Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-29, 21:52   #19081
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Skor med dubbar - förslag?

Springer normalt med Nike och gillar deras stabilare varianter. Hade gärna haft något slags pronationsstöd i nya med dubbar.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 11:36   #19082
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Taget. Man korsar dock fler senare.
Två (?) hittade jag på bilden men det kanske inte är alla som är utsatta?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 15:46   #19083
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Skor med dubbar - förslag?

Springer normalt med Nike och gillar deras stabilare varianter. Hade gärna haft något slags pronationsstöd i nya med dubbar.
Jag älskar mina Salomon Spikecross. Har haft dem i flera år och dubbarna biter fortfarande bra. Bor ute på landet numera och springer mycket på vägar som är rena isgatorna - inga problem. Har provat Icebug men gillade inte alls dem, tyckte att det var alldeles för hårda och styva. Spikecross är mjuka och har rätt mkt dämpning, det tycker jag är skönt på hårda vintervägar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 16:49   #19084
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Icebugs har ju ganska många modeller, de har väldämpade mjuka också.

Min favorit just nu är VJ Sarva Xante, väldämpad vintersko.
Har även Icebugs Anima 5, fantastiskt grepp men lite för hård hälkappa för mig.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 17:02   #19085
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Hur tycker ni att det funkar med dubbskor på grusvägar? Det är ju inte alltid vintervägar överallt. Ibland är det isgata på en plats och slask på en annan. Sliter det på dubbarna att inte springa på snö?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 17:16   #19086
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Hur tycker ni att det funkar med dubbskor på grusvägar? Det är ju inte alltid vintervägar överallt. Ibland är det isgata på en plats och slask på en annan. Sliter det på dubbarna att inte springa på snö?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Inte nämnvärt, såvida du inte har en alldeles gräslig löpstil.

Har för mig att karbidstålet är samma som används i dubbdäck, det ska enligt uppgift vara väldigt tåligt och tung som en bil är jag inte
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 17:27   #19087
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Hur tycker ni att det funkar med dubbskor på grusvägar? Det är ju inte alltid vintervägar överallt. Ibland är det isgata på en plats och slask på en annan. Sliter det på dubbarna att inte springa på snö?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag springer som sagt på alla underlag och har haft mina skor i flera år. Tycker inte ens att jag anar slitage på dubbarna än. Däremot är hälkappan lite sliten på insidan av skon men det kan jag leva med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 17:32   #19088
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Övrigt löparrelaterat så fick jag en Fenix 5S Plus Rose Gold i julklapp av min sambo. Är nu lite nykär i både honom och klockan Den är så vacker!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-31, 08:55   #19089
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag älskar mina Salomon Spikecross. Har haft dem i flera år och dubbarna biter fortfarande bra. Bor ute på landet numera och springer mycket på vägar som är rena isgatorna - inga problem. Har provat Icebug men gillade inte alls dem, tyckte att det var alldeles för hårda och styva. Spikecross är mjuka och har rätt mkt dämpning, det tycker jag är skönt på hårda vintervägar.

Schysst! Har kollat in dem, de ligger rätt högt på listan.

Speedspike finns också. Lite oklart vad skillnaden är.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 10:36   #19090
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Stora löpartråden

Ok, anmälde mig spontant till Göteborgsvarvet 2019 på fyllan igår med några kompisar. Vaknade upp idag och känner mig extremt motiverad att satsa ordentligt på detta! Skulle vilja bolla lite med folk som har lite koll.

Förutsättningar:
- 2012 sprang jag Stockholm halvmaraton på 1:46, det är vad jag har att förhålla mig till.
- mellan 2012 och 2018 sprang jag ingenting. I våras anmälde jag mig till ett 10k lopp, köpte löparskor (ägde inte ens några innan), tränade i en månad ”på känn” och sprang på 46:30.
- därefter höll jag igång med löpning ca 2 gånger i veckan under sommaren, mest 5-10 km utan någon plan. Sprang ett annat 10k lopp i augusti på 44:20.
- tränar crossfit 5-6 dagar i veckan, van vid stor träningsvolym
- möjlighet att löpträna på gymmet (har inget emot löpband) på mornarna i samband med eller istället för vanlig träning, samt springa ute på kvällen
- 20 veckor till loppet ungefär
- gjorde en löpstegsanalys på ett idrottslabb för en månad sen och fick veta att mitt löpsteg är skit. Fick en massa tips för att göra det bättre. Efter denna session hade jag träningsvärk i vaderna i flera dagar och då var det typ 10x45sek löpning totalt med det nya steget, så på denna satsning innehåller också premissen med ett nytt, ovant löpsteg.

Frågor:
- vad är en rimlig måltid som är utmanade men uppnåelig? Min miltid estimerar 21k på 1:37. Är 1:30 ett bra mål? Och med bra menar jag inte om 1:30 är en bra tid objektivt sett, utan om det är ett rimligt mål.
- skulle gärna följa ett träningsprogram på 20 veckor med målet att just förbereda sig för 21k. Finns det några kända sol rekommenderas? Kan tänka mig betala en mindre slant om det anses vara värt det. Gärna så uppstyrt som möjligt. Typ måndag, 7 km i 5:10-tempo. Onsdag 4x4-intervaller i 4:10-tempo. Lördag 12k i 6-tempo, etc etc.
- antar att det är dags att lämna RunKeeper och skaffa löparklocka + strava. Finns det någon anledning att köpa något annat än Garmin Forerunner 235 (som verkar vara the shit enligt en snabb googling)? Finns för 1700:- på Netonnet vilket var lägre än väntar så det är överkomligt. Köper den i morgon isf.

Kommer säkert på fler frågor under dagen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik

Senast redigerad av pepplez den 2019-01-01 klockan 10:43.
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 19:01   #19091
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ok, anmälde mig spontant till Göteborgsvarvet 2019 på fyllan igår med några kompisar. Vaknade upp idag och känner mig extremt motiverad att satsa ordentligt på detta! Skulle vilja bolla lite med folk som har lite koll.

Förutsättningar:
- 2012 sprang jag Stockholm halvmaraton på 1:46, det är vad jag har att förhålla mig till.
- mellan 2012 och 2018 sprang jag ingenting. I våras anmälde jag mig till ett 10k lopp, köpte löparskor (ägde inte ens några innan), tränade i en månad ”på känn” och sprang på 46:30.
- därefter höll jag igång med löpning ca 2 gånger i veckan under sommaren, mest 5-10 km utan någon plan. Sprang ett annat 10k lopp i augusti på 44:20.
- tränar crossfit 5-6 dagar i veckan, van vid stor träningsvolym
- möjlighet att löpträna på gymmet (har inget emot löpband) på mornarna i samband med eller istället för vanlig träning, samt springa ute på kvällen
- 20 veckor till loppet ungefär
- gjorde en löpstegsanalys på ett idrottslabb för en månad sen och fick veta att mitt löpsteg är skit. Fick en massa tips för att göra det bättre. Efter denna session hade jag träningsvärk i vaderna i flera dagar och då var det typ 10x45sek löpning totalt med det nya steget, så på denna satsning innehåller också premissen med ett nytt, ovant löpsteg.

Frågor:
- vad är en rimlig måltid som är utmanade men uppnåelig? Min miltid estimerar 21k på 1:37. Är 1:30 ett bra mål? Och med bra menar jag inte om 1:30 är en bra tid objektivt sett, utan om det är ett rimligt mål.
- skulle gärna följa ett träningsprogram på 20 veckor med målet att just förbereda sig för 21k. Finns det några kända sol rekommenderas? Kan tänka mig betala en mindre slant om det anses vara värt det. Gärna så uppstyrt som möjligt. Typ måndag, 7 km i 5:10-tempo. Onsdag 4x4-intervaller i 4:10-tempo. Lördag 12k i 6-tempo, etc etc.
- antar att det är dags att lämna RunKeeper och skaffa löparklocka + strava. Finns det någon anledning att köpa något annat än Garmin Forerunner 235 (som verkar vara the shit enligt en snabb googling)? Finns för 1700:- på Netonnet vilket var lägre än väntar så det är överkomligt. Köper den i morgon isf.

Kommer säkert på fler frågor under dagen.
Några generella grejer som slår mig:

Jag har svårt att tro att ditt löpsteg är skit om du går från ingen löpträning på sex år till att springa 10k på 46:30 med fyra veckors träning.

Jag tycker det verkar troligare att du har rätt bra naturlig talang/fallenhet för löpning och kan säkert sikta riktigt högt på en halvmara.

Det som begränsar dig kommer troligen vara hur mycket du pallar att löpträna. Du får också tänka på att fem crossfitpass i veckan kommer innebära att du inte kan löpträna fullt så mycket som du skulle kunna göra om du skippade crossfit under denna period. Så frågan är ju också hurpass mycket du är villig att offra.

Men det går ju inte att gå från noll till 4 timmars löpträning per vecka under loppet av några veckor. Då kommer du nästan säkert skada dig även om du har supergener. Man får öka dosen lite pö om pö. Så ju mer tid du har på dig tills ditt lopp, ju mer träning kan du få plats med utan att riskera att skada dig.

För att springa 21k på ett visst tempo bör du kunna springa 10k c:a 10-15s snabbare per kilometer. Det finns nån tummregel om dubblad distans motsvarar 10-15s per kilometer. Dvs ska du klara 21k på 1h30 så bör du greja 10k på strax över 40min. Det är också vad kalkylatorn på runsmartproject.com säger.

21k och 10k är rätt snarlika i vilka egenskaper som är viktiga. Dvs det är ganska lätt att översätta en miltid till en halvmaratid. Det hade varit svårare att dra slutsatser om tid på ett maraton utifrån en miltid, eftersom den aeroba uthålligheten är så väldigt mycket mer viktig på ett maraton. Men ifall du grejar milen på 40min och kör långpass på uppåt 25-28k, och en del längre tröskelpass så tror jag inte träningen behöver se jättemycket annorlunda ut för halvmaraton jämfört med att träna för 10k.

Jag skulle inte betalat pengar för träningsprogram. Det är inte rocket-science. Du ska springa mycket och inte bli skadad. Finns en hel del gratisprogram på nätet. Men att greja 10k på 40min är inte alls säkert att du grejar öht. Det är en "lifetime achievment" för många. Men har du bra förutsättningar så kanske det inte är några problem för dig. Men det är stor skillnad på 45min och 40min.

Jag tycker inte du ska ha ett tidsmål alls. Om jag var i din situation och inte hade koll på var mitt "tak" var så skulle jag försöka träna så hårt/smart som möjligt och förbättra mig så mycket som möjligt helt enkelt.

Här har du en spellista där Sage Canaday ger tips. Han upprepar sig en aning i sina videos, men har mycket vettigt att säga:
https://www.youtube.com/watch?v=ZwbW...B7l8SHXtDlyMEn

Skulle tro att denna videon ingår i spellistan. Men det är iaf specifika tips för att träna så man klarar 45min på 10k:


Här är motsvarande video där han pratar om vad som kan behövas för 1h30 på 21k:
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 19:14   #19092
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Såg nu att du skrev att du har 20 veckor på dig. Det är inte jättelång tid om du vill nå din potential. Det som tar lång tid är att bygga upp veckodistansen på ett någorlunda säkert sätt (dvs utan att skada sig). Det är detta plus långpassen som främst ger den extra uthålligheten du kommer behöva för att orka pusha dig hårt i runt 90min. Det tar lite kortare tid att komma i form för ett bra resultat på 10k.

Ifall du kommer ner på 43min på 10k under första halvan av denna period (vilket din tidigare träning kanske tyder på) så tror jag du också kan greja uthålligheten för att springa 21k på 1h35.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 19:19   #19093
Pttr
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ok, anmälde mig spontant till Göteborgsvarvet 2019 på fyllan igår med några kompisar. Vaknade upp idag och känner mig extremt motiverad att satsa ordentligt på detta! Skulle vilja bolla lite med folk som har lite koll.

Förutsättningar:
- 2012 sprang jag Stockholm halvmaraton på 1:46, det är vad jag har att förhålla mig till.
- mellan 2012 och 2018 sprang jag ingenting. I våras anmälde jag mig till ett 10k lopp, köpte löparskor (ägde inte ens några innan), tränade i en månad ”på känn” och sprang på 46:30.
- därefter höll jag igång med löpning ca 2 gånger i veckan under sommaren, mest 5-10 km utan någon plan. Sprang ett annat 10k lopp i augusti på 44:20.
- tränar crossfit 5-6 dagar i veckan, van vid stor träningsvolym
- möjlighet att löpträna på gymmet (har inget emot löpband) på mornarna i samband med eller istället för vanlig träning, samt springa ute på kvällen
- 20 veckor till loppet ungefär
- gjorde en löpstegsanalys på ett idrottslabb för en månad sen och fick veta att mitt löpsteg är skit. Fick en massa tips för att göra det bättre. Efter denna session hade jag träningsvärk i vaderna i flera dagar och då var det typ 10x45sek löpning totalt med det nya steget, så på denna satsning innehåller också premissen med ett nytt, ovant löpsteg.

Frågor:
- vad är en rimlig måltid som är utmanade men uppnåelig? Min miltid estimerar 21k på 1:37. Är 1:30 ett bra mål? Och med bra menar jag inte om 1:30 är en bra tid objektivt sett, utan om det är ett rimligt mål.
- skulle gärna följa ett träningsprogram på 20 veckor med målet att just förbereda sig för 21k. Finns det några kända sol rekommenderas? Kan tänka mig betala en mindre slant om det anses vara värt det. Gärna så uppstyrt som möjligt. Typ måndag, 7 km i 5:10-tempo. Onsdag 4x4-intervaller i 4:10-tempo. Lördag 12k i 6-tempo, etc etc.
- antar att det är dags att lämna RunKeeper och skaffa löparklocka + strava. Finns det någon anledning att köpa något annat än Garmin Forerunner 235 (som verkar vara the shit enligt en snabb googling)? Finns för 1700:- på Netonnet vilket var lägre än väntar så det är överkomligt. Köper den i morgon isf.

Kommer säkert på fler frågor under dagen.
Hur gammal är du?
Jogg.se har en del träningsprogram: https://www.jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx
Ingen erfarenhet av dem själv dock. Föredrar att köra på känn jag.

Jag sprang milen på 41.20 i November, en halvmara för två veckor sedan på 1.35 och satsar på <<1.30 till GBG-varvet om jag kan hålla mig skadefri.
En miltid på 44.20 tror jag mer reflekterar 1.40 på halvmaraton om du är tränad för distansen.
Pttr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 19:33   #19094
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Tack för svar.

Jag är 27. Efter att ha forskat lite på tider hos folk jag känner inser jag att 1.30 är alldeles för snabbt

Har anmält mig till ett seedningslopp i slutet av mars. Blir en bra avstämning också.

Jo, mitt löpsteg var verkligen inte bra. Hälisättning deluxe, tillbakaskjuten höft, lång kontakttid, ingen som helst kraft uppåt. Kände enorm skillnad i effektivitet efter att ha fått det korrigerat så tror det finns en del att hämta där.

Googlat lite upplägg idag. Många förespråkar ju en blandning av distanspass och intervaller. Tänker att min vanliga träning ju redan innehåller mycket intervallbaserad träning men inte alltid löpning (klassisk crossfit är ju kort och högintensivt) så ska fokusera på längre pass. Inget av programmen har dock kört med distanser längre än en halvmara utan istället byggt upp till den distansen under 12-20 veckor.

Är beredd att prioritera löpning lite mer nu under vintern och offra lite styrketräning.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 19:47   #19095
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men att greja 10k på 40min är inte alls säkert att du grejar öht. Det är en "lifetime achievment" för många.
Det där tror jag inte på. Det är bara en skröna från folk som inte satsar på löpningen. Om man satsar seriöst på löpning, som ej överviktig kille under 40, så bör det inte vara några som helst problem med 10k på 40min med lite långsiktighet i planen.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)