Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-22, 19:40   #1
burton666
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 5
Armbågsproblem

Jag har haft problem med min armbåge i ca 2 månader och tänkte kolla om någon har haft något liknade bekymmer.

Jag tror att det började efter ett riktigt tungt bänkpress pass, men jag kommer inte ihåg att jag fick någon riktig smärta direkt mer en svullen konstig känsla i armbågen efteråt.

Triceps är nästan omöjligt att att köra, speciellt när man kommer i lägen runt 90 grader som tex liggande tricepspress med hantlar. Jag får avbryta efter första repetitionen de få gånger jag provat efter skadan. Jag kan inte heller köra biceps då det hugger till på insidan av armbågen och strålar ner mot underarmen. Fuskar jag och kör hammercurls invridna mot kroppen så kan jag dock köra med tunga vikter även z-stång med omvänt grepp går skapligt.

Axelpressar går lika dåligt som triceps men bänk kan jag köra om jag håller väldigt brett, det känns dock inte speciellt bra.

Jag kan nästan räta ut armbågen helt men det känns som att något tar stopp och det börjar göra ont om jag försöker trycka ut helt. Det smäller eller "knakar" även i armbågen ofta efter att jag inte rört den på ett tag.

Jag har provat att vila från träning i två omgångar i lite drygt en vecka i streck samt provat att samtidigt köra med voltaren. Jag har lite svårt att specificera vart smärtan sitter men den utgår iaf. från armbågen och triceps tror jag, men ibland känns det även ner mot insidan av underarmen. Någon som har någon ide på vad det kan vara?
burton666 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 20:01   #2
ZorroS
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av burton666 Visa inlägg
Jag har haft problem med min armbåge i ca 2 månader och tänkte kolla om någon har haft något liknade bekymmer.

Jag tror att det började efter ett riktigt tungt bänkpress pass, men jag kommer inte ihåg att jag fick någon riktig smärta direkt mer en svullen konstig känsla i armbågen efteråt.

Triceps är nästan omöjligt att att köra, speciellt när man kommer i lägen runt 90 grader som tex liggande tricepspress med hantlar. Jag får avbryta efter första repetitionen de få gånger jag provat efter skadan. Jag kan inte heller köra biceps då det hugger till på insidan av armbågen och strålar ner mot underarmen. Fuskar jag och kör hammercurls invridna mot kroppen så kan jag dock köra med tunga vikter även z-stång med omvänt grepp går skapligt.

Axelpressar går lika dåligt som triceps men bänk kan jag köra om jag håller väldigt brett, det känns dock inte speciellt bra.

Jag kan nästan räta ut armbågen helt men det känns som att något tar stopp och det börjar göra ont om jag försöker trycka ut helt. Det smäller eller "knakar" även i armbågen ofta efter att jag inte rört den på ett tag.

Jag har provat att vila från träning i två omgångar i lite drygt en vecka i streck samt provat att samtidigt köra med voltaren. Jag har lite svårt att specificera vart smärtan sitter men den utgår iaf. från armbågen och triceps tror jag, men ibland känns det även ner mot insidan av underarmen. Någon som har någon ide på vad det kan vara?
Skulle kunna vara golfarmbåge. Googla på det och kolla om det stämmer. Obs att golfarmbåge och tennisarmbåge inte är samma sak. Excentrisk träning är det bästa mot tennisarmbåge iaf så jag gissar att det borde vara samma med golfarmbåge. Jag kan iaf säga att det inte är tennisarmbåge som du har.
ZorroS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 08:28   #3
burton666
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 5
tackar, jag googlade på golfarmbåge men symptomen stämde inte riktigt. Det konstigaste symptomet tycker jag är att jag har svårt att trycka ut armbågen helt samt att det gör ont både vid biceps och triceps-övningar.
burton666 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 09:42   #4
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
kika på:
https://b-reddy.org/2011/09/15/get-r...%80%99s-elbow/

Dessa kan också vara av intresse:
https://b-reddy.org/2016/03/09/carry...ocated-elbows/
https://b-reddy.org/2015/07/20/why-t...o-do-about-it/
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)