Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-05-12, 19:15   #211
Rosse
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 141
Fick en 100ml skopa med min Kolozzeum EAA. Hur många ml är 10g.
__________________
-
Rosse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 19:19   #212
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Finns det några bra EAA i tablettform? Jag pallar verkligen inte att dra i mig pulver tre sekunder innan jag ska ner och köra
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 19:46   #213
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Jag brukar köra på att slänga i mig lite EAA direkt efter mitt träningspass, och sen vänta ca 10-15 minuter och då dra i mig en shake vassle.

Min tanke är att på dessa 10-15 minuter så har EAA hunnit komma ut i kroppen och börjat göra sitt, och att det då inte finns anledning till att vara fastande mer. Sen har jag fått för mig att det är en bonus med vasslet, att det hjälper till att hålla proteinsyntesen uppe efter den direkta spiken som EAA ger. Rätt eller fel? Kommentera gärna varför.
Proteinsyntesen börjar inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter avslutat pass. Fram till dess är endast nedbrytningen förhöjd.

Vassleproteinet förlänger anabolismen som skapas, men skall du hem och äta proteinrik mat (vilket du bör), fyller du på med aminosyror där i vilket fall som helst. Om du av någon anledning inte kan äta efteråt, är det sannolikt bättre att välja kasein i stället för vassle, som ger en mer långvarig aminosyreutsöndring.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 19:48   #214
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
Finns det några bra EAA i tablettform? Jag pallar verkligen inte att dra i mig pulver tre sekunder innan jag ska ner och köra
Det finns fria aminosyror i tablettform, du kan ju alltid kombinera dessa själva och få något liknande BCAA.
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 16:38   #215
Miiix
Registered User
 
Miiixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 950
Jag har sökt lite efter något jag tror mig läst om förut, nämligen att EAA kan minimera muskelförlust i upp till en månad även utan träning. Det är så att jag ska bort tre veckor i sommar på en turnering och jag har väldigt lätt för att förlora styrka/muskler om jag inte tränar. Skulle EAA kunna vara något att använda under tiden?

Som sagt har sökt men inte hittat något och inte hunnit kolla igenom tråden just nu.

Edit: Hittade liknande fråga + svar i tråden nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Spawn Visa inlägg
2 saker..GRYM ökning sen din avatar är det din arm? eller är den bara svullen?

Senast redigerad av Miiix den 2009-05-14 klockan 16:40.
Miiix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 16:52   #216
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Dom studierna är gjorda på sängliggande, så det är inte säkert eller troligt att du får samma effekt om du lever ett aktivt liv och täcker ditt protein- och energibehov från kosten, men den effekt som blir, blir positiv.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 17:51   #217
Rasko
Registered User
 
Raskos avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Kan man säga att om man nu har både eaa och vassle så är vassle mer lämpat att ta för att fylla ut dagsbehovet av protein, medan eaa då som sagt effektiviserar proteinsyntesen. Man skulle alltså hypotetiskt kunna ta ca 25gram EAA efter ett pass och då både stimulera proteinsyntesen och få i sig en lagom dos protein efter ett pass? Nu blir ju det onödigt mycket dyrare än att ta vassle eller äta mat istället. Men varför säga "gå hem och ät mat" istället för vassle? Att ta både vassle och äta mat efter eaa är väl ändå det optimala? Varför skulle man strunta i vasslen där emellan?
__________________
Light weight, baby!
Rasko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 20:16   #218
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Intag över 10g ger inte mer effekt. EAA tas upp för snabbt av kroppen för att kunna agera anti-katabolt. Poängen med EAA är att det är anabolt upp till 10g, under ganska kort tid. Därför ramar du in passet med EAA och äter sedan middag. Middagen du äter utsöndras långsamt ur magsäcken, och fyller då på med protein (och annat) under tiden aminosyrospiken från EAA:t klingar av.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 02:07   #219
Fidelity
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 16
En liten tanke som gnagt mig, när du säger att ta det direkt innan och efter träning, menar du då, gå in på gymmet och trixar lite med pulver för att sen kasta sig på vikterna? Eller spelar 10 minuter någon större roll? Tänkte mest för att det ser lite suspekt ut att fibbla med vitt pulver på gymmet
Fidelity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 08:42   #220
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det finns två studier på saken. I den ena tillförde man EAA direkt innan träningen, och i den andra en timme innan. I den första, den där man tillförde aminosyrorna direkt före, stimulerades proteinsyntesen kraftigt efter träningen, medan man i den andra inte såg någon skillnad jämfört med helt fastande träning.

Det finns säkert en tidpunkt däremellan (som lika säkert är individuell) där effekten avtar och försvinner, men var är oklart.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 07:42   #221
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Hur snabbt tas EEA upp genom magsäcken? Jag ramar in min styrketräning mellan två intag av EEA. Därefter äter jag mat. EEA-drinken efter träning gör jag i ordning hemma (bor 5 min från gymmet ).

Undrar därför om det finns någon riktlinje för hur länge man bör vänta innan man sätter igång och äter mat, så att man inte "saktar ner" upptaget.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 09:25   #222
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Aminosyrekoncentrationerna i blodet börjar omgående stiga efter EAA-intag och toppar runt 60 minuter efter intaget.



Citat:
Femoral artery (A) and vein (B) phenylalanine concentrations before and after ingestion of 15 g of EAA.
Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E321-E328, 2004
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 18:23   #223
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Missförstår jag det hela om jag antar att man ska vara i slutet av passet när koncentrationen är som högst av aminosyrorna..?
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 19:44   #224
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I den första, den där man tillförde aminosyrorna direkt före, stimulerades proteinsyntesen kraftigt efter träningen, medan man i den andra inte såg någon skillnad jämfört med helt fastande träning.
Om intaget innan ger sån kraftig effekt efter behöver man verkligen dricka mer EAA efter passet då? Är det inte bättre att dricka/äta nåt som stoppar nedbrytningen som kanske kasein eller dyligt?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 20:05   #225
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nedbrytningen stoppas inte. Nedbrytningen är fortsatt förhöjd efter träning. Proteinbalansen vänds till positiv via stimulans av proteinsyntesen, anabolism, inte av minskning av proteinnedbrytningen, antikatabolism.

Men givetvis skall man äta mat efter träning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)