Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-13, 08:19   #331
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Hur räknar folk kalorimängden i oljan de steker i? Tänker främst på om man har en betydande mängd i pannan för panering/ stekpannefritering.
Om jag är på diet så räknar jag för råvaran jag har i. Eventuell frånfall ser jag som "bonus". Jag tror det är helt omöjligt att få en korrekt siffra eftersom det beror så otroligt mycket på typen av produkt du steker. Mycket av kaloriräknandet är trots allt bara närmevärden. Är man ute efter så exakt som möjligt så är mitt tips att helt enkelt skippa den formen av matlagning och istället använda ugnen alternativt en bra non stick stekpanna.

Men man bör ju ha i åtanke att saker som biotillgänglighet och variabiliteten bland livsmedel (två äpplen har inte samma näringsvärde) gör att en exakt kalorimängd är omöjlig att få fram.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 10:05   #332
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Och där insåg nu vad Xan menade med sitt svar. Fy fan va dryg jag känner mig.

Hata mig inte Xan. Jag vill bara ha gyllenbruna Schnitzlar idag.

Tack för era svar!
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 13:37   #333
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Jag höftar till olja när jag äter stekt mat, steker jag kyckling i småbitar så lägger jag till typ en halv till en msk olja till min kalkylering.

Hade jag stekt fiskpinnar, schnitzlar, rösti, potatispannkaka eller annat hade jag nog varit noggrannare då dessa suger åt sig en massa fett, och mätt upp hur mycket fett jag tillsätter, och sen höftat hur mycket av detta som är kvar, som andra redan påpekat
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 13:48   #334
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag höftar till olja när jag äter stekt mat, steker jag kyckling i småbitar så lägger jag till typ en halv till en msk olja till min kalkylering.

Hade jag stekt fiskpinnar, schnitzlar, rösti, potatispannkaka eller annat hade jag nog varit noggrannare då dessa suger åt sig en massa fett, och mätt upp hur mycket fett jag tillsätter, och sen höftat hur mycket av detta som är kvar, som andra redan påpekat
Jag förstår inte. Det som är kvar är ju en salig blandning av köttsaft, andra utsöndringar och olja. Hur kan man höfta fram något vettigt ur det då mängden olja är så liten till att börja med?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 16:12   #335
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag förstår inte. Det som är kvar är ju en salig blandning av köttsaft, andra utsöndringar och olja. Hur kan man höfta fram något vettigt ur det då mängden olja är så liten till att börja med?
Köttsaften ångar ju bort? Den innehåller ju mest vatten, det som möjligtvis kan finnas är väl lite protein(äggviteämne)?

Sen lutar man pannan så allt samlas i ena kante och ser hur mycket som är kvar.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 17:57   #336
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Anki Sundin berättade i Tyngre radio att kalorimängden som adderas när man steker i olja, blir försvinnande liten när allt är färdigstekt. Vet inte hur mycket hon räknade med att man hade i pannan men kan tänka mig att det rörde sig om typ en kycklingfilé eller liknande. Tror dock att Anki menar att man steker i en tesked olja eller liknande. Skulle man steka likt Edward Blom så borde det väl rimligtvis bli en större andel av olja som "kryper in" i det man steker? Har inga belägg för detta men verkar orimligt om så inte skulle vara fallet.
Rent kött släpper alltid fett och tar inte upp något från pannan. Det bygger på att köttets proteiner denatureras och förlorar sin förmåga att hålla fett.

Panering är en annan sak eftersom fettet tränger in i porerna i paneringen och fetthalten ökar.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 17:03   #337
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Om man efter träning (styrketräning) använder sig av mjölk för att få i sig protein, hur mycket behövs då för att få i sig tillräckligt med aminosyror om man kollar på det så. 1L mjölk ger ~36-38 gram protein. Men hur ser det ut när man kollar på aminosyror mm? (Aminosyre profil?) Mest av intresse och vill lära mig mer!
Exempelvis kyckling ger ~23 gram protein/100gram och x antal aminosyror osv.
Men intressant att veta hur det är med mjölk. Räcker 500gram mjölk eller behövs det 2 eller 3 gånger så mycket??
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 17:14   #338
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
20 gram protein efter att ha tränat 1-2 muskelgrupper, 40 gram protein om man tränat fler.

Alla vanliga animaliska proteiner, inklusive mjölkproteiner, är helt fullvärdiga.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-15, 18:46   #339
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
ok. tack för svaret!!
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 06:55   #340
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Omega 3 kapslar, vad innehåller de i energiväg på ett ungefär? Kan man räkna på att en kapsel är ett gram fett och motsvarar 9 kcal ungefär?
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 07:01   #341
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Omega 3 kapslar, vad innehåller de i energiväg på ett ungefär? Kan man räkna på att en kapsel är ett gram fett och motsvarar 9 kcal ungefär?
japp, det är en rimlig beräkning
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 08:25   #342
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Nu innehåller väl Omega 3 kapslar "vanligt fett" men är det verkligen korrekt att räkna kalorier på Omega 3-fetterna? Deras uppgift i kroppen är ju mer av byggstenar. Och om man äter mindre än vad man gör av med, kommer kroppen istället förbränna Omega 3 än att använda dem som byggstenar?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 15:28   #343
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Till vilken grad av mättnad är det rimligast att äta? Jag blir lätt mätt trots hög energiförbrukning, vad kan det bero på?

En gång för alla: är det sant att magen kan anpassa sig om man t.ex. i några dagar minskar volymen mat?

Senast redigerad av skogstanke den 2017-07-16 klockan 15:29.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 15:39   #344
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Till vilken grad av mättnad är det rimligast att äta? Jag blir lätt mätt trots hög energiförbrukning, vad kan det bero på?

En gång för alla: är det sant att magen kan anpassa sig om man t.ex. i några dagar minskar volymen mat?
Beror på vad man försöker uppnå.

För egen:

Viktminskning: Hungern borta. Kalorisnåla alternativ. Inget socker och minimalt småätande.

Viktbalans: Känsla av mättnad och "nöjdhet." Humör och känsla bestämmer.

Viktökning: Kraftig mättnad. Paltkoma. Väljer fetare alternativ och gärna lite extra godsaker.

Gällande magsäckens storlek är det nog lite mer komplicerat än så. Kika på den här artikeln och återkom: Artikel i Smithsonian Magazine.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 15:44   #345
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Beror på vad man försöker uppnå.

För egen:

Viktminskning: Hungern borta. Kalorisnåla alternativ. Inget socker och minimalt småätande.

Viktbalans: Känsla av mättnad och "nöjdhet." Humör och känsla bestämmer.

Viktökning: Kraftig mättnad. Paltkoma. Väljer fetare alternativ och gärna lite extra godsaker.

Gällande magsäckens storlek är det nog lite mer komplicerat än så. Kika på den här artikeln och återkom: Artikel i Smithsonian Magazine.
Tack för svar och för artikeln. Jag uppfattade det som att det är det psykiska som styr till stor del. Saken är att jag är vegan, äter mycket morötter, potatis, lök och andra grönsaker. Mycket bönor och linser, så blir mätt lätt. Men känner mig belåten, så tror jag är nöjd med hur det är .
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)