Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-03-16, 22:59   #7516
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Va? Det har jag inte hört förut. Hur kan detta påverka?
Citat:
Turn Off Wi-Fi – When the iPhone cannot obtain acceptable location information from the GPS because of poor GPS reception, the iPhone will instead rely on less accurate information from a nearby Wi-Fi hotspot or cell phone tower location. That in turn may lead to an inaccurate determination of your location and poor results. One possible remedy is to turn off Wi-Fi during your activity, which also conserves battery power.
Citat:
Turn Off 3G – Launch your iPhone Settings application, then tap General, then Network. Turn off 3G. After your workout, you can turn it back on and leave it on. (We believe this helps when the iPhone caches bad location data. Turning off 3G clears out this data.)
http://www.abvio.com/runmeter/support/#gps-3g
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 01:50   #7517
espeto
Registered User
 
espetos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 405
Coolers! Skall testa nästa gång
espeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 01:55   #7518
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Det var som fan! Intressant.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 12:03   #7519
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Jag har skapat en grupp på Facebook, för dem som är intresserade av att löpträna på Vallhalla IP i Göteborg, och kanske tycker det kunde vara roligt om någon annan tränar något liknande ungefär samtidigt:

http://www.facebook.com/groups/valhalla.friidrott/
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 18:04   #7520
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Årets första löptur - närmare bestämt de senaste tre-fyra rätt skaderika årens första löptur. Inte gick det fort, men vem bryr sig. Kung på vägen!
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 11:35   #7521
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Årets första löptur - närmare bestämt de senaste tre-fyra rätt skaderika årens första löptur. Inte gick det fort, men vem bryr sig. Kung på vägen!
Vem bryr sig om fart när det handlar om viktiga saker, som att kunna springa öht?

Hoppas du får fortsätta springa nu!
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 13:40   #7522
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Vem bryr sig om fart när det handlar om viktiga saker, som att kunna springa öht?
Instämmer. Hur skönt som helst att ge sig ut och springa, och dagen efter finna att alla kroppsdelar sitter kvar på rätt leder, inga tecken på nekros, etc.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 18:36   #7523
tenchi
mupp
 
tenchis avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Luleå
Inlägg: 1 008
Nu blir det årets första löppass utomhus i mina VFF. Sprang hela förra sommaren med dem ända tills det blev för kallt för tårna, och fortsatte sen inomhus. Ska göra ett tappert försök nu!
tenchi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 21:59   #7524
doh
Registered User
 
dohs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Falun
Inlägg: 185
Första passet ute i lördags och det kändes riktigt bra, blev en 13km utan problem. Ska bli skönt när det torkar lite mer så man kan ta spåren i skogen istället för att behöva springa runt stan
doh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 16:51   #7525
Ande
Registered User
 
Andes avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Piteå
Inlägg: 206
Någon som vet "bästa" hemsidan för att beställa fivefingers?
Ande är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 17:33   #7526
tenchi
mupp
 
tenchis avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Luleå
Inlägg: 1 008
Citat:
Ursprungligen postat av Ande Visa inlägg
Någon som vet "bästa" hemsidan för att beställa fivefingers?
Runfree har en hel del FiveFingers och andra barfotaskor till helt ok priser, men det skiljer inte så mycket från Sverige. Mina Speed är t ex 200kr dyrare hos återförsäljaren i Sverige. Dock så har de bra många fler hos Runfree än vad de har i butiken här i stan.
tenchi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 22:00   #7527
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Ande Visa inlägg
Någon som vet "bästa" hemsidan för att beställa fivefingers?
fråga på jogg.se eller funbeat.se
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 07:38   #7528
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Ny studie: Ändrad löpstil kan vara en alternativ behandling mot "benhinneinflammation" (dvs kompartmentsyndrom i tibialis anterior), i stället för att operera beninnan.

http://www.runblogger.com/2012/03/is...r-chronic.html
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 07:49   #7529
Asdf
Registered User
 
Asdfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Lilla london
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Ny studie: Ändrad löpstil kan vara en alternativ behandling mot "benhinneinflammation" (dvs kompartmentsyndrom i tibialis anterior), i stället för att operera beninnan.

http://www.runblogger.com/2012/03/is...r-chronic.html
Aha!
Har uppmärksammat under mitt experimenterande med markant olika hastigheter att jag dragit på mig symptom liknande beninflammation i tibialis. Detta går snabbt bort vid lugnare fart men återkommer fort när jag "drar på"

Har nu funderat på hur min fotisättning ser ut när jag springer snabbt, minns att du påpekade den gången på Valhalla IP att jag i sprint tar ut "för långa steg" och behöver arbeta fortare med benen. Med denna artikel kan ett möjligt scenario för min del vara att jag ofta landar på hälen när jag springer snabbt? Har nog alltid varit en framfotalöpare ( alt landat med foten rakt nedanför kroppen) men aldrig undersökt (eller tänkt för den delen) hur det ser ut när det går fort
__________________
Grub om att länka till en annan webshop : Skulle du skriva "Jäkligt goda burgare på McDonalds!" på Burger Kings forum? Om de nu har något

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 08:29   #7530
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Med denna artikel kan ett möjligt scenario för min del vara att jag ofta landar på hälen när jag springer snabbt? Har nog alltid varit en framfotalöpare ( alt landat med foten rakt nedanför kroppen) men aldrig undersökt (eller tänkt för den delen) hur det ser ut när det går fort
Det är möjligt, men jag känner inte till någon säker information om detta. Mycket inom löpteknik verkar vara spekulationer, personliga åsikter, och logiska slutsatser utan kompletta premisser.

Jag har också haft ont på framsida underben när jag sprang snabbare än vanligt. En läkare ställde diagnosen kompartmentsyndrom. Förmodligen hade jag en "häligare" stil på den tiden.

Det borde inte vara så svårt att filma ditt löpsteg i olika hastigheter för att få reda på hur det egentligen ser ut. En enkel mobilkamera är bättre än inget, men 30 bilder per sekund kan vara lite lite. Jag kan ta med en höghastighetskamera på tisdag.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)