Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-15, 10:45   #121
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Kl 10:11 - SVT har de en artikeln där de intervjuar toalettpapperstillverkaren i Lilla Edet. De säger att att vi inte behöver hamstra toalettpapper. Produktionen är i full gång och de ser ingen risk för brist:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-toalettpapper

Kl 10:12 - SVT rapporterar om en full utvecklad brand på pappersbruket i Lilla Edet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...lla-edets-bruk
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 11:04   #122
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Flockimmunitet verkar vara Sveriges strategi så räkna med att du kommer bli smittad.
Nu har Anders Tegnell dementerat det. Så nu får vi vänta på att någon talesperson kommer ut och översätter vad han egentligen menar.
Börjar bli lite pinsamt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 11:37   #123
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Kl 10:11 - SVT har de en artikeln där de intervjuar toalettpapperstillverkaren i Lilla Edet. De säger att att vi inte behöver hamstra toalettpapper. Produktionen är i full gång och de ser ingen risk för brist:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-toalettpapper

Kl 10:12 - SVT rapporterar om en full utvecklad brand på pappersbruket i Lilla Edet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...lla-edets-bruk
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 11:45   #124
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Nu har Anders Tegnell dementerat det. Så nu får vi vänta på att någon talesperson kommer ut och översätter vad han egentligen menar.
Börjar bli lite pinsamt.

Det stämmer. Jag har däremot svårt att tro att någon skulle kunna erkänna att det är Sveriges strategi. Enligt hans uttal så verkade han ju lite inne på att det är vad som ändå kommer ske av sig självt i slutändan.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 11:55   #125
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Ni behöver lugna ner er och sitta ner i båten härinne. Om ni dör dör ni. Om ni får permanenta skador får ni det. Det är en del av att vara människa. Trösta er med att vi lever under intressanta tider, och vi kan ta lärdom av detta när det väl är över.

PS. Folk behöver bli proaktiva istället för reaktiva och jag hade rätt hela tiden.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 12:19   #126
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag tycker det är intressant det här att när det pratas om fantasiproblem som miljön så då ska det vara panik och extrema kostbara åtgärder pronto. Men när det gäller verkliga problem såsom Corona då plötsligt är ekonomin en prioritet.
Det är Sverige i ett nötskal. Fullt fokus på fel saker, kombinerat med total inkompetens på viktiga myndighetsposter.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 12:19   #127
oath5
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 487
Finns det svar på hurvida Corona smittar under inkubationstiden eller när man redan är smittad men inte har några symptom än?
Jag har gjort mig ovän med morsan nu för hon ska envisas med att hälsa på mormor och morfar dagligen (de bor grannar) som är 85+ och mormor hade en stroke för 15 år sen som gjorde henne förlamad i halva kroppen.
oath5 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 12:21   #128
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av oath5 Visa inlägg
Finns det svar på hurvida Corona smittar under inkubationstiden eller när man redan är smittad men inte har några symptom än?
Jag har gjort mig ovän med morsan nu för hon ska envisas med att hälsa på mormor och morfar dagligen (de bor grannar) som är 85+ och mormor hade en stroke för 15 år sen som gjorde henne förlamad i halva kroppen.
Ja man smittar innan man får symtom.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 12:27   #129
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ja man smittar innan man får symtom.
Läs vårdguidens information. Dom motsäger WHOs rapporter i sitt informationsblad. Det är fan skrämmande.


https://vardgivarguiden.se/globalass...entinformation

"Hur smittar covid-19? Tiden från det att man smittas till man blir sjuk (inkubationstiden) varierar mellan 2 och 14 dagar, vanligast fem dagar. Coronavirus smittar genom så kallad dropp- och kontaktsmitta. När en person nyser eller hostar bildas smittsamma droppar i luften. Då kan den som står nära bli smittad. När dropparna har fallit ned på ytor eller föremål kan smittämnen föras vidare därifrån, oftast via händerna.Det nya coronaviruset börjar smitta när man blir sjuk, och inte under inkubationstiden. Man är mest smittsam under den tid som man är sjuk och har symtom. När man blivit frisk och inte har haft några symtom under 2 dygn b rukar man inte längre vara smittsam. Men ibland måste din läkaregöra en särskild bedömning av smittsamheten i ditt fall."
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 12:29   #130
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av oath5 Visa inlägg
Finns det svar på hurvida Corona smittar under inkubationstiden eller när man redan är smittad men inte har några symptom än?
Alla tecken pekar på det:



Överlag är FHIs genomgång (pdf) väldigt grundlig om man är intresserad.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 12:42   #131
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Det absolut viktigaste just nu, förutom att bunkra dasspapper, är att så ofta som möjligt påtala vem som hade rätt från början och hur uppenbart det var vilka åtgärder som skulle ha vidtagits.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 12:46   #132
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Som någon som just nu sitter i en krisorganisation så är jag helt med på hur beslutsfattande går till inom myndigheterna (vilket generellt är väldigt bra).

Och du har helt rätt i att Sverige skickar fram myndigheterna istället för politikerna, vilket är hela poängen med våra myndigheter. Så det är gott.

Javisst är Regnell inte mediatränad, men att kommentera om t.ex. jämlikhet och vad är mer eller mindre schyssta på andra som jobbar är snett. Han har gjort ett par sådana uttalanden, vare sig vid telefonkonferens eller media. Det får förtroendet att sjunka snabbare än snabbast.
Jag jobbade själv på en designerad expertenhet på en stor svensk myndighet tidigare men slutade därför att jag inte pallade med de extreeeemt långsamma och överkompenserade beslutsvägarna. Dock var det mer en krock mellan min personlighet och myndighetsutövning - på det stora hela tycker jag att det är jättebra att myndigheter (och människor som arbetar på myndigheter) är såpass välgrundade i sina beslut. Så där håller vi med varandra. Det jag däremot kan tycka blir lite fel i den här situationen är att statsepidemiologen blir någon slags medial frontfigur, medan politikerna i princip sätter sig i karantän på Rosenbad. Självklart är det superviktigt att regeringen i det här läget lägger stor vikt kring vad FHM säger, men jag tycker nog att våra statsråd kunde ta en mer framträdande publik roll och t.ex. närvara vid de presskonferenser som FHM, MSB och Socialstyrelsen haft. Det måste gå åt väldigt mycket energi och resurser på alla dessa myndigheter just nu bara att hantera medierna.

Att han uttalat sig om hemjobb har jag faktiskt missat så jag kan inte riktigt ta ställning till (själv har jag varit extremt ojämlik och jobbat hemifrån i flera veckor redan ).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 13:09   #133
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Att han uttalat sig om hemjobb har jag faktiskt missat så jag kan inte riktigt ta ställning till (själv har jag varit extremt ojämlik och jobbat hemifrån i flera veckor redan ).
https://twitter.com/hanifbali/status...58212759523331

Synd att man inte insåg potentialen. En "best of Tegnell" hade blivit viral.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 13:20   #134
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Att han känner ett måste att blanda in jämlikhet i detta är ju ett tecken på något som gått väldigt snett här i Sverige.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 13:28   #135
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
https://twitter.com/hanifbali/status...58212759523331

Synd att man inte insåg potentialen. En "best of Tegnell" hade blivit viral.
Av min erfarenhet av kommunikatörer, tror någon skickat in honom på en snabbkurs medieträning. Och bad honom poängtera vissa saker, blev kanske inte så bra.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)