Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-09, 14:18   #15376
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
När ni springer långpass, tar benen eller flåset slut först?

När jag var ut senast så blev det väldigt påtagligt att benen blev väldigt stumma innan flåset fick problem.

Fast pulsen höjdes ibland och jag flåsade som en brunstig älg i skogen så återhämtades den när det blev platt eller en liten backe.

Till slut så handlade det bara om att inte bränna benen.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 14:27   #15377
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Ja jag kan inte hålla mig från den typen av små operationer

Har aldrig fått problem av det men ser också till att desinficera och plåstra om sen.
Det fungerade iallafall himla bra att låta bli måste jag säga får nog göra så i fortsättningen också.

Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
När ni springer långpass, tar benen eller flåset slut först?

När jag var ut senast så blev det väldigt påtagligt att benen blev väldigt stumma innan flåset fick problem.

Fast pulsen höjdes ibland och jag flåsade som en brunstig älg i skogen så återhämtades den när det blev platt eller en liten backe.

Till slut så handlade det bara om att inte bränna benen.
Håller oftast ett tempo som inte är så ansträngande för flåset när jag kör långpass, utan oftast är det isf benen som börjar kännas om jag bestämmer mig för att springa lite längre eller kanske lite snabbare. Om jag kör ett långpass efter ett uppehåll från dessa, så är det även benen som börjar säga ifrån. Sen beror det även på hur fräsch man är från föregående pass.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 17:45   #15378
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
När ni springer långpass, tar benen eller flåset slut först?

När jag var ut senast så blev det väldigt påtagligt att benen blev väldigt stumma innan flåset fick problem.

Fast pulsen höjdes ibland och jag flåsade som en brunstig älg i skogen så återhämtades den när det blev platt eller en liten backe.

Till slut så handlade det bara om att inte bränna benen.
Alltid benen som det känns mest i. Även ifall jag kör sista tredjedelen i högre tempo så är det alltid benen som "tar stryk", vilket ju är perfekt eftersom man vill att långpassen ska ge lokal effekt i benmusklerna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 17:48   #15379
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Definitivt benen som stumnar, har sällan några högintensiva partier i långpassen så kondisen är aldrig problemet och ska väl inte vara på långa pass heller.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 18:01   #15380
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Definitivt benen som stumnar, har sällan några högintensiva partier i långpassen så kondisen är aldrig problemet och ska väl inte vara på långa pass heller.
Nej, tar flåset slut så är långpasset för kort. Man ska ju typ vara tvungen att sänka tempot för att palla.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 18:15   #15381
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det fungerade iallafall himla bra att låta bli måste jag säga får nog göra så i fortsättningen också.



Håller oftast ett tempo som inte är så ansträngande för flåset när jag kör långpass, utan oftast är det isf benen som börjar kännas om jag bestämmer mig för att springa lite längre eller kanske lite snabbare. Om jag kör ett långpass efter ett uppehåll från dessa, så är det även benen som börjar säga ifrån. Sen beror det även på hur fräsch man är från föregående pass.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nej, tar flåset slut så är långpasset för kort. Man ska ju typ vara tvungen att sänka tempot för att palla.
Man lär sig så länge man lever :-) nästa gång jag ska ut på långis blir det att ta det väääldigt lugnt i uppförsbackarna.

Tidigare har jag gjort den klassiska failen att springa för fort på längre pass. Har alltid tyckt att flåset och benen varit lika jävliga :-)
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 19:24   #15382
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Förresten, brukar ni sticka hål på blåsan om ni får ett skavsår?

Har fått ett förnämt litet skavsår med tillhörande blåsa på hälen, som vanligt. Brukar oftast sticka sönder den, men läser ju hela tiden att man ska låta bli, så jag hade tänkt testa det.

Blåsan uppkom igår, så jag hade tänkt låta den vara helt idag och sedan tejpa och jogga imorgon.
Pyttesmå blåsor bryr jag mig inte om alls. Om de är runt än 0.3cm gör jag hål på dem. Större än 0.5cm brukar jag klippa bort helt och ha plåster på. Det funkar bäst för mig, annars dras skinnet i blåsans omgärd och blåsan blir ännu större.

Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
När ni springer långpass, tar benen eller flåset slut först?

När jag var ut senast så blev det väldigt påtagligt att benen blev väldigt stumma innan flåset fick problem.

Fast pulsen höjdes ibland och jag flåsade som en brunstig älg i skogen så återhämtades den när det blev platt eller en liten backe.

Till slut så handlade det bara om att inte bränna benen.
Det längsta jag har sprungit var drygt 13km, och då tog benen slut. Är rätt säker på att jag mest var hungrig, och att benen hade klarat sig bättre om jag hade haft något i stil med energigel.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-11, 10:32   #15383
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Är det någon här som använder Citrulline Malat och känner att det ger någon positiv effekt på löpningen, t.ex vid intervaller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 22:19   #15384
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Nån här som har rehabbat hopparknä?
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 23:37   #15385
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Nån här som har rehabbat hopparknä?
Nej, men jag vet att den där behandlingen där de gör tiotusen små injiektioner i knäskålssenan som tar kål på invuxna små kapillärer funkar typ skitbra för vissa, men att problemen kommer tillbaka för en del. Detta är alltså gällande för den behandling de sysslade med för 5-10 år sedan (tror det var i Umeå och kanske även nånstans söderöver) som jag hört lite storys om utfallet. Vissa var helnöjda, andra tyckte det inte hjälpte så mkt. Helt och hållet anekdotiskt. De kan ju även ha ändrat upplägget på behandlingen nu.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 08:17   #15386
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Är det någon här som använder Citrulline Malat och känner att det ger någon positiv effekt på löpningen, t.ex vid intervaller?
Det finns med i Umaras Intend som jag använder före många pass. Kan dock inte avgöra om jag märker någon skillnad pga just den enskilda ingrediensen.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 10:40   #15387
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Woop woop, vann luciasprinten på 1000m. Verkar dock alltid springa på 2:52-53, har tre tider därikring nu. Eller vann gjorde jag inte förresten, vi har fått en ny kille i klubben. Asylsökande landslagslöpare från Iran som gör milen sub 31. Han joggade runt efter sitt träningspass på 2:43.

Man vet att man är med i en långdistansklubb förresten nör 1000m kallas för sprint.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 12:12   #15388
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Woop woop, vann luciasprinten på 1000m. Verkar dock alltid springa på 2:52-53, har tre tider därikring nu. Eller vann gjorde jag inte förresten, vi har fått en ny kille i klubben. Asylsökande landslagslöpare från Iran som gör milen sub 31. Han joggade runt efter sitt träningspass på 2:43.

Man vet att man är med i en långdistansklubb förresten nör 1000m kallas för sprint.
Nästan grattis till vinsten
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 13:18   #15389
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Woop woop, vann luciasprinten på 1000m. Verkar dock alltid springa på 2:52-53, har tre tider därikring nu. Eller vann gjorde jag inte förresten, vi har fått en ny kille i klubben. Asylsökande landslagslöpare från Iran som gör milen sub 31. Han joggade runt efter sitt träningspass på 2:43.

Man vet att man är med i en långdistansklubb förresten nör 1000m kallas för sprint.
Du lär nog vinna snart igen. Asylsökande från Iran har inte asylskäl som jag förstått det.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 15:30   #15390
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Man vet att man är med i en långdistansklubb förresten nör 1000m kallas för sprint.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)