Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-19, 23:18   #196
Mell
Registered User
 
Mells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Förskräckligt var kanske att ta i, och jag har bara anekdotisk bevisföring att argumentera med - men de människor jag har omkring mig med bevisat högt IQ (dvs 98:e percentilen och uppåt) är inte alltid de mest empatiska och socialt inkännande personerna. Och det behöver inte ens vara med vilje, men jag har upplevt att det kan vara svårt för någon som ser vissa samband som så självklara att de inte ens behöver reflektera, att förstå någon som inte har detta filter att navigera efter. Det kan i sin tur skapa frustration och missförstånd från båda håll. Jag tror att man kanske utvecklar andra egenskaper och synsätt om man inte föddes med 130+ i IQ, och att det kan vara bra.

Sen kan man förstås hävda att om alla hade skyhögt IQ så blir inte detta ett problem, eftersom alla då ju har samma ”filter”. Det vore dock, från mitt perspektiv, kanske lite tråkigt? Jag sätter heller inte likhetstecken mellan högt IQ och det jag lite slarvigt kallar ”intelligens”.
Det som du beskriver är väldigt likt personlighetsdimensionen agreeableness och hittills verkar man inte ha hittat någon korrelation mellan agreeableness och intelligens (g) https://en.wikipedia.org/wiki/Intell...nd_personality .

Min hypotes för det sambandet som du anekdotiskt observerar ligger i att det nog är mycket lättare att identifiera en person som är intelligent givet att den är låg i dimensionen agreeableness (dvs disagreeable). En person som är hög i agreeableness är väldigt mycket mer inställsam, kommer hålla med andra och ha svårt för att uttrycka sina egna åsikter och ståndpunkter. Den smälter lite in bland andra och de eventuellt smarta idéerna som kanske ofta står emot vad andra tror kommer därmed ofta inte uttryckas - och dess intelligens passerar därmed förbi obemärkt . Kanske lite långsökt men något kanske det ligger i det ändå.

Rent anekdotiskt så stämmer ju din observation väldigt bra in på mig också dock. IQ percentil 98< och agreeableness på percentil 0 .
Mell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 08:00   #197
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det är omöjligt för alla att ha högt iq. Alla kan ha 100 men alla kan inte ha högt.
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
100 är medelvärdet i populationen så alla kan inte ha skyhögt IQ.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
IQ är en normerad skala, så 100 är per definition alltid medelvärde. Det säger däremot ingenting om vilka kvaliteér som motsvarar IQ 100. I mitt resonemang utgår jag ifrån en förskjutning av skalan där fördelningen skulle ligga i det som är dagens topp 2 %, dvs medelvärdet förskjuts och den reella standardavvikelsen är rejält mkt mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Mell Visa inlägg
Det som du beskriver är väldigt likt personlighetsdimensionen agreeableness och hittills verkar man inte ha hittat någon korrelation mellan agreeableness och intelligens (g) https://en.wikipedia.org/wiki/Intell...nd_personality .

Min hypotes för det sambandet som du anekdotiskt observerar ligger i att det nog är mycket lättare att identifiera en person som är intelligent givet att den är låg i dimensionen agreeableness (dvs disagreeable). En person som är hög i agreeableness är väldigt mycket mer inställsam, kommer hålla med andra och ha svårt för att uttrycka sina egna åsikter och ståndpunkter. Den smälter lite in bland andra och de eventuellt smarta idéerna som kanske ofta står emot vad andra tror kommer därmed ofta inte uttryckas - och dess intelligens passerar därmed förbi obemärkt . Kanske lite långsökt men något kanske det ligger i det ändå.

Rent anekdotiskt så stämmer ju din observation väldigt bra in på mig också dock. IQ percentil 98< och agreeableness på percentil 0 .
Det skulle absolut kunna stämma att personer med högt IQ och hög agreeableness är svårare att hitta därför att de inte uppenbart agerar så som vi tänker oss att intelligenta personer gör. Jag tänker till exempel på att man konstaterat att autism hos kvinnor ofta under-/feldiagnostiseras därför att autistiska kvinnor ofta är bättre på att mekaniskt lära sig sociala koder än vad män med samma diagnos är. Dvs, vissa egenskaper kan ibland mörkas bakom andra egenskaper. Det kan ju såklart också vara så att IQ mer sällan korrelerar med just agreeableness - det är snarare mer sannolikt att olika personlighetsdrag/gener korrelerar snarare än att de är oberoende. Jag har inte läst på så mkt om just detta men borde nog göra det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 08:27   #198
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Är det på allvar ni sitter och drömmer ihop en bild av en idealpartner eller är det mer en kul grej att teorisera över?
Känns lite som en övning i att begränsa sig till vad man tror man vill ha istället för att se vad livet erbjuder och är trevligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:16   #199
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Är det på allvar ni sitter och drömmer ihop en bild av en idealpartner eller är det mer en kul grej att teorisera över?
Känns lite som en övning i att begränsa sig till vad man tror man vill ha istället för att se vad livet erbjuder och är trevligt.
Smartphonegenerationen.. Annat var det på min tid då man fick nöja sig med granngården om det var dåligt sparkföre
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:26   #200
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Smartphonegenerationen.. Annat var det på min tid då man fick nöja sig med granngården om det var dåligt sparkföre
Heh inte ens tänkt på att det skulle relatera till ngn form av dejtingapp sökprofil
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:29   #201
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Är det på allvar ni sitter och drömmer ihop en bild av en idealpartner eller är det mer en kul grej att teorisera över?
Känns lite som en övning i att begränsa sig till vad man tror man vill ha istället för att se vad livet erbjuder och är trevligt.
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Smartphonegenerationen.. Annat var det på min tid då man fick nöja sig med granngården om det var dåligt sparkföre
Jag tycker iofs att de flesta resonemang har varit ganska breda och handlat om personliga egenskaper snarare än "D-kupa och ta minst 100 i bänk". I verkligheten (iaf innan dejtingapparna tog över) tror jag att man förälskar sig i någon, och om man har tur och sparkföret kanske tillät en att vidga sina horisonter något, så blev man kär i någon som man faktiskt funkar helt OK med praktiskt också. Sedan formar man ett liv/förhållande utifrån det.

Det kan ändå vara intressant att resonera utifrån ett teoretiskt ideal, inte minst för att det kan hjälpa till att öka sin egen självkännedom. Vilka egenskaper värderar jag egentligen högst och varför?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:33   #202
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tycker iofs att de flesta resonemang har varit ganska breda och handlat om personliga egenskaper snarare än "D-kupa och ta minst 100 i bänk". I verkligheten (iaf innan dejtingapparna tog över) tror jag att man förälskar sig i någon, och om man har tur och sparkföret kanske tillät en att vidga sina horisonter något, så blev man kär i någon som man faktiskt funkar helt OK med praktiskt också. Sedan formar man ett liv/förhållande utifrån det.

Det kan ändå vara intressant att resonera utifrån ett teoretiskt ideal, inte minst för att det kan hjälpa till att öka sin egen självkännedom. Vilka egenskaper värderar jag egentligen högst och varför?
Absolut därför jag frågade om det var på allvar eller mer en teoretisk diskusson för självkännedom.

Lite trist värld om man diskvalificerar ngn trevlig id första anblick pga att denna tex inte är lång/rik/tjock nog.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:59   #203
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Poängen är att 100 är medel
Man kan ju iofs trycka upp medel till 130 med hård selektering via tvångssterilisering...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 10:00   #204
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Man kan ju iofs trycka upp medel till 130 med hård selektering via tvångssterilisering...
Då kalibreras väl nivån om och 100 betyder bara att de som testar 100 är smarare än de som tidigare testade 100.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 10:05   #205
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Då kalibreras väl nivån om och 100 betyder bara att de som testar 100 är smarare än de som tidigare testade 100.
Fast medelnivån på 100 är väl inte baserat på enskilda länder? Utan på hela mänskliga befolkningen?
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 10:06   #206
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Fast medelnivån på 100 är väl inte baserat på enskilda länder? Utan på hela mänskliga befolkningen?
Antar att den kalibreras på den tillförlitliga data man har tillgänglig så eventuell isolerad indianstam i amazonas påverkar nog föga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 10:08   #207
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Antar att den kalibreras på den tillförlitliga data man har tillgänglig så eventuell isolerad indianstam i amazonas påverkar nog föga.
Med hela mänskliga befolkningen menar jag självklart ett genomsnitt av alla som gjort ett IQ test.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 10:09   #208
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Med hela mänskliga befolkningen menar jag självklart ett genomsnitt av alla som gjort ett IQ test.
Jo men då blir det nog indirekt så att vissa länder påverkar mer än andra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 10:54   #209
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Är det på allvar ni sitter och drömmer ihop en bild av en idealpartner eller är det mer en kul grej att teorisera över?
Känns lite som en övning i att begränsa sig till vad man tror man vill ha istället för att se vad livet erbjuder och är trevligt.
Jag vet ju inte hur de andra tolkar tråden. Men jag själv svarar utefter vad jag själv har märkt krävs i efterhand. "Jag har märkt att det aldrig funkar om tjejen har X" --> "Krav på drömkvinna: Hon ska inte ha X".

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Poängen är att 100 är medel
Aha!

Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Smartphonegenerationen.. Annat var det på min tid då man fick nöja sig med granngården om det var dåligt sparkföre
Är det bara jag som inte skulle kunna få det att fungera om jag bara tog "första bästa"? Jag har prövat att tänka "var inte så jävla kräsen, Henke", och dejtat tjejer som jag inte har varit speciellt intresserad av. Nån som kanske var lite för ful, en annan som var lite för korkad och en tredje som var lite för tråkig. Vad som hänt i samtliga dessa scenarion är att tjejen märkt att jag inte är intresserad, och sen har hon dumpat mig istället. Så att "nöja sig med granngården" skulle inte fungera ens om jag ville.

Hur fan gör ni som nöjer er med näst bästa för att få det att fungera? Är ni jättebra på att ljuga, eller nåt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 11:41   #210
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Kan man använda lagom är bäst när det gäller ens partner? Och vad är lagom då, medel?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)