Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-29, 22:06   #46
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Jupp, har löst själva biten med hur man får signalen genom datorn orörd, men det är ljudkortshelvetet som inte vill funka nu.
Ok.

Jag har själv dåliga erfarenheter av ett billigt TerraTec-kort. 5.1 Fun eller något sådant hette det, värsta skiten ever.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 23:03   #47
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Precis exakt det jag har. Ska vi slå sönder dom tillsammans?

Är digitalt via coax lika bra som optiskt? För isf funkar skiten nu. Datorn behöver sig dock en omformatering för att bli sig lik igen efter det jävla helvetesljudkortets installationsförsök. Men det skulle jag ändå göra egentligen.

Mitt gamla trogna Logitech Z-680 känner iaf igen signalen från datorn som DTS och DD nu, vilket är sweeeeet för då lär inte Denonen ha några bekymmer.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 23:32   #48
Honn
Registered User
 
Honns avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Umeå och Fitness 24 Seven
Inlägg: 3 138
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Någon här som kör optiskt från datorn till hemmabioreceivern? Får ni ut DTS osv från era filmer? Tänker främst på .mkv-filer. Jag stoppade i mitt gamla Terratec PCI-ljudkort med optisk ut i min nya dator, men herrejävlar vilket misstag. Drivrutinerna som fanns på Terratecs hemsida krashar Win7-datorer nåt så in i fan. Min RAID-konfig blev dessutom lite fucked av krashen, så jag är dubbelt så förbannad nu. Men iaf, hur FAAAAAN ska jag få ut ljudet optiskt till receivern från datorn utan att den pillar på signalerna för mycket? Vill ju sköta all dekodning i receivern. Går det ens? Hade fan inte räknat med att detta skulle bli ett problem
Kör optisk kabel från dator till recievern och får ut DD bra, men DTS hackar som tusan.
__________________
Allt är bra när man färdas på två hjul.
Journal
Honn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 00:02   #49
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Precis exakt det jag har. Ska vi slå sönder dom tillsammans?

Är digitalt via coax lika bra som optiskt? För isf funkar skiten nu. Datorn behöver sig dock en omformatering för att bli sig lik igen efter det jävla helvetesljudkortets installationsförsök. Men det skulle jag ändå göra egentligen.

Mitt gamla trogna Logitech Z-680 känner iaf igen signalen från datorn som DTS och DD nu, vilket är sweeeeet för då lär inte Denonen ha några bekymmer.
Jag tror faktiskt att jag redan har slagit sönder det, eller iaf kastat det, och använder numera det inbyggda. Har tänkt köpa ett Xonar D2 eller Esi Jul@ men det har inte blivit av..

Coax funkar lika bra, dock så ska det tydligen finnas risk för att saker går sönder när man kopplar till dator. http://www.minhembio.com/forum/index...howtopic=68911 osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 00:04   #50
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Spelar du musik via datorn förresten, och har du isåfall fixat med Asio/Kernal Streaming?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 01:09   #51
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
 
snejs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: västkusten
Inlägg: 1 328
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Är digitalt via coax lika bra som optiskt?
Coaxialt ska tom vara bättre än optiskt, om det inte är för långa avstånd. Kör själv en 6m coax. från dator till reciever för surroundljud vid film, fungerar ypperligt!
__________________
Citat:
Jag grät när jag såg det.
Det krossade mitt hopp om barndom.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 09:54   #52
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Jag tror faktiskt att jag redan har slagit sönder det, eller iaf kastat det, och använder numera det inbyggda. Har tänkt köpa ett Xonar D2 eller Esi Jul@ men det har inte blivit av..

Coax funkar lika bra, dock så ska det tydligen finnas risk för att saker går sönder när man kopplar till dator. http://www.minhembio.com/forum/index...howtopic=68911 osv.
Hehe, okej gött att höra.

Jag hade också tänkt köpa Xonar D2 eller Juli@ men det blev ju digitalt istället nu. Det där med att bränna förstärkare eller ljudkort borde ju inte bara kunna ske genom coax-kopplingen? Det borde ju gälla vanlig analog 3,5mm - RCA också? Och så har jag ju haft det ihopkopplat sen urminnes tider. Ska dock ta folks råd i tråden och inte koppla in och ur med sakerna igång.

Vad är Asio/Kernal streaming btw?


Läste också om att DTS hackar för många, det gjorde det dock inte för mig. Det tolkar jag som ett förlåt från gudarna efter att de parat ihop mig med ett Terratec-ljudkort.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 10:47   #53
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Hehe, okej gött att höra.

Jag hade också tänkt köpa Xonar D2 eller Juli@ men det blev ju digitalt istället nu. Det där med att bränna förstärkare eller ljudkort borde ju inte bara kunna ske genom coax-kopplingen? Det borde ju gälla vanlig analog 3,5mm - RCA också? Och så har jag ju haft det ihopkopplat sen urminnes tider. Ska dock ta folks råd i tråden och inte koppla in och ur med sakerna igång.

Vad är Asio/Kernal streaming btw?


Läste också om att DTS hackar för många, det gjorde det dock inte för mig. Det tolkar jag som ett förlåt från gudarna efter att de parat ihop mig med ett Terratec-ljudkort.
Ja, det ska gälla för analoga inkopplingar också. Risken är säkert väldigt liten (jag körde länge analogt också) jag tänkte bara säga det. Så att jag inte sa att "aa, det är inga problem!!11" och sen veckan efter säger din elektronik *poff*.

Windows kör ljudet via någon mixer innan det når din förstärkare normalt, som vill resampla och ha sig. Den är ond helt enkelt.

För att installera:

* Ställ in att ditt ljudkort ska skicka 44,1khz/16-bit
* Ladda ner och installera Asio-mjukvaran: http://www.asio4all.com/
* Ladda ner asio-pluginet för Foobar, winamp eller vad du använder för spelare (alla spelare har inte asio-support, dock) finns här till Foobar t.ex.: http://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_asio
* "Installation" för Foobar:
- placera .dll-filen i components-mappen
- gå in på preferences -> playback -> output -> ASIO viritual device och klicka på add new, sedan lägg till en inställning med ASIO4ALLv2 som driver, och front L/R "aktiva" under mapping
- gå tillbaka till output och se till att det står ASIO: ASIO4ALL under output device.

Använder du winamp görs det på liknande sätt, fast med ett annat plug-in och säkerligen lite andra undermenyer etc. För mig har foobar funkat bäst dock, därför använder jag det.


Sen hur mycket det här verkligen gör i ljud vet jag inte, men jag vill minnas att jag hörde skillnad när jag gick över till det iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 12:39   #54
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Okej, får prova. Testade med det föråldrade Kernel-grejset till Winamp men jag hade för nya kretsar på ljudkortet/moderkortet. Ska testa Asio till Foobar sen när jag kopplat in allt och se om det blir nån skillnad. Tack!


Btw... kan det BLI SÖNDAG???? Längtar så skadat efter att få koppla in allt. Klarar inte riktigt av att ha saker som inte används Har putsat och städat Denon receivern och sin dvd-kompis med tops och fönsterputs nu. De är fan som nya.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 14:53   #55
Bahir
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Bäcksunda
Inlägg: 270
Någon som vet hur man får ett hemmabiohögtalarsystem, som kopplas genom en HDMI-sladd till en LED-tv, att spela upp ljuded på TVn, när man på TVn tittar på TV från en HD-digitalbox som också kopplas till TVn via HDMI? Problemet är alltså att det verkar som att man bara kan ha en källa från HDMI-uttagen aktiverad åt gången, trots att det finns flera HDMI-uttag.
Bahir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 23:02   #56
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Koppla en ljudsladd mellan digitalboxen och hemmabiosystemet. Ljudsladd = stereo rca, optisk eller coax.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 23:55   #57
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Om 18 timmar har jag dragit igång min första film på 5.0-systemet. Wish me luck. Hoppas basen från frontarna räcker tills CSN+lön droppar in!
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 14:51   #58
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Om 18 timmar har jag dragit igång min första film på 5.0-systemet. Wish me luck. Hoppas basen från frontarna räcker tills CSN+lön droppar in!
Najs!

Vilka surrar blev det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 19:43   #59
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Najs!

Vilka surrar blev det?
Det blev ett par Monitor Audio 45HD. Mycket nöjd! Så förbannat snygga och små.

Nu har jag kopplar in allt och ställt in det med auto-setup med mikrofonen, och än så länge låter det oförskämt bra tycker jag. Vi ska glo på The Dark Knight i 1080p med DTS 1,5Mbps ljudspår, så snart vet jag om jag är 100% nöjd eller bara 99

Hade lite problem med att få igång DTS dom första 5 minuterna, men det löste sig efter en snabb titt i INSTRUKTIONSBOKEN. Ja, jag vet, jag är bög
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 20:23   #60
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Kan starkt rekommendera begagnade bättre Receivers. Prisvärdheten på nya recivers är just nu extremt låg i min mening.

Dom är så fullproppade med funktioner att dom glömt bort att det faktiskt krävs rejäla grejer för att hålla 5 eller 7 högtalare i ett järngrepp.

Jag köpte t.ex. en Yamaha RX-V4600 för 3000kr till min lillebror i födelsedagspresent (Nypris 16 000, reades ut förra året för 10 000). En väldigt kompetent receiver som man måste upp mot 10 000 kr för att hitta något som har en chans mot den (ljudkvalitemässigt) bland nya prylar.

Köper man en sådan eller liknande för 3000kr får man köpa rejält dyra högtalare innan receivern blir flaskhalsen. Just Yamaha är ett bra tips, för dom var kanske de bästa och mest prisvärda märket bland 15-20 000kr receivers för några år sedan. Sjukt prisvärt i min mening.

Själv har denna hemmabio-kombo:



Vill ni ha extrema grejer, kan jag verkligen rekommendera dessa. Enorm urkraft i NAD M25!

Det blir mycket film här hemma, men eftersom jag bor i lägenhet funkar inte subwoofer och galet hög volym i timmar i sträck, så jag har inte satsat fullt ut, mer än på frontar (Mentor 8) som används till musik-lyssning.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)