Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-23, 06:17   #121
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Hur jobbar ni som bor så här? Pendlar ni långt? Arbetar mycket hemifrån?
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 07:30   #122
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Hur jobbar ni som bor så här? Pendlar ni långt? Arbetar mycket hemifrån?
Även fast du inte bemöter det tänkte jag slå hål på lite myter om dessa frågor när jag kom och tänka på dom, tar dina frågor längst ned


Det längsta pendlingsavståndet som jag anser är acceptabelt är hur långt man kan komma på samma tid som det tar att ta sig genom Stockholm under morgon och kvällsträngsel.

Det är runt 35-55 minuter enligt mig, går det längre tid än så att ta sig från hemmet till jobbet är det dags att tänka om.

På den tiden kan man ta sig vartsomhelst ifrån i min kommun, till flera städer med minst 19000 invånare.

Det går även tomma nya bekväma snabbtåg man kan ta för en kostnad om 75kr per resa.

Men det handlar om någon promille som arbetar så.
De flesta brukar flytta för att kunna cykla till jobbet, eller byter de till ett mer lokalt jobb.

myten om att det saknas jobb eller att det bara är hemtjänstjobb som finns fattar jag inte riktigt att den inte dör ut snart.

Det enda som fattas på glesbygden är KONKURRENS! är man driftig eller utbildad når man fort en hög lönenivå och det finns gott om jobb, dom är dock sällan annonserade då man anställer mer på referenser har jag märkt.
Det blir väl så när alla känner till alla resurser.

Efter jag bedrivit verksamhet i Stockholm med den press och stress det innebar så fattar jag inte att inte fler åtminstone startar filialer på glesbygden, det finns så jävla mycket potential som ingen rör här.



Men i vårt specifika fall har jag 15 minuter (enligt googlemaps, det går fortare i verkligheten då riksvägen är i princip tom), eller 14,2km till mitt kontor från hemmet med dagis och skola på vägen dit.


Sambon jobbar hemifrån men funderar på att börja åka till kontor då hon börjar få stugfeber. Hon skulle då få cirka 2,5mil till jobbet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 11:07   #123
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Även fast du inte bemöter det tänkte jag slå hål på lite myter om dessa frågor när jag kom och tänka på dom, tar dina frågor längst ned


Det längsta pendlingsavståndet som jag anser är acceptabelt är hur långt man kan komma på samma tid som det tar att ta sig genom Stockholm under morgon och kvällsträngsel.

Det är runt 35-55 minuter enligt mig, går det längre tid än så att ta sig från hemmet till jobbet är det dags att tänka om.

På den tiden kan man ta sig vartsomhelst ifrån i min kommun, till flera städer med minst 19000 invånare.

Det går även tomma nya bekväma snabbtåg man kan ta för en kostnad om 75kr per resa.

Men det handlar om någon promille som arbetar så.
De flesta brukar flytta för att kunna cykla till jobbet, eller byter de till ett mer lokalt jobb.

myten om att det saknas jobb eller att det bara är hemtjänstjobb som finns fattar jag inte riktigt att den inte dör ut snart.

Det enda som fattas på glesbygden är KONKURRENS! är man driftig eller utbildad når man fort en hög lönenivå och det finns gott om jobb, dom är dock sällan annonserade då man anställer mer på referenser har jag märkt.
Det blir väl så när alla känner till alla resurser.

Efter jag bedrivit verksamhet i Stockholm med den press och stress det innebar så fattar jag inte att inte fler åtminstone startar filialer på glesbygden, det finns så jävla mycket potential som ingen rör här.



Men i vårt specifika fall har jag 15 minuter (enligt googlemaps, det går fortare i verkligheten då riksvägen är i princip tom), eller 14,2km till mitt kontor från hemmet med dagis och skola på vägen dit.


Sambon jobbar hemifrån men funderar på att börja åka till kontor då hon börjar få stugfeber. Hon skulle då få cirka 2,5mil till jobbet.
Har generellt varit väldigt bortskämd med nära till jobbet, haft 5 minuters promenad. Men förstår att det är orimligt att ha som standard. Ser när jag kollar runt lite på kartan att det finns ganska mycket lantgårdar inom 40 minuter från Lund och Malmö där de flesta jobben är, vilket är fullt rimligt avstånd.

Äger ni någon mark till också? Och i så fall, brukar ni den eller arrenderar ni ut den? Är sugen på att skaffa någon gård och äga lite mark med jakträtt mm. Men kommer inte bruka det mer än lite småodlingar för det egna hushållet. Vad kan man räkna med för intäkter från arrende och är det lätt att hitta lantbrukare som vill arrendera? Har sett att de flesta gårdarna i Skåne har massa hästbyggnader också. Har inget eget intresse av hästar. Är det vanligt att man hyr ut de platserna och kan det bli en lönsam affär för ägaren?
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-27, 19:55   #124
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099


Uppföljning på det där jordkällarbygget i en tidigare video.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 16:17   #125
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Har generellt varit väldigt bortskämd med nära till jobbet, haft 5 minuters promenad. Men förstår att det är orimligt att ha som standard. Ser när jag kollar runt lite på kartan att det finns ganska mycket lantgårdar inom 40 minuter från Lund och Malmö där de flesta jobben är, vilket är fullt rimligt avstånd.

Äger ni någon mark till också? Och i så fall, brukar ni den eller arrenderar ni ut den? Är sugen på att skaffa någon gård och äga lite mark med jakträtt mm. Men kommer inte bruka det mer än lite småodlingar för det egna hushållet. Vad kan man räkna med för intäkter från arrende och är det lätt att hitta lantbrukare som vill arrendera? Har sett att de flesta gårdarna i Skåne har massa hästbyggnader också. Har inget eget intresse av hästar. Är det vanligt att man hyr ut de platserna och kan det bli en lönsam affär för ägaren?

det är 4,2 eller 5,2 hektar, jag minns inte riktigt, gården jag bor på nu som är bredvid är typ 0,8.

Men stallet tillsammans med betesmarken ska hyras ut till hästägare så vi kan ha hästar fast med en intäkt istället för utgifter.

Jag kan inte fatta att så många äger hästar men har inga bra utrymmen att ha dom på, är det för att dom lever så länge?

En boxplats kostar runt 1200 till 2000kr månaden här i vårt område som jag förstår det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 16:25   #126
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Har bytt husvagnsunderedet mot ett från en manskapsbod eftersom detta är typ 60cm bredare och kraftigare.

Har svetsat och bultat över den förra dämpade axeln till den här.

Sprayat alla utsatta ytor med zinkfärg.

Fler reglar I tryckat A. (toppen att känna folk på en bygghandel så man får trycka virket själv.)

Isolerat golvet med 90mm vägisolering med slutna celler.

Väggarna och tak blir modulbitar som blivit över från ett lagerhusbygge.

Lackad galvad plåt inne och ute. 30cm cellplast emellan.

Taket är samma typ men 40cm cellplast.

Kommer kanske en paintritning sen





Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 16:43   #127
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
En boxplats kostar runt 1200 till 2000kr månaden här i vårt område som jag förstår det.
Är det för bara boxen eller inklusive betesmark? Låter ju fruktansvärt dyrt. Och låter extremt enkelt att göra pengar på. Ett stall lär väl kunna rymma minst 5 boxar=10 000 kr. Det kan man nästan driva runt resten av gården på.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 17:41   #128
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Boxpriser i den nivån brukar inkludera diverse annat, förutom själva kvadratmeterhyran. T.ex. in- och utsläpp, fodring (ett antal gånger per dag), att man släcker och låser på kvällen etc. Kollektivstall (stall där hästägarna delar på ansvaret för servicen sinsemellan) brukar ligga lite lägre, men då har man å andra sidan som stallägare ansvar för att det hela flyter, d.v.s. man måste hålla efter folk som inte gör sin del av jobbet osv., vilket kan vara enkelt eller skitjobbigt beroende på vilka inackorderingar man har. Sedan varierar priserna rätt rejält över landet respektive mellan land och stad.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 21:31   #129
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Är det för bara boxen eller inklusive betesmark? Låter ju fruktansvärt dyrt. Och låter extremt enkelt att göra pengar på. Ett stall lär väl kunna rymma minst 5 boxar=10 000 kr. Det kan man nästan driva runt resten av gården på.
Med bete och in/utsläpp

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 08:04   #130
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Är det för bara boxen eller inklusive betesmark? Låter ju fruktansvärt dyrt. Och låter extremt enkelt att göra pengar på. Ett stall lär väl kunna rymma minst 5 boxar=10 000 kr. Det kan man nästan driva runt resten av gården på.
Det skiljer rätt rejält beroende på vart man bor i Sverige, skånetrakten är ju fullsmockat med hästgårdar medans det här i Örebro är så gott som omöjligt att hitta en box i ett vettigt stall för under 1500. Lägg på in/utsläpp & torv/strö så är man över 2-2500...

Sen är det inte frid och fröjd att vara stallägare kan jag lova.. det är hästar som springer genom staket, ägare som spolar sönder avloppen, vattenpumpar som går sönder, utebliven leverans av torv, extremt varmt sommar som gör att höpriset fyrdubblas, tjaffs mellan ägarna, hydrauliken till traktorn går sönder... The list goes on!

Fortsätt lägga upp bilder Agazza! Såna här trådar uppskattas
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 18:06   #131
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Botten klar, måste köpa mer tryckat regelvirke

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 15:13   #132
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
3 väggar klara, måste hitta en lägre isolerad dörr med ruta. Karmmått typ 190 högt

Budgeten är nu uppe i 1500kr

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 15:21   #133
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Är det för bara boxen eller inklusive betesmark? Låter ju fruktansvärt dyrt. Och låter extremt enkelt att göra pengar på. Ett stall lär väl kunna rymma minst 5 boxar=10 000 kr. Det kan man nästan driva runt resten av gården på.
Lokala ridskolan uppe i norrländska hemtrakterna går på knäna, trots aktivitet och okej storlek på deras medlemskap. Boxar och spiltor har febril aktivitet, men trots det fick man en akut kris efter ett släng kvarka. Inom loppet av en vecka var det verkligen fråga om liv eller död för deras förening.

Rent matematiskt kanske det ser bra ut, men Martikainen beskrev en bråkdel av andra oförutsedda kostnader väldigt väl. Det är ju inte bara yta och uppvärmning som gäller. Det är levande varelser på flera hundra kilo, förhoppningsvis modiga nog att de inte börjar skena när en traktor startar, eller när någon råkar lyfta armen ovanför huvudet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 16:18   #134
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Därför jag inte vill ha hästar, en sjukdom eller ska så ryker 30 papp. Men ungarna vill kunna rida. Då kan dom vara medryttare på andras hästar

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 16:38   #135
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Snart är hönsvagnen klar, hittat en bandslip och ett gammalt bord. Bandslipar är fan bra

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)