Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-14, 18:37   #1
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Har du några mål som du vill kunna uppnå vid hög ålder?

Jag såg en sak idag som fick mig att fundera på en sak.
Har ni funderat på något gymrelaterat som ni ska klara vid en hög ålder? Typ: när jag är 70 så vill jag fortfarande kunna bänka 100 kg, Marka 150 osv.

Jag är på semester i Kroatien, vid stranden finns det ett enkelt utegym med chinsstänger, dipsstation osv.
Redan när jag kom ner för några veckor såg jag en äldre herre, typ 70-75 bast vid stranden. När jag såg honom tänkte jag på att han var i bra form för sin ålder, såg ut att vara en gammal lyftare, byggare eller liknande. Grått hår, lite rynkor i ansiktet, bred bröstkorg, platt mage, schyssta armar och ben, såg jävligt ståtlig ut. Hade såklart även ett par mörkblå speedos.

Idag när jag och barnen gick ner till stranden såg jag att han var vid utegymmet och jag såg att han var på väg att köra ett set vid chinsstången så jag sneglade vad han skulle göra medan jag passerade en bit ifrå.
Gubben körde riktigt breda, långsamma, kontrollerade pullups och kombinerade med hängande benlyft (tror aldrig jag sett någon göra detta förut). Ville se hur många reps han klarade och blev jävligt förvånad när han gjorde 12 reps. Jäkligt imponerande faktiskt.
Googlade övningen och filmen längst ner visar precis hur han gjorde, typ samma tempo också.
https://evofitness.ch/pull-up-with-leg-lift/
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"

Senast redigerad av panzerpig den 2021-07-14 klockan 18:40.
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 19:01   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag skulle vilja prestera lika bra vid 70 som nu, i allt, både styrka och kondition. Efter det är jag beredd på förfall, men det borde gå till 70, särskilt som tunga singlar inte är en faktor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 19:12   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Hoppas kanske framförallt att jag inte bryr mig om prestation vid 70 utan istället fokuserar på att må bra.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 19:18   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Att må bra och ha god funktionalitet är starkt kopplat till muskelkraft och muskelfunktion. Gamla elitatleter behåller sin funktionsförmåga bäst och högst upp i åldrarna. Mycket hög prestation är mycket bättre är normalbra.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 19:28   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
OK, då kör jag denna istället:
Jag hoppas att jag har fört över mitt medvetande till cyberspace vid det laget.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 19:32   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Fast grejen är att jag säkerligen kommer att vara fokuserad på prestation vid 70 ändå. Hur en hög prestation ser ut för mig då, återstår att se.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 19:35   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bra fråga! Har aldrig vågat sätta något konkret mål eftersom jag har för dålig koll på hur mycket svagare man brukar bli vid en viss ålder. Kanske kan bli lite visade efter den här tråden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 19:50   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
OK, då kör jag denna istället:
Jag hoppas att jag har fört över mitt medvetande till cyberspace vid det laget.
Ja det är ju typ 35 år tills jag är 70 så då hoppas jag att världen ser lite annorlunda ut än idag. Många sjukdomar som kanske är svåra idag kan vara enkla om 35 år.

Jag vill inte vara ett vrak bara när jag blir gammal, så mina mål är väl att försöka ha så mycket muskler som möjligt på en så pass liten kropp som möjligt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 21:11   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Bra fråga! Har aldrig vågat sätta något konkret mål eftersom jag har för dålig koll på hur mycket svagare man brukar bli vid en viss ålder. Kanske kan bli lite visade efter den här tråden.
Prestationsförmågan sjunker med 10 % per årtionde efter 30. Hård träning minskar den siffran till 5 %. Gäller både uthållighetsidrotter och styrkeidrotter. Mest påtagligt i aktiviteter beroende av explosivitet, som sprint och tyngdlyftning. Efter 70 börjar det gå dramatiskt utför oavsett träning eller inte träning, men även här motverkar träning förfallet. Börjar man träna vid 70 kan man säkert öka några år.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 22:10   #10
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
ett blygsamt mål jag har är att fixa axelrörligheten så jag kan göra shoulder dislocates med ett kvastskaft om fem år .
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-15, 08:14   #11
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Nej, men det är en bra idé!

Jag är 52 nu och brukar sätta årsmål men har inget långsiktigt förutom att jag ska fortsätta hålla mig igång.

Tycker det varit lättare att hålla styrkan och uthålligheten, däremot rörlighet och snabbhet har försämrats mest.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-15, 09:28   #12
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Prestationsförmågan sjunker med 10 % per årtionde efter 30. Hård träning minskar den siffran till 5 %. Gäller både uthållighetsidrotter och styrkeidrotter. Mest påtagligt i aktiviteter beroende av explosivitet, som sprint och tyngdlyftning. Efter 70 börjar det gå dramatiskt utför oavsett träning eller inte träning, men även här motverkar träning förfallet. Börjar man träna vid 70 kan man säkert öka några år.
Men du känner att det ändå är möjligt för dig att prestera lika bra fram tills 70, som du gör nu?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-15, 09:51   #13
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Min pappa är +75 och började nyligen squatta med 10 kg vikt, 10 reps varannan dag typ. Han säger sig ha sett betydande ökningar i benvolym.

Jag skulle vilja orka träna ungefär lika mkt och samma intensitet när jag är 70+ som nu. Och en bitig kropp tackar jag inte nej till.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-15, 10:21   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Men du känner att det ändå är möjligt för dig att prestera lika bra fram tills 70, som du gör nu?
Ja, varför inte? Det är väl inte så att jag ligger på 100 % av min genetiska prestationsförmåga för åldern nu.

Hade jag satsat på att bli maxstark hade jag varit på nedgång nu. Men jag pratar givetvis om min träning. Igår gjorde jag 25 reps på kroppsvikt i latsdrag. Jag ser noll anledning till att jag inte gör fler om 10 år.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-15, 10:27   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, varför inte? Det är väl inte så att jag ligger på 100 % av min genetiska prestationsförmåga för åldern nu.
Så här tror jag om mig själv. Därför tror jag att jag kan göra ökningar långt efter 40.

Man kanske skulle sätta upp ett riktigt långtidsmål. Kul att ha lite riktlinjer att gå efter nu iallafall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)