Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-16, 11:44   #46
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Gick själv endast framåt i chins när jag fokuserade på styrka istället för reps. Vill minnas att jag körde treor med +10 kg i 3 set.

Sakta öka till +15 och 5x5. Detta gjorde att jag kunde utan problem ta 5x10 med drygt minuten vila.
Jag tror detta var en stor del av mina ökningar tidigare, när jag var en lättare individ

Körde typ:
5 pull up
5 pull up @ +2.5kg
5 pull up @ +5kg
5 pull up @ +7.5kg

osv.
Schysst stegring och hjälpte min progression i pull ups väldigt mycket.
Sen blev jag stor och kunde knappt göra en pull up alls
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 15:41   #47
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Bra, ännu mera input, att försöka öka sakta med vikt som progression istället för reps

Jag har ju dock börjat testa lågrep/högrep i perioder (4 pass av varje, sen vilovecka mellan dem), så vill ju förvisso inte köra viktat på "högreppen" då...
Men men, finns en del kvar att testa ändå
Haken är bara att det tar sån jäkla tid att utvärdera varje upplägg, när man är så hopplös på att öka som jag är :/
Ett bra upplägg kan va ett där jag lyckas öka en reps på 2-3 månader...
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 17:42   #48
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Finns inga genvägar till den prefekta chinen.. *badum*

Kan ha med din teknik att göra också. Att göra många av något kräver att man utnyttjar musklerna lite annorlunda än om man vill belasta dem.
Sen hjälper det ju inte om man kanske inte har vidare förutsättningar för det heller.

Jag kunde göra 15 chins för några år sen men nu kan jag göra max tio, men jag är starkare och lättare nu.Men tekniken är annorlunda.
Testade faktiskt så sent som i dag i maskinrodden på sista set. Strikt gjorde jag fem och med ganska lite cheating klarde jag fem till direkt efter. Det behös inte särskilt mycnet momentum för att minska belastningen väldigt mycket.
Vägen till jag jag ska göra sex eller tom sju reps strikt i det där sista setet är rätt lång.

Vi som inte har generna för styrka får helt enket acceptera att proggresionskurvan inte direkt är brant och ta det för vad det är.

Men det här med non-responder har jag svårt att köpa faktiskt. Låter inte som något troligt att en f.ö frisk kropp inte kan anpassa sig öht till ökad yttre belastning. Då måste hela systemet vara helt uppfuckat. Nä, där ligger en hund begraven.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 17:52   #49
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Finns inga genvägar till den prefekta chinen.. *badum*

Kan ha med din teknik att göra också. Att göra många av något kräver att man utnyttjar musklerna lite annorlunda än om man vill belasta dem.
Sen hjälper det ju inte om man kanske inte har vidare förutsättningar för det heller.

Jag kunde göra 15 chins för några år sen men nu kan jag göra max tio, men jag är starkare och lättare nu.Men tekniken är annorlunda.
Testade faktiskt så sent som i dag i maskinrodden på sista set. Strikt gjorde jag fem och med ganska lite cheating klarde jag fem till direkt efter. Det behös inte särskilt mycnet momentum för att minska belastningen väldigt mycket.
Vägen till jag jag ska göra sex eller tom sju reps strikt i det där sista setet är rätt lång.

Vi som inte har generna för styrka får helt enket acceptera att proggresionskurvan inte direkt är brant och ta det för vad det är.

Men det här med non-responder har jag svårt att köpa faktiskt. Låter inte som något troligt att en f.ö frisk kropp inte kan anpassa sig öht till ökad yttre belastning. Då måste hela systemet vara helt uppfuckat. Nä, där ligger en hund begraven.
Inom forskningen tror jag non-responder räknas som någon som inte ökat, eller till och med backat, av upplägget som undersökts.

Har även för mig om att jag läst om någon studie där non-responders magiskt blivit responders av att öka volymen. Dock var det löpning eller någonting men har svårt att se att en person inte genetiska förutsättningar för att bygga mer muskler än dem han har vid 67kg. Man ska inte glömma att chins inte är ett bra mått på styrka heller, utan relativ styrka.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 18:17   #50
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Inom forskningen tror jag non-responder räknas som någon som inte ökat, eller till och med backat, av upplägget som undersökts.

Har även för mig om att jag läst om någon studie där non-responders magiskt blivit responders av att öka volymen. Dock var det löpning eller någonting men har svårt att se att en person inte genetiska förutsättningar för att bygga mer muskler än dem han har vid 67kg. Man ska inte glömma att chins inte är ett bra mått på styrka heller, utan relativ styrka.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Ja det är olika vad som krävs kan jag köpa,men att inte svar alls? Nä då skulle man ju gå bakåt hela livet så fort man gjorde nått om man inte har förmågan att bli anabol eller bara bli så anabola att man hamnar på noll jämt. Låter inte rimligt.

Mjo, vill det sig illa kan det my ket väl vara här det tar stopp för ts. Särskilt om han är född 74. Eller så vill det till den väldig ansträngning i kost och träning för att hoppa fram bara lite.
Iaf är jag där nu, tre fyra pass i veckan händer det inte just något på, måste upp till iaf sex pass och dessutom hårdare innan det rör på sig ens lite. Och nångång kommer det stanna helt och backa oavsett vad man gör. Men oavsett så kommer man att vara starkare och i bättre form vid varje givet tillfälle än om man skitit i det.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 18:34   #51
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ja det är olika vad som krävs kan jag köpa,men att inte svar alls? Nä då skulle man ju gå bakåt hela livet så fort man gjorde nått om man inte har förmågan att bli anabol eller bara bli så anabola att man hamnar på noll jämt. Låter inte rimligt.
Varför låter inte det rimligt? Människor är anpassade för stenåldersliv. Non-responders kan bli tillräckligt stora och starka för att klara ett normalt stenåldersliv. Om Herr Ugh-Ugh för 50 000 år sedan inte blev bättre på att klättra i träd fastän han klättrade tre gånger i veckan (en analogi till trådstartarens chins), skulle då Ugh-Ugh få färre barn? Kanske... Men för varje Ugh-Ugh som inte fick ligga pga att han var en så dålig trädklättare fanns det sägert 10 Ugh-Ugh-kopior vars sociala roll inte krävde att de gjorde något styrkekrävande, och som lyckades få överlevande avkommor. Det är inte helt orimligt att det finns människor för vilka det finns ett "tak" som de inte kan bygga muskler över. Eller rättare sagt, alla människor har ett sånt tak, men jag ser det inte som orimligt att vissas tak är så lågt så de aldrig kommer över "vardagsstyrka". Evolutionen har helt enkelt tyckt att "inte lägga viktiga aminosyror på att bygga onödiga muskler" varit viktigare än "bygga tuffa muskler" för dessa personer.

Säger inte att det ÄR så, bara att det, enligt mig, inte är otänkbart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 19:05   #52
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Väger man 67kg och har problem att klara set med 5 chins är det nog helt enkelt avsaknad av muskelmassa som är problemet.

Rent spontant tycker jag det ser ut som att träningsvolymen för ryggen och chins-rörelser specifikt är alldeles för låg.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 20:44   #53
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Bra, ännu mera input, att försöka öka sakta med vikt som progression istället för reps

Jag har ju dock börjat testa lågrep/högrep i perioder (4 pass av varje, sen vilovecka mellan dem), så vill ju förvisso inte köra viktat på "högreppen" då...
Men men, finns en del kvar att testa ändå
Haken är bara att det tar sån jäkla tid att utvärdera varje upplägg, när man är så hopplös på att öka som jag är :/
Ett bra upplägg kan va ett där jag lyckas öka en reps på 2-3 månader...
Du nämner att du har viloveckor pga överträning flera inlägg. Hur ofta har du viloveckor, på säg en tremånadersperiod?
Sen undrar jag hur du märker att du är övertränad, vilka är symtomen?
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 21:05   #54
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Varför låter inte det rimligt? Människor är anpassade för stenåldersliv. Non-responders kan bli tillräckligt stora och starka för att klara ett normalt stenåldersliv. Om Herr Ugh-Ugh för 50 000 år sedan inte blev bättre på att klättra i träd fastän han klättrade tre gånger i veckan (en analogi till trådstartarens chins), skulle då Ugh-Ugh få färre barn? Kanske... Men för varje Ugh-Ugh som inte fick ligga pga att han var en så dålig trädklättare fanns det sägert 10 Ugh-Ugh-kopior vars sociala roll inte krävde att de gjorde något styrkekrävande, och som lyckades få överlevande avkommor. Det är inte helt orimligt att det finns människor för vilka det finns ett "tak" som de inte kan bygga muskler över. Eller rättare sagt, alla människor har ett sånt tak, men jag ser det inte som orimligt att vissas tak är så lågt så de aldrig kommer över "vardagsstyrka". Evolutionen har helt enkelt tyckt att "inte lägga viktiga aminosyror på att bygga onödiga muskler" varit viktigare än "bygga tuffa muskler" för dessa personer.

Säger inte att det ÄR så, bara att det, enligt mig, inte är otänkbart.
Fast herr smalfet non responder skulle nog döden dö ganska bums på stenåldern om han inte kunde anpassa sig, det var nog inte så chill rent fysiskt då.

Iofs kan man tänka sig någon med extremt hög halt myostatin eller nått bös men då vet jag inte riktigt om man kan klassas som frisk.
Men jag menar nått måste ju hända i musklerna om vederbörande köttar böj en timme om dagen i ett år, det är ju helt orimligt att inget skulle hända.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 21:20   #55
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fast herr smalfet non responder skulle nog döden dö ganska bums på stenåldern om han inte kunde anpassa sig, det var nog inte så chill rent fysiskt då.

Iofs kan man tänka sig någon med extremt hög halt myostatin eller nått bös men då vet jag inte riktigt om man kan klassas som frisk.
Men jag menar nått måste ju hända i musklerna om vederbörande köttar böj en timme om dagen i ett år, det är ju helt orimligt att inget skulle hända.
Jag vet inte hur sant det är men jag hörde någon biolog spekulera i att människan snarare har utvecklats för att inte kunna bygga så mycket muskler, som en konsekvens av att våran historia är så präglad av många perioder av svält.

Om en person köttar böj en timme om dagen så måste han dels lägga energi på själva övningen samt att kroppen sen kommer växa och kräva ännu mer energi. Då är det större risk att man svälter ihjäl än en person som inte kommer växa av att kötta böj en timme om dagen.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 21:38   #56
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fast herr smalfet non responder skulle nog döden dö ganska bums på stenåldern om han inte kunde anpassa sig, det var nog inte så chill rent fysiskt då.
Vad är det du menar skulle leda till döden "ganska bums" för någon som tar 150 i totalen på stenåldern?

Klena män kan promenera lika långt som andra, de kan plocka nötter, bär och frukt lika bra, kan gräva upp rötter, döda smådjur, klättra i träd... Och de är nog ungefär lika benägna att dö av rovdjur, blir man påhoppad av en leopard hjälper det inte att man ser ut som David_wigrens avatar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Men jag menar nått måste ju hända i musklerna om vederbörande köttar böj en timme om dagen i ett år, det är ju helt orimligt att inget skulle hända.
Varför då? Pga någon slags kosmisk rättvisa?

Alla har ett tak. Coleman påstår att han hade kunnat göra 5 reps på 800 pound när han var på topp. Om han hade köttat en timme extra böj varje dag i ett år, hade han kunnat göra 6 reps då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 22:25   #57
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det som gör att hela konceptet med non-responders så svårt att tro på är ju att det liksom bryter mot själva grundprincipen för hur människokroppen fungerar och anpassar sig till olika omgivningar.

Utsätts huden för uv strålning så reagerar pigmentet och gör huden mörkare för att skydda.

Sparkar man med smalbenen på en palm så bildas brosk som gör att man till slut kan sparka sönder palmen utan att få ont i benet.

Lyfter man tunga grejer så blir man starkare och klarar att lyfta tyngre och tyngre.

Ifall man är på benen och joggar/går hela dagarna så kommer konditionen förbättras och man klarar att hålla igång längre och längre tid.

Detta gäller ju i princip alla aspekter av kroppen, och är ju såklart en helt suverän egenskap.

Att man tappar muskler/kondition/solbränna då man inte använder det är ju den andra sidan av myntet.

Hur fungerar det ifall en non responder bryter benet och blir sängliggande ett halvår?

Jag gissar att non respondern tappar en massa muskler.

Men även en non responder lär väl bygga upp en hel del muskelmassa igen efter att ha kört ett rehabprogram i några månader.

Så vad är det som får non respondern att lägga på sig dessa muskler? Det enda rimliga svaret är ju då att de anpassat sig till rehabträningen.

Då blir ju hela konceptet med non responders lite konstigt. Det verkar ju snarare som att non respondern svarar på träning men når sitt genetiska max mycket tidigare. Men alla har ju ett genetiskt max, och ju närmare taket man är ju mer optimalt måste man träna för att kunna förbättra sig ens litegrann.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 06:42   #58
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det verkar ju snarare som att non respondern svarar på träning men når sitt genetiska max mycket tidigare.
Precis så måste det vara. Annars hade ju non-responders varit lika kraftlösa som astronauter som kommer tillbaka till jorden och inte orkar röra sig pga muskelförtvining efter månader i tyngdlöshet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 07:15   #59
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
För att dra mig själv som exempel så skulle jag säga jag inte är en non-responder, snarare en bad-responder isåfall. Problemet är att i jämförelse med viktuppgång och hur jag ser ut av det så är det inte värt det med den lilla ökningen i styrka det ger.
Tror nog det är så för största delen av de som svarar dåligt på träning. Med ännu mera kroppsvikt kommer nog mera styrka i nån mån. Men hjälper ju knappast i chins nej...
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 08:15   #60
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det som gör att hela konceptet med non-responders så svårt att tro på är ju att det liksom bryter mot själva grundprincipen för hur människokroppen fungerar och anpassar sig till olika omgivningar.

Utsätts huden för uv strålning så reagerar pigmentet och gör huden mörkare för att skydda.

Sparkar man med smalbenen på en palm så bildas brosk som gör att man till slut kan sparka sönder palmen utan att få ont i benet.

Lyfter man tunga grejer så blir man starkare och klarar att lyfta tyngre och tyngre.

Ifall man är på benen och joggar/går hela dagarna så kommer konditionen förbättras och man klarar att hålla igång längre och längre tid.

Detta gäller ju i princip alla aspekter av kroppen, och är ju såklart en helt suverän egenskap.

Att man tappar muskler/kondition/solbränna då man inte använder det är ju den andra sidan av myntet.

Hur fungerar det ifall en non responder bryter benet och blir sängliggande ett halvår?

Jag gissar att non respondern tappar en massa muskler.

Men även en non responder lär väl bygga upp en hel del muskelmassa igen efter att ha kört ett rehabprogram i några månader.

Så vad är det som får non respondern att lägga på sig dessa muskler? Det enda rimliga svaret är ju då att de anpassat sig till rehabträningen.

Då blir ju hela konceptet med non responders lite konstigt. Det verkar ju snarare som att non respondern svarar på träning men når sitt genetiska max mycket tidigare. Men alla har ju ett genetiskt max, och ju närmare taket man är ju mer optimalt måste man träna för att kunna förbättra sig ens litegrann.
Ja typ exakt så tänker jag också.

Det är att gå från ett otränat stadie till samma otränade stadie trots mycket träning som låter orimligt. Var maxet ligger är inte viktigt i sammanhanget.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)