Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-16, 12:24   #31
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
För inte så länge sedan så la väl KG upp en studie om att högst 15 set per muskelgrupp gav optimal tillväxt.

Jag tycker det hela tiden blir klarare och klarare att så länge man tränar med fokus och kör till fail så kommer generna sköta resten.

Senast redigerad av wessmen den 2019-05-16 klockan 12:30.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 05:43   #32
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av wessmen Visa inlägg
För inte så länge sedan så la väl KG upp en studie om att högst 15 set per muskelgrupp gav optimal tillväxt.

Jag tycker det hela tiden blir klarare och klarare att så länge man tränar med fokus och kör till fail så kommer generna sköta resten.
Förutom då att köra till fail inte är särskilt optimalt (som träningsprincip varje pass varje övning). Vare sig för återhämtning eller skaderisken. Teknisk fail isf.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 06:01   #33
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Athlean-X för övrigt om man ska köra till failure eller ej.

(Var för sent att lägga till tidigare inlägg så fick bli ett nytt).

Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 17:34   #34
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av wessmen Visa inlägg
För inte så länge sedan så la väl KG upp en studie om att högst 15 set per muskelgrupp gav optimal tillväxt.

Jag tycker det hela tiden blir klarare och klarare att så länge man tränar med fokus och kör till fail så kommer generna sköta resten.
Dock mätt på "nybörjare"
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 12:26   #35
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Athlean-X för övrigt om man ska köra till failure eller ej.

(Var för sent att lägga till tidigare inlägg så fick bli ett nytt).

Athlean-X är väldigt kunnig men han är ingen kroppsbyggare, han tränar ju idrottare som sysslar med typ amerikanskt fotboll, baseball och liknande. Så om man tränar primärt för byggning ska man ju ta vissa av hans råd och alla andra som aldrig sysslat med byggning med en nypa salt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 13:21   #36
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Pendeln börjar antagligen svänga tillbaka snart.

https://www.t-nation.com/training/th...-muscle-growth

Snart kör alla kinobody-leangains RPT igen.
Tycker det var en dålig text även om det han skriver om var intressant.

Han säger ju att det är volymen som avgör tillväxten vilket det kanske går att dra ifrån det som sägs sen men det var ju som sagt lägre volym som var bättre så ..

Varför hög volym var dåligt får man väl mest bara spekulera i men att 7 set 12-15 rep benpress, böj och stela mark skulle kännas tröttsamt och tråkigt kan jag lista ut utan att ens prova. Frågan är ju om man sänker vikten för att klara av något sådant och om inte annat kanske man fortfarande känner sig trött och mindre entusiastisk två dagar senare.

Huruvida det fysiskt är bäst att ha så lätta pass att man gärna drar på ett till vet jag inte men mentalt och ute i verkligheten är det ju i.a.f. så att om man trivs med träningen och har energi och ork kvar att köra så är sannolikheten större för att det blir av.

Är inte många av studierna som talar om hur många set som "behövs" begränsade till rätt få övningar med? Typ bara bänkpress x antal set? Här är det ju inte 2-7 set knäböj utan 2-7 set benpress + knäböj + stela mark vilket ju blir 6-21 set totalt. Eller för bröst då bänk, lutande bänk och militärpress.

Mycket möjligt de hade fått bättre resultat av 4 set Bänkpress + Latsdrag + Benpress en dag, 4 set Lutande bänkpress + kabelrodd + knäböj och 4 set militärpress, stående rodd och stela mark på de olika dagarna. Det hade blivit motsvarande en 12-setsgrupp men allt hade tränats tre dagar i veckan istället för bara en. Klart gör man bara tre övningar per pass så blir det kanske inte så jobbigt heller.

Personligen skulle jag känna mig fräshare av 5 set av en bröstövning tre gånger i veckan än att köra 15 set vid samma pass, möjligen med reservation för att om man bara kör 5 set så kanske man gör de mer entusiastiskt/hårdare/tyngre vilket då kanske gör att det blir jobbigt att göra de tre övningarna som man försöker göra av bra kvalitet allihop medan i.a.f. jag inte skulle försöka slå något rekord i militärpress om jag har kört 14 set 15-reppare bänk och lutande bänk före …

Fast det enda relevanta här var ju volymen, men ja, jag hade gått på hur jag kände mig. Jag orkar inte gå runt och vara trött jämt och ha pass jag tycker känns skit. Sedan kanske killar i samma ålder hade klarat av volymen bättre.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 18:13   #37
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Athlean-X är väldigt kunnig men han är ingen kroppsbyggare, han tränar ju idrottare som sysslar med typ amerikanskt fotboll, baseball och liknande. Så om man tränar primärt för byggning ska man ju ta vissa av hans råd och alla andra som aldrig sysslat med byggning med en nypa salt.
Hans råd gäller väl för odopade personer också. Kan bara vara jag, men om jag kör till fail på riktigt så ökar också skaderisken betydligt (fail i att man inte orkar en rep till hur mkt man än försöker).
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 23:10   #38
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Hans råd gäller väl för odopade personer också. Kan bara vara jag, men om jag kör till fail på riktigt så ökar också skaderisken betydligt (fail i att man inte orkar en rep till hur mkt man än försöker).
Jo jag gillar han och han ger bra tips för motionärer och folk som bara "gymmar" men när du sysslar med byggning på elitnivå så gäller ju andra förutsättningar och då måste du ju göra saker som du eventuellt inte borde.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 19:19   #39
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928


Citat:
0:50 - How important is training volume compared to the other factors in training?
02:09 - How to best quantify training volume?
06:45 - What's the optimal training volume? - what the research says
10:00 - What are the factors that determine if you respond well to high volume training?
14:00 - How much does lifestyle and recovery ability influence your volume tolerance?
20:30 - Do people make better on low volume routines (sometimes)?
22:57 - When should we INCREASE volume?
26:33 - The minimum effective dose vs maximum amount of volume
29:54 - The difference between doing the most we can and the minimum effective dose
35:20 - Schoenfeld's 45 set-study
39:04 - Martin Berkhan, and people who swear by very low volume programs
41:09 - What volume should we choose for ourselves?
42:30 - How should we modify our volume? (what to look for)
43:40 - How much volume does Mennno do?
48:45 - Volume per session - what's too little, whats too much? (training frequency talk)
51:00 - Counting effective reps instead of sets
56:20 - Where can we find you?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 13:30   #40
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Den där var väldigt intressant. Synd att han inte pratade lite mer om återhämtning dock. Typ om man kan byta till sig 10 set biceps mot 10 set av nåt annat = same för återhämtningen? Eller hur man märker om man inte återhämtar sig tillräckligt när man tränar för hypertrophy.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 16:29   #41
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
För oss som inte orkar sitta och lyssna en timma, kort sammanfattning?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 16:38   #42
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Lyle McDonald
I'm not your dad or your coach and I don't give the first five fucks who you listen to. I might question WHY you listen to someone so consistently wrong.

But Menno is good at sounding convincing to people who know even less than him. Like most of this industry. When you look at the studies he cites and start to realize that they either

a. don't support him
b. say the opposite of what he says they say

I might question YOU for listening to him. But again, don't care.

But maybe buff is sufficient for you to think that he knows something.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2019-05-24 klockan 16:42.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 08:58   #43
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928


26:56 Is there a point in building a strength base for hypertrophy? (nej, det är det inte. Bara kör på med massor av volym vid lämplig RIR)



10:00- Is volume actually the primary driver of growth? (nej. Blir du inte starkare blir du heller inte större)
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 10:44   #44
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Lyle McDonald killen överensstämmer med min träning/resultat iaf.

Kör hantel pressar tex 3*5. Tunga set, ökar progressivt i styrka, när tog tex 36 kg var jag större i bröst/arm än när tog 30 kg.

Detsamma med chins.

Största felet som jag ser det, men så är jag också en odopad jävel, är att man kör för snabbt. Jag kan sitta i vila fyra minuter mellan mina chins. Då orkar jag kvalitet och repsantal, jag behöver denna vila.

Volymförespråkarna hade däremot tagit någon latspulldown, kortare vila och sedan någon annan övning för rygg på det.

Tunga vikter, 3-5 set per övning/pass och jag får mer muskler. Summa summarum, genom att sitta och vila igenom halva passet ökar jag i både styrka och volym.

Säger inte detta är det optimala för byggare osv. Men funkar finfint för de resultat jag vill ha=styrka/muskler.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 14:32   #45
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Lyle McDonald och andra (tex Athlean-x) verkar säga att intensiteten är viktigare än volymen. Men vad menar dom med intensitet?

Måste jag köra repsen snabbt? Måste jag har kort vila mellan seten? Eller är det så enkelt som att köra tungt?

När jag kör bicepscurl med skivstång så måste jag vila nästan 2 min mellan seten pga att jag blir så jävla utpumpad. Antar att det beror på att hela kroppen jobbar för att stabilisera mig.

Så om jag kör tungt och intensivt, säg siktar på 5-10 reps där sista rep är failure, på varje set. Och siktar på ca 15 set i veckan för varje muskelgrupp (för mig får varje muskelgrupp träning ca 2 ggr i veckan). Är detta ok?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)