Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-17, 16:37   #346
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Ateist.

Min syn på religion är att det är en manifestation av biologiska instinkter människan har att samarbeta och tillsammans skapa gemensamma regler och mål. Men de konstruktioner vi människor har byggt upp och dokumenterat är så komplexa att många inte längre känner att "religion" i bemärkelsen "gud" behövs. I stället har vi andra gemensamma mål att sträva efter: mänskliga rättigheter, djurrätt (för vissa), vetenskap, teknologi etc. Dock tror jag att religiösa högtider som även ateister firar spelar en stor roll i att ena medborgare inom ett visst land eller världsdel. Speciellt när samhällen blir mer och mer individualistiska.

Senast redigerad av xan den 2020-01-17 klockan 16:38.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 16:41   #347
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Bor man i Sverige och uppväxt som svensk är man kristen, pungt slut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 16:55   #348
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Så då överdriver de när de sa att han skulle samla två av vardera djur för att Gud skulle dränka alla syndare och som jag har förstått historien bara sparade Noak och hans familj?
Det var väl så det upplevdes av dem som genomlevde det hela. De var inte allvetande och hade inte tillgång till jordens alla djur. Sedan finns det ju inget i bibeln som säger att Gud bryr sig om alla människor. Han bryr sig om dem han ingått i förbund med och han är oförlåtlig mot dem som bryter mot det. Syftet med floden var att straffa de avfälliga. Övrig skada var kollateral och rörde knappast Gud i ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Så återigen en tolkningsfråga gällande de första människorna? För då kan jag kanske lättare köpa det även om jag fortfarande ställer mig skepisk till revbenshistorien och pratande ormar. För som jag har förstått (kan aha fel) spred sig den mitokondiella Evas arv genom generationerna till de flesta av vårt släkte. Dock skiljer dt sig några årtusenden mellan mitokondrie-Eva (200'000-150'000 år sedan) och Kromosom-Adam som kom sen (ca 60'000 år sedan). Sedan även m det är för tillfället en vedertagen hypotes så undersöker de fortfarande om det kan stämma och de är beredda att förkasta den om den skulle visa sig felaktig då det finns en del kritik till hypotesen. Till skillnad mot bibel-Adam som var först och bibel-Eva som verkas antas utan att ens fundera på om det kan stämma.
Det står inte heller att Adam i bibeln var far till allt levande så inga problem där.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Fortfarande även om andra dyrkades så står det att Jahve är den nda guden och då borde ju fde egyptiska gudarna inte vara mer verkliga än att man skulle dyrka Spinelmannen. Så hur lyckades då prästerna förvandla sina stavar till ormar? För antar att Jahve inte spelade ett dubbelspel där och förvandade båda sidornas stavar. Och ja jag vet att Moses stavorm var mäktigare och käkade upp de två andra.
Han är en Gud som inte tolererar att hans följare dyrkar andra gudar. Det här är en icke-fråga. Det finns ingen motsägelse annat än i ditt huvud.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Så jag har tyvärr inte kommit närmare ljuset än utan är kvar i min värld där det är mer evolution och den som anpassar sig bäst till förändringarna som överlever. Och trots att jag inte är troende så har jag ändå moral att inte ut och ha ihjäl en massa på gatan just för att jag anser det oetiskt och fel. ^^ Tillika brukar jag våld enbart i självförsvar och för att överleva. Och detsamma gäller mina syskon och närmsta vänner samtliga icke troende. En kompis är till och med värre hedning än vad jag är.
Lyckligtvis bryr jag mig inte om din frälsning.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 16:57   #349
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Citat:
Ursprungligen postat av Zekewarg Visa inlägg
Har väldigt svårt förstå vuxna människor som tror på sagor.
Som någon skrev kan förstå det till viss del om man är född i Iran tex och hjärntvättad sen barndom men annars?.
Eller en livskris i slutet av livet där man har dödsångest och söker tröst och trygghet.
Dödsångesten blir säkert lättare att bära ifall du sett och hjälp andra efter bästa förmåga och ångra allt fel du gjort. Det kan kännas bra att söka förlåtelse.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 17:28   #350
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Om man ska lägga vikt vid varje ord så tar det lång tid och det måste man göra om man vill undvika att sortera bort sånt som inte passar in i ens förutfattade meningar eller helt enkelt är tråkigt.
Vilket var precis vad jag skrev i min parantes.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 21:29   #351
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
För övrigt så är det intressant att kolla vad vetenskapen faktiskt säger om religiositet. Större lycka, livskvalitet, och optimism. Mindre risk för cancer, lägre blodtryck, bättre immunförsvar. Även intressant att de största vetenskapsmännen genom tiderna såsom Copernicus, Newton, och Tesla var djupt religiösa. Den kognitiva dissonansen som detta genererar i ateisterna som å ena sidan höjer vetenskapen till skyarna men å andra sidan hatar religion måste vara astronomisk. Ännu jobbigare blir det när vetenskapen, som ateisterna älskar så, föreslår att ateism är en mutation som minskar överlevnadschansen för dess bärare.

http://midus.wisc.edu/findings/pdfs/1749.pdf
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 21:31   #352
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
För övrigt så är det intressant att kolla vad vetenskapen faktiskt säger om religiositet. Större lycka, livskvalitet, och optimism. Mindre risk för cancer, lägre blodtryck, bättre immunförsvar. Även intressant att de största vetenskapsmännen genom tiderna såsom Copernicus, Newton, och Tesla var djupt religiösa. Den kognitiva dissonansen som detta genererar i ateisterna som å ena sidan höjer vetenskapen till skyarna men å andra sidan hatar religion måste vara astronomisk. Ännu jobbigare blir det när vetenskapen, som ateisterna älskar så, föreslår att ateism är en mutation som minskar överlevnadschansen för dess bärare.

http://midus.wisc.edu/findings/pdfs/1749.pdf
Jag hade varit lyckligare om jag trodde att Angelina Jolie var ihop med mig. Det innebär inte att jag kommer tro att Angelina Jolie är ihop med mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 21:41   #353
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Bor man i Sverige och uppväxt som svensk är man kristen, pungt slut.
Nej, punka slut.
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 21:44   #354
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag hade varit lyckligare om jag trodde att Angelina Jolie var ihop med mig. Det innebär inte att jag kommer tro att Angelina Jolie är ihop med mig.
Vad tror du att du bevisar med din nihilism? En del faller ner i trollgrytan när de är små. Du föll ned i den svarta pillerburken. Ironin är att din enda räddning är Jesus.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 21:50   #355
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
För övrigt så är det intressant att kolla vad vetenskapen faktiskt säger om religiositet. Större lycka, livskvalitet, och optimism. Mindre risk för cancer, lägre blodtryck, bättre immunförsvar. Även intressant att de största vetenskapsmännen genom tiderna såsom Copernicus, Newton, och Tesla var djupt religiösa. Den kognitiva dissonansen som detta genererar i ateisterna som å ena sidan höjer vetenskapen till skyarna men å andra sidan hatar religion måste vara astronomisk. Ännu jobbigare blir det när vetenskapen, som ateisterna älskar så, föreslår att ateism är en mutation som minskar överlevnadschansen för dess bärare.

http://midus.wisc.edu/findings/pdfs/1749.pdf
Bethe, Bohr, Curie, Dirac, Feynman, Hawking, Higgs, Nobel, Oppenheimer, Shrödinger, Sokal, Turimg.... för att nämna några. Att det funnits mycket stora vetenskapsmän som varit religiösa är sant, men listsan med ateister och agnostiker är rätt jäkla gedigen.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 22:04   #356
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad tror du att du bevisar med din nihilism? En del faller ner i trollgrytan när de är små. Du föll ned i den svarta pillerburken. Ironin är att din enda räddning är Jesus.
På vilket sätt är det nihilism att betrakta sig själv och världen nyktert och ärligt? Dio gör en bra poäng. Ibland kan det göra oss lyckligare om vi inbillar oss saker. Det tenderar dock inte att vara ett långsiktigt recept för framgång.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 22:05   #357
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad tror du att du bevisar med din nihilism? En del faller ner i trollgrytan när de är små. Du föll ned i den svarta pillerburken. Ironin är att din enda räddning är Jesus.
Jag är hundra procent seriös. Ditt argument var "man mår bättre av tro på gud, alltså är det rätt att tro på gud". Jag bevisade väldigt elegant att man inte gör rätt i att tro på något bara för att det får en att må bättre.

Detta är så självklart att det är inte annat än absurt att du påstår att vi har kognitiv dissonans.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 22:15   #358
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är hundra procent seriös. Ditt argument var "man mår bättre av tro på gud, alltså är det rätt att tro på gud". Jag bevisade väldigt elegant att man inte gör rätt i att tro på något bara för att det får en att må bättre.
Det är ingen argumentation. Det är en observation.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 22:41   #359
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Bethe, Bohr, Curie, Dirac, Feynman, Hawking, Higgs, Nobel, Oppenheimer, Shrödinger, Sokal, Turimg.... för att nämna några. Att det funnits mycket stora vetenskapsmän som varit religiösa är sant, men listsan med ateister och agnostiker är rätt jäkla gedigen.
Ingen av dem når upp till anklarna på tidigare nämnda namn förutom möjligen Schrödinger som såväl rationellt som spirituellt var en sökare. Samtliga opererade i en kristen kultur och bar på kristna värderingar vare sig de identifierade sig som ateister eller inte.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 22:49   #360
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427


Ouch.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)