Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-19, 08:57   #1
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Högre vilopuls - sjuk?

Jag har i vanliga fall en vilopuls på runt 50 BPM. De senaste dagarna har jag vaknat med sjukdomskänslor och haft en vilopuls på kring 70 BPM. Men sen har jag mått bra under dagen. Bör jag ta denna förändring på allvar eller ens bry mig om den? Är det tecken på nånting? Är det värt/vettigt att mäta sin puls dagligen - och vad kan jag i så fall utläsa av datan? Finns det några samband mellan puls, välmående, hälsa?

Förresten, bonusfråga: jag mäter med pulsmätaren på en smartphone, en Samsung Galaxy S9 - är det stor felmarginal på en sån? Är siffrorna ens tillförlitliga?

Och förresten igen, när jag skriver "vilopuls" är det pulsen jag har antingen på kvällen precis innan jag somnar eller på morgonen när jag precis vaknat jag menar/mäter. Mäter båda gånger liggandes i sängen. Tänker jag rätt här?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 09:19   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det kan ta en timmes vila innan pulsen går ner till "vilopuls", så morgonen är mest korrekt.

En förhöjd vilopuls i kombination med sjukdomskänslor indikerar att du har någon infektion i kroppen.

Det och feber är dom tre punkterna som säger att man inte bör träna, t ex.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 09:49   #3
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det kan ta en timmes vila innan pulsen går ner till "vilopuls", så morgonen är mest korrekt.

En förhöjd vilopuls i kombination med sjukdomskänslor indikerar att du har någon infektion i kroppen.

Det och feber är dom tre punkterna som säger att man inte bör träna, t ex.
Okej. Så om man har förhöjd vilopuls på morgonen och sjukdomskänslor, men lägre puls på kvällen efter jobbet men innan träning och inga sjukdomskänslor - kan/bör man träna på kvällen? Två av tre punkter alltså, men endast på morgonen. På kvällen knappt någon punkt.

Sitter i valet och kvalet just nu. Hade exakt samma igår. Tränade då, inget har brutit ut idag, men mår heller inte bättre/helt hundra procent.

Tack för råd!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 10:07   #4
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Det är ju omöjligt att säga något generellt som stämmer för alla.. men om du är på väg att bli sjuk, och om det ev. går att mota Olle i grind genom att du vilar en eller två extra dagar, så är det ju det du bör göra. Tränar du, och sjukdom bryter ut pga av det så förlorar du väl minst en vecka istället.

(Med det sagt, jag har själv tränat många ggr då jag inte borde ha gjort det, men efter flertalet utdragna (ibland flera månader) förkylningar så börjar jag lära mig)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 10:08   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det verkar ju forskas en del på heart rate variability också som en indikator för det ena och det andra, t.ex. om man håller på att återhämta sig eller inte får nog återhämtning ("non-functional overreaching" typ). Är dock inte helt inläst på detaljerna.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 10:11   #6
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det är ju omöjligt att säga något generellt som stämmer för alla.. men om du är på väg att bli sjuk, och om det ev. går att mota Olle i grind genom att du vilar en eller två extra dagar, så är det ju det du bör göra. Tränar du, och sjukdom bryter ut pga av det så förlorar du väl minst en vecka istället.

(Med det sagt, jag har själv tränat många ggr då jag inte borde ha gjort det, men efter flertalet utdragna (ibland flera månader) förkylningar så börjar jag lära mig)
Exakt. Samma här. Och har inget emot att vila en dag eller två, men bara om det är nödvändigt. Annars finns ju risken att man vilar bort hela vårvintern osv. Alla jävla förkylningstider.

Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det verkar ju forskas en del på heart rate variability också som en indikator för det ena och det andra, t.ex. om man håller på att återhämta sig eller inte får nog återhämtning ("non-functional overreaching" typ). Är dock inte helt inläst på detaljerna.
Superspännande! Precis vad jag vore intresserad av om någon sitter inne på kunskapen!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 10:17   #7
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Lite referenser som jag kollade upp för ett par veckor sedan.

Aubry A, Hausswirth C, Louis J, Coutts AJ, Buchheit M, Le Meur Y. The Development of Functional Overreaching Is Associated with a Faster Heart Rate Recovery in Endurance Athletes. PLoS One. 2015;10(10):e0139754. Published 2015 Oct 21. doi:10.1371/journal.pone.0139754

Sports Med. 2016 Oct;46(10):1461-86. doi: 10.1007/s40279-016-0484-2. Monitoring Athletic Training Status Through Autonomic Heart Rate Regulation: A Systematic Review and Meta-Analysis. Bellenger CR1, Fuller JT2, Thomson RL2, Davison K2, Robertson EY3, Buckley JD2.

J Appl Physiol (1985). 2014 Aug 1;117(3):214-22. doi: 10.1152/japplphysiol.00191.2014. Epub 2014 Jun 12.Maximal exercise limitation in functionally overreached triathletes: role of cardiac adrenergic stimulation. Le Meur Y1, Louis J2, Aubry A2, Guéneron J3, Pichon A4, Schaal K5, Corcuff JB6, Hatem SN7, Isnard R7, Hausswirth C2.

Clin Physiol Funct Imaging. 2017 Mar;37(2):117-123. doi: 10.1111/cpf.12271. Epub 2015 Jul 4. Heart rate recovery in elite athletes: the impact of age and exercise capacity. Suzic Lazic J1, Dekleva M2,3, Soldatovic I3, Leischik R4, Suzic S3,5, Radovanovic D1,3, Djuric B3,5, Nesic D3,5, Lazic M6, Mazic S3,5,7.

Senast redigerad av Termy den 2019-02-19 klockan 10:22.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 10:21   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Variationen i puls i samband med återhämtning i olika stadier brukar inte åtföljas med sjukdomskänslor om det är vad det handlar om.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 10:22   #9
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Poehling CP, Llewellyn TL. The Effects of Submaximal and Maximal Exercise on Heart Rate Variability. Int J Exerc Sci. 2019;12(2):9-14. Published 2019 Jan 1.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6355137/

Summan av kardemumman är väl i alla fall att en större HRV är bra pga att det är ett tecken på mer parasympatisk aktivitet i vila. Vilka siffror det handlar om antar jag inte går att säga då man får jämföra med sina egna referensvärden om man har kollat sin puls, HRV osv under längre tid och vet ungefär vad baseline är.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 10:23   #10
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Variationen i puls i samband med återhämtning i olika stadier brukar inte åtföljas med sjukdomskänslor om det är vad det handlar om.
Jag kanske är lite offtopic ^^ Det blev lite mer åt återhämtning kontra overreaching med mina referenser antar jag, än sjukdom.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 10:30   #11
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Exakt. Samma här. Och har inget emot att vila en dag eller två, men bara om det är nödvändigt. Annars finns ju risken att man vilar bort hela vårvintern osv. Alla jävla förkylningstider.
I hear you.. två småbarn och en fru som jobbar på en skola.. ett par månader om året är man mer sjuk än frisk.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 11:12   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Viss forskning verkar ju finnas vad gäller infektioner också.

Hellard P, Guimaraes F, Avalos M, Houel N, Hausswirth C, Toussaint JF. Modeling the association between HR variability and illness in elite swimmers. Med Sci Sports Exerc. 2011;43(6):1063-70.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3309025/
Citat:
The results of this study argue that HRV is a rapid and noninvasive tool to indicate autonomic function, which provides complementary information that may help to reduce the risk of infection in elite swimmers. Weekly HRV monitoring would indicate a drop in parasympathetic regulation, which increases the likelihood of pathology.
Detta verkar ju dock enligt en annan artikel vara i princip den enda studien som gjorts på koppling mellan HRV och infektioner.
https://www.scienceforsport.com/hear...riability-hrv/

I denna artikel står det om lite smått och gott relaterat till HRV:
Ernst G. Heart-Rate Variability-More than Heart Beats?. Front Public Health. 2017;5:240. Published 2017 Sep 11. doi:10.3389/fpubh.2017.00240
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5600971/

Senast redigerad av Termy den 2019-02-19 klockan 11:14.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 15:34   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
I hear you.. två småbarn och en fru som jobbar på en skola.. ett par månader om året är man mer sjuk än frisk.
Någon som har lust att komma med några peppande ord? Hitills i år loggar jag följande:

(Småförkyld under jul om jag minns rätt)
- Förkyld 9-13 jan
- Förkyld 22-27 jan
- Nu pågående förkylning sedan 18 feb

Blä.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 15:40   #14
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Någon som har lust att komma med några peppande ord? Hitills i år loggar jag följande:

(Småförkyld under jul om jag minns rätt)
- Förkyld 9-13 jan
- Förkyld 22-27 jan
- Nu pågående förkylning sedan 18 feb

Blä.
Inget peppande bara att det ser ungefär lika ut för mig.

- Förkyld och halsfluss 20 dec-3 jan
- Förkyld 21 jan-29 jan
- Förkyld 21 feb - pågår

Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 08:35   #15
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Inget peppande bara att det ser ungefär lika ut för mig.

- Förkyld och halsfluss 20 dec-3 jan
- Förkyld 21 jan-29 jan
- Förkyld 21 feb - pågår

LOL, lite skönt ändå att höra att det finns fler... Jag börjar undra om a) jag har ovanligt dåligt immunförsvar, eller b) min nuvarande livsmiljö (40 år gammal, har två småbarn etc) nu under vintertid utsätter mig för så konstant tryck från olika förkylningsvirus så att den tillfälliga sänkningen av immunförsvaret i samband med hård styrketräning gör mer skada än den långsamma förbättringen av immunförsvaret (som man enligt rykten ska få) hinner kompensera för.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)