Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-15, 00:34   #91
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ja mina åtgärder var med nödvändighet hårdare eftersom det uttalade målet var 0 fall utanför karantän.
Men jag tror det blir för kostsamt för landet eftersom man i det läghet har så lite information och näringslivet och svenskars vardag skulle drabbats väldigt hårt.

Skulle vi reagerat likadant när man fick vetskap om SARS? MERS? Svininfluensan?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 00:43   #92
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Men jag tror det blir för kostsamt för landet eftersom man i det läghet har så lite information och näringslivet och svenskars vardag skulle drabbats väldigt hårt.

Skulle vi reagerat likadant när man fick vetskap om SARS? MERS? Svininfluensan?
Lösningen är givetvis att alltid ha ett stabilt system på plats. Inte att gå från 0 till 100 så fort orosmoln visar sig på himlen. Internationellt resande och import/export i den skala vi har idag är fullkomligt onödigt. Länder får återgå till att producera mera av vad de behöver och folk får återgå till husvagssemestrar på hemmaplan och videokonferenser istället för affärsmöten IRL kors och tvärs över planeten.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 00:56   #93
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Corona är ju för övrigt vad det verkar flera magnituder mer smittosamt än vad exempelvis SARS var med sitt 8 månaders förlopp och sina cirka 8000 bekräftade fall för 17 år sedan. Undrar hur mycket av det som kan tillskrivas ökat internationellt resande.
Tror det var mest att det var dödligare och inte lika smittsamt. Spreds inte lika mycket i Kina heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Lösningen är givetvis att alltid ha ett stabilt system på plats. Inte att gå från 0 till 100 så fort orosmoln visar sig på himlen. Internationellt resande och import/export i den skala vi har idag är fullkomligt onödigt. Länder får återgå till att producera mera av vad de behöver och folk får återgå till husvagssemestrar på hemmaplan och videokonferenser istället för affärsmöten IRL kors och tvärs över planeten.
Det är nog svårt att ändra på det, folk gillar att resa och vi är ganska beroende av världsekonomin.

Men du får teama upp med Greta och den gröna rörelsen och se om vi kan få lite mer närodlat och inte så långa försörjnings-kedjor. ;-)
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 01:35   #94
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Tror det var mest att det var dödligare och inte lika smittsamt. Spreds inte lika mycket i Kina heller.
Gissningsvis reste de säkert mindre inom Kina också på den tiden. Med detta sagt så kan ju Corona fortfarande vara mer smittosamt allt annat likvärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det är nog svårt att ändra på det, folk gillar att resa och vi är ganska beroende av världsekonomin.
Jag tycker det är intressant det här att när det pratas om fantasiproblem som miljön så då ska det vara panik och extrema kostbara åtgärder pronto. Men när det gäller verkliga problem såsom Corona då plötsligt är ekonomin en prioritet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 07:52   #95
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag tror nog Sveriges problem handlar mest om det individuella ansvaret. Man tar det inte på allvar eller bryr sig inte.

Själv kan jag tycka att myndigheterna har i mångt och mycket agerat bra utifrån situationen. Absolut kan man diskuteraa om man borde ha satt in åtgärderna en elelr två veckor tidigare men man ska komma ihåg att vi har precis börjat bygga upp både civil- som totalförsvaret igen. Detta innebär att myndigheter som styr har under väldigt väldigt många år inte haft några direkta krisövningar, utvärderingar, testet etc. Detta är på väg att byggas upp igen men det tar år och år för att få det på plats.

Det som jag blir mer berörd över är t.ex. FMH och Tegnell. Han är säkert duktig på det han gör men han är (1) värdelös på att föra fram det (2) blandar hans statstjänsteman med sina privata åsikter och det dödar förtroende för hela myndigheten.
Hela den där harangen om att det är ojämlikt att vissa personer kan arbeta hemifrån - jag menar wtf? Det är bättre att vi alla dör tillsammans?

Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag är ung.
Jag är frisk.
Jag är under 50 år.
Jag klarar en vanlig förkylning.
Blir jag smittad eller känner symtom så stannar jag hemma tills jag blir frisk. Jag besöker inte äldre som är den stora riskgruppen.


I övrigt fortsätter mitt liv precis som vanligt.
Bara att hoppas att du inte tillhär andelen som får lunginflammation!
De absolut flesta av oss klarar förstås även det.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 08:14   #96
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Flockimmunitet verkar vara Sveriges strategi så räkna med att du kommer bli smittad.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 08:24   #97
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Flockimmunitet verkar vara Sveriges strategi så räkna med att du kommer bli smittad.
Det är vad vi skulle kalla rysk roulette. Får hoppas att de inte har fel någonstans....
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 08:46   #98
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Flockimmunitet verkar vara Sveriges strategi så räkna med att du kommer bli smittad.
Hoppas man inte får allvarliga symtom och får bestående men ( lungskador efter allvarlig lunginflammation) då.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 08:59   #99
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky Visa inlägg
Folk dör inte av vanliga förkylningar..
Skojar du? För många gamla med underliggande sjukdomar, som t.ex. KOL, så kan en vanlig förkylning vara livshotande, och även om det inte är så vanligt så kan en vanlig förkylning leda till hjärtmuskelinflammation.

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Sluta fjanta er. Vi behöver ingen som säger åt oss att lugna oss. Det är vårt egna ansvar. Det är är inget annat än en överhypad hysteri. Gamlingar har alltid tillhört riskgrupper, det är inget nytt. Jorden är överbefolkad bara acceptera det.

Det som kommer visa sig ha värsta påföljderna från det här lär inte vara covid-19 i sig utan folks panikartade dumheter.
+1, 2020 kommer att bli ihågkommet som ett av de töntigaste åren i människans historia.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:11   #100
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Skojar du? För många gamla med underliggande sjukdomar, som t.ex. KOL, så kan en vanlig förkylning vara livshotande, och även om det inte är så vanligt så kan en vanlig förkylning leda till hjärtmuskelinflammation.



+1, 2020 kommer att bli ihågkommet som ett av de töntigaste åren i människans historia.
Eller det år då våra föräldrar dog.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:13   #101
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
+1, 2020 kommer att bli ihågkommet som ett av de töntigaste åren i människans historia.
Eller så blir det året 1-5% av all friska starka män åldern 20-40 får lära sig leva med en syrgastub på ryggen. Av de rapporter jag läst. Män drabbas hårdare och permanenta skador existerar. Ni kan glömma skrönan om att unga friska inte drabbas.

Det smartaste man kan göra är att skippa högrisk situationer.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:23   #102
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Fast dina åtgärder var ju extremt mycket hårdare än Taiwans.

Jag säger inte att man inte skulle agerat annorlunda men det är ganska lätt att vara efterklok. Att stänga ner ett helt land får väldiga konsekvenser och skulle man gjort samma med SARS? MERS?

Nästa gång det händer så tror jag man kommer satsa mer på karantän och tester på återvändare från riskområden tidigare men det gäller att man har beredskap för det och att folk skulle acceptera det. SARS gjorde det nog lättare för folk i Taiwan att göra det medan folk i Sverige som automatiskt sattes i karantän och testades efter sportlovsveckan i Italien inte skulle varit lika accepterande.

Speciellt om det visade sig vara så att det skulle dött ut av sig själv mycket snabbare som de andra.
Jag tycker inte det behövs särskilt mycket efterklokhet i det här fallet. Att det här viruset skulle få stor spridning och komma till Sverige stod ju klart redan när man hade lite koll på hur smittsamt det var och att en stor del fall är milda, samt teorier om att det kan vara smittsamt under inkubationstiden. Ungefär i det skedet kunde i varje fall jag räkna ut det med arslet och en krita. Jag tycker att de som är tillsatta att styra det här landet borde räknat ut det mycket tidigare.

I ett så tidigt skede förstår jag om det är svårt att fatta radikala beslut. Sveriges taktik har dock varit att försöka lugna folk och sen inte agera alls. Rimligare vore att försöka fördröja det och minska spridningen - köpa tid och plana ut utvecklingen.

Nu har vi istället en situation där vi antingen får sätta hela landet i karantän eller låta viruset härja tills vi har flockimmunitet, vilket tar lång tid.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:24   #103
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Eller så blir det året 1-5% av all friska starka män åldern 20-40 får lära sig leva med en syrgastub på ryggen. Av de rapporter jag läst. Män drabbas hårdare och permanenta skador existerar. Ni kan glömma skrönan om att unga friska inte drabbas.
Jag har inte sett en enda rapport om att man får permanenta lungskador av denna Corona-variant. I fallet med SARS var det däremot många av de som överlevde som fick permanenta lungskador, vilket folk verkar blanda ihop med årets variant.

Men COV-19 är INTE SARS, även om båda är en typ av Corona-virus. Lika lite COV-19 skall liknas vid en vanlig förkylning (som också kan bero på en typ av Corona-virus.)
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:24   #104
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Eller så blir det året 1-5% av all friska starka män åldern 20-40 får lära sig leva med en syrgastub på ryggen. Av de rapporter jag läst. Män drabbas hårdare och permanenta skador existerar. Ni kan glömma skrönan om att unga friska inte drabbas.

Det smartaste man kan göra är att skippa högrisk situationer.

Vilka friska män har drabbats så de nu måste ha syrgastuber på ryggen för att överleva?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:34   #105
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Det finns flertalet artiklar i ämnet.

https://www.mirror.co.uk/news/world-...fying-21672219

https://www.nationalgeographic.co.uk...irus-does-body
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)