Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-06, 12:09   #46
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Överträning?
Jo det är självklart en risk men det går att överträna på 3x1,5 h i veckan också så det handlar precis som allt annat om hur man lägger upp det.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 12:59   #47
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Min person är ett allmänintresse.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 13:38   #48
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jo det är självklart en risk men det går att överträna på 3x1,5 h i veckan också så det handlar precis som allt annat om hur man lägger upp det.
Det är inte så lätt att lägga upp det. Det är väl problemet. Vi har tre utövare på klubben som har testat att träna väldigt mycket. 10-14 pass i veckan. Två fick väldigt snabba framsteg tills dom blev skadade. Den sista står och stampar med medioker framgång trots enorm insats. Får se hur det går för den sista. Vi andra tränar "bara" fem gånger i veckan och mellan 10-15h. Till det så har vi färdiga träningsprogram som är smart programmerade. Ska man ge sig på att testa det här själv så kräver det också en del tankeverksamhet för att få ihop pusselbitarna. Målet är ju inte att träna så mycket som möjligt utan att få ut så mycket som möjligt av den träningen som man bedriver.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 13:42   #49
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
80 min med 85-95% maxpuls låter rejält tufft. Klarar man att genomföra så hårda pass varje dag?

Det motsvarar ju att springa en halvmara om dagen i tävlingstempo.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 14:26   #50
Stjarnan
Registered User
 
Stjarnans avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 1 113
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Vad jobbar du med? :-)
Snickare/arbetsledare..
__________________
Allt som inte är under utveckling är under avveckling
Stjarnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 15:04   #51
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
80 min med 85-95% maxpuls låter rejält tufft. Klarar man att genomföra så hårda pass varje dag?

Det motsvarar ju att springa en halvmara om dagen i tävlingstempo.
85% går, men det är antagligen intervaller. Eller felaktiga pulszoner.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 15:45   #52
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hatar varje sekund. Jag tränar bara av fåfänga och för att kunna äta så mycket jag vill. Jag ledsnade på träning för typ 15 år sedan. Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.



GULD!!!!!
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 15:48   #53
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Nej. Kollo är knappast representativt för allmänheten.
Men då säger vi som så att Grubs person är av KOLOS allmänintresse
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 06:20   #54
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Jag tror det var Mark Allen som sa "Det handlar inte om att träna så hårt du kan, det handlar om att träna så mycket som kroppen kan ta till sig". Nog för att han var triatlet men för nå perfektion är all träning logistik och jag gillar citatet..
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 07:16   #55
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det är inte så lätt att lägga upp det. Det är väl problemet. Vi har tre utövare på klubben som har testat att träna väldigt mycket. 10-14 pass i veckan. Två fick väldigt snabba framsteg tills dom blev skadade. Den sista står och stampar med medioker framgång trots enorm insats. Får se hur det går för den sista. Vi andra tränar "bara" fem gånger i veckan och mellan 10-15h. Till det så har vi färdiga träningsprogram som är smart programmerade. Ska man ge sig på att testa det här själv så kräver det också en del tankeverksamhet för att få ihop pusselbitarna. Målet är ju inte att träna så mycket som möjligt utan att få ut så mycket som möjligt av den träningen som man bedriver.
Styrkelyft är en atypisk idrott på många sätt och jag har svårt att se nyttan med 5,5 h per dag. Fast som vi diskuterat tidigare så kanske riktigt hög volym ger effekter som hänger i ett bra tag efter att man dragit ner volymen. Det stora problemet med det resonemanget är att man måste ta 10 år av en idrottarens liv för att testa om det är sant och helst också ha en kontrollgrupp som tränar på ett annat sätt.
5,5 h för en fotbollsspelare, orienterare, medeldistansare, simmare etc är däremot inte så mycket även om de inte riktigt kör det året runt och varje dag men det gör nog inte heller de i studien då det handlar om försäsongsträning.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 08:03   #56
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
5,5 h/dag är 2000 h/år. För en elitidrottare inom konditionsidrott är det ganska vanligt med ett spann kring 700-1200 h/år. Det beror på hur teknikorienterad idrotten är och hur mycket den sliter.

Sen kan man ju lägga till komplementsträning som mental träning, aktiv återhämtning, teknik förbättring o s v. Så beroende på vad man ser som träning kan det ju växa mångfalt.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 10:32   #57
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Skulle också äta det där pillret. Men det måste förstås också innefatta andra effekter än den rent hälso- och utseendefrämjande biten. Som känslan av att ha presterat något t.ex.

Ännu mer on topic så har jag fått bättre och bättre resultat ju mer jag tränar. Men då har jag knappast tänjt på gränserna, eftersom högre mängd träning för mig innebär sämre prestation på jobbet samt att jag har andra intressen än att träna och jobba.
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 10:53   #58
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
5,5 h/dag är 2000 h/år. För en elitidrottare inom konditionsidrott är det ganska vanligt med ett spann kring 700-1200 h/år. Det beror på hur teknikorienterad idrotten är och hur mycket den sliter.

Sen kan man ju lägga till komplementsträning som mental träning, aktiv återhämtning, teknik förbättring o s v. Så beroende på vad man ser som träning kan det ju växa mångfalt.
Vissa hävdar t.o.m. att de tränar mer än så, men då är det inte 100% stenhårt in i kaklet, det är omöjligt. Visserligen är elitidrottare säkert i träningslokalen så mycket som de hävdar, så psykiskt är det x timmar träning, men fysiskt vore det kontraproduktivt.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 11:30   #59
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Vissa hävdar t.o.m. att de tränar mer än så, men då är det inte 100% stenhårt in i kaklet, det är omöjligt. Visserligen är elitidrottare säkert i träningslokalen så mycket som de hävdar, så psykiskt är det x timmar träning, men fysiskt vore det kontraproduktivt.
Visst finns det de som tränar mer än 1200 h/år träningstid men det vanliga är är att exempelvis en elitskidåkare ligger på 900-1000 h/år, en löpare lite lägre och en cyklist högre. Det beror på att hur mycket de kan träna på grund av slitaget som träningen medför. Nästan oavsett träningsform är det väldigt vanligt att 80-90% av träningen utgörs av lågintensiv träning sett över hela året.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)