Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-05, 15:48   #31
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Jag kollade ett klipp med Tolle om just negativa tankar, mycket bra!

https://youtu.be/j91ST2gtR44
Jag har tänkt lite på det han sa i klippet sedan jag såg det, det har hjälpt!

Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Har nog samma problem. Märktes som mest när jag pendlade till Norge, 10 timmar ensam i bilen gjorde mig både deprimerad och paranoid. Inte helgalen men det var jäkligt mycket negativitet som snurrade runt.

Men försvinner ganska omgående när hjärnan får något att göra eller i sällskap med någon annan
Intressant, för jag körde bil tvärsöver hela Australien ensam en gång som 24-åring, och den gången ledde det, till min egen förvåning, till att jag mest tänkte glada tankar! Jag undrar varför inte min katastrofhjärna blev deppig då. Antar att jag helt enkelt var mindre bitter i allmänhet på den tiden. Jag var jävligt bitter redan då, har alltid sett det som att min bitterhetsnivå peakade runt 23 och sedan dess har hållit sig konstant, men den har antagligen ökat utan att jag märkt det. Elva år av misslyckanden att gräma sig över har förflutit sedan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av Masterpan Visa inlägg
Min mormors bror jobbade som fyrvaktare. Han tog sitt liv.
Heh, mormors bror var också fyrvaktare. Han tog dock inte livet av sig. Han bodde visserligen med en fruga, det gjorde nog stor skillnad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 07:50   #32
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Prova terapi, Dio. Inte för att det skall lösa alla problem på en eftermiddag men du kan få fina verktyg att hantera det och kanske ffa förstå det.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 07:54   #33
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Älta, grubbla och blåsa upp onödigt trams är ju hjärnans favoritsysselsättning om man låter den vara ifred och göra som den vill.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 08:46   #34
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Jag tror det är viktigt att lära sig identifiera och avbryta negativa tankegångar, annars är det lätt att man fastnar i sin negativitet.

Försök ha något "standard" att byta till.

Att objektivt analysera händelser är något helt annat.
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 15:24   #35
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Prova terapi, Dio. Inte för att det skall lösa alla problem på en eftermiddag men du kan få fina verktyg att hantera det och kanske ffa förstå det.
Igen? Heh.

Ja, kanske borde det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 16:42   #36
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Älta, grubbla och blåsa upp onödigt trams är ju hjärnans favoritsysselsättning om man låter den vara ifred och göra som den vill.
Det föder i sin tur mer ältande, grubblande och negativt trams. Snart blir det en drog och det är svårt att bryta beroendet.

Det krävs disciplin att bryta mönstret och ändra fokus så fort tankarna dyker upp.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 18:46   #37
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Intressant, för jag körde bil tvärsöver hela Australien ensam en gång som 24-åring, och den gången ledde det, till min egen förvåning, till att jag mest tänkte glada tankar! Jag undrar varför inte min katastrofhjärna blev deppig då. Antar att jag helt enkelt var mindre bitter i allmänhet på den tiden. Jag var jävligt bitter redan då, har alltid sett det som att min bitterhetsnivå peakade runt 23 och sedan dess har hållit sig konstant, men den har antagligen ökat utan att jag märkt det. Elva år av misslyckanden att gräma sig över har förflutit sedan dess.
Du är väl bara introvert. Några av mina bästa reseminnen är från att ha varit ute i vildmarken helt ensam. Om jag hade ekonomin för det skulle jag leva som en ensam luffare med bil. Jag skulle klara mig bra länge, och vara lycklig, utan andra människor.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 20:28   #38
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg

Intressant, för jag körde bil tvärsöver hela Australien ensam en gång som 24-åring, och den gången ledde det, till min egen förvåning, till att jag mest tänkte glada tankar! Jag undrar varför inte min katastrofhjärna blev deppig då. Antar att jag helt enkelt var mindre bitter i allmänhet på den tiden. Jag var jävligt bitter redan då, har alltid sett det som att min bitterhetsnivå peakade runt 23 och sedan dess har hållit sig konstant, men den har antagligen ökat utan att jag märkt det. Elva år av misslyckanden att gräma sig över har förflutit sedan dess.
.
För min del så var jag på väg till jobb och visste att jag skulle ha pisstråkigt i 14 dagar borta från barn och misstankar om min dåvarande fru ville dumpa mig. (vilket hände på väg hem från en av dessa svängar :P )
Du var ändå på något sorts äventyr gissar jag på så din inställning kanske var i grunden mer positiv till hela resandet

Terapi är jag inget fan av, att prata och älta om samma saker i flera år tar ingen vidare. Det är min erfarenhet av nära och bekanta som gått i terapi sen tonåren och fortfarande pratar om att mamma inte var närvarande eller pappa var alkoholist.

Nej man ska sysselsätta sig så mycket som möjligt, helst ska man sitta riktigt illa till och i princip inte ha ett val att gå hemma och slöa. Det enda man ska göra är att fysiskt jobba 0630-20.00 sen sova, då har man inte tid till att grubbla och bli deprimerad
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 20:48   #39
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Du är väl bara introvert. Några av mina bästa reseminnen är från att ha varit ute i vildmarken helt ensam. Om jag hade ekonomin för det skulle jag leva som en ensam luffare med bil. Jag skulle klara mig bra länge, och vara lycklig, utan andra människor.
Fast i startinlägget klagade jag ju över att hjärnan blir tokig när man är ensam...

Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
För min del så var jag på väg till jobb och visste att jag skulle ha pisstråkigt i 14 dagar borta från barn och misstankar om min dåvarande fru ville dumpa mig. (vilket hände på väg hem från en av dessa svängar :P )
Du var ändå på något sorts äventyr gissar jag på så din inställning kanske var i grunden mer positiv till hela resandet
Heh, det ligger lite i det. Jag hade precis dumpat några respolare som jag ledsnat lite på och kände mig fri. Sedan att du hade kärleksbekymmer, det är ju ett klockrent recept på att göra en ältande och galen.

Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Nej man ska sysselsätta sig så mycket som möjligt, helst ska man sitta riktigt illa till och i princip inte ha ett val att gå hemma och slöa. Det enda man ska göra är att fysiskt jobba 0630-20.00 sen sova, då har man inte tid till att grubbla och bli deprimerad
Även där har jag en anekdot från Australien. Min allra sista vecka där, då hade jag köpt biljett hem, bodde på ett vandrarhem i Sydney och det enda jag hade kvar att göra var typ att döda tid i sju dagar tills bussen till flyget gick. Men det fanns ett krux: Det hade blivit något meck med mitt kort, så jag hade väldigt begränsade pengar att leva för den veckan. Det räckte till vandrahemshyra + "normalbra" mat + kanske 100 spänn om dagen. Pga tekniska problem kunde alltså inte jag kontakta nån jag kände för att denne skulle låna mig pengar. Nu till poängen: Jag minns just den veckan som den lyckligaste i mitt vuxna liv. Av en enkel anledning: Jag blev av med den vedervärdiga valfriheten! Jag kunde inge dra till en annan stad, jag kunde inte åka på utflykt, jag kunde hänga på vandrarhemmet eller spela Warcraft 3 några timmar per dag på internetcafét runt hörnet (hade inte internet i mobilen på den tiden). Eller bara gå runt. Jag slapp fundera över hur jag skulle göra det bästa av dagen, och slapp däremot det ansvar som suttit som en boja runt min bildliga fot hela vuxenlivet.

Jag gjorde inte någon exceptionellt rolig aktivitet under denna vecka. Jag träffade inte någon jag klickade ovanligt bra med. Men den ljuvliga ansvarsfriheten trumfade allt! Sedan innan tonåren hade jag blivit itutad att hela världen låg för mina fötter om jag bara tog mig i kragen. Men jag hade aldrig orkat ta mig i kragen, så världen hade snarare legat som ett ok över mina axlar. Nu var oket temporärt lyft! Under dessa sju korta dagar hade jag inga möjligheter till självförverkligande, så jag kunde för första gången göra vad jag hade lust till för stunden utan att känna skuld eller skam över att jag inte gjorde något mer meningsfullt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 07:44   #40
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det föder i sin tur mer ältande, grubblande och negativt trams. Snart blir det en drog och det är svårt att bryta beroendet.

Det krävs disciplin att bryta mönstret och ändra fokus så fort tankarna dyker upp.
Agreed, svårast om man försöker somna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 23:25   #41
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Hur många vänner och bekanta har du?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 07:49   #42
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag? Om du menar såna jag träffar och pratar med regelbundet så är det mamma och pappa, bara. Sen händer det väl någon gång i veckan att man träffar någon kusin, gymnasiekompis eller liknande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 21:01   #43
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag tänker att det kan vara bra att sysselsätta sig med socialt umgänge. Du nämner ju flera gånger att du mår dåligt av att vara själv.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 21:05   #44
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tänker att det kan vara bra att sysselsätta sig med socialt umgänge. Du nämner ju flera gånger att du mår dåligt av att vara själv.
Tror inte man sitter ensam frivilligt, hade man kunnat ändra på det hade man gjort det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 07:35   #45
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Tror inte man sitter ensam frivilligt, hade man kunnat ändra på det hade man gjort det.
Man kan dock bara analysera vad man själv gjort som bidragit till situationen och åtgärda brister, svårt att påverka andras brister från sin kammare.

Skulle tex nog påstå att den bristande kommunikation jag har med släkt och vänner beror till största del på mig och att jag inte är den som håller kontakten vid liv. Man är oftast sin egen värsta fiende.
Dessutom lättare att leva med sina val än att se det som orsakat av andra.

Svårt att se hur någon blir en social eremit utan att själv haft en del av skulden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)