Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-08-01, 12:26   #1
knutbjorn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Ort: Malmö
Inlägg: 9
Bli av med det sista bukfettet

Hej! Första tråden på forumet, hoppas att tråden hamnar rätt.

Har sedan några månader tillbaka börjat träna och äta bättre för att nå en mer atletisk kropp och må bättre med mig själv överlag, för tillfället styrketränar jag i snitt 5 gånger i veckan med ett schema som jag fick av en PT som innehåller mest basövningar. Dessutom håller jag mig på kaloriunderskott, vet inte exakt hur mycket jag får i mig under dagarna men tror det snittar 1400-2000.

Min vikt och längd för tillfället 189cm, 96.7kg, började på 104 så är nöjd än så länge med min viktnedgång.
Delar av kroppen har börjat förändrats, ansiktet har fått smalare form och mina bröst börjar bli mindre hängiga och mer fasta. Samt att jag har gått ner från XL till L i tröjstorlek.

Problemet är det sista bukfettet på magen, det är den delen jag känner som jag har kvar innan jag kan börja äta mer och bygga massa.
Brukade dricka rätt mycket öl förr men nu dricker jag i princip ingen alkohol, håller mig borta från flytande kalorier över lag. Dock brukar jag ibland äta en godispåse på lördagar och huvudfrågan är väl egentligen om jag måste helt och hållet eliminera socker för att få bort bukfettet eller om jag kan fortsätta som jag gör men bara ha lite tålamod innan bukfettet försvinner?

Tacksam för svar!
knutbjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-01, 12:31   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bra jobbat hittills, och japp, du postade i rätt forumdel!

Det tråkiga svaret är att du måste fortsätta på din inslagna väg för att tappa det sista bukfettet. Det verkar på mig som om du måste tappa 10 eller t o m 20 kg innan det sker.

Fördelen är att du inte måste sluta med godis eller alkohol. Kaloriunderskott, ett högt proteinintag plus styrketräning är nyckeln.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-01, 12:37   #3
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Tålamod och steg för steg.

Det är svårt att säga, men sett till BMI så ligger du i det övre spektrumet, fortfarande.

Sedan hur din fettinlagring funkar är svår att säga då det är genetiskt. Är det mest kring buken, vilket är vanligt för män.

Citat:
In contrast, men tend to carry more fat in the abdominal area.
Skaplig summering: https://whitecoattrainer.com/blog/wh...e-weight-first

Sedan sista bukfettet är ju rätt subjektivt. Spontant skulle jag säga att komma runt 12-15 % kroppsfett för att känna att sista bukfettet är borta.



Socker behöver du inte eliminera, fokusera på högt proteinintag och ligga på ett underskott av kalorier.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-01, 12:49   #4
knutbjorn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Ort: Malmö
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Bra jobbat hittills, och japp, du postade i rätt forumdel!

Det tråkiga svaret är att du måste fortsätta på din inslagna väg för att tappa det sista bukfettet. Det verkar på mig som om du måste tappa 10 eller t o m 20 kg innan det sker.

Fördelen är att du inte måste sluta med godis eller alkohol. Kaloriunderskott, ett högt proteinintag plus styrketräning är nyckeln.
Tack för svar! Det var inte så tråkigt svar, mår rätt bra generellt av mina nuvarande kostvanor och träning, men det var lite jobbigt att höra att jag kanske måste förlora hela 20kg, känns konstigt att tänka sig att väga så lite när jag är så lång.

Men då fortsätter jag på det jag gör, ska bara försöka få i mig lite mer protein än vad jag får i mig för tillfället, att bara äta godis en gång i veckan känns dessutom som en rimlig grej, inte bara för viktnedgången.

Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Tålamod och steg för steg.

Det är svårt att säga, men sett till BMI så ligger du i det övre spektrumet, fortfarande.

Sedan hur din fettinlagring funkar är svår att säga då det är genetiskt. Är det mest kring buken, vilket är vanligt för män.


Skaplig summering: https://whitecoattrainer.com/blog/wh...e-weight-first

Sedan sista bukfettet är ju rätt subjektivt. Spontant skulle jag säga att komma runt 12-15 % kroppsfett för att känna att sista bukfettet är borta.



Socker behöver du inte eliminera, fokusera på högt proteinintag och ligga på ett underskott av kalorier.
Ja jag kollade också min BMI och den låg för högt, men jobbar på att få ner den!
Rent spontant på den bilden skulle jag nog vilja påstå att jag ligger mellan 20-25%

Senast redigerad av knutbjorn den 2021-08-01 klockan 12:54.
knutbjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-01, 13:01   #5
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Citat:
Ursprungligen postat av knutbjorn Visa inlägg
Tack för svar! Det var inte så tråkigt svar, mår rätt bra generellt av mina nuvarande kostvanor och träning, men det var lite jobbigt att höra att jag kanske måste förlora hela 20kg, känns konstigt att tänka sig att väga så lite när jag är så lång.

Men då fortsätter jag på det jag gör, ska bara försöka få i mig lite mer protein än vad jag får i mig för tillfället, att bara äta godis en gång i veckan känns dessutom som en rimlig grej, inte bara för viktnedgången.



Ja jag kollade också min BMI och den låg för högt, men jobbar på att få ner den!
Ofta har man ju mycket mer fett än vad man tror/vill. Sedan beror det ju på hur mycket muskler man har på kroppen, men om du kommer ned till 77 kilo så har du väldigt lågt BMI på 21,6. Skulle tro att runt 8285 kilo är rätt lagom sätt till din längd.

Allmänt så har jag svårt att se om män egentligen, med normal muskelmassa, ska väga över 80 kilo (om man inte är väldigt lång eller har världens tyngsta skelett). Åtminstone om man är <185 cm.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-01, 20:13   #6
knutbjorn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Ort: Malmö
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Ofta har man ju mycket mer fett än vad man tror/vill. Sedan beror det ju på hur mycket muskler man har på kroppen, men om du kommer ned till 77 kilo så har du väldigt lågt BMI på 21,6. Skulle tro att runt 8285 kilo är rätt lagom sätt till din längd.

Allmänt så har jag svårt att se om män egentligen, med normal muskelmassa, ska väga över 80 kilo (om man inte är väldigt lång eller har världens tyngsta skelett). Åtminstone om man är <185 cm.
Ja troligtvis är det så, siffran låter fortfarande chockerande men måste gå lite off-topic med en fråga då du verkar kunna det här och jag slipper skapa ny tråd.
Om mitt mål i slutändan är att bygga upp muskelmassa och få en mer definierad kropp, måste man ner till den vikten och bränna bort bukfettet innan man börjar bygga upp kroppen? Antar att det fettet kommer hänga kvar ifall jag skulle börja träna tyngre och börja med kaloriöverskott?
knutbjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-01, 20:25   #7
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Citat:
Ursprungligen postat av knutbjorn Visa inlägg
Ja troligtvis är det så, siffran låter fortfarande chockerande men måste gå lite off-topic med en fråga då du verkar kunna det här och jag slipper skapa ny tråd.
Om mitt mål i slutändan är att bygga upp muskelmassa och få en mer definierad kropp, måste man ner till den vikten och bränna bort bukfettet innan man börjar bygga upp kroppen? Antar att det fettet kommer hänga kvar ifall jag skulle börja träna tyngre och börja med kaloriöverskott?

Skulle föreställa mig att du som relativ nybörjare, om jag förstått det hela rätt, kan bygga muskler även på ett rätt modest kaloriöverskott. Tror även du kommer bygga muskler under viktnedgången så länge du äter vettigt med protein.

Om jag hade varit i dina skor hade jag först börjat med att komma ned till vikten jag vill ha, eller fettprocenten, och därefter fokuserat på bygga (mer) muskler.

Om du har tillgång till InBody i din stad, som mäter fett, muskler så har du ett bra verktyg för att hålla koll på vad som händer i kroppen, inte bara på vågen.

Ålder förresten?

Ökar du i styrka nu under viktnedgången?
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-01, 20:30   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
På kaloriöverskott börjar du lägga på dig fett igen.

Du kan bygga muskler även på kaloriunderskott, även om det är svårare. Men styrketräning vid deff är avgörande även om du inte gör det. En viktnedgång utan styrketräning kan bestå av 50/50 fett/muskler. En viktnedgång med styrketräning kan bestå av 100 % fettförlust.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-01, 22:04   #9
knutbjorn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Ort: Malmö
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Skulle föreställa mig att du som relativ nybörjare, om jag förstått det hela rätt, kan bygga muskler även på ett rätt modest kaloriöverskott. Tror även du kommer bygga muskler under viktnedgången så länge du äter vettigt med protein.

Om jag hade varit i dina skor hade jag först börjat med att komma ned till vikten jag vill ha, eller fettprocenten, och därefter fokuserat på bygga (mer) muskler.

Om du har tillgång till InBody i din stad, som mäter fett, muskler så har du ett bra verktyg för att hålla koll på vad som händer i kroppen, inte bara på vågen.

Ålder förresten?

Ökar du i styrka nu under viktnedgången?
Min ålder är 30 år.
Ja det får nog bli så, det var mest en tanke jag hade.
Jag är nybörjare, började intressera mig för träning och börja träna för drygt 4 månader sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
På kaloriöverskott börjar du lägga på dig fett igen.

Du kan bygga muskler även på kaloriunderskott, även om det är svårare. Men styrketräning vid deff är avgörande även om du inte gör det. En viktnedgång utan styrketräning kan bestå av 50/50 fett/muskler. En viktnedgång med styrketräning kan bestå av 100 % fettförlust.
Då låter det som det mest vettiga att göra för att nå mitt mål är att bränna fettet först och sen börja bygga.
knutbjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-02, 00:01   #10
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av knutbjorn Visa inlägg
Min ålder är 30 år.

Ja det får nog bli så, det var mest en tanke jag hade.

Jag är nybörjare, började intressera mig för träning och börja träna för drygt 4 månader sedan.







Då låter det som det mest vettiga att göra för att nå mitt mål är att bränna fettet först och sen börja bygga.
Det vettigaste du kan göra är att styrketräna samtidigt som du går ner i vikt. På det sättet kan du bevara det mesta av den muskelmassan som du har nu. Samt börja se över kosten och hitta bra rutiner.

När du närmar dig 80 kg så börjar du säkert se riktigt bra ut. Men du kommer se framsteg hela vägen. Det är tufft att dieta ner sig 15 kg. Ett tufft halvår/år. Men det är värt det.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-07, 17:29   #11
oscar?
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det är tufft att dieta ner sig 15 kg. Ett tufft halvår/år.
min erfarenhet är att det inte behöver vara särskilt svårt. är man lite fet, börjar träna och dessutom gör andra positiva livsstilsförändringar, så kan även en större viktnedgång rulla på bra. jag påpekar det bara för att det lätt kan bli en självuppfyllande profetia om man får höra att det man tar sig för kommer bli svårt.

det är inget måste för att nå ditt mål, men om du är motiverad att göra något ännu bättre så skulle jag personligen skaffa en precisare bild av hur mycket kalorier jag sätter i mig samt hålla noggrann koll på kroppsvikten. om du vet hur mycket du äter och hur din vikt rör sig i förhållande till det, så kan du både finjustera viktnedgången och får värdefull information till när du sedan ska ställa om till muskelbyggning.
oscar? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-26, 21:34   #12
fezop
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 1
jag undrar om det verkligen fungerar Roblox Guides get-mobdrovip.com
fezop är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)