur (det är et ord). Dessutom ger den bra överföring till varenda annan pressövning för överkroppen man kan utföra.

Ju mer du kan bänka, ju mer kan du pressa i maskin, med hantlar, med kettlebells både vågrät, lodrät och allt däremellan.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 12:07   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Bänkpress är jättebra. Den ger ofta längre ROM än hantelpress, tillåter hyfsat tung vikt även om man är förutmattad och ger bra kontakt i bröstet. Bra både som bröstövning och generellt för hela överkroppens pressulatur (det är et ord). Dessutom ger den bra överföring till varenda annan pressövning för överkroppen man kan utföra.

Ju mer du kan bänka, ju mer kan du pressa i maskin, med hantlar, med kettlebells både vågrät, lodrät och allt däremellan.
Nu var det här mycket självupplevt under många år egen iakttagelser och tränat med många storheter inom byggning. Nu tar bänkpress väldigt individuellt och ett fåtal får bra bröstmuskelutveckling av normal bänkpress men majoriteten får inte det.

Nu har jag varit ganska bra bänkpressare, men tyvärr tar leder och nerver stryk av tunga övningar, så att det är inte läget idag. Men i min storhetstid körde jag med lätthet 12 reppare på 120-130kg i snedbänk och klämde 175 kg i tävlingsbänk med stopp enbart med handledsbindor. Därför borde jag låta som dig i det här fallet men det jag gör inte. Står fast vid att bänkpress är generellt en sämre övning för att bygga pecs.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-01-18 klockan 12:11.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 12:27   #13
Card
Registered User
 
Cards avatar
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Står fast vid att bänkpress är generellt en sämre övning för att bygga pecs.
Så vilken är en bättre övning för att bygga pecs?
Card är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 12:30   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu var det här mycket självupplevt under många år egen iakttagelser och tränat med många storheter inom byggning. Nu tar bänkpress väldigt individuellt och ett fåtal får bra bröstmuskelutveckling av normal bänkpress men majoriteten får inte det.

Nu har jag varit ganska bra bänkpressare, men tyvärr tar leder och nerver stryk av tunga övningar, så att det är inte läget idag. Men i min storhetstid körde jag med lätthet 12 reppare på 120-130kg i snedbänk och klämde 175 kg i tävlingsbänk med stopp enbart med handledsbindor. Därför borde jag låta som dig i det här fallet men det jag gör inte. Står fast vid att bänkpress är generellt en sämre övning för att bygga pecs.
vad är då en normalt utförd bänkpress? Maxbredd för SL, så stor brygga man kan uppbåda, legdrive osv? Eller är det en övning som är väldigt lik en armhävning, fast liggande på en bänk? Något som utförs ungefär som hantelpress, fast med stång?

Det här vill jag kalla en normalt utförd bänkpress:

https://exrx.net/WeightExercises/Pec...l/BBBenchPress


Det är en bra bröstövning och basövning. Inte ett måste, men en bra övning. Ungefär lika bra som hantelpress, fast kräver mindre stabilitet. Ungefär lika bra som en maskinpress, fast kräver mer stabilitet. på sätt och vis ett mellanting mellan hantelpress och maskinpress, svårighetsmässigt
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 14:44   #15
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Vill man ha en förändring och få större muskler så är det träna övningen frekvent och ligga på överskott så man går upp i vikt över längre tid.

Att försöka få större muskelmassa och inte ligga på överskott är en extremt långsam process och resultaten brukar inte ge någon större förändring i muskelmassa mer än att proportionerna ser bättre ut över tid.

Med det sagt. Träna bröst med hantlar. Skippa alla 30 olika varianter samt flyes med mera. Kör enkel plan press med hantlar på en bänk och gå så djupt man kan ner i armhålorna för full rom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)