Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-21, 22:14   #961
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tack, jag har ätit ca 300g ris per dag och några paket riskakor i veckan sen i somras. Blir att dra ned på det rejält. Du var vegetarian om jag inte minns fel? Funkar potatis/sötpotatis till linser och bönor tror du?
Jag har inte grottat ner mig i aminosyroprofilerna, men jag är övertygad att det funkar. Även om(!) det skulle vara suboptimalt, lär det kompletteras av övriga mål under dagen. Det beror såklart på mängd av de olika livsmedlerna och vad du menar med "funkar".

Man ska ha en väldigt ensidig kost (och inte äta några animalier alls) för att man skulle lyckas få brist på någon aminosyra skulle jag tro.

Skickat från min Pixel XL via Tapatalk
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 22:22   #962
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Ram Dass Visa inlägg
Jag har inte grottat ner mig i aminosyroprofilerna, men jag är övertygad att det funkar. Även om(!) det skulle vara suboptimalt, lär det kompletteras av övriga mål under dagen. Det beror såklart på mängd av de olika livsmedlerna och vad du menar med "funkar".

Man ska ha en väldigt ensidig kost (och inte äta några animalier alls) för att man skulle lyckas få brist på någon aminosyra skulle jag tro.

Skickat från min Pixel XL via Tapatalk
Ja jag brukar äta ägg eller nått till så det är nog lugnt, tänkte mer på om det går ihop smakmässigt! Provat typ potatis och linser?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 22:31   #963
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Jag anser att det flesta grundråvaror går att kombinera. Mer hur man smaksätter allt för att få det att passa ihop.

Själv lagar jag i princip alltid mat från grunden, tex. så här gör jag nästan alltid:

Stek ordentligt med lök, vitlök och kryddor (tex. spiskummin, kanel, chili) lätt i rapsolja i en gryta.

Höll över krossade tomater och/eller kokosmjölk, ev. lite vatten.

Smaksätt ytterliggare med sambal olek/dijonsenap/jordnötssmör eller vad du nu önskar.

Ha i linser/bönor/sojabitar. Ha i de grönsaker du önskar.

Tillaga kolhydrater på sidan om, ris, pasta, potatis. I ditt fall hade jag kört potatisen i ugn med timjan, salt, svartpeppar och lite olja. :-)

Skickat från min Pixel XL via Tapatalk
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 12:54   #964
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
En fråga angående lax och näringsvärde/innehåll. Vad är det korrekta/rätta värdet att gå efter? Får flera olika svar när jag söker och försöker hitta?
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 13:16   #965
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
En fråga angående lax och näringsvärde/innehåll. Vad är det korrekta/rätta värdet att gå efter? Får flera olika svar när jag söker och försöker hitta?
Är det inte bara att utgå från Livsmedelsverkets databas? Finns säkert både för rå och tillagad.

Skickat från min Pixel XL via Tapatalk
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 13:18   #966
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det finns inget korrekt värde i allmänna tabeller. Det är genomsnittsvärden du hittar, inget som stämmer med just din bit laxfilé. Näringsvärdet varierar kraftigt beroende på när och var fisken är fångad. Ta vilket värde du vill. Chansen att det stämmer är lika stor som för något annat värde.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 13:22   #967
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Ok. Tack
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:02   #968
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Är det normalt att ha halsont i 3 veckor? Det går aldrig över... Känner bara hur jag tappar alla gains


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:05   #969
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, det är inte alls normalt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:20   #970
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Jag har ett tag sökt efter mitt kaloribehov, och börjar närma mig svag viktuppgång. Ligger just nu på 3700 kcal, ca 80g fett och 600g kolhydrater och resten protein, ca 180g. Behöver nu öka kalorierna ytterligare 100-200, men jag vet inte riktigt vilka av de tre makronutrienterna jag ska öka. Känns overkill att äta mer än 600g kolhydrater då man styrketränar och vill inte äta för mycket fett. Kommer då upp i typ 220g protein vilket också känns overkill? Bara att fortsätta öka kolhydraterna? Jag verkar kunna lagra väldigt mycket glykogen i musklerna..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:31   #971
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har ett tag sökt efter mitt kaloribehov, och börjar närma mig svag viktuppgång. Ligger just nu på 3700 kcal, ca 80g fett och 600g kolhydrater och resten protein, ca 180g. Behöver nu öka kalorierna ytterligare 100-200, men jag vet inte riktigt vilka av de tre makronutrienterna jag ska öka. Känns overkill att äta mer än 600g kolhydrater då man styrketränar och vill inte äta för mycket fett. Kommer då upp i typ 220g protein vilket också känns overkill? Bara att fortsätta öka kolhydraterna? Jag verkar kunna lagra väldigt mycket glykogen i musklerna..
Du väger 80 kg? Så 2.25 gram protein per kilo kroppsvikt just nu? Jag hade ökat proteinet.

Annars hade jag ätit extra av den makronutrient/livsmedel som jag gillar att äta.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-11-23 klockan 20:33.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:36   #972
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du väger 80 kg? Så 2.25 gram protein per kilo kroppsvikt just nu? Jag hade ökat proteinet.

Annars hade jag ätit extra av den makronutrient/livsmedel som jag gillar att äta.
Jag väger 77-78kg på 183-184 cm. Det är gott med protein, problemet är att det är rätt dyrt bara :p
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 21:20   #973
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tråden för dumma frågor

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har ett tag sökt efter mitt kaloribehov, och börjar närma mig svag viktuppgång. Ligger just nu på 3700 kcal, ca 80g fett och 600g kolhydrater och resten protein, ca 180g. Behöver nu öka kalorierna ytterligare 100-200, men jag vet inte riktigt vilka av de tre makronutrienterna jag ska öka. Känns overkill att äta mer än 600g kolhydrater då man styrketränar och vill inte äta för mycket fett. Kommer då upp i typ 220g protein vilket också känns overkill? Bara att fortsätta öka kolhydraterna? Jag verkar kunna lagra väldigt mycket glykogen i musklerna..


Mer protein röstar jag på, 220 är inte så mycket. Då hamnar du närmare 3g /kv = mer gains ¯\_(ツ)_/¯

Jag snittar 300-325g/dag (4g /kv). Anser att det är mer optimalt för att jag

1. Definitivt försäkrar mig om att få i mig tillräcklig med protein och blir knappt katabol ( )

2. Jag får äta mer kyckling/kött/fisk/vegoprotein, sjukt gott, mätt och glad

3. Grub postade någon studie som visade att mer protein = mer muskelmassa (förenklat)

4. Det är svårare (imo) att ligga på 2g protein/kv vid högre kcalintag

5. Har själv märkt mer resultat form/styrkemässigt om jag överäter mer protein ifall jag redan nått mina fett/kolhydratsmål. Lagrar in mindre fett med en överätning av protein dessutom, så öka proteinmängden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2017-11-23 klockan 21:22.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 21:24   #974
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, det är inte alls normalt.


Triggade igång halsont igen innan när jag körde lite lätt armpass.... Kändes som bäst innan idag och nu skit igen. Så man kan inte ens köra lätta armpass? Helvete.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 21:27   #975
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det beror ju på vad som orsakar det halsonda. Det är inte halsont som gör det farligt att träna. Halsont är ett symptom på en typ av infektion som kan göra det farligt, men halsont i sig är inte farligt och man kan ha halsont som går att träna med.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)