Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-06, 14:13   #16
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Du tycker inte att det räcker som enda nackdel?
Jag är van vid att bli beroende av saker så jag skulle nog inte börja med sömntabletter, men mer av ren nyfikenhet. Har fått låna av en bekant under mina värsta stressiga perioder (1-2tabletter per vecka) då jag verkligen behövt sömnen för att prestera max, och jag var överraskad över dess effekt; sov som en stock
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 14:15   #17
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Du tycker inte att det räcker som enda nackdel? Känner man så är det ju bara att köra på. Dåsighet på morgonen är rätt vanligt, hallucinationer kan man också råka ut för av något så pass vanligt som Stilnoct.
Just Stilnoct (zolpidem) är känd för lite märkliga rusbiverkningar. Lyckas du inte somna på dem kan det, redan på låga doser, hända "roliga" grejor som massiva minnesluckor, hallucinationer, psykosliknande tillstånd, balansproblem som liknar "town drunk"-eterruset på tivolit i Fear and loathin' osv. Folk hittas vandrandes nakna på stadens gator orerandes om hamstrar, skiftnycklar och köttbullsmackor.
Man blir helt enkelt rätt svängd i skallen och det kan nog en del tycka är väldigt obehagligt.

Senast redigerad av Osten80 den 2010-09-06 klockan 14:18.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 15:07   #18
Kek
Registered User
 
Keks avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Just Stilnoct (zolpidem) är känd för lite märkliga rusbiverkningar. Lyckas du inte somna på dem kan det, redan på låga doser, hända "roliga" grejor som massiva minnesluckor, hallucinationer, psykosliknande tillstånd, balansproblem som liknar "town drunk"-eterruset på tivolit i Fear and loathin' osv. Folk hittas vandrandes nakna på stadens gator orerandes om hamstrar, skiftnycklar och köttbullsmackor.
Man blir helt enkelt rätt svängd i skallen och det kan nog en del tycka är väldigt obehagligt.
Låter ju helt okej ändå
__________________
Fuck, you've gone completely sideways, man..
Kek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 15:07   #19
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av Farewell Visa inlägg
Enda sedan jag kom hem från en utlandsresa för en månad sedan, (där det dracks en hel del alkohol), så har jag haft problem med sömnen. Veckan jag var utomlands sov jag kanske i snitt 4 timmar per natt. Problemet nu är att jag fortsätter att sova väldigt dåligt. Jag brukar kunna ha ganska lätt för att somna. Däremot så vaknar jag flera gånger varje natt och är tvungen att gå på toaletten. Uppvaknandet sker i princip alltid mitt i en dröm, vilket betyder att jag inte sover speciellt djupt heller. När jag väl somnar om, så börjar det om igen. Dvs, drömma, vakna, drömma, vakna osv.

Fruktansvärt jobbigt är det, då det känns som att styrketränandet kommer att bli lidande av detta, eftersom återhämtningen knappast kan bli speciellt bra. Sömnproblemet resulterar även i att jag känner mig trött och seg hela dagarna. Har provat att lägga mig regelbundna tider, läst en bok innan jag somnat och slutat äta innan läggdags, men inget verkar hjälpa

Någon som har nåt bra tips eller bör jag uppsöka läkare?
Välkommen i klubben...jag har haft samma problem sedan i januari, det började helt plöstsligt och jag vet inte vad det beror på . Vaknar i genomsnitt 2-3 gånger om natten, jag kan inte ens minnas senaste gången jag sov åtminstone 5 timmar i sträck. Detta har resulterat i att jag ser ut som typ en knarkare, trött och stora påsar under ögonen.
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 15:17   #20
hertzman
Registered User
 
hertzmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2 237
Citat:
Ursprungligen postat av Kek Visa inlägg
Låter ju helt okej ändå
Det är det inte. Jag lovar.
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 15:31   #21
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Se till att ha det helt kolsvart i sovrummet, jag har till och med kardborreuppsatta mörkläggningsgarnier för minimalt antal solstrålar
inte ens en väckarklocka som lyser.
Ät inte så tätt innan du lägger dig som det tipsats om, hellre fast föda än tex kassindrink som gör att man måste pissa lättare.
Vara ute mer i dagsljuset på dagen hjälper.
Magnesiumet är också ett bra tips.

Du verkar somna lätt och sover första fasen 4-4.5h djupt utan att vakna, det är den viktigaste delen om det gör dig lite gladare.

Skulle inte läsa boken i sägen, hellre i ett anant rum eller så när du varvar ner. Eller meditera.
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 16:04   #22
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
åhfan, Magnesium lär testas under stressiga perioder som t.ex. denna vecka kommer bli. Finns det bieffekter månne?
Jag gissar att inget alls händer så länge du inte trycker i dig flera gram magnesium, det är ju som att äta mat men annorlunda, inget farligt alls.

Det är viktigt att göra skillnad på sömnpiller och insomningstabletter, insomningstabletter hjälper dig bara att somna och sömnpiller hjälper dig att förbli sovande när du har somnat. Så om du somnar utan problem behöver du inte stilnoct/imovane utan möjligen propavan, jag gissar att stesolid skulle kunna funka också men jag är inte säker.

Som dom andra har sagt så blir man snabbt tolerant och kräver doshöjning så det är inget långsiktigt alternativ, dessutom får man många bieffekter som bara stör. Kognitiv beteendeterapi inriktad på sömnproblem är något som man borde prova om man vill optimera sin hälsa. Det hjälper bäst i längden, piller slätar bara över problemet för stunden.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 16:23   #23
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Helt kolsvart, svalt och tyst och gå och lägg dig i tid, "trötta ut" dig under dagen med promenader (gärna med en vän och snacka om allt som tynger vardagen eller annat, det brukar man må bra av att få lasta av lite av sina bekymmer till någon man litar på)

Vad har du för träningskrav på dig själv och hur är vardagen/livet i övrigt? Undvik alla form av tillskott för sömnen, du kommer eventuellt sova sämre när du slutat med dem för att du förlitat dig på att det är pillren som gör sömnen.

Jag själv vaknar varje natt 1-3 gånger och har gjort i flera år, inga undantag. Jag märker däremot att jag sover bättre och djupare när jag fått röra på mig mycket, jobbat "bra", haft bra gympass och umgåtts med de närmsta ofta och fått äta som jag vill (alla smådetaljer kan verkligen vara avgörande, för mig!)
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 17:09   #24
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
Det är viktigt att göra skillnad på sömnpiller och insomningstabletter... propavan, jag gissar att stesolid skulle kunna funka också men jag är inte säker.
Du har rätt och det kanske jag skulle ha tydliggjort.
Propavan ska ju i alla fall inte vara beroendeframkallande och sover länge gör jag på den, men trots sin "ofarlighet" är det en av de värsta mediciner jag ätit, sett till biverkningar.
Helt outhärdliga myrkrypningar i vaderna, så pass att jag bara vill ligga och skrika och det gagnar ju inte precis insomningen, ökad ångest, rejäl "bakfylla" dagen efter, även på låga doser. Halveringstiden för det preparatet måste vara djävulskt lång. Jag känner av "bakfyllan" hela dagen efter intag.
En kompis käkade också den ett tag, men han fick inte en enda biverkning och trots ganska höga doser på över 100mg gjorde den, för honom, inget för sömnen.
Stesolid (diazepam) brukar inte funka så bra som sömntablett, men lite bättre som insomningstablett. Jag är inte säker på varför, men förmodligen är halveringstiden ganska kort. Dessutom är den en benso, med all skit det innebär.
Sammanfattningsvis vill jag starkt avråda från sömntabletter, om det inte är riktigt ordentligt illa ställt med sömnen och allmäntillståndet. Då kan de faktiskt vara absolut nödvändiga, men bara som tillfällig "lösning" samtidigt som grundproblemet ska identifieras och lösas.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 17:17   #25
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
testat propavan eller vad det heter och 1 gång av 10 fick jag biverkningar iform av otäck yrsel hela dagen efter..men sov som en stock på en halv tablett
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 17:18   #26
Curls
Yatesism
 
Curlss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 4 368
lite carbs?
__________________
Roc Marciano - Panic
Curls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 17:22   #27
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av Curls Visa inlägg
lite carbs?
äter jag i massor
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 18:49   #28
Denstillasittande
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 118
Ser till att vara ordentligt trött när du går och lägger dig. Jag är skittrött vid 10 tiden och somna bums.
Denstillasittande är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 19:01   #29
hertzman
Registered User
 
hertzmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2 237
Citat:
Ursprungligen postat av Denstillasittande Visa inlägg
Ser till att vara ordentligt trött när du går och lägger dig. Jag är skittrött vid 10 tiden och somna bums.
Fantastiskt sagt! Jag menar, du tror inte att folk med kroniska sömnproblem är "ordentligt trötta" när det inte sovit ordentligt på ett par veckor?
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 19:03   #30
ha:cl
Registered User
 
ha:cls avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Helt kolsvart, svalt och tyst och gå och lägg dig i tid, "trötta ut" dig under dagen med promenader (gärna med en vän och snacka om allt som tynger vardagen eller annat, det brukar man må bra av att få lasta av lite av sina bekymmer till någon man litar på)

Vad har du för träningskrav på dig själv och hur är vardagen/livet i övrigt? Undvik alla form av tillskott för sömnen, du kommer eventuellt sova sämre när du slutat med dem för att du förlitat dig på att det är pillren som gör sömnen.

Jag själv vaknar varje natt 1-3 gånger och har gjort i flera år, inga undantag. Jag märker däremot att jag sover bättre och djupare när jag fått röra på mig mycket, jobbat "bra", haft bra gympass och umgåtts med de närmsta ofta och fått äta som jag vill (alla smådetaljer kan verkligen vara avgörande, för mig!)
Ja det är faktiskt sant. Det är, oavsett tid, helt genomkorkat att gå och lägga sig ifall man inte är trött, eftersom man då bara blir stressad när man inte kan somna.
ha:cl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)