Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-02, 16:49   #19111
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Sub 40 som man är helt enkelt inte direkt imponerande för en man som satsar helhjärtat och metodologiskt på löpningen under en längre tid.
Jodå det är bra men inte elit förstås. Googlade lite snabbt och såg att 13 % i Hässelbyloppets tävlings- och motionsklass (män) klarade 40. Då ska man ju tänka på att det bara är intresserade löpare som ställer upp i lopp så bland den löptränande populationen är det mycket färre. Troligen klart under 5 %.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 16:59   #19112
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Då ska man ju tänka på att det bara är intresserade löpare som ställer upp i lopp så bland den löptränande populationen är det mycket färre. Troligen klart under 5 %.
Det där är ju felaktigt. En stor andel i den typen av lopp är mycket otränade och med nästintill obefintlig löpträning.

Har man inga betydande fysiska eller mentala defekter så klarar man (som manlig individ) sub 40 med metodisk träning under en längre period. Fallrepen är för lite, felaktig, eller för mycket träning. De två sista är de vanligaste orsakerna bland de med motivation. Jag har själv gjort mig skyldig till båda.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2019-01-02 klockan 17:01.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 17:12   #19113
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det där är ju felaktigt. En stor andel i den typen av lopp är mycket otränade och med nästintill obefintlig löpträning.

Har man inga betydande fysiska eller mentala defekter så klarar man (som manlig individ) sub 40 med metodisk träning under en längre period. Fallrepen är för lite, felaktig, eller för mycket träning. De två sista är de vanligaste orsakerna bland de med motivation. Jag har själv gjort mig skyldig till båda.
Vad lägger du i begreppet "en längre period"?

1 3 5 år?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo

Senast redigerad av spoon den 2019-01-02 klockan 17:14.
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 19:54   #19114
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vad lägger du i begreppet "en längre period"?

1 3 5 år?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Beror helt på vad man har för grundförutsättningar. 1-2 år med bra grund. 3-5 år bör nog inte vara några problem för de flesta om man inte gör bort sig med skador etc.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 09:38   #19115
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det där är ju felaktigt. En stor andel i den typen av lopp är mycket otränade och med nästintill obefintlig löpträning.
De är garanterat bättre tränade än populationen som helhet. De flesta människor klarar inte ens att springa en kilometer utan att stanna.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:17   #19116
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
De är garanterat bättre tränade än populationen som helhet. De flesta människor klarar inte ens att springa en kilometer utan att stanna.
Ja, tränar man inte öht så klarar man troligvis inte sub 40.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:28   #19117
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Årets pris för naivitet går till mig. Löparskorna åkte med i väskan till Berlin och förblev kvar där. Hade 20 km veckan innan det men fick nöja mig med totalt fyra km veckan som gick. Nu är det torsdag och jag har fortfarande inte sprungit en meter Det är inte utan att jag tänker på vad de som jag har kontaktat via Strava tänker när de går in på min profil och ser att jag knappt har sprungit någonting sedan november Ger ju inte ultra-vibbar direkt.

Har i vart fall fått fem(snart sex) svar från tidigare Laegavegur-deltagare. Lika många svar till hade varit nice och dessutom fullt tillräckligt. Tycker redan nu att man får lite vibbar för vilken nivå olika tider på loppet kräver. Mycket pekar på att sju timmar kommer att bli ett bra och rimligt mål.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 11:58   #19118
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Årets pris för naivitet går till mig. Löparskorna åkte med i väskan till Berlin och förblev kvar där. Hade 20 km veckan innan det men fick nöja mig med totalt fyra km veckan som gick. Nu är det torsdag och jag har fortfarande inte sprungit en meter Det är inte utan att jag tänker på vad de som jag har kontaktat via Strava tänker när de går in på min profil och ser att jag knappt har sprungit någonting sedan november Ger ju inte ultra-vibbar direkt.

Har i vart fall fått fem(snart sex) svar från tidigare Laegavegur-deltagare. Lika många svar till hade varit nice och dessutom fullt tillräckligt. Tycker redan nu att man får lite vibbar för vilken nivå olika tider på loppet kräver. Mycket pekar på att sju timmar kommer att bli ett bra och rimligt mål.
Såvitt de vet så har du bara bytt plattform och loggar större delen av din träning nån annanstans.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 13:01   #19119
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Såvitt de vet så har du bara bytt plattform och loggar större delen av din träning nån annanstans.
Vi kan säga så
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 14:00   #19120
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ja, tränar man inte öht så klarar man troligvis inte sub 40.
Nej såklart.

Tror iofs att du har rätt att fler än man tror skulle klara 40 om man gjorde en optimal satsning. Tyvärr är det ju en utopi iom att det skulle kräva långsiktigt tänk och oerhört stor mängd dvs 10-15 mil i veckan samtidigt som man försöker undvika skador.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 14:02   #19121
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg

Tror iofs att du har rätt att fler än man tror skulle klara 40 om man gjorde en optimal satsning. Tyvärr är det ju en utopi iom att det skulle kräva långsiktigt tänk och oerhört stor mängd dvs 10-15 mil i veckan samtidigt som man försöker undvika skador.
Det är en utopi men mängden vet jag inte var du har fått ifrån, om du nu skrev rätt.

EDIT: du kanske syftade på hur en elitidrottare tränar? Det jag reagerade på var att det knappast krävs 10-15 mil/vecka för att bli riktigt duktig på milen. Gjorde denna edit eftersom att jag googlade och hittade följande(en svensk elitlöpare):

"Svensktopp-träning 2005:

I somras ändrade Kristoffer på sin träning. Både mängd- och kvalitetsmässigt.
– Jag lättade betydligt på träningen och gick ned till 80-120 kilometer i veckan. Sedan tävlade jag mer än jag brukar. Det gick över förväntan och jag klarade mig även från skador och förkylningar. Så här såg träningsveckan ut efter SM på 5000 och 10.000 meter ut i slutet av augusti. Oftast vilar Kristoffer en dag samt springer ett långpass i veckan.

En träningsvecka
Måndag fm distans 13 km
Måndag em distans 10 km
Tisdag fm vattenlöpning 35 min
Tisdag em distans 10 km
Onsdag tröskelintervaller 4x1.9 km (vila 2 min). Totalt 18 km
Torsdag fm distans 18 kmTorsdag em distans 12 km
Fredag banintervaller 10x400 meter (vila 1 min) 67.5 i snitt. Totalt 13 km
Lördag distans 14 kmSöndag 10 km i stegrat tempo + 12 stegringar
Totalt 118 km "

Då makear dina 10-15 mil mer sense.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2019-01-03 klockan 14:07.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 14:04   #19122
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Jag köpte mina nuvarande löparskor för snart ett år sedan för att jag ville börja löpa lite, och valde då ett par utifrån att det var bra erbjudande på Stadium, ett par Asics Gel-flux 5. Vad tror ni om dem, generellt? Duger de för distanser på upp till 21 km?
De är sköna och känns bra och jag har aldrig ens tänkt tanken att man skulle behöva fler än ett par skor om man bara löper asfalt/elljusspår (förstår att teknisk trail/lera osv kräver lite annan utrustning) men blev nyfiken nu. Har aldrig löpt längre än 10 km i dem heller.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 15:48   #19123
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 706
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag köpte mina nuvarande löparskor för snart ett år sedan för att jag ville börja löpa lite, och valde då ett par utifrån att det var bra erbjudande på Stadium, ett par Asics Gel-flux 5. Vad tror ni om dem, generellt? Duger de för distanser på upp till 21 km?
De är sköna och känns bra och jag har aldrig ens tänkt tanken att man skulle behöva fler än ett par skor om man bara löper asfalt/elljusspår (förstår att teknisk trail/lera osv kräver lite annan utrustning) men blev nyfiken nu. Har aldrig löpt längre än 10 km i dem heller.
Det tror jag, verkar vara en väldämpande sko, kanske lite tung om man vill springa snabbare. Men för lugna distanspass verkar dom bra. Så länge du själv tycker att dom känns bra under passen så är det bara köra på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 15:50   #19124
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är en utopi men mängden vet jag inte var du har fått ifrån, om du nu skrev rätt.

EDIT: du kanske syftade på hur en elitidrottare tränar? Det jag reagerade på var att det knappast krävs 10-15 mil/vecka för att bli riktigt duktig på milen. Gjorde denna edit eftersom att jag googlade och hittade följande(en svensk elitlöpare):

"Svensktopp-träning 2005:

I somras ändrade Kristoffer på sin träning. Både mängd- och kvalitetsmässigt.
– Jag lättade betydligt på träningen och gick ned till 80-120 kilometer i veckan. Sedan tävlade jag mer än jag brukar. Det gick över förväntan och jag klarade mig även från skador och förkylningar. Så här såg träningsveckan ut efter SM på 5000 och 10.000 meter ut i slutet av augusti. Oftast vilar Kristoffer en dag samt springer ett långpass i veckan.

En träningsvecka
Måndag fm distans 13 km
Måndag em distans 10 km
Tisdag fm vattenlöpning 35 min
Tisdag em distans 10 km
Onsdag tröskelintervaller 4x1.9 km (vila 2 min). Totalt 18 km
Torsdag fm distans 18 kmTorsdag em distans 12 km
Fredag banintervaller 10x400 meter (vila 1 min) 67.5 i snitt. Totalt 13 km
Lördag distans 14 kmSöndag 10 km i stegrat tempo + 12 stegringar
Totalt 118 km "

Då makear dina 10-15 mil mer sense.
Jo precis. Jag hänvisar till Bo Engwall på jogg och f.d elitlöpare i Marathon som ständigt hävdar att dessa mängder krävs för en OPTIMAL satsning. Man kan naturligtvis bli bra på mindre volym men då är satsningen inte optimal.

Dessa mängder nås förstås inte med annat än flera års långsam uppbyggnad mot dessa volymer.

Engwall hävdar liksom Wain att de flesta yngre män kan bli hyfsat bra på löpning om de satsar ordentligt dvs med volymträning enligt ovan. Med "hyfsad" menas då 2.40 -2.50 på maran...

Senast redigerad av Macroman den 2019-01-03 klockan 15:55.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 16:11   #19125
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är en utopi men mängden vet jag inte var du har fått ifrån, om du nu skrev rätt.

EDIT: du kanske syftade på hur en elitidrottare tränar? Det jag reagerade på var att det knappast krävs 10-15 mil/vecka för att bli riktigt duktig på milen. Gjorde denna edit eftersom att jag googlade och hittade följande(en svensk elitlöpare):

"Svensktopp-träning 2005:

I somras ändrade Kristoffer på sin träning. Både mängd- och kvalitetsmässigt.
– Jag lättade betydligt på träningen och gick ned till 80-120 kilometer i veckan. Sedan tävlade jag mer än jag brukar. Det gick över förväntan och jag klarade mig även från skador och förkylningar. Så här såg träningsveckan ut efter SM på 5000 och 10.000 meter ut i slutet av augusti. Oftast vilar Kristoffer en dag samt springer ett långpass i veckan.

En träningsvecka
Måndag fm distans 13 km
Måndag em distans 10 km
Tisdag fm vattenlöpning 35 min
Tisdag em distans 10 km
Onsdag tröskelintervaller 4x1.9 km (vila 2 min). Totalt 18 km
Torsdag fm distans 18 kmTorsdag em distans 12 km
Fredag banintervaller 10x400 meter (vila 1 min) 67.5 i snitt. Totalt 13 km
Lördag distans 14 kmSöndag 10 km i stegrat tempo + 12 stegringar
Totalt 118 km "

Då makear dina 10-15 mil mer sense.
Springer man 10-15mil i veckan har man förhoppningsvis tagit sig ner en bit under 40min, annars har man rätt dåliga förutsättnigar för löpning. Eller möjligen så springer man alla dessa kilometer i lustempo och gör nån slags satsning på ultralöpning fast utan att träna tröskel alls.

100k per vecka är kanske i minsta laget ifall man är elit på maraton. Men för de som springer 5000 och 10000m är det nog en del som ligger runt denna mängd kan jag tänka mig. Dock är det nog vanligare att elitlöpare även på såpass korta (relativt sett) distanser ligger närmare 150k per vecka.

Men det är nog väldigt individuellt vilken typ av aerob uthållighet/kondition/syreupptag man kan tänkas uppnå vid en viss mängd löpning. Har man bra förutsättningar kan man kanske nå 40min på en platt 10k-bana på såpass lite som 30km per vecka under en längre tid (om också övriga komponenter i träningen är på plats).

Jag tror det var ungefär den mängd jag höll då jag gick i gymnasiet, och sprang på lite drygt 40min på en rätt krävande terrängbana.

Är man inte lika lättränad och har lite sämre biomekaniska förutsättningar kan det kanske krävas två gånger så mycket träning per vecka (eller kanske tom tre ifall man haft riktig otur i genlotteriet) kan jag tänka mig. Så då gäller det ju att man också klarar att hantera den mängden träning varje vecka under en längre tid.

Har man bra anlag kan man klara det med lite övervikt eller onödigt mycket muskler på kroppen, medans man annars måste styra upp den biten först innan man kan få till den träning som behövs.

Om jag vore hel nu och kunde träna så skulle jag nog behöva minst 50-60k per vecka under en längre period. Dessutom skulle jag behöva klara av att köra en hel del tröskelträning och snabbhetsträning såklart.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)