Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-05-05, 13:02   #196
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det finns ingen anledning att vänta en timme med intag efter träning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 14:56   #197
tlof
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 54
Missat den här tråden helt och kan bara bocka och tacka för mycket väldigt bra läsning.
tlof är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 18:43   #198
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
 
snejs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: västkusten
Inlägg: 1 328
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Försöker sikta på att få i mig 180 gram protein perdag. Så tar jag 10 gram EAA före träning och 10 gram EAA efter träning så bör jag få i mig 140 g protein från andra källor?
- Nej, du får skilja på effekter och mängd i gram. EAA verkar mer som signalsubstans än som byggstenar, så det är fortfarande samma antal gram som ska ätas. 20 gram EAA innebär att ytterligare 160 gram protein ska ätas under dagen, enligt ditt exempel.

Läste för kanske 1-2 år sedan, King Grub skrev att man inte behöver räkna in proteinet/energin från EAA i sitt dagsbehov p.g.a. att det som du skriver fungerar mer som en signalsubstans, och är under sådana extrema förhållanden. Nu var detta som sagt längesedan, och jag kommer inte ihåg exakt vad som skrevs. Men man bör räkna in energin/proteinet i sitt dagsbehov eller?
__________________
Citat:
Jag grät när jag såg det.
Det krossade mitt hopp om barndom.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 19:09   #199
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det är klar det räknas in, men är muskeluppbyggnad ditt syfte finns det inga nackdelar, tvärtom om något, med att räkna proteinintaget från vanliga källor och sedan lägga till EAA-intaget på det. Ju mer aminosyror, desto mer muskler.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 19:42   #200
First
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 50
Kan man säga att det mest optimala man kan göra är att få i sig 6 gram EAA, 10 min innan varje måltid (och före + efter träning).

Stimuleras proteinsyntesen i samband med intag av EAA, även om det inte är före/efter/under fysisk aktivitet?
First är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 19:45   #201
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Ja, EAA stimulerar alltid proteinsyntesen. Det finns dock inga konkreta belägg för att den praktiska muskeltillväxten blir större, om man är en frisk, aktiv individ som redan täcker sitt protein- och energibehov. Blir det någon skillnad, så blir den åt det positiva i alla fall.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 19:51   #202
First
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, EAA stimulerar alltid proteinsyntesen. Det finns dock inga konkreta belägg för att den praktiska muskeltillväxten blir större, om man är en frisk, aktiv individ som redan täcker sitt protein- och energibehov. Blir det någon skillnad, så blir den åt det positiva i alla fall.
Självklart. Något dum fråga av mig kanske.

Nu täcker jag inte mitt energibehov, eftersom jag går ner i vikt. Någon nytta gör det säkert, det dämpar hungern väldigt bra.
First är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 20:16   #203
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Citat:
Ursprungligen postat av First Visa inlägg
Självklart. Något dum fråga av mig kanske.

Nu täcker jag inte mitt energibehov, eftersom jag går ner i vikt. Någon nytta gör det säkert, det dämpar hungern väldigt bra.
Jag tror att EAA fyller sin roll bättre på underskott än på överskott iallafall, så du gör rätt, om du känner att det är vad du vill lägga pengar och kalorier på. Ligger man på överskott brukar man redan optimera uppbyggnad rätt så bra.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 20:25   #204
Rasko
Registered User
 
Raskos avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Har läst igenom tråden en del och kan ha missat men har ett par frågor;

1. Jag älskar verkligen att dricka en protein(vassle)/kolhydrat-shake efter träning och har förstått att det skulle vara effektivare att ta EAA före OCH efter träning istället (ev. med malto efter). Men att ta EAA före och en shake efter gör väl inte att shake:ens näring på något sett går "till spillo" för det? Snarare tvärtom? Men att EAA efter, ändå hade varit ännu bättre?

2. Är det smart att ta EAA vid sjukdom och utebliven träning och därigenom förhindra en hel del muskelnedbrytning?

3. Har läst att det uppstår viss muskelnedbrytning vid t ex jogging, kan man med hjälp av EAA innan joggingrundan förhindra den nedbrytningen helt?
Rasko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 20:28   #205
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
1. Korrekt.

2. Sannolikt (men den förbättrade proteinbalansen beror på ökad anabolism, inte minskad nedbrytning).

3. Inte helt, men minska (stänger man av proteinnedbrytningen (går inte, men om man kunde) skulle man dö så småningom):

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=grenade

Nu är det inte speciellt viktigt. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte automatiskt, utan återanvänds till stor del till att bilda nytt muskelprotein.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 20:40   #206
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Någon som kan svara på ett påstående från en kille inom kosttillskotts branschen 20 år. Han menade på att det bara var L-Leucin som endast var bevisat att det byggde muskler eller "stimulerade proteinsyntesen". Han mena i princip att allt det andra var onödigt och endast till för att L-Leucin är dyrt att köpa så då istället lägger dem in andra aminosyror för att minska kostnaden.
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 20:48   #207
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=translationen

Leucin initierar translationen, men det finns inga belägg för påståenden att extra leucin skulle innebära större stimulans av proteinsyntesen.

Om Kevin Tipton och Robert Wolfe inte känner till den optimala aminosyreprofilen för att stimulera proteinsyntesen maximalt, gör inte din kille i kostillskottsbranschen det heller.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 21:28   #208
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=translationen

Leucin initierar translationen, men det finns inga belägg för påståenden att extra leucin skulle innebära större stimulans av proteinsyntesen.

Om Kevin Tipton och Robert Wolfe inte känner till den optimala aminosyreprofilen för att stimulera proteinsyntesen maximalt, gör inte din kille i kostillskottsbranschen det heller.
Men om man kollar på de andra aminosyrorna i EAA tex L-Lysin, L-fenylalanin, L-Treonin, L-Valin, L-Histidin, L-Isoleucin, DL-Methionin , Arom, Aspartam.
Vad bidrar dem i regel till med? Hjälper dem också till och stimulerar protein syntesen eller hjälper dem till med annat? Ifall du inte orkar svara på vad alla dem bidrar med så är det okej, men hjälper dem till och stimulerar protein syntesen?
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 09:50   #209
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Alla aminosyror används i proteinsyntesen för att nybilda muskelprotein. Även dom icke-essentiella, men dessa kan syntetiseras i kroppen utan att man behöver tillföra dom via kosten. Dom essentiella måste tillföras.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 19:14   #210
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Jag brukar köra på att slänga i mig lite EAA direkt efter mitt träningspass, och sen vänta ca 10-15 minuter och då dra i mig en shake vassle.

Min tanke är att på dessa 10-15 minuter så har EAA hunnit komma ut i kroppen och börjat göra sitt, och att det då inte finns anledning till att vara fastande mer. Sen har jag fått för mig att det är en bonus med vasslet, att det hjälper till att hålla proteinsyntesen uppe efter den direkta spiken som EAA ger. Rätt eller fel? Kommentera gärna varför.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)