Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-23, 21:03   #1
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Smile Förhandla bolåneränta

Hej på er!

Har vunnit budgivningen till en bostadsrätt och har betalad handpenningen.
Nu kvarstår att hitta en bank där jag och min sambo vill ha vårt bolån. Vi har bolånelöfte från SEB.

Som medlem i Unionen har vi förmånen att få upplåningsränta plus högst 0,90 procentenheter. Vi har tänkt oss rörlig ränta.

Från tabell hos SEB.

Räntesats % Senaste ränteförändring Förändring*
3 mån 2,68% 2013-12-23 -0,04%
1 år 2,65% 2013-12-23 -0,22%
2 år 2,73% 2013-12-23 -0,22%
3 år 2,98% 2013-12-23 -0,22%
5 år 3,54% 2013-12-23 -0,12%
10 år 4,29% 2013-12-23 -0,02%


Vi har nu bokat tid hos SEB som vill att vi blir storbankskunder hos dem. Det känns som ett juste erbjudande, men vi kan förhandla oss till bättre villkor.

Det jag undrar över är:

1. Hur vet jag hur den rörliga räntan blir? Fungerar det som ett ingångsvärde som följer av ränteförändringar?

2. Hur går man bäst tillväga för att försöka förhandla sig till en bättre ränta? Ringer man eller stämmer man av möte med banken?

Jag antar att man berättar vilken ränta man blivit erbjuden och sedan går från bank till bank för att se om någon annan bank kan ge lägre. Kan man räkna med rabatt om man kan spara mycket?

Något annat man bör tänka på inför räntaförhandling och bostadsköpet i övrigt?
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 21:18   #2
Jobbigt
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Hej på er!

Har vunnit budgivningen till en bostadsrätt och har betalad handpenningen.
Nu kvarstår att hitta en bank där jag och min sambo vill ha vårt bolån. Vi har bolånelöfte från SEB.

Som medlem i Unionen har vi förmånen att få upplåningsränta plus högst 0,90 procentenheter. Vi har tänkt oss rörlig ränta.

Från tabell hos SEB.

Räntesats % Senaste ränteförändring Förändring*
3 mån 2,68% 2013-12-23 -0,04%
1 år 2,65% 2013-12-23 -0,22%
2 år 2,73% 2013-12-23 -0,22%
3 år 2,98% 2013-12-23 -0,22%
5 år 3,54% 2013-12-23 -0,12%
10 år 4,29% 2013-12-23 -0,02%


Vi har nu bokat tid hos SEB som vill att vi blir storbankskunder hos dem. Det känns som ett juste erbjudande, men vi kan förhandla oss till bättre villkor.

Det jag undrar över är:

1. Hur vet jag hur den rörliga räntan blir? Fungerar det som ett ingångsvärde som följer av ränteförändringar?

2. Hur går man bäst tillväga för att försöka förhandla sig till en bättre ränta? Ringer man eller stämmer man av möte med banken?

Jag antar att man berättar vilken ränta man blivit erbjuden och sedan går från bank till bank för att se om någon annan bank kan ge lägre. Kan man räkna med rabatt om man kan spara mycket?

Något annat man bör tänka på inför räntaförhandling och bostadsköpet i övrigt?
Fråga vad han som jobbar på banken har för ränta på sitt bolån

Edit: eller hon
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg

Bara för att jag inte bugar inför kontaktonani och pumpnojja betyder det inte att jag har dålig kroppskontroll.
Jobbigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 21:40   #3
Jukka Sejlite
Siktar på Bitch 2013
 
Jukka Sejlites avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbigt Visa inlägg
Fråga vad han som jobbar på banken har för ränta på sitt bolån

Edit: eller hon
Varför det,ts lär ju inte få bankanställd-ränta?
__________________
-=JUKKA-PEKKA=-


KIITOS LEIJONAT!
Jukka Sejlite är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 21:46   #4
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Tänk på att bolåneräntan bara är en liten del i ett paket som du ska bli storbankskund/helkund/storkund eller vad de nu kallar det på de olika bankerna. En låg bolåneränta kan ersättas av högre avgifter på andra tjänster och kanske hade lönat sig att ta banken med lite högre ränta men bättre erbjudande på andra tjänster.

Bäst är att förhandla så lågt man kan, sedan gå till nästa bank och fråga om de kan matcha det. Inte ringa utan besöka banken!

Sedan kan man kolla avtalet om du binder dig att bli storkund i banken eller om kan krypa ur det så fort du fått lånet till bra villkor och fördela dina andra tjänster på andra banker.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 21:59   #5
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
http://blogg.avanza.se/hemberg/2012/...olanetaktiken/

Sök på hans blogg, det finns många fler inlägg i ämnet.

Prata med kompisar hör vilka banker de har, vad de får för ränta och vilken bankman de har. Hitta den som vill förhandla. Bra om du vet vilka nivåer andra har fått.

Gå inte på några krav om sparande. Det är säkert deras dyra skitfonder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:09   #6
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Intressant trådstart, då jag själv var inne och pratade med banken idag och har kontakt med en till och skall kontakta en tredje och förmodligen fjärde för att ha lite att jämföra med.
Swedbank har 2.69% på tre månader och var villiga att backa 0.3-0.4 om jag skrev upp mig på en massa andra aktiviteter, vilket inte är intressant.
Bättre Bolån är nummer två i ordningen och de hör väl av sig nu i veckan med någon form av besked.
Sedan har jag inte riktigt bestämt mig för vilka bank tre och fyra blir.
Har diverse bekanta som kommit med inlägg och förslag, men inget är hugget i sten.
Någon som har något tips de vill ge?
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:13   #7
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
På ett lite större lån är 0.4 rabatt skamligt dåligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:13   #8
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Hej på er!

Har vunnit budgivningen till en bostadsrätt och har betalad handpenningen.
Nu kvarstår att hitta en bank där jag och min sambo vill ha vårt bolån. Vi har bolånelöfte från SEB.

Som medlem i Unionen har vi förmånen att få upplåningsränta plus högst 0,90 procentenheter. Vi har tänkt oss rörlig ränta.

Från tabell hos SEB.

Räntesats % Senaste ränteförändring Förändring*
3 mån 2,68% 2013-12-23 -0,04%
1 år 2,65% 2013-12-23 -0,22%
2 år 2,73% 2013-12-23 -0,22%
3 år 2,98% 2013-12-23 -0,22%
5 år 3,54% 2013-12-23 -0,12%
10 år 4,29% 2013-12-23 -0,02%


Vi har nu bokat tid hos SEB som vill att vi blir storbankskunder hos dem. Det känns som ett juste erbjudande, men vi kan förhandla oss till bättre villkor.

Det jag undrar över är:

1. Hur vet jag hur den rörliga räntan blir? Fungerar det som ett ingångsvärde som följer av ränteförändringar?

2. Hur går man bäst tillväga för att försöka förhandla sig till en bättre ränta? Ringer man eller stämmer man av möte med banken?

Jag antar att man berättar vilken ränta man blivit erbjuden och sedan går från bank till bank för att se om någon annan bank kan ge lägre. Kan man räkna med rabatt om man kan spara mycket?

Något annat man bör tänka på inför räntaförhandling och bostadsköpet i övrigt?
Jag skrev nästan på för SEB på de villkoren, med den fackliga räntan, det skulle ge 2.10% på 1år bundet. Men, MEN, i sista minut kommer det fram att längsta amorteringstid hos de är 50 år och de beviljar inte amorteringsfritt.

Så på ett lån kring miljonen blir det 2000kr i månaden i amortering utöver ränta på motsvarande 2000kr. på 2 miljoner blir det då en månadskostnad för ränta + amortering om 8k.

Så nej, trots bra ränta så ska jag hitta något annat. Men det är sjukt svårt att jämföra då bankerna hela tiden slingrar sig, undanhåller kostnader och kommer med nya krav. Håller på att bli knäpp över att ingen vill spela med öppna kort och direkt säga vad de kräver av mig som låntagare och vad det kommer kosta.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:15   #9
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
På ett lite större lån är 0.4 rabatt skamligt dåligt.
Upplåningsräntan är runt 1.3 nu väl? Bankanställda får låna kring 2, som enskilld låntagare som förhandlar idag har jag svårt att se att man kan få under 2.1, om man inte har gamla avtal från när upplåningsräntan var högre kanske?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:15   #10
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Skandiabanken spela med öppna kort mot mig. Det som står på deras sida gäller.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:15   #11
Jobbigt
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Jukka Sejlite Visa inlägg
Varför det,ts lär ju inte få bankanställd-ränta?
Det har jag heller inte sagt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg

Bara för att jag inte bugar inför kontaktonani och pumpnojja betyder det inte att jag har dålig kroppskontroll.
Jobbigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:19   #12
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbigt Visa inlägg
Det har jag heller inte sagt?
Vad menar du då? Hur spelar bankmannens privata bolån in i trådskaparens fråga?
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:25   #13
Jobbigt
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Vad menar du då? Hur spelar bankmannens privata bolån in i trådskaparens fråga?
Nä tänkte det kunde vara en av olika ingångsvinklar i att förhandla men självklart är ju dennes låga ränta en förmån för att personen jobbar där och antagligen inte är av betydelse. Ville mest påpeka att det finns personer med ganska mycket lägre ränta en det som står. Men nä det hade väl inte ändrat på något ni har helt rätt! Men jag har fortfarande inte sagt det jukka påstod.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg

Bara för att jag inte bugar inför kontaktonani och pumpnojja betyder det inte att jag har dålig kroppskontroll.
Jobbigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:31   #14
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Upplåningsräntan är runt 1.3 nu väl? Bankanställda får låna kring 2, som enskilld låntagare som förhandlar idag har jag svårt att se att man kan få under 2.1, om man inte har gamla avtal från när upplåningsräntan var högre kanske?
Två aktuella exempel i min närhet har på olika banker under 2. Ena helt ny kund. Inga andra krav utom amortera till 75 som alla andra. Andra även företagskund så de blir svåra att slå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 22:34   #15
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Två aktuella exempel i min närhet har på olika banker under 2. Ena helt ny kund. Inga andra krav utom amortera till 75 som alla andra. Andra även företagskund så de blir svåra att slå.
under två på nytt lån? Det är bra jobbat, har en polare som jobbar på handelsbanken och han får låna till 2.02 på löpande i nuläget.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)