Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-09, 18:10   #1516
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Finns det nått som tyder på att rökarom skulle ha cancerogena egenskaper? Denna artikel jag läste verkar tyda på att så inte är fallet, men den var ju något tvetydig tycker jag.
Det är väl typ rök i vätskan.
Så ja men inte lika illa som sådant som är rökt på riktigt?
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 06:46   #1517
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Ur ett PF-perspektiv, finns det någon win-win med att utöver inte äta något att även faktiskt ha organen i "viloläge" under de fastande timmarna? Spontant känns det som att man minskar slitaget.
__________________
Den typen av människa

Senast redigerad av Shqypnia den 2018-04-10 klockan 06:47.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 06:52   #1518
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Din kropp funkar inte riktigt så och gissningsvis är det varken positivt eller negativt under en så kort tid.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 09:09   #1519
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Ur ett PF-perspektiv, finns det någon win-win med att utöver inte äta något att även faktiskt ha organen i "viloläge" under de fastande timmarna? Spontant känns det som att man minskar slitaget.
Hur skulle man åstadkomma det då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 10:19   #1520
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Finns det nått som tyder på att rökarom skulle ha cancerogena egenskaper? Denna artikel jag läste verkar tyda på att så inte är fallet, men den var ju något tvetydig tycker jag.
För att utveckla så kan man ju i princip bara vara säker på att cigarettrökning orsakar cancer.
På grund av att rökning orsakar en specific lungcancerform.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 10:36   #1521
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
För att utveckla så kan man ju i princip bara vara säker på att cigarettrökning orsakar cancer.
På grund av att rökning orsakar en specific lungcancerform.
Jo, men här går ju ingenting in i lungorna. Det låter ju logiskt att rök på något sätt kan ge mutationer i DNA eller dylikt även om det är arom, men enligt artikeln där verkar det ju inte behöva vara fallet.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 10:58   #1522
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jo, men här går ju ingenting in i lungorna. Det låter ju logiskt att rök på något sätt kan ge mutationer i DNA eller dylikt även om det är arom, men enligt artikeln där verkar det ju inte behöva vara fallet.
Jag tror inte att man kan svara på frågan.
Någon annan får gärna göra det.

Det fanns i alla fall exempelvis benzo [a] pyrene i rökvätska på nittiotalet.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/...52039309374163

Möjligheterna att kontrollera och filtrera bort cancerogener ur rökvätska borde ju vara mycket större än att kontrollera traditionell rökning av livsmedel.
Folk av "matfusket" typen vill ju naturligtvis inte ha rökvätska eftersom det är onaturligt...

Senast redigerad av Luca Brasi den 2018-04-10 klockan 11:00.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 15:12   #1523
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
För att utveckla så kan man ju i princip bara vara säker på att cigarettrökning orsakar cancer.
På grund av att rökning orsakar en specific lungcancerform.
Vad menas?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 15:50   #1524
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vad menas?
Jag menade att rökning orsaker en specific cancerform.
Med det menar jag inte att rökning orsakar bra en cancerform utan att så mycket pekade på rökning när det gäller lungcancer.
Klart som korvspad.

Citat:
Actually, it wasn’t even until cigarettes were mass produced and popularized by manufacturers in the first part of the 20th century that there was cause for alarm. Prior to the 1900s, lung cancer was a rare disease. Turn-of-the-century changes though, gave way to an era of rapidly increasing lung cancer rates. New technology allowed cigarettes to be produced on a large scale, and advertising glamorized smoking. The military got in on it too – giving cigarettes out for free to soldiers during World Wars I and II.

Cigarette smoking increased rapidly through the 1950s, becoming much more widespread. Per capita cigarette consumption soared from 54 per year in 1900, to 4,345 per year in 1963. And, lung cancer went from rarity to more commonplace – by the early 1950s it became “the most common cancer diagnosed in American men,” writes American Cancer Society Chief Medical Officer Otis Brawley, M.D., in an article published November 2013 in CA: A Cancer Journal for Clinicians.
https://www.cancer.org/latest-news/t...-movement.html

Senast redigerad av Luca Brasi den 2018-04-10 klockan 15:53.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-10, 16:10   #1525
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Jag menade att rökning orsaker en specific cancerform.
Med det menar jag inte att rökning orsakar bra en cancerform utan att så mycket pekade på rökning när det gäller lungcancer.
Klart som korvspad.



https://www.cancer.org/latest-news/t...-movement.html
Och vad menar du med "specific cancerform"?
Och vad menar du med "så kan man ju i princip bara vara säker på att cigarettrökning orsakar cancer"?

Om du tycker att formuleringen "För att utveckla så kan man ju i princip bara vara säker på att cigarettrökning orsakar cancer.
På grund av att rökning orsakar en specific lungcancerform." kan beskrivas som "Klart som korvspad" borde du polisanmäla din optiker.

Det är inte bara stavning och de förlorade bokstäverna som bidrar till otydligheten, utan även de (säkert felaktiga) orden du väljer att använda.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-11, 20:53   #1526
Grimner
Registered User
 
Grimners avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 19
Jag äter alltid min största och mest proteinrika måltid på morgonen. Gillar att sparka igång dagen rejält. Fungerar detta eller finns det någon nackdel med att göra så? Tränar sent på kvällen och äter någon lättare middag efter det.
Grimner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 07:40   #1527
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Finns det nåt fall där råvaror håller sämre, tänker på bäst före datum, efter de tilllagats jämfört med när de är otillredda?
Som exempel tänker jag på kött man köpt som har bra datum, att det ska stå sig två veckor än. Om man tillreder det t.ex. genom att steka och blanda till nån sås, förutsatt att alla andra råvaror också står sig 2 veckor, kan man då lita på att såsen står sig i två veckor eller ändras bäst före datumet eftersom råvarorna varit upphettade emellan?
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 08:03   #1528
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Finns det nåt fall där råvaror håller sämre, tänker på bäst före datum, efter de tilllagats jämfört med när de är otillredda?
Ägg.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 08:19   #1529
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Grimner Visa inlägg
Jag äter alltid min största och mest proteinrika måltid på morgonen. Gillar att sparka igång dagen rejält. Fungerar detta eller finns det någon nackdel med att göra så? Tränar sent på kvällen och äter någon lättare middag efter det.


Rent spontant känns det mest logiskt (imo) att lägga största och det mest proteinrika målet efter sin träning, särskilt om man tränar kväll och har en lång natts sömn framför sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 08:55   #1530
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
?
Som exempel tänker jag på kött man köpt som har bra datum, att det ska stå sig två veckor än. Om man tillreder det t.ex. genom att steka och blanda till nån sås, förutsatt att alla andra råvaror också står sig 2 veckor, kan man då lita på att såsen står sig i två veckor eller ändras bäst före datumet eftersom råvarorna varit upphettade emellan?
Har du lagat mat kan du absolut inte räkna med att den ska ha samma hållbarhet som varje enskild råvara haft.
en köttbit är ju ofta förpackad på ett sätt där bakterierna inte kan växa.
När du lagar maten är det risk för bakterietillförsel och din egen förvaring i kylskåp är ju sällan vacuum eller gasförpackning.
Så räkna med att tillagad mat endast håller ett par dagar i kylskåp, detta oavsett tidigare hållbarhetsdatum. så använd frysen
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)