Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-10, 17:01   #31
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag har en känsla av att man köper nya lastbilar rätt ofta i transportbranschen.
Vad är "rätt ofta" och vad baserar du den känslan på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 17:12   #32
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Dessutom, förr eller senare måste man köpa en ny lastbil ändå och om man då ställer 5 miljoner för en vanlig lastbil mot en självkörande för 6 miljoner är valet väldigt, VÄLDIGt lätt.

Jag har en känsla av att man köper nya lastbilar rätt ofta i transportbranschen.
Det blir dock väldigt, VÄLDIGT dyrt ifall den självkörande lastbilen visar sig inte fungera lika bra i verkligheten som i teorin.

Ett självlärande system som ska klara att hantera i princip vad som helst som sker runt omkring är skapligt komplexa grejer. Speciellt om man också har i åtanke att ifall nåt går snett så kan lastbilen krascha och i värsta fall köra ihjäl någon. Och då är ju lastbilsförarjobbet ändå ett hyfsat enkelt jobb jämfört med många andra.

Såklart är många företag väldigt sugna på att få igång detta för att kunna skära ned på personalkostnader. Men min gissning är att det kommer vara en rätt långsam process innan "robotarna tagit över".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 17:15   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vad är "rätt ofta" och vad baserar du den känslan på?
Känslan baseras på att motorfordon har en begränsad livslängd, och dessa fordon körs på helt andra sträckor än vad som är normalt för en personbil.
Dessutom kommer man byta ut fordon av andra anledningar än att de är totalt slutkörda också.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 17:17   #34
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det blir dock väldigt, VÄLDIGT dyrt ifall den självkörande lastbilen visar sig inte fungera lika bra i verkligheten som i teorin.

Ett självlärande system som ska klara att hantera i princip vad som helst som sker runt omkring är skapligt komplexa grejer. Speciellt om man också har i åtanke att ifall nåt går snett så kan lastbilen krascha och i värsta fall köra ihjäl någon. Och då är ju lastbilsförarjobbet ändå ett hyfsat enkelt jobb jämfört med många andra.

Såklart är många företag väldigt sugna på att få igång detta för att kunna skära ned på personalkostnader. Men min gissning är att det kommer vara en rätt långsam process innan "robotarna tagit över".
För vem blir det dyrt? Försäkringsbolaget eller tillverkaren? För du tror väl inte att åkeriet åker på det?

Komplext ja, men för 20 år sen var vår vardag idag science fiction på ett sätt som vi inte ens kunde förutsäga då.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 17:21   #35
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jävligt jobbigt när polacken är full och kör ihjäl en skolklass också... har ju inte stoppat dem från att köra fulla varenda jävla dag.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 17:34   #36
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
För vem blir det dyrt? Försäkringsbolaget eller tillverkaren? För du tror väl inte att åkeriet åker på det?

Komplext ja, men för 20 år sen var vår vardag idag science fiction på ett sätt som vi inte ens kunde förutsäga då.
Spelar det nån roll för vem? Den som riskerar att få stå för fiolerna kommer väl rimligen dra i handbromsen.

Du överdriver. Tjugo år sedan var millenieskiftet. Vad är det i dagens samhälle som är science fiction jämfört med då?

Jag skulle inte säga att det skett några "kvanthopp" inom vetenskap och teknik som gjort att det ser helt annorlunda ut idag jämfört med då. Alla måste väl ha fattat att mobiltelefonerna skulle bli mer som små datorer, och att internet skulle bli ännu mer utbrett.

Fortfarande inga flygande bilar, teleporteringskiosker eller hoverboards inom synhåll.

Automatisering är ofrånkomligt. Kanske kommer vi ha självkörande bilar inom ett decenium. Men det låter på dig som om du tror att tekniken finns redo att implementeras för att nästan vilken typ av jobb som helst skulle bli robotjobb inom ett par år. I mina ögon verkar det naivt, och jag tror processen kommer vara rätt mycket längre än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jävligt jobbigt när polacken är full och kör ihjäl en skolklass också... har ju inte stoppat dem från att köra fulla varenda jävla dag.
Om Polacken är full så är det inte ett systemfel som företaget är ansvarigt för.

Om jag lånar ut min bil till en kompis som kör på fyllan så är det inte mitt ansvar om han krashar.

Om jag lägger en tegelsten på gaspedalen och vrider om tändningsnyckeln och skickar ut bilen i trafiken så är det jag som är ansvarig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 17:47   #37
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
20 år kanske var en underdrift, men ja smartphonen hade inte gjort sitt intåg än och jag vill påstå att den var mer revolutionerande än mobiltelefonen. Men sen har vi t.ex crispr som är ett enormt genombrott. Att internet var något spännande ja det visste man 1999, men näthandel var fortfarande något man mest skrattade åt. ”Man vill ju kunna prova kläderna i butiken först haha”.

Men visst backa 30 år istället, du vet när vi verkligen levde på stenåldern, tjock tv i FÄRG och förbränningsmotorn var fortfarande det hetaste. Walkie talkie var rätt coolt också.

Allt som hänt under de 30 åren har ju hänt under vår livstid och jag räknar med att leva 30 år till.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 17:57   #38
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Såklart är många företag väldigt sugna på att få igång detta för att kunna skära ned på personalkostnader.
Samtidgt lär det ju vara väldigt många som inte är så sugna på att bli arbetslösa heller.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 18:28   #39
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
20 år kanske var en underdrift, men ja smartphonen hade inte gjort sitt intåg än och jag vill påstå att den var mer revolutionerande än mobiltelefonen. Men sen har vi t.ex crispr som är ett enormt genombrott. Att internet var något spännande ja det visste man 1999, men näthandel var fortfarande något man mest skrattade åt. ”Man vill ju kunna prova kläderna i butiken först haha”.

Men visst backa 30 år istället, du vet när vi verkligen levde på stenåldern, tjock tv i FÄRG och förbränningsmotorn var fortfarande det hetaste. Walkie talkie var rätt coolt också.

Allt som hänt under de 30 åren har ju hänt under vår livstid och jag räknar med att leva 30 år till.
Att utvecklingen går framåt är ingen sensation, och betyder inte att folk inte kunnat inse att framtiden kommer se aningens annorlunda ut imorgon än idag.

CRT-skärmar var bättre än platta skärmar en bit in på 2000-talet också. Billigare, bättre svärta, mindre risk för "inbränning", snabbare uppdatering. Jämför en tv från 1987 med en från 1997 så är det en jävla skillnad. Utvecklingen går i de flesta fall gradvis.

Vi kör fortfarande runt i bensindrivna bilar till 99% trots att vi vet att oljan kommer ta slut. Och det är väl tveksamt om elbilar verkligen kommer bli "the shit" förutom i storstäder. Om jag fattat det rätt finns väl inte så mycket förbättringspotential vad gäller batterierna och hur mycket de måste väga för att kunna generera en viss mängd energi. Och att ladda batterier kommer ju alltid ta rätt mycket tid, och en enorm investering vad gäller laddstationer (om de ska användas utanför storstäder).

Vad använder man då man är i skogen och behöver vara säker på att kunna kommunicera med sina jägarkamrater? Fortfarande walkie-talkie, eftersom mobilnäten inte är utbyggda på ett sådant sätt att man kan vara säker på att ha täckning ifall man är ute i spenaten på vishan.

Moores lag var rätt välkänd för tjugo år sedan. Dvs att halvledartekniken blir bättre och billigare (hälften så liten transistor till halva priset på två år, om jag minns det rätt). Man har väl dock börjat nå gränsen för när det snart inte längre är möjligt att minska storleken på transistorer. Så ska datorer forsätta bli bättre så får utvecklingen ske på nåt annat sätt.

Även om det i bland går fort så sker ju teknikutveckling oftast gradvis. Vad gäller automatisering så är ju tekniken i sig bara en del av problematiken. Man måste ju också utveckla datorprogram som kan klara av en sådan komplex uppgift. Man kan ju inte ens börja konstruera sådana system innan tekniken finns på plats (dvs tillräcklig datorkraft, och tillräckligt bra sensorer för att kunna ge input till systemet). Jag skulle ju tro att tekniken finns på plats, men att det som kommer ta tid är utvecklingen av datorsystemen och hur dessa kan interagera med input (kameror, radar mm) och output (gaspedal och ratt).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 18:29   #40
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Lite OT men är åkarna verkligen packade när de kör? Att de blåser och har alkohol i blodet förstår jag, men jag tror faktiskt inte att de sitter och dricker sprit samtidigt som de kör. Jag tror spriten åker fram när de behöver sova. De är stissiga på amfetamin och behöver "landa" fort för att hinna sova därav alkohol. Inte ok det heller, men jag tror det är väldigt ovanligt att de super när de kör. Man kan ju åtminstone hoppas.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 18:29   #41
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
På vilket sätt skulle Dataskyddsförordningen bromsa utvecklingen av "transformeringen av världen"?
Den bromsar upp utvecklingen då den ställer krav på personlig integritet och rätten att bli glömd och det innebär det finns svårigheter att genomföra AI tjänster utifrån dagens GDPR krav på kedjan.

Men det kommer lösa sig över tid och utvecklingen kommer ta fart inom de flesta tjänsteområden.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 18:48   #42
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Tycker nog att från 1989 till nu att mycke har hänt.

Hade maskinskrivning som ett ämne. Med en lärare som bara undervisade i just detta.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 18:55   #43
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Taxichaufför, pilot och lastbilschaufför är exempelvis yrken som kommer försvinna ganska snart. Vilka mer bör man undvika att jobba som?
Jurist och revisor riskerar att försvinna ungefär lika snabbt som chaufförer.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 18:59   #44
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Den bromsar upp utvecklingen då den ställer krav på personlig integritet och rätten att bli glömd och det innebär det finns svårigheter att genomföra AI tjänster utifrån dagens GDPR krav på kedjan.

Men det kommer lösa sig över tid och utvecklingen kommer ta fart inom de flesta tjänsteområden.
1.Dataskyddsförordningen är en europeisk förordning och "hindrar" därför inte resten av världen.
2. Dataskyddsförordningen omfattar behandling av personuppgifter och AI kan appliceras inom många andra områden förutom personuppgiftsbehandling, dessa berörs inte av Dataskyddsförordningen.
3. Rätten att bli glömd gäller enbart i vissa fall. Det finns gott om sätt att komma runt det.
4. Dataskyddsförordningen förbjuder inte AI utan ser enbart till att att AI som behandlar personuppgifter följer samma minimireglering som all annan personuppgiftsbehandling. Det är bra att det ställs krav på att ny teknik ska säkerställa att mänskliga rättigheter upprätthålls, det saktar inte ner utan sanerar oetiska användningsområden och tillställer att tekniken är säker.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:03   #45
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jurist och revisor riskerar att försvinna ungefär lika snabbt som chaufförer.
Beroende på vilken typ av jurist det är. Jobbar man som betald avtalsgranskarslav på byrå är man körd inom ett fåtal år. Andra juristjobb lär ta längre tid att byta ut och vissa lär aldrig riktigt kunna bytas ut(iaf inte under min yrkesverksamma tid).
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)