Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-24, 13:31   #19351
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Varför känner du att du behöver 20 l?



Varför skulle du välja 12 l och inte t.ex. 20 l? Vad skulle du använda ryggsäcken till? Får du ner en vinterjacka?

Jag fyller år nästa vecka och tänkte att jag kunde önska mig antingen en ryggsäck eller en väst. Västen har jag dock fått för mig att man vill prova först, hur ställer ni er till det?
Det var inte så mycket volymen som var den avgörande faktorn till varför jag gillade den modellen bättre.

Jag skulle nog ha föredragit 20l i den varianten om det fanns (vilket det troligen gör).

Men det jag primärt skulle vara intresserad av en ryggsäck till är nog främst för att få med mig lite regnkläder, vätska och kanske extra strumpor och kanske en tjockare tröja. Kanske broddband och mössa, vantar på långturer på vintern. Dvs inte för expeditionslopp/bergsultror. Så vinterjackekapaciteten är inte nåt jag skulle kikat på i första hand.


EDIT: Jag tror det är en bra idé att prova först vare sig det är väst eller rygga. Jag skrev nåt om det i ett tidigare inlägg. Angående väst tycker jag att det kanske är en lite onödig produkt. Ifall man nu har en väst, för att kunna ha flaskor på bröstet, så kan man väl lika gärna ha en ryggsäck med samma funktionalitet + att man kan stoppa grejor i ryggan. På samma sätt resonerar jag för en rygga. Har man en ryggsäck så kan man väl lika gärna passa på att köpa en som har hållare på axelremmarna för vattenflaskor...

Senast redigerad av svenbanan den 2019-01-24 klockan 13:36.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 13:49   #19352
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
20 liter låter svinstort?!

Jag har löppendlat en del men jag brukar förbereda mig genom att lämna ett ombyte + skor samt ev matlåda på jobbet dagen innan som jag sedan tar med mig dagen efter. Det funkar såklart inte om man tänkt springa varje dag men jag unnar mig hellre att springa så lätt som möjligt ett par dagar/vecka än att springa tungt och bylsigt för jämnan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:58   #19353
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag vill ha både ryggsäck och väst. I ryggsäcken bör en vinterjacka gå ned, annars försvinner en stor del av syftet. Ryggsäcken är jag beredd att köpa/önska mig utan att prova, västen känns lite jobbigare då den inte är one-size.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 15:10   #19354
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag vill ha både ryggsäck och väst. I ryggsäcken bör en vinterjacka gå ned, annars försvinner en stor del av syftet. Ryggsäcken är jag beredd att köpa/önska mig utan att prova, västen känns lite jobbigare då den inte är one-size.
Ett alternativ jag fastnade för då jag hade lite samma tänk var invo-8 all terrain 15l då har man två i ett.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 15:21   #19355
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
20 liter låter svinstort?!

Jag har löppendlat en del men jag brukar förbereda mig genom att lämna ett ombyte + skor samt ev matlåda på jobbet dagen innan som jag sedan tar med mig dagen efter. Det funkar såklart inte om man tänkt springa varje dag men jag unnar mig hellre att springa så lätt som möjligt ett par dagar/vecka än att springa tungt och bylsigt för jämnan.
Jag har som sagt 15-litare, och det är absolut lite bylsigt att springa med en fullastad sådan, och såklart än värre med en fullastad 20-litare. Jag gör som du, förbereder lite och springer i slutändan rätt lätt: cykel/buss till jobbet på morgonen. Löpning hem på kvällen samt tillbaka till jobbet på morgonen.

Men man behöver inte springa med fullastad säck, och de flesta bör väl gå att komprimera. Det extra tyget från 12 eller 15 liter bör vara försumbart för en mer användbar säck du kan ha på en längre tur när du springer mellan fjällstugor, dagsturer med korvgrillning, handbagage på resan whatever.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 08:51   #19356
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Något intressant i länken nedan?

https://www.xxl.se/sport-bollspel/ry...ort=price_desc

Att hitta en 20 l ryggsäck verkar inte jättelätt, då är det nätet som gäller. Då de är one-size hade det varit perfekt att önska sig i födelsedagspresent, är ju något som jag verkligen behöver.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 08:54   #19357
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Något intressant i länken nedan?

https://www.xxl.se/sport-bollspel/ry...ort=price_desc

Att hitta en 20 l ryggsäck verkar inte jättelätt, då är det nätet som gäller. Då de är one-size hade det varit perfekt att önska sig i födelsedagspresent, är ju något som jag verkligen behöver.
Denna har fått mycket positiv kritik vad jag sett, finns även som 15 och 25 liters. Brukar finnas på ganska många siter till vettiga priser, tex Wiggle brukar ha bra rea på dem. UD är ju ett väl ansett märke inom ultra så känns tryggt och bra med kan jag tycka. Skulle jag köpt en ren ryggsäck för löpning vore det absolut den.
https://www.eventyrsport.se/fastpack...=2371&c=203581

EDIT: 15 liters har lite annat utseende och verkar riktigt vass.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27

Senast redigerad av speedy83 den 2019-01-25 klockan 08:55.
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 09:19   #19358
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tänker också att det är bättre att ha en lite större rygga, under förutsättning att den går att komprimera så att den inte känns sladdrig ifall man bara har lite småkrafs med sig. Men när jag tänker efter lite så känns nog 20l rätt enormt faktiskt. För att man ska fylla upp det så måste det nog vara en rejäl expedition. Jag skulle nog sikta på 15l.

Att släpa med sig en vinterjacka på en löptur känns dock som extrem overkill. Men vi kanske har olika bild av vad en vinterjacka är för nånting.

Angående one-size, så har jag för mig att även ryggsäckar brukar finnas i lite olika storlekar (förutom volymen då). Själv har jag som sagt en billig variant som känns lite för liten, och inte går att justera så jättemycket (framförallt bröstremmen som jag inte gillar). Det är anledningen att jag gillade den varianten som hade större justeringsmöjligheter (speciellt om man köper online).

Men jag är verkligen inte rutinerad på att springa med rygga. Jag kan mycket väl ha fått det mesta om bakfoten. Jag brukar hellre knöla in tusen smågrejer innanför löpartajtsen och shortsen och eventuellt i nåt löparbälte. Jag har sprungit nån långtur på runt 30-35k ut och tillbaka i sommarvärme, då jag ställt ut ett gäng flaskor med bilen innan jag började springa. På tillbakavägen hade jag tre-fyra 0,5 flaskor som jag blev tvungen att trycka in i tajtsen. Måste ha sett helt sinnessjuk ut. Men som tur var så var det mörkt ute så ingen såg mig. Då hade jag alltså valt att hellre göra så än att sätta på mig ryggan med vätskeblåsa.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 09:22   #19359
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Ifall man är ovan med backlöpning så kommer 1,5km i 10% lutning bli superjobbigt. Antingen kommer man bli tvungen att delvis gå uppför, eller så blir det i princip att man tar ut sig maximalt.
Jag har tagit mig uppför den där backen nu och den var nog helt optimal. Ca 140 h.m. på drygt två km, kanske 7 % i medellutning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 09:27   #19360
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vinterjackan ska få plats p.g.a. löpa hem från jobbet. Om jag ska önska mig en ryggsäck bör det vara en rygga som man kan köpa i butik. Beställer man över nätet är det ju kolugnt, bara att välja och vraka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 09:41   #19361
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har tagit mig uppför den där backen nu och den var nog helt optimal. Ca 140 h.m. på drygt två km, kanske 7 % i medellutning.
Fan vad gött! Låter som en klockren backe.

Jag kladdade lite i din journal också.
Sprang du upp och joggade ner, och sedan upprepade eller hur lade du upp det?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 10:22   #19362
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sprang du upp och joggade ner, och sedan upprepade eller hur lade du upp det?
"Sprang", "joggade", alltså jag lade inget fokus på det. I praktiken blev det väl jogg uppför och löpning nedför. Men det fanns ingen tanke med tempot mer än att ta det lugnt och metodiskt uppför. Blev väl typ:

Uppför: 6:20-6:50-tempo
Nedför: Strax över 5-tempo

Stannade aldrig utan sprang/joggade non-stop, bara vände på toppen/i botten.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 11:25   #19363
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vinterjackan ska få plats p.g.a. löpa hem från jobbet. Om jag ska önska mig en ryggsäck bör det vara en rygga som man kan köpa i butik. Beställer man över nätet är det ju kolugnt, bara att välja och vraka.
aha missade det, då tror jag helt klart Hydration Pack Agile 12 set 18 från Salomon inte är dum alls, förutsatt att den rymmer vad du tänkt dig.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 11:28   #19364
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
"Sprang", "joggade", alltså jag lade inget fokus på det. I praktiken blev det väl jogg uppför och löpning nedför. Men det fanns ingen tanke med tempot mer än att ta det lugnt och metodiskt uppför. Blev väl typ:

Uppför: 6:20-6:50-tempo
Nedför: Strax över 5-tempo

Stannade aldrig utan sprang/joggade non-stop, bara vände på toppen/i botten.
Formulerade mig lite slarvigt. Jag tror det jag fiskade efter mest var huruvida du höll igång kontinuerligt snarare än vilket slags tempo du höll.

Hur blev förhållandet arbete:vila (dvs hur lång tid tog det att jogga ner i förhållande till hur lång tid det tog uppför)?

När man tränar tröskel så vill man ha kort vila (typ 1:4 eller 1:5 ungefär), och jag tänker mig att man kanske kan se den här typen av backe ungefär på samma sätt. Dvs man vill inte vara helt återhämtad av för lång vila när man påbörjar nästa intervall. VO2max intervaller har ju 1:1 i förhållande mellan arbete och vila, men dessa är ju mycket kortare och mycket intensivare.

Problemet är väl att det ikan vara svårt att få till den typen av kortare vila, eftersom backen är så lång. Kanske springa 500m uppför och så 200m ner, och upprepa detta mönster tills man är på toppen kunde funka för att få det lite mer kontinuerligt?

6:50-tempo låter ändå hyfsat snabbt ifall du höll det i en 2km lång uppförsbacke. Jag tror de långa backar jag är van med kanske är lite brantare, men jag har för mig att jag brukar ligga på runt 8-9min/km. Ska kolla om jag kan hitta några gamla träningsdata vid tillfälle. Kan vara kul att jämföra lite.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 11:45   #19365
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Formulerade mig lite slarvigt. Jag tror det jag fiskade efter mest var huruvida du höll igång kontinuerligt snarare än vilket slags tempo du höll.

Hur blev förhållandet arbete:vila (dvs hur lång tid tog det att jogga ner i förhållande till hur lång tid det tog uppför)?
Jo, det blev ju lite väl lång "vila". Kanske tog närmare 14 min upp och 10-11 ned. Optimala hade varit om man vara nere igen på kanske fem min. Men det får nog bli så här framöver för jag gillade verkligen att springa hela vägen upp och hela vägen ned. Väldigt tydlig start- och slutpunkt(man springer till en bergstopp med en stor mast).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)