Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-14, 10:17   #61
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Lite OT men fy vad klen man blir om man räknar ut sin lbm och antagligen skulle hamna under den vikten vid en deff eftersom kroppen inte skulle behålla all muskelmassa. ca 50% bf på 123kg. ger en lbm på 61,5. Ta bort lite muskelmassa från det. Alltså hade jag kanske vägt runt 45 kg i ok form på 178cm. Nej tack, är hellre fet.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 10:31   #62
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bra inlägg om BMI: https://www.instagram.com/p/CCbXte_j...d=ylz7s5eo1or6
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 10:35   #63
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Lite OT men fy vad klen man blir om man räknar ut sin lbm och antagligen skulle hamna under den vikten vid en deff eftersom kroppen inte skulle behålla all muskelmassa. ca 50% bf på 123kg. ger en lbm på 61,5. Ta bort lite muskelmassa från det. Alltså hade jag kanske vägt runt 45 kg i ok form på 178cm. Nej tack, är hellre fet.
Det HÄR är kolozzeum-glasögon. Jag får ångest när jag kommer under hundrakilossträcket och vill börja bära tjocka luvtröjor på gymmet för att gömma undan skelettkroppen.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 10:37   #64
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Lite OT men fy vad klen man blir om man räknar ut sin lbm och antagligen skulle hamna under den vikten vid en deff eftersom kroppen inte skulle behålla all muskelmassa. ca 50% bf på 123kg. ger en lbm på 61,5. Ta bort lite muskelmassa från det. Alltså hade jag kanske vägt runt 45 kg i ok form på 178cm. Nej tack, är hellre fet.
var får du 50% från?
123@178 skulle jag gissa är runt 35-40% BF på en otränad, mindre på en tränad.
Säg att man släpar sig ned till 10% så skulle jag tro att du snarare skulle väga 65 än 45 som otränad.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:38   #65
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Nu brukar barnfetma allt som oftast vara ett problem orsakat av föräldrar, om det inte är just tonåringar som själva knallar till donken som är problemet man vill komma åt.
Det är väl en sanning som inte anses acceptabel i en värld där fetma aktivt försöker normaliseras av vissa grupper. Det är egentligen rätt hemskt för ett barn idag att ha föräldrar med väldigt dåliga matvanor och falla in i ett missbruk redan i unga år, därför att det bara äts snabbmat, godis och läsk i hemmet. Jag menar tänk själv om du skulle lyckas hamna i riskzonen för diabetes som tolvåring innan livet knappt startat och omedelbart får världens uppförsbacke med hälsan. Hur etiskt är det egentligen?

Jag tror att det här kan vara en av de saker som kommer vara en skamfläck när vi blickar tillbaks på den här tiden. Fetmaepidemin bland barn där ingen gör något.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 01:08   #66
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Det är väl en sanning som inte anses acceptabel i en värld där fetma aktivt försöker normaliseras av vissa grupper. Det är egentligen rätt hemskt för ett barn idag att ha föräldrar med väldigt dåliga matvanor och falla in i ett missbruk redan i unga år, därför att det bara äts snabbmat, godis och läsk i hemmet. Jag menar tänk själv om du skulle lyckas hamna i riskzonen för diabetes som tolvåring innan livet knappt startat och omedelbart får världens uppförsbacke med hälsan. Hur etiskt är det egentligen?

Jag tror att det här kan vara en av de saker som kommer vara en skamfläck när vi blickar tillbaks på den här tiden. Fetmaepidemin bland barn där ingen gör något.
Ja, det är en jävla dubbelstandard människor har här: de klagar ljusfort så fort de ser videoklipp om feta katter och hundar och kallar, "djurplågeri!"

Samma personer som ser en fet unge klagar då istället på andra som menar väl med att, "Få ungen att bränna bort det där överskottsfettet!" genom att spela "hälsohets"-kortet. De är hycklare av aldrig tidigare skådat slag.

Ja, de påstår att viljan att behandla och förebygga barnfetma bör klassas som "hälsohets" istället för vad många andra skulle kalla för "sunt förnuft".
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 05:36   #67
SirLennart
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 17
Människor köper alltid billigt strunt istället för kvalitét. Har ni sett zombierusningen efter 2007 års tv-modell under Black friday? Inför permanenta "ta 10 betala för 5" när det gäler frukt och grönt, och gör det olagligt med samma sak när det gäller chips och godis. Ulleredstrashen kommer att flockas.
SirLennart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 05:38   #68
SirLennart
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 17
Bearnaisekulturen i Sverige måste dessutom stoppas till varje pris.
SirLennart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 05:40   #69
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Ja, det är en jävla dubbelstandard människor har här: de klagar ljusfort så fort de ser videoklipp om feta katter och hundar och kallar, "djurplågeri!"

Samma personer som ser en fet unge klagar då istället på andra som menar väl med att, "Få ungen att bränna bort det där överskottsfettet!" genom att spela "hälsohets"-kortet. De är hycklare av aldrig tidigare skådat slag.

Ja, de påstår att viljan att behandla och förebygga barnfetma bör klassas som "hälsohets" istället för vad många andra skulle kalla för "sunt förnuft".
+1 "Ja, det är en jävla dubbelstandard människor har här: de klagar ljusfort så fort de ser videoklipp om feta katter och hundar och kallar, "djurplågeri!"

På pricken - den snor jag till ett annat sammanhang.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 05:42   #70
SirLennart
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ehm, jo det tror jag är rätt ovanligt att tro!
Jag berättade för en tjejkompis att mitt ex vägde 55 kg på 175 cm. Svaret blev "Hon måste ha varit sjukligt smal!!!!". Nä, hon var helt normal. Kanske 23% kroppsfett. Allt har blivit helt skevt när det gäller kroppsideal.
SirLennart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 17:52   #71
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av SirLennart Visa inlägg
Människor köper alltid billigt strunt istället för kvalitét. Har ni sett zombierusningen efter 2007 års tv-modell under Black friday? Inför permanenta "ta 10 betala för 5" när det gäler frukt och grönt, och gör det olagligt med samma sak när det gäller chips och godis. Ulleredstrashen kommer att flockas.
Tror de flesta inte bryr sig så mycket om vad frukt och grönt kostar... man köper det inte ändå. Alternativt man tror det är billigt, problemet är att priserna fluktuerar mycket beroende på säsong.
Jag har på senare tid uppmärksammat att mycket av frukt och grönt är rätt dyrt (trots att jag alltid konsumerat mycket av det - jag har helt enkelt inte noterat det tidigare, eller så har det faktiskt blivit dyrare), speciellt om det är gott. Jag gillar Jazz-äpplen, ett kilo kostar ofta drygt 50 kr och det är 5 äpplen, 10 kr/st alltså, det är ju värsta pressbyrånpriset. Idag köpte jag en vattenmelon för över 100 kr, en riktigt stor visst och jag hade säkert kunnat hitta en billigare i en annan affär, men det är svårt att säga att man kan äta gott och nyttigt och billigt när man hade kunnat få ett riktigt skrovmål för samma peng på donken.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 18:27   #72
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Bara för att det är billigare med skräpmat behöver man ju inte bli fet av snålhet. Hur billigt som helst med vassle, havregryn, linser, bönor, ägg och en enormt massa andra matvaror som innehåller gott om näring till låga priser. Det där är en falsk dikotomi som tjockisar ställer upp, tror de verkligen man behöver äta en diet på paprika för 200 kronor kilogramet för att inte bli dödsfet?

ÄVEN om man lever på enbart skräpmat innebär det inte per automatik övervikt. I perioder äter jag skit hela tiden och håller mig viktstabil, gäller ju bara att veta när det räcker med grubb. I andra perioder har jag inte vetat det, och sett konsekvenserna, men det är en fråga om mitt välmående, beteende och mina vanor. Inte på grund av att paprika kostar 200 kr kilogramet.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 19:05   #73
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Bara för att det är billigare med skräpmat behöver man ju inte bli fet av snålhet. Hur billigt som helst med vassle, havregryn, linser, bönor, ägg och en enormt massa andra matvaror som innehåller gott om näring till låga priser. Det där är en falsk dikotomi som tjockisar ställer upp, tror de verkligen man behöver äta en diet på paprika för 200 kronor kilogramet för att inte bli dödsfet?

ÄVEN om man lever på enbart skräpmat innebär det inte per automatik övervikt. I perioder äter jag skit hela tiden och håller mig viktstabil, gäller ju bara att veta när det räcker med grubb. I andra perioder har jag inte vetat det, och sett konsekvenserna, men det är en fråga om mitt välmående, beteende och mina vanor. Inte på grund av att paprika kostar 200 kr kilogramet.
Det är ju lika mycket en dikotomi som smalisar ställer upp. Närmast allmän sanning att det är dyrt att äta nyttigt. Jag skulle snarare säga att det är tvärtom.
Senast jag åt på Max (av nöd tvungen, annars äter jag inte där) gick det på 130 spänn. För samma pengar kan jag få en vällagad och förhållandevis nyttig buffé på ett värdshus i närheten (och då snackar vi långt mycket smalare mat). Annars kan jag leva 2-3 dagar på samma pengar. Det går inte om du kör på fryspizza eller dylikt. Lite havregryn, mjölk, ägg, enkel pasta, potatis eller dylikt och matkostnaden kommer hålla sig nere. Köp lämpliga proteinkällor billigt i storpack.

Sen har du helt rätt i att att även om man lever på skräpmat behöver man inte bli tjock. Problemet är snarare att man underskattar energiinnehållet i maten. Typ klassikern "nötter är nyttigt så jag kan äta massor av det". Den där dieten med färgglad yoghurt, nötter, fet fisk och gärna lite sås blir inte så mycket bättre än att regelbundet trycka kebabpizza.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)