Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-22, 19:01   #17941
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Det är det. Mitt kaffe är värt 100 mil. Lätt


Ang konditionsträning och rejäl benträning. Behöver du verkligen köra tyngre benpass då? (oh no I didn't)
Jag känner rätt ofta på tävlingar att vader är min akilleshäl och jag tror också att låren överlag skulle må gott av att biffa till sig lite. Sedan är det möjligt att jag kan få ihop ett pass som utesluter knäböj etc men inkorporerar vadpressar åtminstone, så det är ett alternativ. "Fullstora" benpass med 12987123 reps/sets/övningar på benen slår ut mina benmuskler totalt i 4-5 dagar. Kör jag två benpass/vecka så vänjer jag kroppen bättre vid den sortens träning, men jag är fortfarande stel som ett torkskåp när det kommer till löpningen.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 23:02   #17942
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
HIIT istället för vilodag

Träningsform: HIIT
Distans: -
Tid: 20-25 min
Snittpuls: -
Terräng: Löpband

summering:
Vilodag då jag skulle jobba sent och ändå kände att kroppen behövde återhämta. Kände dock mig helt galet stirrig i skallen kl 22 när jag slutade min 15 timmars arbetsdag och kunde inte varva ner alls. Drog iväg till gymet och försökte köra HIIT lite halvhjärtat. Åt mina deffburgare bara en timme innan, så jag visste att jag skulle börja rapa Texas Longhorn Liquid-smak av att bara ställa mig på löpbandet.

Tänkte att jag kör väl inte så intensivt då, utan tar lite lugnare HIIT, alltså snarare vanliga intervaller och inte högintensiva då. Körde 30s spring och 60s vila, men eh, vadfan? Var ju hur tråkigt som helst. 4-tempo kändes för lätt, 3:50-tempo för lätt, 3:40-tempo för lätt. Och 60s vila kändes som en evighet. Pulsklockan gäspade ut 160 i puls osv. Fick slå om och börja springa 3:00, 2:50, 2:40 osv och i 30s/30s-intervaller istället. Då började det bli jobbigt, särskilt på 2:40-tempo.

Mina hamstrings var dock lite trötta sedan gårdagens marklyft, så det kändes när jag drog upp benet bakom mig. Valde att plana ut och promenera lite och planen fungerade, känner mig mer redo för sängen nu och morgondagens brutala tjänsteresa.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 05:05   #17943
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
All snö är borta här hos mig så hoppas du får en behaglig stund på vägarna.

Angående intervaller så är just det där med vilotiden något som kan ställa till det. Jag känner också ibland att den är onödigt lång, och tappar därmed aktiv tid med hög puls. Men samtidigt så är ju inte alltid målet för mig att ha just högsta tänkbara puls, utan det är att vänja kroppen med lite "överfart".
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 08:30   #17944
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Starkt att dra till gymmet efter 22! Känner helt klart igen känslan av att träningen vänder en dag åt det positiva hållet. Bara känslan av att ha gjort någonting, även om det är ett alibi-pass, är guld värd. Själv så brukar jag känna att musklerna rinner av mig om jag inte har styrketränat på två-tre dagar. Osunt skulle nog många hävda, men det får ju en till gymmet i alla fall, även om är trött eller sliten.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 09:08   #17945
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag känner rätt ofta på tävlingar att vader är min akilleshäl och jag tror också att låren överlag skulle må gott av att biffa till sig lite. Sedan är det möjligt att jag kan få ihop ett pass som utesluter knäböj etc men inkorporerar vadpressar åtminstone, så det är ett alternativ. "Fullstora" benpass med 12987123 reps/sets/övningar på benen slår ut mina benmuskler totalt i 4-5 dagar. Kör jag två benpass/vecka så vänjer jag kroppen bättre vid den sortens träning, men jag är fortfarande stel som ett torkskåp när det kommer till löpningen.
Du måste ju komma upp hit och skjuta släde och liknande. Det tar som f-n i vaderna. Och välta däck, det tar i röv och lår
Jag kan mata dig med kaffe och hamburgare. Komsi komsi!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 22:58   #17946
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tuttar och beceps "Rahf style"

fu-bänk
10 x 40 kg
10 x 60 kg
10 x 70 kg
9 x 70 kg
10 x 60 kg

lutande hantelpress
7 x 25 kg ???
10 x 22,5 kg
9 x 17,5 kg

ez-curl
10 x 10 kg
10 x 30 kg
10 x 30 kg
10 x 30 kg

repdrag
12 x 15 kg
14 x 15 kg
12 x 15 kg

cc-over
20 x 40 kg
14 x 50 kg
14 x 40 kg


summering:
Lång arbetsdag i Linköping och utöver det 60 mils bilkörning. Var så trött när jag kom hem att jag ramlade ihop i fosterställning i sängen och drömde om att jag spöade upp en gigantisk kloakråtta som gick till attack. Vaknade med dreggel på kudden och fullständigt groggy. Gnarf. Tur det är helg snart.

Rahffe ville se högreps, så körde ett pass dedikerat till vår käre koloit. Målsättningen var att aldrig gå under 10 reps, men det sket sig ett par gånger då jag tvärdog och var så nära fail man bara kunde komma. Sådan där klassisk "Jävlar, vem f-n stängde av kranen!?"-känsla.

Sjuk pump rätt tidigt och nog börjar det synas lite på kroppen nu i deffen. Långt kvar, men -4 kg noterat iaf (behöver bekräftas fler gånger på vågen) och överlag känner jag mig på topp just nu. Mentalt stark, löpmässigt riktigt på G och styrkemässigt helt klart back och track och på g. Allt kan bli massor med bättre, men jag är så duktig på att såga mig själv, så idag nöjer jag mig med att berömma mig själv en smula. Bra jobbat hittills skuggan, bara nöta nu och undvika skador.

Avslutar dagen givetvis med två deffburgare igen, hickorymarinerade och med Texas Longhorn smokey liquid som sprider en fantastisk doft när burgarna värms upp. Det ihop med min kvargröra som mer och mer börjar likna max originaldressing. Fyfan, dieten har aldrig varit roligare.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2017-11-23 klockan 22:59.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 05:31   #17947
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Kul för dig att dieten går bra. Jävligt kul!


/Engångtjockalltidtjock
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 09:00   #17948
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Kul för dig att dieten går bra. Jävligt kul!


/Engångtjockalltidtjock
Äh du är inte tjock. Lär dina kollegor att inte ställa fram godis och börja laga mer hamburgare bara. Sedan är det väl dags för dig att köra ett gympass med mig snart? Tycker du brukar vara väldans kaxig om att vi ska göra saker ihop, men gymet pratar du tyst om!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 10:32   #17949
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Nej jag är inte tjock i mängden kroppsfett. Däremot har jag fortfarande kvar "ätstörningarna" eller vad man nu ska kalla det. Så jag får kämpa varje dag för att inte överäta.

Tror dessvärre inte att det skulle vara speciellt roligt att träna i gymmet med mig. Är helt ostrukturerad och håller än så länge på att försöka få tillbaka viktvanan.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 11:02   #17950
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Nej jag är inte tjock i mängden kroppsfett. Däremot har jag fortfarande kvar "ätstörningarna" eller vad man nu ska kalla det. Så jag får kämpa varje dag för att inte överäta.

Tror dessvärre inte att det skulle vara speciellt roligt att träna i gymmet med mig. Är helt ostrukturerad och håller än så länge på att försöka få tillbaka viktvanan.
Äh du är bara en motionerande gottegris!

Jag skulle tycka ett gympass vore skitroligt! Du kommer posta #metoo på instagram efter det!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 11:17   #17951
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Beslutsångest.

Velar rejält just nu. Ekonomiskt sett så verkar det som om jag kan ta ett beslut som gör att jag utan sponsor får loss kapital till ett nytt Everestförsök. Då måste jag prioritera det stenhårt ekonomiskt och det får konsekvenser på flera års privatekonomi efteråt. Samtidigt så vill jag göra något mer med mitt liv än att bo ensam i ett mögelhus i skogen och bara jobba tills jag dör.

Ihop med detta funderar jag på att köpa ett sprillans nytt löpband nu på blackfriday-rean. Ett par band har gått ner lite i pris, där specifikationen verkar rätt ok, men jag hittar inga recensioner eller tester på dem. Varken i Sverige eller utomlands. Sådant ger mig alltid dåliga vibbar. En tanke som slår mig är också hur mycket jag nu kommer att nyttja ett löpband om jag köper det. Klart skönt om det spöregnar eller är griskallt ute. Även om det "ger lite" mentalt att springa utomhus i skitväder, så vet jag med mig själv att bekvämligheten ändå finns där och ett sådant pass kortar jag medvetet ner för att det är tråkigt.

När träning är roligt = grymma resultat. När jag försöker genomlida något tråkigt för att härda mig = mediokert resultat.

Zwift för löpare är verkligen på G och de har precis börjat med officiella virtuella löparevents, så det kommer mer och mer nu. På ett sätt hade det varit kul att köra igång det, men det är inte så många européer som är med och risken är att de få löparevents som körs, körs på bra tider för amerikanare.

Så det är lite 50/50 känns det som. Köper jag ett löpband så kan det bli en succé som tar min kondis ett steg framåt i vinter - eller ett fiasko där nyttjandegraden blir låg och jag får sälja bandet på blocket nästa år.

Ett alternativ är att bara köpa en ny surfplatta och försöka köra på gymet så gott det går, men de löpbanden skakar något så vansinnigt så att ställa en surfplatta på löpbandets eget fäste kommer göra att det i praktiken inte går att titta på skärmen medan man springer.

För att stöka till det hela lite ytterligare så är det snart julhelvete igen och jag hatar verkligen julen. Jag avskyr alla trådar om julklappar, julmys, gullegullbilder på släktträffar och allt annat. Julen är den värsta perioden på hela året då ensamheten och avsaknaden av familj på alla sätt blir som störst och det är så sablarns svårt att ignorera det då man får det upptryckt i nyllet och nerkört i halsen från alla håll och kanter. Har börjat kolla på resor, men än så länge inte hittat någon resa som verkar lockande. Tänkte se om jag kan hitta en sistaminuten eller billig flygstol och ta mig till något ställe där jag kan fokusera på träning och livsnjutning i en vecka.

Det står dock lite i motpol till löpband sett till utgiftspost. Resa är sjukt mycket roligare, men ger bara en kortvarig stimulans, medan löpbandet skulle potentiellt kunna vara en bra långsiktig investering. Frågan är om det inte är klokt dock att vänta ett år till med bandet så att Zwift för löpare hinner lanseras riktigt och få igång löpargrupper i CET-tidszoner också...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 11:32   #17952
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Jag gillar som du vet Zwift för cykling och det är ruskigt populärt just nu. Mest är det för att få sällskap på långpass och liknande. Tror faktiskt inte att det är samma med löpningen. Du passar nog bättre i ett sammanhang där det är mer intervall betonat.
Ganska få medlemmar i svenska Zwift löpare på FB. Men de lär väl ha mycket info om hur bra det fungerar.


Motionerande gottegris är nog den bästa beskrivningen jag någonsin fått.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 12:00   #17953
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Jag gillar som du vet Zwift för cykling och det är ruskigt populärt just nu. Mest är det för att få sällskap på långpass och liknande. Tror faktiskt inte att det är samma med löpningen. Du passar nog bättre i ett sammanhang där det är mer intervall betonat.
Ganska få medlemmar i svenska Zwift löpare på FB. Men de lär väl ha mycket info om hur bra det fungerar.


Motionerande gottegris är nog den bästa beskrivningen jag någonsin fått.
Det första officiella löpareventet var nu bara för en dag sedan och Zwiftutvecklarna startade precis en officiell grupp på Strava nu bara för några dagar sedan. Löpfunktionen är fortfarande i beta och inte helt officiell, men det verkar som om det närmar sig.

De inofficiella eventen som har varit har varit typ 5 km-event bara, men samtidigt så hur ofta får jag sällskap på en 5 km-löprunda överlag? Det har kanske hänt en eller två gånger på snart 10 år. Jag springer märkbart bättre, längre och mer om jag har sällskap, så en tanke är ju att virtuellt sällskap kan fungera. Kan det ge 2st extra 5km-pass i veckan så är det 10 km in på löparkontot, kilometrar som jag inte får in idag. Dock är investeringen rätt stor. Löpband+surfplatta+zwiftkonto+fotpod.

Det optimala hade fortfarande varit att gå med i en löparklubb eller förening som är skapligt lokal, men än så länge har jag bara hittat klubbar och föreningar som bara tränar "direkt efter jobbet". Att träna 18:00 är i praktiken omöjligt för mig på alla sätt och vis.

Men som sagt, en surfplatta måste jag nog köpa en ny oavsett och en billigare fotpod räcker för att köra lite Zwiftruns på gymet. Om jag bara kommer på något sätt att hantera skärmen på löpbandet där.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 17:47   #17954
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Bara att svänga förbi över jul så hoppar vi över julen ihop

Bra jobbat med deffen!
Kommer fråga om dina recept framöver :P
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 21:39   #17955
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Bara att svänga förbi över jul så hoppar vi över julen ihop

Bra jobbat med deffen!
Kommer fråga om dina recept framöver :P
Hah det är bara att ta med sig damen ut hit så bjuder jag på lite grillade deffburgare någon dag
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)