Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-03, 16:21   #19126
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Jo precis. Jag hänvisar till Bo Engwall på jogg och f.d elitlöpare i Marathon som ständigt hävdar att dessa mängder krävs för en OPTIMAL satsning. Man kan naturligtvis bli bra på mindre volym men då är satsningen inte optimal.

Dessa mängder nås förstås inte med annat än flera års långsam uppbyggnad mot dessa volymer.

Engwall hävdar liksom Wain att de flesta yngre män kan bli hyfsat bra på löpning om de satsar ordentligt dvs med volymträning enligt ovan. Med "hyfsad" menas då 2.40 -2.50 på maran...
Du har rätt i sak men när jag höll med dig om att det vore en utopi att gemene man skulle träna optimalt så tänkte jag inte på en elitidrottare utan på optimalt ur en motionärs hänseende. Att det är görbart utan att man behöver dedikera hela sitt liv till det. Säg 50-60K där man får in alla pass som behövs. Det är ju en utopi redan där eftersom inte ens jag som ändå gillar löpning skulle palla med detta över tid p.g.a. för dålig och för lite belöning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 21:13   #19127
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Jo precis. Jag hänvisar till Bo Engwall på jogg och f.d elitlöpare i Marathon som ständigt hävdar att dessa mängder krävs för en OPTIMAL satsning. Man kan naturligtvis bli bra på mindre volym men då är satsningen inte optimal.

Dessa mängder nås förstås inte med annat än flera års långsam uppbyggnad mot dessa volymer.

Engwall hävdar liksom Wain att de flesta yngre män kan bli hyfsat bra på löpning om de satsar ordentligt dvs med volymträning enligt ovan. Med "hyfsad" menas då 2.40 -2.50 på maran...
Jäkla skillnad på 2.40 för maran och 10k på 40min.

Som sagts; 30-50km per vecka borde räcka till sub 40 om man tränar smart under en längre period.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 11:36   #19128
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Fråga ang. inköp av nya löparskor.

Jag har ett par Asics nimbus 20 och ett par Hoka Clifton 4 idag. De är ungefär 1år gamla och jag har varvat dessa. Springer väl 5-20km/vecka där snittet nog ligger runt 10km och haft bra kontinuitet i detta. Hur skulle ni säga att skicket på skorna är enbart baserat på denna information (utslitna eller går många år till?)

Mina fötter är lite speciella (som allas) min högerfot pronerar så där har jag ett hålfotsinlägg för att inte kollapsa när jag blir trött. Vänster fot är opererad så den är neutral med lätt supination vilket gör att jag absolut inte kan köpa skor med pronationsstöd som kanske höger fot skulle önska. Dessutom är rörligheten i vänster fot begränsad vilket gör att jag saknar droppet i min Hoka som jag annars tycker är bra och känns stabila tack vare sin breda sula.
Jag är något bred över häl/hälsena så det går inte med för trång hälkappa, nimbus funkar men vissa andra Asics blir för smala.

Så finns det något vettigt att tipsa om? Eller är det onödigt att köpa ett par skor till? Tips på vettiga iläggssulor med pronationsstöd tas också emot med tacksamhet, är lite inne på icebug insole fat medium men inte bestämt mig än.

Kommer stegra distansen framöver med mål inställt på Stockholm Marathon 1juni. Aldrig sprungit längre än halvmaran i Oslo i september ifjol.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 12:29   #19129
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jäkla skillnad på 2.40 för maran och 10k på 40min.

Som sagts; 30-50km per vecka borde räcka till sub 40 om man tränar smart under en längre period.
Givetvis och det var därför jag drog ner mängden i hans rekommendation från 15-18 mil/vecka till 10-15 mil/vecka.

Optimal mängd skiljer sig nog inte jättemkt för 10 k och maran iofs. Engwall standardpass var ett pass på 3 mil i 4.30-tempo vilket var mkt lugn fart för honom.

30-50 km är för lite för att vara optimalt men räcker förstås långt för många för att komma under 40.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 13:25   #19130
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Fråga ang. inköp av nya löparskor.

Jag har ett par Asics nimbus 20 och ett par Hoka Clifton 4 idag. De är ungefär 1år gamla och jag har varvat dessa. Springer väl 5-20km/vecka där snittet nog ligger runt 10km och haft bra kontinuitet i detta. Hur skulle ni säga att skicket på skorna är enbart baserat på denna information (utslitna eller går många år till?)
Olika från sko till sko hur länge de håller (så det får man kolla/känna) men 100 mil brukar jag ha som riktmärke, men de flesta skorna springer jag i mer än 100 mil i innan de slängs.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 14:34   #19131
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Givetvis och det var därför jag drog ner mängden i hans rekommendation från 15-18 mil/vecka till 10-15 mil/vecka.

Optimal mängd skiljer sig nog inte jättemkt för 10 k och maran iofs. Engwall standardpass var ett pass på 3 mil i 4.30-tempo vilket var mkt lugn fart för honom.

30-50 km är för lite för att vara optimalt men räcker förstås långt för många för att komma under 40.
100-150 km/vecka är nog mycket svårt för de flesta, som inte har löparbakgrund som ung, att uppnå. Dessutom bara korkat om huvudmålet är sub 40.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 16:11   #19132
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
100-150 km/vecka är nog mycket svårt för de flesta, som inte har löparbakgrund som ung, att uppnå. Dessutom bara korkat om huvudmålet är sub 40.
Tråden evolverar ju så nu är inte målet sub 40 längre utan att maximera resultatet för varje enskild löpare.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 20:43   #19133
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Info angående registrering för Laugavegur Ultra finns här.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 22:45   #19134
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad skulle ni säga är en bra tid på marathon för en som bara vill kunna säga att man har "hyfsat bra kondition". Gärna någon jämn, fin siffra. 4 timmar blankt? Eller bara att kunna genomföra marathonet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 22:50   #19135
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Att kunna genomföra är banne mig en bragd. Därefter är nog 4 timmar någon slags magisk siffra, då det innebär att man springer snabbare än 6 minuter per kilometer. Dra av 15-minuter för varje prestationsnivå efter det. 3:45, 3:30, 3:15, osv.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 22:52   #19136
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Att kunna genomföra är banne mig en bragd. Därefter är nog 4 timmar någon slags magisk siffra, då det innebär att man springer snabbare än 6 minuter per kilometer. Dra av 15-minuter för varje prestationsnivå efter det. 3:45, 3:30, 3:15, osv.
Ok, tack för utförligt svar.

Finns det några hyfsat allmänt accepterade gränser för vad som är "novice", "intermediate", "advanced" osv som det finns för olika styrkenivåer?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 22:54   #19137
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
https://marastats.com/marathon/

Vid 4 timmar är man snabbare än 57% av alla män. Vid 3:30 är man uppe över 80:e percentilen.

Senast redigerad av Rahf den 2019-01-06 klockan 22:57.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 23:06   #19138
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Allright, jag känner att vid 4:00 kan man kalla sig "relativt tuff"/"någorlunda badass".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 00:47   #19139
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Joggade 2 km idag, första i år och tredje gången på ca 10 år.
Blixthalt och fick ont i vaden. Måste nog köpa nya skor, lite trist nu när gummit äntligen har hårdnat till bakelit efter 20 år.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 01:08   #19140
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hur fort sprang du?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)