Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-08, 08:46   #1
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Lära sig språk i vuxen ålder

Hej,

(Sammanfattning i slutet av inlägget)

Jag hoppas att nu i vår ha lite mer tid och ork till att påbörja ett projekt jag funderat över en lång tid nu, nämligen att lära mig tala ett språk i vuxen ålder. I mitt fall är det kroatiska. Delar av min släkt talar det men jag har själv aldrig växt upp med språket. Nu undrar jag över hur jag går till väga på bästa sätt. Jag har ett hyffsat krävande arbete och tränar en hel del men jag spenderar i alla fall minst en timme per dag pendlandes vilket lätt borde kunna tas i anspråk för syftet och mer tid för lärande borde kunna skakas fram vid andra tillfällen. Jag kommer däremot inte att ha tid att gå en kurs på högskola eller dylikt. Personer att konversera med torde dock finnas inom släkten.

Hur gör man? Finns det några bra appar? Är det någon som lärt sig ett språk i vuxen ålder som kan ge några tips? Någon som har bra information eller videoklipp på hur man lär sig ett nytt språk i gemen? Allt är välkommet.

TL;DR

Jag vill lära mig ett språk i vuxen ålder. Dela gärna med er av information, upplevelser och bra tips kring hur man kan göra och vad man bör koncentrera sig på först.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 08:58   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Jag använde mig av Babbel när jag lärde mig lite italienska inför en resa dit. Tyckte att det var helt okej.

Vet inte vilka språk dom har att lära sig, men det kan vara en idé att kolla upp iallafall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 09:18   #3
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag använde mig av Babbel när jag lärde mig lite italienska inför en resa dit. Tyckte att det var helt okej.

Vet inte vilka språk dom har att lära sig, men det kan vara en idé att kolla upp iallafall.
Jag lärde mig iallafall en hel del fraser, många ord. Mer än vad jag trodde. Ibland frågade man ju personal lite enklare grejer, men fick tillbaka ganska långa mer avancerade svar, men mycket av det förstod jag ändå, trots att jag inte trodde att jag skulle göra det. Och då pluggade jag inte lång tid i förväg och inte så mycket per dag.

Krävs ett headset och en mikrofon, då du sitter och ska upprepa ord, meningar osv för att få ett korrekt uttal. Sen kan du gå tillbaka och upprepa varje "avdelning" när du vill, hur mycket du vill.

Finns även ett program som heter Rosetta Stone, har dock inte testat det. Men verkar vara populärt också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 10:20   #4
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Duolingo som komplement när frugan vill kolla Bachelor och ni bara har en tv.

Annars sök Miroi eller annan gymnasieutbildning. Som Varbergsbo kan du enkelt och gratis få läsa gymnasieutbildning på 50% tempo helt på distans.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 10:21   #5
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag lärde mig iallafall en hel del fraser, många ord. Mer än vad jag trodde. Ibland frågade man ju personal lite enklare grejer, men fick tillbaka ganska långa mer avancerade svar, men mycket av det förstod jag ändå, trots att jag inte trodde att jag skulle göra det. Och då pluggade jag inte lång tid i förväg och inte så mycket per dag.

Krävs ett headset och en mikrofon, då du sitter och ska upprepa ord, meningar osv för att få ett korrekt uttal. Sen kan du gå tillbaka och upprepa varje "avdelning" när du vill, hur mycket du vill.

Finns även ett program som heter Rosetta Stone, har dock inte testat det. Men verkar vara populärt också.
Är också intresserad av att lära mig språk, dina exempel stöder dock inte mitt eller TS språk.
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 10:32   #6
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Är också intresserad av att lära mig språk, dina exempel stöder dock inte mitt eller TS språk.
Vilket språk tänker du på?


Kul trådstart! Jag har själv gått i samma tankar, jag har tänkt ta tag i min tyska.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 11:12   #7
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Tror att de gäller att exponeras för språket.
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 11:31   #8
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Jag tkr mina föräldrar pratar mycket bra svenska, i synnerhet i jämförelse med andra landsmän i Sverige. Jag tror den största faktorn är arbetet där det finns många svenska kollegor.

Mao tror jag receptet för att lära sig ett språk i vuxen ålder är att prata det med de som talar det flytande. Det ska dock nämnas att det är svårt att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 11:50   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tror du kan få väldigt bra hjälp av att googla "learn croatian for free online".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 12:14   #10
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror du kan få väldigt bra hjälp av att googla "learn croatian for free online".
Haha, det har jag självfallet redan gjort. En del saker men på en lite väl basal nivå. Jag vill, om det är möjligt, lära mig på ett effektivt sätt. Jag har, tyvärr, inte oändligt med tid. Jag tänkte även att folk här på forumet hade lite tips på olika sätt att integrera lärandet i vardagslivet eller i övrigt information om hur man bäst går till väga för att lära sig nya språk som exempelvis vad man bör fokusera på först.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 12:30   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Hårdplugga 200-300 vanliga glosor.
Lär dig vardagsfraser.
Titta på barn-TV
Läs barnböcker
Allt går lättare om du träffar folk som pratar språket regelbundet.

Efter ett tag så kan man börja kika på grammatik men det är viktigare att kunna fråga var tågstationen ligger eller hur barnen mår på ett icke grammatiskt korrekt sätt än att kunna grammatiken och inte kunna formulera det i tal.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 12:41   #12
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Haha, det har jag självfallet redan gjort. En del saker men på en lite väl basal nivå. Jag vill, om det är möjligt, lära mig på ett effektivt sätt. Jag har, tyvärr, inte oändligt med tid. Jag tänkte även att folk här på forumet hade lite tips på olika sätt att integrera lärandet i vardagslivet eller i övrigt information om hur man bäst går till väga för att lära sig nya språk som exempelvis vad man bör fokusera på först.
https://play.google.com/store/apps/d...dios.mondly.hr
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 13:06   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Läs barnböcker på det andra språket, börja med böcker avsedda för ettåringar, typ Max kaka.

Översätt texter från det andra språket till svenska.

Se på filmer på det andra språket, med svensk text.

Be frugan att inte låta dig leka doktor förrän du kan visa att du har lärt dig tio nya glosor.

Lyssna på musik på det andra spåket.

Leta upp nån ascool kändis som talar det andra språket, som du kan ha som idol, för inspiration.

Gå runt med lappar med glosor på det andra språket, som du plockar upp och läser många gånger om dagen, t ex när du väntar på bussen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 13:25   #14
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Kan du en del från början då? Ibland har jag märkt att folk i din situation och likande ändå kan väldigt mycket men nedvärderar sin egen förmåga lite.

Jag har iaf främst kört en del ryska via Duolingo och tycker det funkar... "sådär". Det är bra när man inte bor i landet eller på annat sätt utsätts för språket. Men rätt snart tycker jag mig köra fast, jag måste kötta grundläggande grammatik så jag någon form av "byggställning" att hänga upp det jag lär mig från Duolingo. Jag önskar att appen förklarade mer och visade mindre så att säga.

Iofs är Duolingo rätt bra för att ge lite självförtroende också. Jag läste Spanska A på gymnasiet och fick rätt bra på poäng av den appen när jag testade min förmåga, trots att jag inte tycker mig kunna hålla ens den enklaste konversation på spanska

Så kontentan är väl att jag inte heller vet vad du bör göra
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 15:44   #15
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
3 års högstadietyska med bra betyg har för mig reducerats till 5 fraser och förmågan att räkna till 50, pinsamt.

Jag märker också att det är svårare att lära sig språk vid en senior ålder(25), jag vill minnas att det har med hjärnans plasticitet att göra, så jag skyller på det.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)