Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-07-16, 17:44   #1
KoloKungen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 149
Hur ska man få en vän att ta tag i sin hälsa?

Jag har en kompis, alltså på riktigt, kompisen är inte jag själv.

Han har precis gått klart högskola och håller på invänta en ny utbildning som börjar till hösten. Problemet är att det enda han gör är att ligga i soffan och kolla på film/serier, han vill aldrig hänga med ut och göra något eller liknande, vilket är ok till viss del, vill man vara asocial får man väl vara det. Men, han har också börjat må dåligt fysiskt av denna livsstil då kan har lätt för att svimma direkt han rör sig och minsta ansträngning gör att hans puls rusar. Han har tidigare somnat när han vill, vaknat när han känner för de, ätit när han hungrig etc utan rutin. Jag har med lite vänskapligt gnäll lyckats få han att hänga med till gymmet några dagar i veckan. Han har även börjat somna, vakna och äta på regelbundna tider så en viss ansträngning görs ju. Men personligen tror jag det hade hjälpt ännu mer om han inte spenderade 23 timmar liggandes i en soffa. Jag tror inte han är deprimerad utan det är helt enkelt det han vill göra och trivs med, och han verkar ha lite problem med det här att förstå att man inte bara kan göra saker man vill göra hela tiden.

Han har begåvats med bra gener så han verkar inte bli överviktig av beteendet utan är smal som tur är åtminstone.

Hur får man personer att inse att de behöver anstränga sig mer för sin situation utan att man bara gnäller sönder dem tills de inte vill ha med en att göra länge? Eller ska man bara låta dem rasera sin kropp och psyke och så får de helt enkelt inse själv tids nog?

Jag vill ju göra något för att vi varit vänner hela livet och om jag hade varit i hans situation hade jag velat att han hjälpte mig "ur det".
__________________
Gainz-journalen

Senast redigerad av KoloKungen den 2021-07-16 klockan 17:46.
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-16, 17:54   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tycker inte att hans livvstil låter så farlig? Han går till gymmet några gånger i veckan och äter och sover på regelbundna tider. Sen antar jag att han går till affären, går till bussen, städar, diskar osv? Så han borde röra på sig en del varje dag iallafall?

Eller för att uttrycka det annorlunda, vad mer vill du ändra? Att han börjar med dagliga promenader?

Jag tycker inte att det låter som att hans psyke är i fara heller, han ska ju börja på en utbildning. Om vi antar att han verkligen vill gå den och han kommer få jobb efteråt så kommer han ju fylla dagarna med meningsfull aktivitet. Jag tycker han låter mer som en laid back skön snubbe än någon som mår psykiskt dåligt.

Men jag kanske missar något?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-16, 18:02   #3
KoloKungen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tycker inte att hans livvstil låter så farlig? Han går till gymmet några gånger i veckan och äter och sover på regelbundna tider. Sen antar jag att han går till affären, går till bussen, städar, diskar osv? Så han borde röra på sig en del varje dag iallafall?

Eller för att uttrycka det annorlunda, vad mer vill du ändra? Att han börjar med dagliga promenader?

Jag tycker inte att det låter som att hans psyke är i fara heller, han ska ju börja på en utbildning. Om vi antar att han verkligen vill gå den och han kommer få jobb efteråt så kommer han ju fylla dagarna med meningsfull aktivitet. Jag tycker han låter mer som en laid back skön snubbe än någon som mår psykiskt dåligt.

Men jag kanske missar något?
Alltså när jag säger att han ligger ner 23 timmar om dagen så menar jag det bokstavligen. Han handlar inte, städar inte, diskar inte då han bor hemma hos sina föräldrar. Det han gör är väl att gå på toaletten. Alltså jag vet inte riktigt vad jag vill ändra, vad gör folk som inte ligger ner 23 timmar om dygnet?

Utbildningen är även ganska fysisk så jag misstänker att han inte kommer att klara av att fullfölja den när han upptäcker att han inte kan sova sig genom den om han inte börjar öva på att röra sig lite redan nu. Han har redan börjat snacka om att det kanske inte är rätt beslut att gå den.

Edit: men visst kan det vara så att jag ser på saken fel eftersom jag själv alltid tränat mycket, rört mig, hållit på med lagsporter och flyttade hemifrån väldigt tidigt och fick börja tvätta mina egna kläder och liknande. Tror ni det kan vara så? Är det min bild av vad som är normalt som är fel?
__________________
Gainz-journalen

Senast redigerad av KoloKungen den 2021-07-16 klockan 18:07.
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-16, 18:07   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKungen Visa inlägg
Alltså när jag säger att han ligger ner 23 timmar om dagen så menar jag det bokstavligen. Han handlar inte, städar inte, diskar inte då han bor hemma hos sina föräldrar. Det han gör är väl att gå på toaletten. Alltså jag vet inte riktigt vad jag vill ändra, vad gör folk som inte ligger ner 23 timmar om dygnet?

Utbildningen är även ganska fysisk så jag misstänker att han inte kommer att klara av att fullfölja den när han upptäcker att han inte kan sova sig genom den om han inte börjar öva på att röra sig lite redan nu.
Aha, då var det lite värre.

Svår fråga. Jag tror inte på tjat, hån eller skäll iallafall.

Tycker du ska berätta om dina farhågor en gång, sedan låta honom vara. Efter det är det upp till honom att göra vad han vill.

Det kan även vara värt att upplysa honom om att han riskerar att förlora sina vänner om han aldrig hänger med dem på aktiviteter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-17, 01:03   #5
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Kommer det inte inifrån är det väldigt svårt att motivera någon till en livstilsförändring.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-17, 05:08   #6
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Protip: Hjälp aldrig vuxna människor som inte bett om hjälp. Du kan däremot erbjuda din hjälp eller ge rekommendationer eller anmärkan.

Det går inte att ändra på en person som inte vill ändras.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-17, 08:13   #7
KoloKungen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 149
Ja, det har jag märkt. Min fråga är nog mer om hur man gör för att få honom att vilja göra en förändring, om det ens är möjligt? Han inser ju till viss del att något måste göras när han blir svimfärdig av minsta lilla ansträngning. Problemet är ju att det han anser vara tillräckligt inte ens är 10% av vad en vanlig människa behöver göra på en dag. Men att gå från att ligga ner 24 timmar per dygn till det han gör nu upplevs säkert "mycket".
__________________
Gainz-journalen

Senast redigerad av KoloKungen den 2021-07-17 klockan 08:14.
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-17, 08:22   #8
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 460
Har han alltid varit sån?
Är du säker på att han inte mår dåligt? Träning är inte för alla men att sitta stilla och inte göra nått mår nog de flesta dåligt av.
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-17, 08:49   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Försök inte få med honom på att träna på gym eller liknande. Försök få med honom på saker som är kul/trevligt. En promenad t.ex. eller gå på tivoli eller vad som helst. Fiska, plocka bär eller svamp i skogen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-17, 11:18   #10
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Det där låter som han mår dåligt. Att må dåligt betyder inte liksom att man gråter i tid och otid.

Börja som Langster säger, sedan är det vinnande rutiner(sömn, hushållsgöra, gym, etc) som är nästa steg. Fungerar inte det så får han pallra sig till läkare.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-17, 11:59   #11
KoloKungen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Har han alltid varit sån?
Är du säker på att han inte mår dåligt? Träning är inte för alla men att sitta stilla och inte göra nått mår nog de flesta dåligt av.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Försök inte få med honom på att träna på gym eller liknande. Försök få med honom på saker som är kul/trevligt. En promenad t.ex. eller gå på tivoli eller vad som helst. Fiska, plocka bär eller svamp i skogen.
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Det där låter som han mår dåligt. Att må dåligt betyder inte liksom att man gråter i tid och otid.

Börja som Langster säger, sedan är det vinnande rutiner(sömn, hushållsgöra, gym, etc) som är nästa steg. Fungerar inte det så får han pallra sig till läkare.
Han har nog alltid varit sån, förutom en period när vi var 9-11 år då han var ofta var till kompisar och lekte. Men sen dess har han alltid föredragit att sitta hemma framför sin dator framför att hitta på något annat.

Ja, jag tycker också att det låter som att han mår dåligt och de perioder då jag bara legat och inte gjort något har jag mått väldigt dåligt. Men han säger hela tiden att han inte mår dåligt och att han helt enkelt tycker att det är skönt och att han tycker om att vara hemma och se film/sitta framför datorn. Har liksom frågat om han mår dåligt så många gånger så om han nu gjorde det borde han väl ha sagt det vid de här laget. Samtidigt blir jag lite irriterad eftersom det känns som att man måste vara ordentligt konstig i huvudet för att leva så här om man inte mår dåligt.

Jag brukar ta med han när jag ska handla någon grej på rusta etc och då brukar han ju faktiskt hänga med. Men när det kommer till att hjälpa mig att fixa något i lägenheten eller liknande blir det lite jobbigt att ha med sig någon som behöver sätta sig och vila var 5e minut och som man måste be sluta vila hela tiden.
__________________
Gainz-journalen
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)