Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-01, 15:52   #11701
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Thumbs up

Fick just nyhetsbrev från Wahoo. Kanske kan va intressant för nån här. En ny typ av trackingdevice.



Meet the ultimate body tracker!
Wahoo Fitness PLUGGR



The Wahoo Fitness PLUGGR is the first ever Bluetooth 4.0 enabled suppository motion sensor. It can measure and track your heart rate, motion, body temperature, and digestive regularity.

Features include:
  • Health metrics sent directly to your smart phone via Bluetooth 4.0 technology.
  • Measure digestive health by tracking the frequency, severity, and composition of bowel movements. No more dehydration or constipation!
  • Vibration alerts and electrical stimulus for call, email, and text notification. Reduce the risk of your phone falling in the toilet on bathroom breaks!
  • Special "race mode" featuring BCU (bowel control unit) for pre-race load lightening and race emergency control response.

Get the Wahoo PLUGGR today and enjoy full body tracking in a sleek, soft form!*

__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 16:00   #11702
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Som vi har väntat! Funka den med simning med?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 17:13   #11703
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Som vi har väntat! Funka den med simning med?
Det är den perfekta kombon med dina tajta Speedos.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 18:14   #11704
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Wtf?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 18:19   #11705
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Inte ens om jag bara satsade på löpning skulle jag nog springa mer än 3, max 4 pass i veckan.
Blir för sliten i knän och fotleder.
Okej. Men annan konditionsträning har man ju nytta av också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 18:29   #11706
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Intressant diskussion! Självklart har alla olika förutsättningar men om vi sorterar bort de med nästan optimala samt riktigt dåliga förutsättningar en liten stund.

Många använder ordet lättränad eller liknande och visst svarar vi olika på olika sorters träning men det jag tror är viktigt om vi vill utvecklas är att vi tränar de egenskaper vi är dåliga på och inte bara fortsätter träna som man alltid gjort.

Vad är gamla meriter? Är det bra löpteknik? I s f är det något som alla borde satsa på att utveckla för där finns det mycket många många minuter att hämta.

Jag har exempel på individer som kan springa milen runt 35 minuter med 3 pass och 30-35 km/vecka. Själv har jag tränat ungefär så i ganska exakt 3 månader och gått ned från ca 60 minuter på milen till ca 41. Nu kommer jag att höja volymen så jag kommer inte att kunna se var jag skulle stagnerat.
Om du gått från 60min till 41min på 10km under 3mån så har du ju nån slags naturlig läggning för att kunna springa i alla fall. Då tror inte jag du behöver så mycket löpträning som i programet. Som någon skrev ovan så är nog programmet upplagt så för att få i mål så många som möjligt med sämre förutsättningar...

Det jag menade med "gamla meriter" tidigare var att han redan tränat upp sig till en hög nivå tidigare och inte behövde "börja från noll".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 19:25   #11707
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Känner att löptekniken sitter riktigt bra i farter kring 80-85-90% av maxfart, men när jag verkligen ska trycka på och gå för max så känns det som att jag tappar tekniken och "faller igenom" på något sätt, om man kan säga så. (även på väldigt korta sträckor)

Finns det något smart sätt att öva upp detta på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 20:15   #11708
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Känner att löptekniken sitter riktigt bra i farter kring 80-85-90% av maxfart, men när jag verkligen ska trycka på och gå för max så känns det som att jag tappar tekniken och "faller igenom" på något sätt, om man kan säga så. (även på väldigt korta sträckor)

Finns det något smart sätt att öva upp detta på?
Löpskolning (googla det hittar du massor bra/enkla övningar), kortare intervaller (400-100m), backlöpning/intervaller.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 05:21   #11709
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Känner att löptekniken sitter riktigt bra i farter kring 80-85-90% av maxfart, men när jag verkligen ska trycka på och gå för max så känns det som att jag tappar tekniken och "faller igenom" på något sätt, om man kan säga så. (även på väldigt korta sträckor)

Finns det något smart sätt att öva upp detta på?
Antingen precis som bear.flowertwig säger men vill man kan man också komplimentera med styrketräning och då brukar de flesta behöva träna bål, ländrygg, baksida lår, sätesmuskulatur (gärna även rhombodideer och utåtrotatorer i skuldror) samt vid behov rörelseträna höftböjare och/eller långa raka lårmuskeln. Ibland även andra höftmuskler.

Det kan vara så att antingen klarar du inte stabilisera det tyngre eller längre frånskjutet som uppkommer vid högre hastigheter eller så kanske du är för stram i höften när du tar ett längre frånskjut och klarar inte stabilisera de strama musklerna.

Ofta är det bra att lägga många teknikpass med korta intervaller i den hastighetszon där du utmanar dig själv och din teknik men samtidigt precis klarar av att behärska löptekniken när du fokuserar fullt ut. Det är väldigt bra rörlighets- och bålträning!
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 05:51   #11710
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om du gått från 60min till 41min på 10km under 3mån så har du ju nån slags naturlig läggning för att kunna springa i alla fall. Då tror inte jag du behöver så mycket löpträning som i programmet. Som någon skrev ovan så är nog programmet upplagt så för att få i mål så många som möjligt med sämre förutsättningar...

Det jag menade med "gamla meriter" tidigare var att han redan tränat upp sig till en hög nivå tidigare och inte behövde "börja från noll".
Nej, jag är inte så orolig för min egen del. Jag har redan VO2max och uthållighet nog men måste få upp laktatansamlingsnivån något snäpp samt förbättra avslappningen i 4:10-4:20-tempo. Om det är just 1.30 som är målet.

Jag har suttit sjuk och tittat på lopp de senaste åren utan att kunnat delta. Min uppfattning är att många motionärer/elitmotionärer skulle nog kunna skala av flertalet minuter på sina lopp genom att förbättra sin löpteknik.

Nu har ju inte jag insyn i deras träning och kan inte göra några uttalanden men man får hoppas att kunskapen och pedagogiken kring löpteknik blir bättre i framtiden. Om inte annat för att hjälpa folk i skadepreventivt syfte. Att springa så många mil i veckan på ett suboptimalt sätt ökar ju skaderisken.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 12:59   #11711
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Kände för ett långpass idag. Joggade 18km.
Det kändes inte särskilt jobbig utan flöt på rätt bra (vädret var suveränt)
Stannade för att jag var hemma igen mer än för att jag var trött (tänkte även att det var dumt att fortsätta då jag inte är så van vid långdistans ännu)

Jag kollade inte farten förrän jag var klar, jag tyckte jag höll tillbaka och sprang väldigt sakta....
Rekommendationer jag har fått här och på andra sidor är att jag borde hålla 6:20-6:30 tempo på de längre passen.
Men det verkar inte som min hjärna är kapabel att tycka det funkar. Jag försökte verkligen hålla tillbaka farten, tyckte det gick i snigelfart, men ändå gick det mycket fortare än planerat/rekommenderat (snitt på 5:40/km)

Vad innebär detta?
Kraftigt ökad skaderisk? (Jfr med lägre hastighet)
Fel sorts träning (sett i samband med mina kortare pass och intervallpassen)

Siktar på halvmara i höst målsättningen är 1:50 och jag tränar tre gånger i veckan.

Kort sagt vilka är de stora nackdelarna med att springa "för fort" på långpassen?

En om möjligt dum fråga, men hur fan lär man sig att springa saktare?!? Som sagt jag försökte verkligen... Skulle det vara en god ide att stanna och gå vissa sträckor för att hålla medelfarten nere eller något annat vettigt tips.

Som jag nämnt tidigare, så är jag högst medelmåttigt tränad för löpning. Har tränat lite mer än ett år (med ett uppehåll i vintras.
klarar "vanligen" milen, under lopp, på 51-53min (och är då ganska slut efter, åtminstone runt de lägre tiderna)

Har ett personbästa på 5km på ungefär 23 min.

Sprang förra året drygt 80-90 mil totalt

Väger ungefär 90kg fördelat på 1.82m
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2015-04-06 klockan 13:05.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 13:32   #11712
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Kände för ett långpass idag. Joggade 18km.
Det kändes inte särskilt jobbig utan flöt på rätt bra (vädret var suveränt)
Stannade för att jag var hemma igen mer än för att jag var trött (tänkte även att det var dumt att fortsätta då jag inte är så van vid långdistans ännu)

Jag kollade inte farten förrän jag var klar, jag tyckte jag höll tillbaka och sprang väldigt sakta....
Rekommendationer jag har fått här och på andra sidor är att jag borde hålla 6:20-6:30 tempo på de längre passen.
Men det verkar inte som min hjärna är kapabel att tycka det funkar. Jag försökte verkligen hålla tillbaka farten, tyckte det gick i snigelfart, men ändå gick det mycket fortare än planerat/rekommenderat (snitt på 5:40/km)

Vad innebär detta?
Kraftigt ökad skaderisk? (Jfr med lägre hastighet)
Fel sorts träning (sett i samband med mina kortare pass och intervallpassen)

Siktar på halvmara i höst målsättningen är 1:50 och jag tränar tre gånger i veckan.

Kort sagt vilka är de stora nackdelarna med att springa "för fort" på långpassen?

En om möjligt dum fråga, men hur fan lär man sig att springa saktare?!? Som sagt jag försökte verkligen... Skulle det vara en god ide att stanna och gå vissa sträckor för att hålla medelfarten nere eller något annat vettigt tips.

Som jag nämnt tidigare, så är jag högst medelmåttigt tränad för löpning. Har tränat lite mer än ett år (med ett uppehåll i vintras.
klarar "vanligen" milen, under lopp, på 51-53min (och är då ganska slut efter, åtminstone runt de lägre tiderna)

Har ett personbästa på 5km på ungefär 23 min.

Sprang förra året drygt 80-90 mil totalt

Väger ungefär 90kg fördelat på 1.82m
Du lär ju inte få sämre träningseffekt av att springa snabbare. Tvärtom får du säkert ut mer av det enskilda passet.

Däremot så blev ju detta pass rimligtvis jobbigare än om du skulle sprungit i långsammare tempo. Av den anledningen kommer du förmodligen bli tvungen att vila lite mer innan du springer nästa gång, vilket i förlängningen leder till att du får in färre sprungna kilometer per vecka (särskilt om du gör det till en vana att springa "för snabbt"). Då kan det ju hända att nettoeffekten blir negativ. Dvs om du har mer nytta av att springa 45km/v i 6:30 tempo jämfört med 35km/v i 5:30 tempo (exempelvis). Så där får man ju hitta nån balansgång.

Det blir väl högre skaderisk om du inte tar den extra vilan, utan springer lika ofta och långt som om du skulle ha hållit det långsammare tempot. Dvs om du fortsätter träna ned dig utan tillräcklig vila. Dock beror ju allt detta också på hur mycket du springer per vecka. Om du tex springer 2ggr/v i lugnt tempo så skulle du säkert egentligen kunna springa många fler pass i samma tempo. Dvs du har egentligen "för mycket" vila. I ett sådant läge är det säkert bara bra att skruva upp tempot.

Sedan är det väl generellt en högre skaderisk då man springer snabbare. Jag sträcker mig typ alltid i hamstrings då jag kör tvåhundringar i 3km-tempo, ifall jag inte vant mig vid att springa i detta tempo några veckor innan. Men vill man inte ha nån skaderisk alls så kan man ju sitta i soffan istället. Så länge det inte rör sig om idiotfarter tror jag inte det är nån större panik.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 13:52   #11713
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Angående att få ned farten så är väl det enklaste att bara försöka ta kortare steg. Och även att försöka vara lite medveten om sin puls/andning och tempo, dvs kolla på klockan nån gång per kilometer tills du fått styrsel på det.

En annan sak angående just långpass. Eftersom dessa ändå är såpass slitiga pga att man är ute så länge så brukar jag tycka det är rätt okej att springa i lite högre tempo på dessa pass (jämfört med vanliga distanspass som "bara" är till för att få in mer kilometrar per vecka) eftersom man ändå har vilodag eller superlugn löpning dagen efter.

En sak som kanske skulle kunna vara lite negativ med att springa i högre tempo på långpass skulle kanske kunna vara att lära musklerna förbränna fett som energikälla. Dvs om man håller för hög fart kanske man tvingar kroppen använda kolhydrater i större andel, och därför inte blir lika bra på att använda fett. Om detta stämmer vet jag inte. Men det kan ju kanske vara nåt att klura på ifall man siktar på att springa superlångt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 14:41   #11714
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Angående att få ned farten så är väl det enklaste att bara försöka ta kortare steg. Och även att försöka vara lite medveten om sin puls/andning och tempo, dvs kolla på klockan nån gång per kilometer tills du fått styrsel på det.

En annan sak angående just långpass. Eftersom dessa ändå är såpass slitiga pga att man är ute så länge så brukar jag tycka det är rätt okej att springa i lite högre tempo på dessa pass (jämfört med vanliga distanspass som "bara" är till för att få in mer kilometrar per vecka) eftersom man ändå har vilodag eller superlugn löpning dagen efter.

En sak som kanske skulle kunna vara lite negativ med att springa i högre tempo på långpass skulle kanske kunna vara att lära musklerna förbränna fett som energikälla. Dvs om man håller för hög fart kanske man tvingar kroppen använda kolhydrater i större andel, och därför inte blir lika bra på att använda fett. Om detta stämmer vet jag inte. Men det kan ju kanske vara nåt att klura på ifall man siktar på att springa superlångt...
Nä mer än en halvmara lär det aldrig bli för mig. Fast det sa jag om milen också förra året ;-)
Största problemet jag upplevde idag var skavsår.... På bröstvårtorna av alla ställen....
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 15:04   #11715
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Kort sagt vilka är de stora nackdelarna med att springa "för fort" på långpassen?
Att inte hinna återhämta sig, men om man springer 3-4 pass i veckan eller mindre skulle jag inte vara orolig, tvärtom är det snarare viktigt att ta tillvara de få pass man springer (förutsatt att man "är igång" och inte är en helt grön nybörjare). I höstas experimenterade jag med att låta mina långsamma pass gå betydligt snabbare än rekommenderat. Jag skulle egentligen ha legat kring 5:30 men tillät inget pass gå långsammare än 5. Det funkade utmärkt och gick inte ut över kvalitetspassen. Då handlade det om en veckomängd kring 5-6 mil/4-5 pass vilket är rätt lite jämfört med många motionärer som springer mer än det dubbla.

Jag undrar om inte många träningsprogram för löpning lider av problematiken att de är nedskalade från hur eliten tränar för vilka det helt enkelt blir mycket mer kritiskt att låta kroppen ta det lugnare på många pass om den ska hålla för uppåt 20 mil per vecka. Vi motionärer har ju oändligt mycket mer tid för återhämtning och så länge man lyssnar på kroppen behöver man nog inte vara så orolig för att frångå träningstempon en del.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)