Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-29, 16:15   #1
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Hur ser ert nuvarande mat-/dietupplägg ut?

Tänkte att vi kan dela med oss av de mat-/dietupplägg som vi äter efter och vad syftet med det.

Tänkte mest på att det är lika spännande som att läsa om träningsupplägg som idégivare och inspiration
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 17:42   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Jag äter lite mer än min kropp säger åt mig att göra. Då går jag upp långsamt i vikt. När jag skall gå ner äter jag lite mindre än aptiten säger.

Lifehack.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 18:20   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jag äter lite mer än min kropp säger åt mig att göra. Då går jag upp långsamt i vikt. När jag skall gå ner äter jag lite mindre än aptiten säger.

Lifehack.


Tänkte att jag ska lägga in hur jag förhåller mig till min träning och kost för att sätta ribban. Men har inte hunnit än har bara gjort ingressen med nuläge och önskat läge.

Den kan jag bjuda på men den är endast halvfärdigt.

Citat:
Jag får börja för min del försöker jag lägga på mig lite muskelmassa efter en ganska lång tid av strikt diet för att få till en hård byggarlook. Det har jag lyckats med har ett BMI kring 29 med relativt låg fettnivå.

Målsättning
Tänkte försöka lägga på mig lite mer massa och hamna kring BMI 31 det innebär ett antal kg och se om jag lyckas behålla lite mer till nästa diet så att jag hamnar tangerande på BMI 30 på ett ungefär samma fettprocent strax under 10%.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 18:31   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Äter det mamma och pappa bjuder på. Hade egentligen velat äta mer protein, men då får man ju både köpa och laga egen mat, och det har jag varken tid eller råd med. Försöker supplementera med kvarg och vassleprotein och har lyckats tigga till mig ett extra ägg varje morgon, men jag tror ändå jag får i mig för lite.

Har börjat en smygdeff sedan någon vecka, försöker bara äta lite mindre än förut. Det gäller att deffa i lönndom, så man inte får skit av alla man träffar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 18:40   #5
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Har i 15-20 ätit på samma sätt: bara middag. Inget fancy namn på ”dieten”! Under dygnet förtär jag bara vatten, snus och kaffe. Vitaminer, mineraler och fiskolja på morgonen. Middagen består av vanlig mat, med lite kolhydrater och mycket protein samt massor av grönsaker. Mäter och väger inget, men stora mängder till middagen. Aldrig (eller extremt sällan) godis, sötsaker, läsk eller annat onyttigt. Har inte druckit alkohol sedan juni 2012.
Varför? Jag mår bra av det, det är väldigt enkelt, spar tid och pengar och vad jag kan bedöma så underlättar det för mig att behålla formen. Middagens energi finns åtminstone delvis kvar när jag tränar på gymet på lunchrasterna på vardagar.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 18:42   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Har i 15-20 ätit på samma sätt: bara middag. Inget fancy namn på ”dieten”! Under dygnet förtär jag bara vatten, snus och kaffe. Vitaminer, mineraler och fiskolja på morgonen. Middagen består av vanlig mat, med lite kolhydrater och mycket protein samt massor av grönsaker. Mäter och väger inget, men stora mängder till middagen. Aldrig (eller extremt sällan) godis, sötsaker, läsk eller annat onyttigt. Har inte druckit alkohol sedan juni 2012.
Varför? Jag mår bra av det, det är väldigt enkelt, spar tid och pengar och vad jag kan bedöma så underlättar det för mig att behålla formen. Middagens energi finns åtminstone delvis kvar när jag tränar på gymet på lunchrasterna på vardagar.
Gör som han Totte på forumet och kalla det Anakondadieten!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 18:49   #7
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Försöker bli av med lite midjefett med långsam diet

Frukost : havregrynsgröt, proteinpulver, lite nötter. Kanske ett ägg.
PW : Proteinpulver och dextropur
Lunch : havregrynsgröt, proteinpulver, lite nötter, sallad och makrill i tomatsås
Middag : Jokern bland måltiderna - det beror på vad frun lagar, men brukar sleva i mig extra kvarg och keso.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 09:41   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Har i 15-20 ätit på samma sätt: bara middag. Inget fancy namn på ”dieten”! Under dygnet förtär jag bara vatten, snus och kaffe. Vitaminer, mineraler och fiskolja på morgonen. Middagen består av vanlig mat, med lite kolhydrater och mycket protein samt massor av grönsaker. Mäter och väger inget, men stora mängder till middagen. Aldrig (eller extremt sällan) godis, sötsaker, läsk eller annat onyttigt. Har inte druckit alkohol sedan juni 2012.
Varför? Jag mår bra av det, det är väldigt enkelt, spar tid och pengar och vad jag kan bedöma så underlättar det för mig att behålla formen. Middagens energi finns åtminstone delvis kvar när jag tränar på gymet på lunchrasterna på vardagar.
Jag äter så på helgerna för att jag bara sitter hemma/är ute och promenerar i alla fall och inte behöver speciellt mycket mat. Sen är det billigt och smidigt också.

OMAD kallas det.

På vardagarna äter jag vad jag vill av bra saker, men försöker hålla igen med mängderna.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 09:50   #9
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Frukost: kaffe
Lunch: husmanskost, ibland sushi eller hamburgare
middag: Husmanskost
Kvällsmat: chips eller godis
Innan sängående: proteindrink
efter träning: https://www.mmsports.se/Kosttillskot...y-Supreme.html

Koffein och snus på det
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 09:58   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Varannan dag: ett mål på kvällen, 500 kcal grönsaker, ägg, kyckling, bröd med lite smör.

Varannan dag: vad jag vill, hur mycket jag vill, när jag vill.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 10:11   #11
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Jag hade en vag målsättning om att uppnå ett BMI på 25 i somras, men jag fick lägga ned det eftersom jag insåg att jag antingen skulle dö av svält eller bli galen innan jag blev normalviktig. Nu ligger jag på BMI 28 och mår bra, en soft fitness look snarare än den ”hårda byggarlooken” Bättre än cancersjuk-looken jag hade i somras iaf, verkar de som kommenterat utseendet irl tycka.

Äter i princip detsamma nu som under dieten som pågick från januari till typ juli men lite mer och byter ut fler måltider i veckan mot det jag har lust att äta, vilket gör att kaloriintaget kan skjuta i höjden på nolltid. Om jag skulle följa mitt upplägg till 100% skulle energiintaget vara mellan 2300-2700 kcal per dag, beroende på om det är en träningsdag eller inte. Jag verkar vara rätt stabil på det intaget, trots mycket fusk.
Fördelningen är typ 40% protein, 40% kolhydrater och 20% fett.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 10:18   #12
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Frukost: Oftast vassle och en knäckemacka
Lunch: antingen en proteinbar, vassle eller en lätt sallad.
Middag och kvällsmål: allt möjligt. Från 17:00 till 20:00 intas de flesta kalorierna.

Detta mår jag och min mage bra av. Passar mina rutiner och enkelt att hålla vikten på önskad nivå.
Äter typ aldrig sockersötade saker.

Edit: och som bonus så funderar alla som ser mig äta middag hur jag kan hålla mig smal och äta så mycket!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2020-09-30 klockan 10:20.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 10:24   #13
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Sen jag slutade att tvinga i mig mat för att fylla ut klass - 105 i SL så har vikten sakta dalat neråt. Den sista tiden har vikten legat runt 85-90. Tänkte göra ett försök att smyga ner under 80. Men efter 8 veckor så har inte vikten rört sig något. Så nu har jag börjat fasta lite på kvällarna.

Frukost gröt
Lunch varm mat
Middag varm mat

Om jag tränar styrka så blir det en protein shake den dagen.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 10:58   #14
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Käkar samma mat on och off

Frukost : Havregryn med blåbär och hallon och whey
Mellis :kyckling, ris, grönsaker.
Lunch: kyckling, ris och ananas
Mellis cachewnötter
Under passet bcaa, vitargo
Middag :lövbiff, ris och papaya
Innan läggdags : casein

Käkar så året runt. Ända som jag sänker är havregrynen och riset, papayan och ananasen ryker oxå när jag lägger mig på diet.


Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 11:30   #15
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Kan väl ta idag som exempel (äter fisk 3 dagar/vecka).

Frukost
10 gram choklad
5 dl hemgjord äpplemust
152 gram lösgodis

Lunch
150 g ris (torrvikt)
250 g kycklingfilé
300 g grönsaker

Middag
140 g proteinbars

Kvällsmat
100 g blodpudding
100 g röd paprika
1 satsuma
1 äpple
500 g vindruvor

2915 kcal
135 g protein
482 g kolhydrater
44 g fett
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)