Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2024-02-14, 17:19   #1
mackaron
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2024
Inlägg: 2
Wink Tips på diet inför deff

Jag är 170 lång och 19 år.

Det senaste året har jag bulkat och gått upp från 65 till 73 kg. Det har kommit med en bra bit fett som jag nu vill göra mig av med. Jag har tänkt att deffen ska vara i 1-2 månader. Jag har inget specifikt mål på vikten men tänker att runt 68 kg skulle vara bra.

Vad har ni haft för rutiner som hjälpt er i eran deff? Ni får gärna dela med er hur er diet såg/ser ut under er deff. Mitt mål är att ligga runt 1500-2000 kalorier om dagen och utnyttja konditionsträning för förbränning.
mackaron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-16, 06:03   #2
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av mackaron Visa inlägg
Jag är 170 lång och 19 år.

Det senaste året har jag bulkat och gått upp från 65 till 73 kg. Det har kommit med en bra bit fett som jag nu vill göra mig av med. Jag har tänkt att deffen ska vara i 1-2 månader. Jag har inget specifikt mål på vikten men tänker att runt 68 kg skulle vara bra.

Vad har ni haft för rutiner som hjälpt er i eran deff? Ni får gärna dela med er hur er diet såg/ser ut under er deff. Mitt mål är att ligga runt 1500-2000 kalorier om dagen och utnyttja konditionsträning för förbränning.
Eftersom du antagligen har väldigt lite övervikt så gäller det att ha lite precision så att du tappar fett och inte muskler. Jag skulle lägga mig på max 500 kcal i underskott per dag och sedan äta minst 150 gram protein per dag. Fokus på hård och tung styrketräning och ingen konditionsträning.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-18, 12:52   #3
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Citat:
Ursprungligen postat av mackaron Visa inlägg
Jag är 170 lång och 19 år.

Det senaste året har jag bulkat och gått upp från 65 till 73 kg. Det har kommit med en bra bit fett som jag nu vill göra mig av med. Jag har tänkt att deffen ska vara i 1-2 månader. Jag har inget specifikt mål på vikten men tänker att runt 68 kg skulle vara bra.

Vad har ni haft för rutiner som hjälpt er i eran deff? Ni får gärna dela med er hur er diet såg/ser ut under er deff. Mitt mål är att ligga runt 1500-2000 kalorier om dagen och utnyttja konditionsträning för förbränning.

1. Ha ett rimligt stort kaloriunderskott.
2. Drick inte kalorier.
3. Spara lite kalorier till kvällen, lättare att vara hunrig under dagen än att försöka sova hungrig alltså ät inte dagens största måltid vid frukost.
4. Kondition och styrka.
5. Proteinintag på 1.6-2g per kg/kv.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 15:18   #4
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av mackaron Visa inlägg
Jag är 170 lång och 19 år.

Det senaste året har jag bulkat och gått upp från 65 till 73 kg. Det har kommit med en bra bit fett som jag nu vill göra mig av med. Jag har tänkt att deffen ska vara i 1-2 månader. Jag har inget specifikt mål på vikten men tänker att runt 68 kg skulle vara bra.

Vad har ni haft för rutiner som hjälpt er i eran deff? Ni får gärna dela med er hur er diet såg/ser ut under er deff. Mitt mål är att ligga runt 1500-2000 kalorier om dagen och utnyttja konditionsträning för förbränning.
du måste ha ett väl definerat mål
med stor säkerhet kommer ingenting att ske utan det, kontemplera att en på tio tusen klarar av att upprätthålla en strikt diet, det finns inte rum för tvivel och resultat samtidigt

mät kolhydrater istället för kalorier
håll dig mellan 10-100g kolhydrater max och 1-2 h cardio varje dag under diet

utan intensiv styrketräning kommer du även tappa muskler om du fullföljer
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 19:30   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
du måste ha ett väl definerat mål
med stor säkerhet kommer ingenting att ske utan det, kontemplera att en på tio tusen klarar av att upprätthålla en strikt diet, det finns inte rum för tvivel och resultat samtidigt

mät kolhydrater istället för kalorier
håll dig mellan 10-100g kolhydrater max och 1-2 h cardio varje dag under diet

utan intensiv styrketräning kommer du även tappa muskler om du fullföljer
Det är fem kilo han ska gå ner...
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 19:41   #6
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det är fem kilo han ska gå ner...
fem kilo vatten fett eller vad

du har ingen aning om någonting du postar
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 20:17   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
fem kilo vatten fett eller vad

du har ingen aning om någonting du postar
Fem kilo benstomme.

Har 1+ mer aning än du.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 20:22   #8
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fem kilo benstomme.

Har 1+ mer aning än du.
visa det
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 23:43   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
visa det
Du bestämmer inte över mitt visa.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-24, 17:27   #10
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Eftersom du antagligen har väldigt lite övervikt så gäller det att ha lite precision så att du tappar fett och inte muskler. Jag skulle lägga mig på max 500 kcal i underskott per dag och sedan äta minst 150 gram protein per dag. Fokus på hård och tung styrketräning och ingen konditionsträning.
+1.

Konditionsträna gärna för hälsan, men inte för att gå ner i vikt.

Vikt tappar du genom att äta mindre.

Kondionsträning gör inte nödvändigtvis någonting. Det beror på. Men risken är att du rör dig mindre resten av dagen om du konditionstränar. Och eventuellt att du gör dig själv mer hungrig.

Konditionsträning är överskattat för viktnedgång. Men bra för hälsan.

Personligen har jag aldrig rört mig mer när jag tappat vikt - bara ätit mindre.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-03, 17:11   #11
mackaron
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2024
Inlägg: 2
Tack för era svar, det uppskattas. Jag hade aldrig tänkt på fördelen med att träna tungt i en deff, men det känns uppenbart i efterhand. Det är störst fokus på min diet och hålla mig till cirka 2000 kalorier om dagen. Det känns som att det är standard att äta kyckling när man deffar, har ni också det som primära proteinkälla? Personligen räknar jag bara kalorier och tänkar att så länge man hållar sig under sin gräns är det fine?
mackaron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-03, 21:39   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Ja, det är grundprincipen - ät färre kalorier än du gör av med. Då går du ned i vikt och förlorar fett.

Att styrketräna som för att bygga muskler gör att du tappar mindre muskler. Eller inga alls. En deff utan styrketräning kan sluta med att viktnedgången består till 50 % av muskelförlust. Styrketränar du tungt och hårt under en deff sänder du signaler till musklerna för uppbyggnad så att du till och med i bästa fall kan öka muskelmassan medan du tappar fett. I alla fall slippa förlora några.

Ett högt proteinintag hjälper dig också att behålla muskelmassan. När du äter fler kalorier än du gör av med sjunker ditt proteinbehov, medan det ökar under en deff.

Kyckling är bra, men alla animaliska proteinkällor är minst likvärdiga: rött kött, mejeriprodukter, ägg, fisk, och så vidare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-04, 09:44   #13
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Rutin och att ha koll på ditt kaloriintag är nyckeln. Eftersom man sällan har tid att väga ingredienser vid varje måltid, gör det lätt för dig och ät samma sak varje dag, enklast är frukost och lunch. Middagen kan variera, och efter att du vägt ett tag kommer du lära dig vad som är vad och kan sedan freestylea (strunta i att väga) med bra resultat.

Eftersom du med denna metod vet vad du får i dig, och du vet att kroppen och dina muskler klarar sig på denna näring, så blir det psykologiskt lättare att pressa undan hungerkänslor.

Om du känner att du håller på att tappa det och binge-äta skräp, tillåt dig själv större, dubbla rentav, måltider av bra mat, t,ex dubbla dina vanliga diet-måltider. Du kommer må mycket bättre efteråt än om du binge-äter, för du kommer undvika det dåliga samvetet eftersom du inte ätit crap utan bra mat, du kommer bli mättare, och du kommer återhämta din motivation.
Godis och snacks är aldrig okej att fuska med, bra mat däremot är okej om du måste.

Tänk dig själv t.ex att ha varje lördag som en normal dag varje vecka. På en 7 veckors diet så förlänger det dieten med en vecka för att nå samma vikt, men du kan se fram emot lördagen varenda vecka där du tillåter dig själv en stor middag, t.ex. Helt klart värt.

Och självfallet satsa på styrketräningen och inte kondition.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-05, 22:36   #14
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av mackaron Visa inlägg
Tack för era svar, det uppskattas. Jag hade aldrig tänkt på fördelen med att träna tungt i en deff, men det känns uppenbart i efterhand. Det är störst fokus på min diet och hålla mig till cirka 2000 kalorier om dagen. Det känns som att det är standard att äta kyckling när man deffar, har ni också det som primära proteinkälla? Personligen räknar jag bara kalorier och tänkar att så länge man hållar sig under sin gräns är det fine?
Det finns mängder med tips på vad du kan laga under en diet. Kolla youtube t.ex. Du behöver inte alls äta kyckling, ris och broccoli. Försök byta ut vissa livsmedel mot andra, mindre energitäta livsmedel. T.ex blomkålsris istället för vanligt ris, ta hälften så mkt pasta/potatis som du brukar och ersätt med grönsaker etc. Försök också tänka volym, dvs volymösa måltider som fyller upp magen på bästa sätt. Jag har gjort proteinglass med is, banan, proteinpulver, växtmjölk och ett par gram xantangummi (förtjockningsmedel). Ca 450 kcal och det är knappt jag får i mig en hel skål. Äggvita är också ett livsmedel som gör mkt volym. Finns att köpa flytande.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)