Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-16, 13:04   #19276
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vaselin.

Tejp/plåster över bröstvårtorna.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 13:53   #19277
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har märkt att löpning skaver högst upp på innanlåren samt på bröstvårtorna. Vilka är era bästa tips mot det? Jag märkte att kroppspuder (a.k.a. babypuder) fungerar.

Angående diskussionen om överföring mellan konditionstyper så vet jag en som förbättrade beeptestet mycket efter att bara ha tränat karate.
Mitt skav försvann av sig själv efter ett par rundor, kanske har du tur och det gör det med.

Funktionströja om du inte redan har det!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 14:01   #19278
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har märkt att löpning skaver högst upp på innanlåren samt på bröstvårtorna. Vilka är era bästa tips mot det? Jag märkte att kroppspuder (a.k.a. babypuder) fungerar.

Angående diskussionen om överföring mellan konditionstyper så vet jag en som förbättrade beeptestet mycket efter att bara ha tränat karate.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vaselin.

Tejp/plåster över bröstvårtorna.
Japp. Funktionströja kan hjälpa mot skavet, men om inte är det tejpade vårtor som gäller. Att springa i bomullströja är ett dåligt alternativ. För skrevet/låren är det någon form av lotion eller vaselin som gäller.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 14:17   #19279
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Köp ett kilo vaselin och säg "det går åt en del" till kassörskan samtidigt som du lägger upp hinken på disken och gör -uttrycket.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 15:18   #19280
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Nu är inte jag nån "löpare" men jag har personliga erfarenheter av att hårda promenader på lutande löpband (högsta lutning 15%) ger förvånansvärt god effekt på min löpning. Har flera olika erfarenheter av det.

Men det är inga fispromenader. Det är tuffa sådana. Det går att göra det hur jobbigt som helst med den kraftiga lutningen. Största förtjänsten är naturligtvis hur det kan bidra till förbättrad syreupptagning men jag inbillar mig även att rörelseekonomin kan få lite underhåll. På ett sätt som crosstrainer inte kan ge, enligt mig.

2016 drog jag sönder mina baksida lår (ingen bra kombination med tunga marklyft och löpning för en gammal gubbe). Då körde jag mycket alternativ träning med promenader på löpband och tycker det gav bra effekt. Jag har fler exempel oxå.

Ska försöka köra det lite mer och mer kontinuerligt i år då det ger god effekt men sliter inte så mycket.
Intressant.

Jag måste bara förtydliga att jag inte alls tror att alternativa träningsformer inte skulle kunna ge bra effekt på löpning (både crosstrainer och den typen av gång du beskriver).

Det enda jag egentligen reagerade på var om det plötsligt skulle vara så att det drog fram en våg av crosstrainande elitlöpare, där kvalitetspass man gjort på crosstrainern skulle vara en starkt bidragande del i träningen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 15:20   #19281
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant.

Jag måste bara förtydliga att jag inte alls tror att alternativa träningsformer inte skulle kunna ge bra effekt på löpning (både crosstrainer och den typen av gång du beskriver).

Det enda jag egentligen reagerade på var om det plötsligt skulle vara så att det drog fram en våg av crosstrainande elitlöpare, där kvalitetspass man gjort på crosstrainern skulle vara en starkt bidragande del i träningen.
Däremot är det definitivt någonting jag skulle använda som komplement till distansökningar, med tanke på att lederna ibland inte hinner med. Behöver få lite distans idag, men 600m backträning sitter fortfarande i från igår. Då känns crosstrainer, eller gärna löpning i pool, som ett jäkla bra alternativ.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 15:21   #19282
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Angående skrevskav så hjälper det även att ha funktionskallingar i boxermodell eller löpartajts.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 15:22   #19283
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Däremot är det definitivt någonting jag skulle använda som komplement till distansökningar, med tanke på att lederna ibland inte hinner med. Behöver få lite distans idag, men 600m backträning sitter fortfarande i från igår. Då känns crosstrainer, eller gärna löpning i pool, som ett jäkla bra alternativ.
Ja, det är den typen av situationer jag också tänker mig att den här typen av low-impact träning bäst kommer till sin rätt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 17:41   #19284
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Angående skrevskav så hjälper det även att ha funktionskallingar i boxermodell eller löpartajts.
Jupp. Korta eller långa löpartights direkt mot huden. Vasselin helt onödigt. Samma gäller för bröstvårtor, en tight bra löpartröja är ett måste, alternativt barbröstad . Tejp i nödfall.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 18:27   #19285
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jupp. Korta eller långa löpartights direkt mot huden. Vasselin helt onödigt. Samma gäller för bröstvårtor, en tight bra löpartröja är ett måste, alternativt barbröstad . Tejp i nödfall.
Jag hade en period då jag fick skavsår hela tiden, och fötterna aldrig ville vänja sig med skorna. Då körde jag med nån hudkräm på fötterna, vilket funkade när inget annat funkat. Men då snackar vi rediga mängder kräm. Det fullkomligt plaskade om fötterna och det kändes som att man halkade runt i skon.

Inget jag kanske skulle rekommendera, men det funkade då...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 19:46   #19286
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag hade en period då jag fick skavsår hela tiden, och fötterna aldrig ville vänja sig med skorna. Då körde jag med nån hudkräm på fötterna, vilket funkade när inget annat funkat. Men då snackar vi rediga mängder kräm. Det fullkomligt plaskade om fötterna och det kändes som att man halkade runt i skon.

Inget jag kanske skulle rekommendera, men det funkade då...
Mysigt . Jag kör sandaler, undra hur det skulle se ut med fötterna insmetade i en vit gegga.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 19:50   #19287
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Mysigt . Jag kör sandaler, undra hur det skulle se ut med fötterna insmetade i en vit gegga.
Glöm inte att knäppa ett foto när du testar, så vi alla får njuta av åsynen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 22:25   #19288
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Jag skriver under på tejp och funktionströja! Det har fungerat utmärkt för mig under mina långpass.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 08:43   #19289
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Testa sport-BH? Det använder jag och får aldrig skav
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 08:56   #19290
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Angående skrevskav så hjälper det även att ha funktionskallingar i boxermodell eller löpartajts.
Zlatan har gjort mycket tvivelaktigt de senaste åren men hans A-Z-kallingar i funktionsmaterial är det givna valet vid långpass. Borde köpa fler, nu är det mer "hmm, vilket pass ska få äran att springas i dessa?"
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)