Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-03, 22:52   #31
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Varför? För mig är det bättre än inget att inte bidra till köttindustrin med det lidande det orsakar.
Du kan ju äta icke-industriellt uppfött kött och rösta med plånboken för en bättre djurhållning.
Eller så gör man det lätt för sig, hoppar på en trend och kompenserar köttkonsumtion med att ytterligare belasta jordbruket och bidra till djurens kidande iaf, det är ju iaf en populär ståndpunkt att vifta med.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Varför skulle ett avståndstagande från att äta kött i excesser likställas med att tvingas med att odla egna ekologiska grönsaker? Du bygger upp en enorm halmgubbe när du drar ett minskat köttätande till extremen att man antingen äter uteslutande kött, eller måste bli någon form av självförsörjande vegan.
Det beror på vad det är för kött. Det är du som bygger halmgubbar och lägger ord i munnen på mig. Det var inte jag som moraliserade över andras ätande, jag följer ingen carnivorediet.
Jag likställer livsmedelsindustri med livsmedelsindustri, den är skadlig och orsakar lidande oavsett om du kallar dig vegan eller carnivore om maten är industriell.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 23:11   #32
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Du kan ju äta icke-industriellt uppfött kött och rösta med plånboken för en bättre djurhållning.
Eller så gör man det lätt för sig, hoppar på en trend och kompenserar köttkonsumtion med att ytterligare belasta jordbruket och bidra till djurens kidande iaf, det är ju iaf en populär ståndpunkt att vifta med.



Det beror på vad det är för kött. Det är du som bygger halmgubbar och lägger ord i munnen på mig. Det var inte jag som moraliserade över andras ätande, jag följer ingen carnivorediet.
Jag likställer livsmedelsindustri med livsmedelsindustri, den är skadlig och orsakar lidande oavsett om du kallar dig vegan eller carnivore om maten är industriell.
Borde väl vara någon storleksordning i skillnad i lidande mellan de olika inriktningarna?
Typ som att jämföra bältning med blodtrycksmätning.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 05:48   #33
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag är med i Team People i alla fall. Vi är högst i näringskedjan. Fuck the rest.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 11:07   #34
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Borde väl vara någon storleksordning i skillnad i lidande mellan de olika inriktningarna?
Javisst, det är i längden bättre att äta till exempel naturbeteskött än industriellt odlade grödor.

Det är inte en självklarhet att uteslutande vegetabilisk kost är bättre för miljö och djurliv än en kosthållning som består av kött, det är mer komplext än så.

Men det är såklart mer bekvämt att försöka vinkla mina ord och leta felskrivningar än att för en sekund ompröva sin föreställning. Särskilt när man står på den "goda" sidan. Det är dessutom larvigt att jämföra frihetsberövande med undersökning. Billigt att försöka slå hål på argument utan att ha några egna. Du måste såklart inte hålla med men du kan väl försöka att tänka själv.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 18:17   #35
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Om någon undrar hur följande punkter fungerar med en Carnivore kost kan jag rekommendera följande video. https://www.youtube.com/watch?v=isIw2AN_-XU&feature

Fiber
Vitamin C
Hur kommer det sig att vissa personer blir av med sjukdomar när de slutar äta grönsaker? (här diskuterar man även hermetic region, dvs när dosen går från att vara en stressor som kroppen återhämtar sig ifrån, till att bli giftig.)
Carnivore som uteslutningskost. Enligt mig det mest värdefulla en Canivorekost kan erbjuda. För att hitta vad man inte tål. Carnivore är LowLectin, low FODMAP, low Sulphite, low oxalate, low Salicylate, low phytate, zero carb, no fiber.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 18:40   #36
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Vad är LowLectin?

Vill man ha lite oxalat bör man kanske begränsa sitt intag av kött.
Vill man inte äta kolhydrat bör man kanske inte träna på gym och bli besviken.



Nej. Blandkost är det som passar oss bäst.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 20:04   #37
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad är LowLectin?

Vill man ha lite oxalat bör man kanske begränsa sitt intag av kött.
Vill man inte äta kolhydrat bör man kanske inte träna på gym och bli besviken.



Nej. Blandkost är det som passar oss bäst.

Random träff på google.
"Lectins are one of the most significant sources of food sensitivity. This post covers low-lectin and high-lectin foods, as well as other plant substances that may cause inflammation. The Lectin Avoidance Diet is an elimination diet that helps you figure out which foods are inflammatory, and which are less inflammatory for you."

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ifter/oxalsyra
"Oxalsyra är en organisk syra, som finns naturligt i en del växter. Den har fått sitt namn av släktet harsyreväxter,lat. Oxalis, som innehåller höga halter oxalsyra. Stora mängder oxalsyra kan vara negativt för kroppen på två sätt genom att:
påverka och minska upptaget av viktiga mineraler, som kalcium.
i värsta fall ge njurskador vid riktigt stora intag."

Jag äter inga kolhydrater och har gått från 74(ca 10% kropssfett) till 90kg( 15-17%). Jag är inte missnöjd.
Och då spenderade jag nästan ett helt år med rehab för en axel också.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 20:20   #38
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Du bör hitta en hel del lecithin i fett fläsk och talg också. Betyder att det enbart återstår magert, energitunt kött.

Du får oxalsyran från den lilla aminosyran glycin. Mer kött ger mer glycin och således mer oxalsyra.

Kött är viktigt i en blanda kost men det betyder inte att man bara ska äta kött.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 20:31   #39
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Jag håller med dig om det första, ett bra tillägg. Men dina antaganden och föreställningar var uppenbarligen inte logiskt underbyggda.

Djurindustrin är vidrig liksom industriellt jordbruk, de går hand i hand. Därför är det inte mer moraliskt att äta mer växter och mindre kött. Den mesta vegetariska maten kräver till stor del industriell mono-kulturell odling av växter (tex soja och andra bönor) som är extra förödande mot marken och djurlivet. Dessutom konkurrerar storskaligt jordbruk med allt närliggande djurliv och orsakar väldigt stora problem, jakten är ett sätt att reglera vissa av dessa problem och minska lidandet för livskraftiga djurstammar. Utöver detta så är jordbruket beroende direkt beroende av fossila bränslen och gödsel. Gödslet måste antingen komma från djur eller mineralgödsel. Det första innebär djurhållning som anti-kött fanatiker är emot, det andra innebär oerhörda miljökonsekvenser.

Mindre kött och mer växtprotein är alltså inte hållbart i längden, i synnerhet med en exponentiellt ökande befolkning.
En övervägande majoritet av sojaproduktionen går dock till att utfodra djur, inte vegetarianer/veganer.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 21:12   #40
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du bör hitta en hel del lecithin i fett fläsk och talg också. Betyder att det enbart återstår magert, energitunt kött.

Du får oxalsyran från den lilla aminosyran glycin. Mer kött ger mer glycin och således mer oxalsyra.

Kött är viktigt i en blanda kost men det betyder inte att man bara ska äta kött.
Känns som om detta är OT men likväl intressant..
Glycin verkar finnas mest i kollagen? Och jag hittar ingenting om hur mycket glycin som kroppen gör om till oxalat. Mindre än 1mg per kg kollagenrikt kött?
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 22:03   #41
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
halvintressant video ändå.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 17:55   #42
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Känns som om detta är OT men likväl intressant..
Glycin verkar finnas mest i kollagen? Och jag hittar ingenting om hur mycket glycin som kroppen gör om till oxalat. Mindre än 1mg per kg kollagenrikt kött?
Titta i Livsmedelsverkets Livsmedelstabell ser du att Nötkött, biff innehåller 1020 mg glycin / 100 gram. Allt som kommer in måste också utsöndras.

Vi vet att 1 gram glycin motsvarar det 1,2 gram oxalsyra ifall vi räknar på molvikten. Vips får du 12 gram oxalsyra ifall du äter ett kg kött.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 19:51   #43
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Titta i Livsmedelsverkets Livsmedelstabell ser du att Nötkött, biff innehåller 1020 mg glycin / 100 gram. Allt som kommer in måste också utsöndras.

Vi vet att 1 gram glycin motsvarar det 1,2 gram oxalsyra ifall vi räknar på molvikten. Vips får du 12 gram oxalsyra ifall du äter ett kg kött.
Ööh, då borde det ju kunna vara ganska vanskligt även kortsiktigt att häva i sig rätt mycket kött för vissa personer (under premissen att wiki har rätt)? Saxat från wiki svenska wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxalsyra
Citat:
Den lägsta dos som en människa dött av är 100 mg oxalsyra per kilo kroppsvikt[1] alltså för en människa på 80 kilo, 8 gram ren syra.
Eller är det nån "molaritet"-kemi fuckery som jag missar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 21:34   #44
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Titta i Livsmedelsverkets Livsmedelstabell ser du att Nötkött, biff innehåller 1020 mg glycin / 100 gram. Allt som kommer in måste också utsöndras.

Vi vet att 1 gram glycin motsvarar det 1,2 gram oxalsyra ifall vi räknar på molvikten. Vips får du 12 gram oxalsyra ifall du äter ett kg kött.
Ok, Kollade tabellen och ca 1/100 gram av biff är aminosyran glycin. Ät 1kg kött få i dig 10g glycin. Inga konstigheter där.
Hur blev 1 gram glycin 1.2 gram oxalsyra?


Vad är den negativa effekten av oxalsyra som bildas i kroppen? Oxalsyra via kosten sabbar en massa upptag vilket det inte bör göra när det skapas i kroppen.


Kollat runt och generellt sett så verkar ingen varna för att kött skulle ge skadliga nivåer av oxalsyra.

Som här i en rapport om kostråd vid njursten.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525130/
"Dietary oxalate may be important in stone development; spinach, beets and rhubarb in particular, contain large amounts of oxalate and they may increase urinary oxalate excretion and predispose to the development of calcium oxalate stones. High dose vitamin C therapy can also lead to increased oxalate generation as vitamin C (ascorbic acid) is metabolized. Oxalate reabsorption in the colon is reduced by the formation of insoluble calcium oxalate [19,20,21,22,23,24]."
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 23:14   #45
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Kan bara säga att jag käkat carnivore i 11 månader och efter adaptionen som tog drygt 2-3v så mådde jag jävligt bra. Mer energi, betydligt mindre bf, bättre humör och libido gick upp, mycket. Sen var jag mätt betydligt längre så blev ju oftast ofrivillig fasta. Var mätt, åt inte mer. Och mina blodprover såg bra ut. Lågt i c vitamin men inte så konstigt.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)