Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-01, 16:57   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Zinktillskott minskar förkylningars varaktighet med 2,25 dagar

Citat:
The common cold had resulted in significant economic and social burden worldwide. The effect of vitamin C on preventing common cold in healthy adults has been investigated extensively, but not that of other micronutrients. Thus, we aim to assess the effects of providing micronutrients singly through oral means, on cold incidence, and/or management (in terms of cold duration and symptom severity) in healthy adults from systematically searched randomized controlled trials. From four electronic databases, 660 identified studies were screened and data were extracted from 20 studies (zinc, 10; vitamin D, 8; and vitamins A and E, 2). The quality of selected studies was assessed using the Cochrane risk of bias tool and certainty in the outcomes was assessed with the Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation approach. The review found that micronutrients supplementation, except vitamin C, may not prevent cold incidence or reduce symptom severity among healthy adults. However, zinc supplementation was observed to potentially reduce cold duration by 2.25 days (when zinc is provided singly, 95% CI: -3.39, -1.12). This suggests that zinc supplementation may reduce the overall burden due to common cold among healthy adults.
Am J Trop Med Hyg. 2020 Apr 27. Zinc Supplementation Reduces Common Cold Duration Among Healthy Adults: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials With Micronutrients Supplementation.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 21:45   #2
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Vilken dos talar vi om?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 08:42   #3
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Efter år av egna tester har jag också märkt att incidensen av förkylningar minskar rejält med zinktillskott. Kört zinktillskott i 4-5 år nu, har inte varit förkyld på lika länge. Tidigare hade jag säkert 2-3 förkylningar/år. Käkar 25 mg/dag.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 09:38   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Efter år av egna tester har jag också märkt att incidensen av förkylningar minskar rejält med zinktillskott. Kört zinktillskott i 4-5 år nu, har inte varit förkyld på lika länge. Tidigare hade jag säkert 2-3 förkylningar/år. Käkar 25 mg/dag.
Det är ju förstås fullt möjligt att du inte hade blivit förkyld under ovan nämnda intervall även utan zinktillskottet.

Själv har jag inte tagit några dylika kosttillskott under typ 10-15 år och märkt att jag är sjuk betydligt mer sällan än när jag tog vitamin/mineraltillskott m.m.
De två variablerna sjukdom/zinktillskott har inget samband, då man får virussjukdomen ”förkylning” av virus, inte pga att man inte tar ett visst kosttillskott.
Tar sig ett virus som man inte är immun mot in i ens kropp kommer man att bli sjuk, det är inte så att ett överskott av zink kommer att attackera viruset så att man inte blir sjuk. Men visst, om ovan citerade studie stämmer så kanske man inte ens märker att man blir sjuk, då en förkylning varar i typ 3-4 dagar.

Vet man om zink är bra mot alla virussjukdomar, eller gäller det bara ”förkylning” som i sig är många olika sjukdomar? Kanske hjälper mot t.ex HIV också, det går över 2,25 dagar snabbare? Går över till AIDS då.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 11:38   #5
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Zinksugtabletter kanske kan vara något att ha hemma och varva med c-vitamin när man börjar känna sig sjuk.



Efter första studien 1984 med lovande resultat följde en rad studier som inte visade någon effekt av zink jämfört med placebo. Däremot har nyare studierna kunnat visa en signifikant effekt, framför allt de som använde högre zinkdoser, >75 mg/dag och om man började inom 24 timmar efter första förkylningssymtom. Science et al. konkluderar i den ovan presenterade metaanalysen från 2012 att zink kan förkorta durationen av förkylningssymtom, men att resultaten försvagas genom heterogenitet och kvalitén av evidens. Enligt författarna skulle all nytta kunna uppvägas av biverkningar som var vanligare i zink- än i kontrollgrupperna. De anser att det behövs fler stora högkvalitativa studier i framtiden. Fram tills dess finns det, enligt författarna, bara ett svagt underlag för läkare att rekommendera zink mot förkylning.

Citat:
Hemilä anser däremot att det finns stark evidens för att zinksugtabletter förkortar
förkylningsduration med cirka 33% och att man skulle kunna rekommendera
patienter med förkylning att pröva en sådan behandling [12].
Citat:
Frågan om negativt utfall av flera studier med zinksugtabletter har diskuterats
under de senare åren. Forskaren som utförde första studien, GA Eby, påpekar i
flera artiklar att sammansättningen av sugtabletterna är avgörande för effekten.
Enligt honom är det viktigt att uppnå en hög koncentrationen av fria zinkjoner
lokalt. Tillsatser såsom citronsyra, vinsyra eller natriumbikarbonat i
sugtabletterna, som användes i flera studier med negativt utfall, kan dock binda
och därmed inaktivera zink. Detta kunde även gälla oljor som fanns som tillsats i
sugtabletterna med zinkacetat i den stora negativa studien av Turner et al.. Eby
förmodar att olösliga komplex bildats vid deras tillverkning under hög temperatur
som ledde till att zinkjoner inte kunde frisättas lokalt
Citat:
Om man inte stör sig av smaken kan det vara värt för vuxna patienter att pröva en
sådan behandling, eftersom biverkningar verkar vara lindriga. I så fall ska man
helst börja inom 24 timmar efter första symtomen, komma upp i doser omkring
75 mg per dag och använda sig av sugtabletter som långsamt kan lösas upp i
munnen, helst utan tillsatser som binder fria zinkjoner. Däremot kan behandlingen
inte rekommenderas för barn enligt nuvarande forskningsläge.
https://alfresco.vgregion.se/alfresc...lse&guest=true
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 11:44   #6
Wrs
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 11
Får ont i pungkulorna och nåt organ i buken/ryggen när jag käkat zink ett par dagar.
Är 20mg i dom jag äter, har testat flera...
Wrs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 22:09   #7
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Ta inte zink på tom mage
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 22:45   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Själv har jag inte tagit några dylika kosttillskott under typ 10-15 år och märkt att jag är sjuk betydligt mer sällan än när jag tog vitamin/mineraltillskott m.m.
När du åt piller så lade du ju något i handen och stoppade det sedan i munnen på regelbunden basis, kanske ökade andelen förkylningsvirus du fick i dig?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 00:04   #9
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Ta inte zink på tom mage
+1
Det här är sant.
Jag brukar känna ett väldigt illamående ifall jag tar det på tom mage, det har faktiskt fått mig att spy en gång.

Sen har jag förstått att zinkoxid är skräp, det var det jag upplevde mest illamående men det ska också ha dåligt upptag och vara rent skadligt för en. Mig veterligen är kelaterat det som ger bäst upptag.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 06:56   #10
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
När du åt piller så lade du ju något i handen och stoppade det sedan i munnen på regelbunden basis, kanske ökade andelen förkylningsvirus du fick i dig?
Nä, jag brukade hälla ut dem på golvet i omklädningsrummet och slicka i mig dem.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 07:15   #11
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Man dricker dem ju såklart rätt ur burken. Så många som man får in i käften är en lagom dos en gång i veckan.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 07:16   #12
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är ju förstås fullt möjligt att du inte hade blivit förkyld under ovan nämnda intervall även utan zinktillskottet.

Själv har jag inte tagit några dylika kosttillskott under typ 10-15 år och märkt att jag är sjuk betydligt mer sällan än när jag tog vitamin/mineraltillskott m.m.
De två variablerna sjukdom/zinktillskott har inget samband, då man får virussjukdomen ”förkylning” av virus, inte pga att man inte tar ett visst kosttillskott.
Tar sig ett virus som man inte är immun mot in i ens kropp kommer man att bli sjuk, det är inte så att ett överskott av zink kommer att attackera viruset så att man inte blir sjuk. Men visst, om ovan citerade studie stämmer så kanske man inte ens märker att man blir sjuk, då en förkylning varar i typ 3-4 dagar.

Vet man om zink är bra mot alla virussjukdomar, eller gäller det bara ”förkylning” som i sig är många olika sjukdomar? Kanske hjälper mot t.ex HIV också, det går över 2,25 dagar snabbare? Går över till AIDS då.
Vet att inget om zink men din förklaring låter lite för enkel. Det kan ju t ex vara så att kroppen förbrukar zink när den försvarar sig mot virus och därför klarar det snabbare med bättre tillgång till det...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 08:23   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Vet att inget om zink men din förklaring låter lite för enkel. Det kan ju t ex vara så att kroppen förbrukar zink när den försvarar sig mot virus och därför klarar det snabbare med bättre tillgång till det...
Ja så kan det vara, eller så gillar virus inte zink helt enkelt att det funkar antiviralt, om det nu handlar om sugtabletter och förkylning i näsa/hals verkar det ju vara fallet, då zink kommer i direkt kontakt med de utsatta områdena - då handlar det inte ens om att få i sig zink egentligen.
Men vad i min förklaring motstrider det? Att man kan bli friskare snabbare kan jag köpa. Det jag ställer mig skeptisk mot är att man skulle bli sjuk mer sällan om man äter zinktillskott.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 09:31   #14
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja så kan det vara, eller så gillar virus inte zink helt enkelt att det funkar antiviralt, om det nu handlar om sugtabletter och förkylning i näsa/hals verkar det ju vara fallet, då zink kommer i direkt kontakt med de utsatta områdena - då handlar det inte ens om att få i sig zink egentligen.
Men vad i min förklaring motstrider det? Att man kan bli friskare snabbare kan jag köpa. Det jag ställer mig skeptisk mot är att man skulle bli sjuk mer sällan om man äter zinktillskott.
Det är väl ett rörligt mål att försöka definera när man eg. är/har blivit sjuk (om vi nu pratar förkylningar). Om vi blir utsatt för virus och immunförsvaret börjar försvara sig, hann vi "vara sjuk" om immunförsvaret vinner kampen inom 1h? 4h, 12h?

De senaste 15 månaderna, sedan jag började käka zink (20mg dagligen), men framför allt, kör "C-vitaminsaturering" varje gång jag tro mig ha förkylningsvirus i kroppen, så har jag varit förkyld EN gång (och den gången hade jag inte hade möjlighet att köra C-vit full ut). Eller för att få ett bättre perspektiv, ca 4X mer sällan jämfört med de senaste 10 åren.

Men jag har ju känt av och "kurerat" minst lika många gånger som jag brukade bli förkyld tidigare i livet (dvs ca 3-5 gånger per år), så då är frågan, har jag "varit förkyld" den dagen jag kurerat men tillfrisknat väldigt fort, eller var jag aldrig förkyld de gångerna?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)