Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-17, 11:46   #1
xarizma
Registered User
 
xarizmas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 304
Exclamation Gympass, mål.

För närvarande kör jag på detta schema,


Dag 1 - Bröst, Triceps, Mage
Dag 2 - Rygg, Biceps, Mage
Dag 3 - Axlar, Ben, Mage


Kör ungefär 3-4 övningar per muskelgrupp och varierar övningar. Utöver det kör jag kondition typ 20-30 min efter jag är klar med styrkeövningarna. Alla har ju sina individuella mål med träningen - mina är t.ex att jag vill bli bättre och bättre på pusha/pressa mig själv, lära mig stå UPP trots motgångar och ta mig upp, utveckla min disciplin etc. För jag är svag på just dem punkterna, och träning handlar ju mycket om att tänja sina gränser, annars är det svårt att bli större och bygga muskler.


Det här är artiklar & klipp som hjälper mig väldigt mycket. Utöver det har jag min egen spellista som motiverar mig, sjukt hur mycket musik kan göra.


https://www.mathiaszachau.com/5-ment...98qSKTIvdxZa30


https://www.youtube.com/watch?v=wnHW...2cFhs9AY3AMoe8

https://www.youtube.com/watch?v=_t42...JAK_iTM20Rs30E


Skulle jättegärna vilja höra era åsikter och vad för mindset o.s.v ni har
xarizma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 10:26   #2
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag får min motivation från att jag mår psykiskt dåligt om jag inte tränar regelbundet. Så all min tid på gymmet är både en form av meditation och demonbekämpning. Visst hade det varit kul att vara super vältränad och allt det där men för mig har jag insett att det är enklare att "se" resultat (känna) i mitt välmående.

Jag pushar mig själv så klart så pass att jag gärna vill öka i vikt, reps och uthållighet. Men viktigast är att jag är där och tränar i alla fall minst fyra gånger i veckan. Då är enskilda pass inte så viktiga om det inte skulle gå bra. (Tränar i snitt 5-6 dagar i veckan, sällan 4.)

När jag insåg vad som var viktigast för mig med träningen så har resultaten fysiskt blivit mycket bättre än när jag var yngre med jätte dåligt självförtroende. Då jag trodde att en snygg kropp var lika med glädje. Vilket jag vet nu inte är sant om man inte mår bra på insidan.

Får också otroligt mycket motivation av Joe Rogan och hans podcast. Han är gäster där som verkligen pushar sig själva och dem är i alla åldrar. Kan dem kan jag!
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 10:35   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag är i själ och hjärta en regelföljare. Skulle nog blivit en bra byråkrat, militär eller fascist. Min största motivation för att träna är för att jag helt enkelt SKA det. Jag har satt upp ett schema att följa och då måste det följas. Lite som att jag aldrig går och lägger mig utan att ha borstat tänderna.

Men det finns såklart andra motivatorer. Jag vill väldigt gärna ha en väldigt snygg kropp. Och även om jag kanske aldrig blir Thor så kan jag nog fan bli Spider Man.

Bryr mig även om att bli starkare. Att vara stark är kanske inte något man har enorm nytta av, men det är manligt och coolt.

Sen bryr jag mig såklart om hälsan. Dels den fysiska hälsan, men jag tror att det mentalt är viktigt att pusha sig själv hårt ibland. Och att komma väck från datorn, bara en sån sak.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 14:10   #4
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Träningen gör att jag mår bättre I stunden och I långa loppet. Det gör så jag sover bättre, ser bättre ut, mindre stress och allmänt känns riktigt bra att träna. Sen råder det bot på rastlösheten som kommer ifall jag inte har tränat på flera dagar väldigt bra!

Lite så jag tänker om det.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 08:16   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Styrketräning
En stor motivationsfaktor är rädslan för förfallet. Jag skulle ha så oerhört svårt för att t.ex. få en look som påminner om en löpare. Samma sak med styrkan, jag ser mig själv som en ganska stark person, det skulle vara jobbigt att behöva acceptera att man hade blivit något annat än det. Så på det sättet är det ångestdrivet. Sedan "drivs jag" också av en varför-inte-faktor. Det är kanske den största faktorn. Varför skulle jag inte gå till gymmet tre-fyra gånger i veckan? Det är ju verkligen inte jobbigt, åtminstone inte den styrketräningen som jag bedriver.

Sen så tycker jag att det är mysigt att vistas på gymmet. Många år av fotbollsträningar har gjort att jag verkligen kan uppskatta att det är precis upp till mig vad jag gör och inte gör. Man gör det som känns kul för dagen. Det är också något visst med gymmet: magnesiumet som yr lite i rummet, Eleiko-stängerna, någon stammis som man hälsar på. Det är hemtrevligt.

Löpning
Här går jag igång på att göra resultat som är bättre än de flesta andras. Jag har givetvis mer eller mindre alltid en drös person personer framför mig för i elitmotionärssynpunkt så suger jag ju och kommer alltid att suga. Men jag vill bli så bra som jag kan bli med mina förutsättningar och bocka av flera drömgränser som t.ex. 40 min på milen. Om jag kan kombinera det med någon sorts prestation på gymmet så känner jag att jag har åstadkommit något av värde. Gymmet handlar mer om att försöka bibehålla någon sorts nivå, det är inom löpningen som resultaten ska ske.

Jag går även igång på att utforska och se annat än stan eller min lägenhet. Det är mitt sätt att ta mig ut i naturen på. Går verkligen igång på att sitta på hitta.se och tänka ut en rutt där jag rör mig genom områden som jag inte har sett förut. Det finns en frihetskänsla i att veta att man klarar av att röra sig över ganska stora områden på kartan. När man väl är igång med passet så är det en ganska mäktig känsla när klockan visar att man har passerat 20 km och man fortsatt känner sig fräsch. Man känner sig lite som en maskin som bara kan mala på och på i all oändlighet.

Den sista grejen är att det är kul sätt att se världen på. Min USP i livet ska bli utlandslopp. Jag älskar långsiktiga mål och att ta mig an något som jag inte skulle klara imorgon men som jag med rätt träning fixar om 6-12 månader. Själva resan får ett större syfte och det fungerar även bättre att resa ensam och man får därmed en större valfrihet och slipper förlita sig helt på andras kalendrar.

Generellt
Man behöver intressen i livet och jag har oerhört få. Jag uppskattar att träna och det är dessutom bra för mig. Jag känner inte att den snor tid från annat jag vill göra utan träning är det jag gör i vardagen och något som jag trivs med. Träningen ger min vardag ett större syfte och det känner åtminstone jag att jag verkligen behöver.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 20:42   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Är over the hill så jag plockar det bästa av mina erfarenheter och gottar mig i det. Innan 30 var det en massa måsten, är glad att jag slipper det i dag.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 06:30   #7
IvarLudvig
Tre ton Trotyl
 
IvarLudvigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Linköping
Inlägg: 136
Har du provat att sätta upp mer konkreta träningsmål? Olika motionsarrangemang att träna mot kan vara väldigt motiverande. Jag brukar anmäla mig till några varje år. För då är man tvungen att träna även de där dagarna det inte känns supermotivarande. Och det är en häftig känsla att träna mot något som man inte klarar och sedan... klara det. Olika OCR lopp är bra utmaningar. Där krävs både uthållighet och styrka. Tough Viking på Djurgården brukar jag själv springa. De har en väldigt snygg T-shirt.
IvarLudvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 15:27   #8
xarizma
Registered User
 
xarizmas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 304
Tack så JÄTTE JÄTTE MYCKET för alla kommentarer Jag lärde mig något ifrån varje inlägg och känns riktigt kul att höra hur ni tänker och så.


Citat:
Ursprungligen postat av IvarLudvig Visa inlägg
Har du provat att sätta upp mer konkreta träningsmål? Olika motionsarrangemang att träna mot kan vara väldigt motiverande. Jag brukar anmäla mig till några varje år. För då är man tvungen att träna även de där dagarna det inte känns supermotivarande. Och det är en häftig känsla att träna mot något som man inte klarar och sedan... klara det. Olika OCR lopp är bra utmaningar. Där krävs både uthållighet och styrka. Tough Viking på Djurgården brukar jag själv springa. De har en väldigt snygg T-shirt.

Hmm, intressant. Nej det har jag faktiskt inte gjort, men låter värt att prova definitivt Tack!
xarizma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 17:49   #9
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Jag har två syften med träning på gym: att motverka åldersförfallet och därmed inte se ut som en genomsnittlig 51-årig farbror i kroppen samt mental vila! Har ett stressigt krävande jobb, många andra livsfaktorer som kräver tid och energi och kvällshobby som tar tid. På gymet kan jag stänga av allt annat och bara fokusera på mig själv och att försöka klara dagens set och reps. Har alltså alltid en plan med varje pass - vilka övningar, antal kilo på stången, antal set och antal reps. Kan då helt fokusera på det jag gör och inte tänka på något annat. Varje dag när jag inte hinner träna på lunchen är jag mentalt mer ”trött” på eftermiddagen än om jag tränat. Hinner lyckligtvis oftast fyra lunchpass i veckan!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung

Senast redigerad av Illustrerade mannen den 2019-05-23 klockan 17:50.
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)