Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-07, 18:02   #16
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Vissa av oss har fysik som gör att det inte spelar roll om man mäter 30 eller 40+ cm, man ser lika klen ut ändå. Jag har själv utan att gjort en curl lagt på mig nästan en decimeter extra över armarna genom roddar, latsdrag och chins senaste tre åren, men ser fortfarande ut som en sillmjölke.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 18:11   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag har klena armar, men har noterat att de med stora armar alltid fuskar med tekniken. Själv kör jag alltid strikt, men förhållande ”ju sämre teknik, desto grövre armar” verkar gälla starkt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 19:11   #18
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
När jag hade som störst armar, ca 50 cm, körde jag få set (4-6 set), lång vila (3-10 min), gristungt (3-6 rep) och ganska ostrikt 1 gång i veckan.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 21:09   #19
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Personligen tror jag att det är lätt att trötta ut armarna + övriga muskler med att dela upp det för mycket.

Volymen är inte allt utan kontakt och gensvar från musklerna brukar betyda bra träningsinsats.

Tungt 6-12 i basövningarna. lättare i isolationsövningarna 8- 30 med fokus och kontakt. Använd hela muskelns arbetsområde och känn efter att de(Muskeln) drar ihop sig och inte kontraherar statiskt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-01-07 klockan 21:11.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 22:28   #20
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har klena armar, men har noterat att de med stora armar alltid fuskar med tekniken. Själv kör jag alltid strikt, men förhållande ”ju sämre teknik, desto grövre armar” verkar gälla starkt.
Det är roligt att köra ostrikt med! Jag hatar att träna just armar och brukar alltid kolla på gamla Sergio Oliva eller Larry Scott filmer för att hitta inspiration till galna övningar eller lite schyst sving och gung



En personlig favorit, https://youtu.be/_PlZpGyEa2E?t=164

Det här var grabbar med de största kanonerna som någonsin gått på denna jord så något måste väl de gjort rätt.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-01-07 klockan 22:30.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 23:04   #21
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
/-För mig är det primärt att gå upp i vikt som gäller när armarna ska växa. Det enda som händer när jag ligger +/- 4 är att de blir ådrigare
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 23:51   #22
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
ska man alltså köra 80 set armar och 576 reps i veckan?
Det är vad mina armar har svarat bäst på.
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 23:59   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det där var iofs strikt..!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 07:51   #24
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det är roligt att köra ostrikt med! Jag hatar att träna just armar och brukar alltid kolla på gamla Sergio Oliva eller Larry Scott filmer för att hitta inspiration till galna övningar eller lite schyst sving och gung



En personlig favorit, https://youtu.be/_PlZpGyEa2E?t=164

Det här var grabbar med de största kanonerna som någonsin gått på denna jord så något måste väl de gjort rätt.
Pågafan ser ju ut att ha låst armbågen helt för att undivka träna biceps. Han svingar upp vikten som en orangutang. Kör man tunga basövningar och drar i sig hästadoser tillväxthormon och testosteron så kan man säkert hävda att man tränar biceps med låst armbåge samtidigt som man har fina biceps.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 08:11   #25
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Pågafan ser ju ut att ha låst armbågen helt för att undivka träna biceps. Han svingar upp vikten som en orangutang. Kör man tunga basövningar och drar i sig hästadoser tillväxthormon och testosteron så kan man säkert hävda att man tränar biceps med låst armbåge samtidigt som man har fina biceps.
Om du tror att nåt av det utförandet i videon inte mördar biceps eller kan jämföras med att "svinga som en orangutang" så är du ju pantad. Men som vanligt med elitbyggare så kan de inget alls om träning utan det är bara pga testo som de blir grova.... suck
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 08:20   #26
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Om du tror att nåt av det utförandet i videon inte mördar biceps eller kan jämföras med att "svinga som en orangutang" så är du ju pantad. Men som vanligt med elitbyggare så kan de inget alls om träning utan det är bara pga testo som de blir grova.... suck
Olåst armbåge och halva vikten hade sannolikt gett samma resultat.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 17:52   #27
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
När jag hade som störst armar, ca 50 cm, körde jag få set (4-6 set), lång vila (3-10 min), gristungt (3-6 rep) och ganska ostrikt 1 gång i veckan.
Får man inte ont i leder av att göra så, t.ex skivstångscurl?

Skivstångscurl tycker jag ger en helt annan anspänning i kroppen än kabelcurl.

Samma sak när man börjar curla tyngre vikter med hantlar. Det börjar snabbt känns obekämt när man kommer upp i tyngre hantlar.

Vad jag menar, ju tyngre man lastar på desto mindre kontroll över vikten har man och det börjar göra ont lite varstans. Är det verkligen värt den extra påfrestningen det ger att träna så? Ger det bättre resultat?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 18:07   #28
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Armbrytning + strikta progressionsövningar för drag, press, triceps (ej biceps) samt underarmar, samt pumpande av underarmar har iaf funkat bättre för mig än (mer/hårdare) progressionsövningar i press + pumpande av biceps. Med typ samma totalvolym då. Men säger ju egentligen ingenting.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 22:54   #29
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Får man inte ont i leder av att göra så, t.ex skivstångscurl?

Skivstångscurl tycker jag ger en helt annan anspänning i kroppen än kabelcurl.

Samma sak när man börjar curla tyngre vikter med hantlar. Det börjar snabbt känns obekämt när man kommer upp i tyngre hantlar.

Vad jag menar, ju tyngre man lastar på desto mindre kontroll över vikten har man och det börjar göra ont lite varstans. Är det verkligen värt den extra påfrestningen det ger att träna så? Ger det bättre resultat?
No pain = no gain.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 09:25   #30
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Får man inte ont i leder av att göra så, t.ex skivstångscurl?

Skivstångscurl tycker jag ger en helt annan anspänning i kroppen än kabelcurl.

Samma sak när man börjar curla tyngre vikter med hantlar. Det börjar snabbt känns obekämt när man kommer upp i tyngre hantlar.

Vad jag menar, ju tyngre man lastar på desto mindre kontroll över vikten har man och det börjar göra ont lite varstans. Är det verkligen värt den extra påfrestningen det ger att träna så? Ger det bättre resultat?
Jo fick jäkligt ont, och slet av bicepfästet tillslut också. Körde inte lika ostrikt som Sergio gör i sin video men lite åt det hållet, jag körde en långsammare excentrisk fas också. Men vikten var så tung att redan första repen var grisig. Langster la upp någon film nyss där han kör skivstångscurl, var exakt så jag också körde. Säger inte heller att det är det bästa för alla, men det var så jag körde när jag hade som störst armar. Var ungefär så jag tränade alla muskelgrupper när jag var som störst.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)