Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-10, 19:04   #7726
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Var 10 sekunder långsammare än Torwald och startar också i 3an.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 19:24   #7727
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Körde det sista två veckorna innan Hässelbyloppet förra året och tyckte att de gav riktigt mycket för att krama ur det sista av formtoppningen
Även i jämförelse med tusingar som jag antar att du kör "till vardags"?

Apropå tusingar, hur många reps kör ni?
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 21:03   #7728
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Jag hamnade i ettan på varvet, förmodligen med förra årets tid (1:21:19) som bas, helt väntat. Nu gäller det bara att plåga sig genom lite uthållighetsfartträning för att kunna pressa tiden lite till.

Tusingar kör jag oftast 6-8 stycken, i aningens snabbare än milfart och dryga minuten ståvila. Har egentligen ingen motivering till varför, det står så i träningsschemat Dock funkar det bra, känns som det ger riktigt mycket för löpstyrkan och farttåligheten. Har man inte dragit på sig syra allt för tidigt heller brukar man kunna pressa lite extra på sista intervallen och få med sig en riktigt bra känsla från passet..
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 21:29   #7729
AreRoosen
Registered User
 
AreRoosens avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Även i jämförelse med tusingar som jag antar att du kör "till vardags"?

Apropå tusingar, hur många reps kör ni?
Jag brukar köra 6st, lite snabbare än tävlingstempo när jag kör tusingar, ~3:50 tempo då jag siktar på 4:00 t.ex.
AreRoosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 22:55   #7730
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Jag ska köra Spring Cross!
Verkar vara väldigt snällt underlag för att kallas "terränglopp", kommer nog köra i vanliga tävlingsdojor, eller vet nån mer om hur underlaget är ?
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 07:16   #7731
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Brukar bli 6-8st även för mig, kör jag på lite hårdare så är det sällan mer än 6st.
1-2 minuters vila.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 09:22   #7732
Baske
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 207
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Även i jämförelse med tusingar som jag antar att du kör "till vardags"?

Apropå tusingar, hur många reps kör ni?

Reps tusingar? Helt beroende på säsong och sammanhang.

Under grundträning 12-14 st kort vila. Här kommer farten byggas upp över perioder men de första ca 12 veckorna läggs dessa i väldigt behaglig fart. I vår grupp med löpare på ca 31-35 min milen 3.45-4 min

Även så många som 12 (ibland 10) innan halvmaror Olympisk Triathlon är vanligt under tävlingssäsong ca 10 dagar innan.


6-8 tusingar i lite snabbare än milfart till 5 km fart på slutet är vanligt.

3 st tusingar med lång vila för att "öppna upp" när träningen övegår till snabbare löpning. Tänk på att vila lätt 3 minuter här.


Väsetligt är att sätta all träning i sitt sammanhang och inte "jag brukar köra 6 tusingar punkt". Allt beroende på syfte och mål.
Baske är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 11:52   #7733
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Baske Visa inlägg
Reps tusingar? Helt beroende på säsong och sammanhang.

Under grundträning 12-14 st kort vila. Här kommer farten byggas upp över perioder men de första ca 12 veckorna läggs dessa i väldigt behaglig fart. I vår grupp med löpare på ca 31-35 min milen 3.45-4 min

Även så många som 12 (ibland 10) innan halvmaror Olympisk Triathlon är vanligt under tävlingssäsong ca 10 dagar innan.


6-8 tusingar i lite snabbare än milfart till 5 km fart på slutet är vanligt.

3 st tusingar med lång vila för att "öppna upp" när träningen övegår till snabbare löpning. Tänk på att vila lätt 3 minuter här.


Väsetligt är att sätta all träning i sitt sammanhang och inte "jag brukar köra 6 tusingar punkt". Allt beroende på syfte och mål.
Precis. Då det här är mitt första riktiga löparår famlar jag en smula med att hitta en övergripande helhet att pussla in delarna i. När man pratar träningsupplägg är det ju 8-10-12 veckor inför ett specifikt lopp. Det vore intressant att höra och läsa mer om helårsupplägg, att passa in lopp till det och årstiderna.

Följdfråga, har ni en årsplan? Hur ser den ut?
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 15:28   #7734
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Läs en trevlig bok från någon "känd" tränare så får du nog ganska bra koll.
Hur man lägger upp sin träning varierar med olika tränare och när ditt mål ligger.

Ur Going Long av Joe friel, Gordon Byrn (eg Triathlon):
1 Förberedelseperiod
2 Grundträning
3 Uppbyggnad
4 Formtoppning
5 Tävlingsperiod
6 Tävlings/säsongsvila

Ur Run Faster av Brad Hudson:
1 Förberedelse
2 Grundträning
3 Formtoppning
4 Tävlingsperiod
5 Säsongsvila
steg 2-4 genomförs 1-3 ggr/år beroende på antal tävlingar och typ av tävlingar.

Vanligtsvis är det dock på nivån "när det är vinter springer jag mycket och långsamt och ju närmre loppen jag kommer desto mer snabbt springer jag"
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 09:27   #7735
Asdf
Registered User
 
Asdfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Lilla london
Inlägg: 484
Sprang seedningsloppet på 49min och hamnade i startgrupp 11. Det märks att de har gjort om reglerna! Har alltid sprungit i grupp 4 tidigare
__________________
Grub om att länka till en annan webshop : Skulle du skriva "Jäkligt goda burgare på McDonalds!" på Burger Kings forum? Om de nu har något

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 09:51   #7736
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Hade igår mitt första löppass på bra länge! körde lite springa/gå metodiken och höll igång lite över 30 min utan att få några smärtor i tidigare problemområden så nu blir det att fortsätta på inslagna spåret och försöka utöka så att man iaf kan vara springandes i 30 min.

Frågan är bara hur mycket förbättrar man sig på två pass/v?
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 09:54   #7737
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Hade igår mitt första löppass på bra länge! körde lite springa/gå metodiken och höll igång lite över 30 min utan att få några smärtor i tidigare problemområden så nu blir det att fortsätta på inslagna spåret och försöka utöka så att man iaf kan vara springandes i 30 min.

Frågan är bara hur mycket förbättrar man sig på två pass/v?
Beroende på utgångsläget och hur man tränar; allt från jättemycket till inget alls.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 10:03   #7738
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Beroende på utgångsläget och hur man tränar; allt från jättemycket till inget alls.
Hehe ja då har jag ju en spännande tid framför mig

hur bör man lägga upp träningen för att få vettiga resultat? i dagsläget orkar jag väl typ halvjogga i kanske 10 min (jag dör väl inte sen men känner mig troligen ganska trött) har alltid varit dålig på långdistans men har ju varit ljusår bättre under aktiva fotboll/hockey karriären

Förhoppningen är att kunna göra en sprint tiathlon och kanske kanske kunna göra något lopp på milen eller iaf kunna komma runt milen på under 60 min
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 10:19   #7739
Asdf
Registered User
 
Asdfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Lilla london
Inlägg: 484
Om man ser till löparskor, hur ser ni på pronationsstöd för olika modeller/märken?

Jag har i alla år använt saucony och någon av omnigrid varianterna


Har nu tittat på ett par asics gel 1170 som jag inte tyckte kändes speciellt stabila alls då jag testade dessa på stadium ( de hade någon rea så var inne o tittade iaf). Men pga avsaknad av löpband vågade jag inte chansa


Vad har ni andra för erfarenheter?
__________________
Grub om att länka till en annan webshop : Skulle du skriva "Jäkligt goda burgare på McDonalds!" på Burger Kings forum? Om de nu har något


Senast redigerad av Asdf den 2012-04-13 klockan 10:21.
Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 11:59   #7740
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Hehe ja då har jag ju en spännande tid framför mig

hur bör man lägga upp träningen för att få vettiga resultat? i dagsläget orkar jag väl typ halvjogga i kanske 10 min (jag dör väl inte sen men känner mig troligen ganska trött) har alltid varit dålig på långdistans men har ju varit ljusår bättre under aktiva fotboll/hockey karriären

Förhoppningen är att kunna göra en sprint tiathlon och kanske kanske kunna göra något lopp på milen eller iaf kunna komma runt milen på under 60 min
Hitta ett upplägg du tycker är kul.
Om man börjar på den nivån så är all form av löpträning jättebra, så känn ingen press på att börja köra kika på invecklade scheman m.m.
Det finns till exempel en utbredd intervallonani inom löparsfären, men vad tiden lider så kommer du få ta del av den biten också.
Två pass i veckan, ett kanske är 30min lugn jogg, och ett pass är 20min lite snabbare så att du får igång flåset.
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Om man ser till löparskor, hur ser ni på pronationsstöd för olika modeller/märken?

Jag har i alla år använt saucony och någon av omnigrid varianterna


Har nu tittat på ett par asics gel 1170 som jag inte tyckte kändes speciellt stabila alls då jag testade dessa på stadium ( de hade någon rea så var inne o tittade iaf). Men pga avsaknad av löpband vågade jag inte chansa


Vad har ni andra för erfarenheter?
Avskyr pronatiosstöd på alla skor.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)