Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-25, 14:58   #46
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Lyle McDonald och andra (tex Athlean-x) verkar säga att intensiteten är viktigare än volymen. Men vad menar dom med intensitet?

Måste jag köra repsen snabbt? Måste jag har kort vila mellan seten? Eller är det så enkelt som att köra tungt?

När jag kör bicepscurl med skivstång så måste jag vila nästan 2 min mellan seten pga att jag blir så jävla utpumpad. Antar att det beror på att hela kroppen jobbar för att stabilisera mig.

Så om jag kör tungt och intensivt, säg siktar på 5-10 reps där sista rep är failure, på varje set. Och siktar på ca 15 set i veckan för varje muskelgrupp (för mig får varje muskelgrupp träning ca 2 ggr i veckan). Är detta ok?
Med intensitet menas tyngden på vikten och inte att du tränar intensivt.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 15:04   #47
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Lyle McDonald och andra (tex Athlean-x) verkar säga att intensiteten är viktigare än volymen. Men vad menar dom med intensitet?

Måste jag köra repsen snabbt? Måste jag har kort vila mellan seten? Eller är det så enkelt som att köra tungt?

När jag kör bicepscurl med skivstång så måste jag vila nästan 2 min mellan seten pga att jag blir så jävla utpumpad. Antar att det beror på att hela kroppen jobbar för att stabilisera mig.

Så om jag kör tungt och intensivt, säg siktar på 5-10 reps där sista rep är failure, på varje set. Och siktar på ca 15 set i veckan för varje muskelgrupp (för mig får varje muskelgrupp träning ca 2 ggr i veckan). Är detta ok?
Det är ju precis som jag skrev i början, det handlar om att köra tungt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...7&postcount=10
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 15:08   #48
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Lyle McDonald och andra (tex Athlean-x) verkar säga att intensiteten är viktigare än volymen. Men vad menar dom med intensitet?

Måste jag köra repsen snabbt? Måste jag har kort vila mellan seten? Eller är det så enkelt som att köra tungt?

När jag kör bicepscurl med skivstång så måste jag vila nästan 2 min mellan seten pga att jag blir så jävla utpumpad. Antar att det beror på att hela kroppen jobbar för att stabilisera mig.

Så om jag kör tungt och intensivt, säg siktar på 5-10 reps där sista rep är failure, på varje set. Och siktar på ca 15 set i veckan för varje muskelgrupp (för mig får varje muskelgrupp träning ca 2 ggr i veckan). Är detta ok?
Intensitet (inom byggning) är hur hårt du utför dina set, hur stor ansträngning du lägger ner på seten. ju större ansträngning desto större intensitet, alltså ju mer du tar ut dig och anstränger dig under setet desto större intensitet. Ger du varje pass 100% behöver du inte oroa dig över din intensitet. Att träna med lägre volym och högre frekvens desto viktigare blir intensiteten, du måste tvinga din kropp till att anpassa sig och förändras. I powerlifting världen pratar man dock om intensitet som ett mått på hur tung vikten är relativt till 1 RM.

Som du nämner om du kör till failure så är det med hög intensitet du har utfört setet, man kan i princip alltid bli bättre på att ''skapa intensitet '', men det utvecklas med åren. 15 set i veckan för varje muskelgrupp fungerar bra, personligen hade jag inte kört lika många set för varje muskelgrupp (15 set per muskelgrupp).
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning

Senast redigerad av Zachpersson den 2019-05-25 klockan 15:13.
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 07:16   #49
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Tack för svaren!
Faktiskt kör jag 18-20 set i veckan för varje muskelgrupp och varje set till failure (förutom bänkpress givetvis).
Men det börjar märkas, har konstant ont som fan i trapsen och har nu fått ont i höger armbåge. Får nog inse att jag måste dra ner och läka, kanske vila med direkt biceps/tricepsträning i någon vecka pga armbågen också, usch va trist att vara över 40 och försöka stressa fram massa...
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 09:22   #50
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Tack för svaren!
Faktiskt kör jag 18-20 set i veckan för varje muskelgrupp och varje set till failure (förutom bänkpress givetvis).
Men det börjar märkas, har konstant ont som fan i trapsen och har nu fått ont i höger armbåge. Får nog inse att jag måste dra ner och läka, kanske vila med direkt biceps/tricepsträning i någon vecka pga armbågen också, usch va trist att vara över 40 och försöka stressa fram massa...
Ja det låter smart sen skulle jag rekommendera att fokusera på övnings selektionen och justera utförandet av vissa övningar som kan förvärra smärtan/problemen, t ex tunga triceps extensioner/utsträckningar är ökänt för armbågssmärtor
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 12:40   #51
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Zachpersson Visa inlägg
Ja det låter smart sen skulle jag rekommendera att fokusera på övnings selektionen och justera utförandet av vissa övningar som kan förvärra smärtan/problemen, t ex tunga triceps extensioner/utsträckningar är ökänt för armbågssmärtor
Fick faktiskt armbågssmärtan när jag för första gången tänkte att jag skulle köra omvänd bicepscurl (överhandsgrepp) för underarmarna.

När blir back to basics några veckor, tunga basövningar och inga isolationsövningar. Det sägs ju ändå att typ 70% av biceps/tricepstillväxten kommer från dessa tex bänkpress, hantelpress, latspull, rodd osv.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 15:10   #52
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Fick faktiskt armbågssmärtan när jag för första gången tänkte att jag skulle köra omvänd bicepscurl (överhandsgrepp) för underarmarna.

När blir back to basics några veckor, tunga basövningar och inga isolationsövningar. Det sägs ju ändå att typ 70% av biceps/tricepstillväxten kommer från dessa tex bänkpress, hantelpress, latspull, rodd osv.
Det låter som en bra plan! De övningarna som är roligast också
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:24   #53
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
För oss som inte orkar sitta och lyssna en timma, kort sammanfattning?
Det fanns ju en innehållsförteckning, så om det är någon av frågorna som intresserar kan du ju lyssna på enbart den .

Men det jag gillade som han tog upp, var ett bra sätt hur man kan veta om intensiteten är tillräcklig. Om du kör 4set, med respen 12, 12, 10, 8 (altså att du tappar mot slutet) så vet du att du har kört tillräckligt hårt. Om du klarar 12, 12, 12, 12, så sparar du antagligen lite på krutet.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:42   #54
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928


1:35 - How important is volume compared to progressive overload, intensity, failure proximity, etc?
7:25 - Martin Berkhan, Jeff Alberts, and people who grow so well on low training volumes
14:00 - Going from low to high volumes (why is it beneficial if its beneficial)
14:50 - Why add weight but not add sets?
24:30 - I'm trying to challenge Mike on the volume landmarks
28:26 - I'm trying to challenge him a bit more here
35:40 - Can you add sets if you're recovery is not 100% on point?
41:08 - How much more gains will you make if you do the most volume possible vs the minimum effective dose?
50:20 - Schoenfeld's 45 sets a week study
59:05 - Mike's new volume landmarks?!
59:45 - How much volume does Mike do?
1:06:45 - Where can we find out more about you?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 09:26   #55
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Med intensitet menas tyngden på vikten och inte att du tränar intensivt.
Alla tar miste på det, jag själv också förut, skillnaden på intensitet och intensivitet.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 09:49   #56
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Alla tar miste på det, jag själv också förut, skillnaden på intensitet och intensivitet.
Intensivitet är inget riktigt ord. Det har bara råkat bli så att "intensitet" inom styrketräning betyder hur mycket man tar i. Även om ordet i dess rätta bemärkelse kan betyda hög volym eller vad som helst som är "intensivt".

Lite som att "press" inom styrketräning är att stå upp och pressa en stång över huvudet, medan det i resten av livet kan betyda allt som är stressande. Eller något som trycker ihop något. Eller tidningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 10:01   #57
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Alla tar miste på det, jag själv också förut, skillnaden på intensitet och intensivitet.
Håller med om att det till början inte känns helt intuitivt med intensitet = tungt, men "intensivitet" är inget riktigt ord vad jag vet.. (det dyker upp i någon "byggar-wiki", men jag litar mer på SAOL/SAOB). Kanske kan använda "högt tempo"?

Oj, visst tvåa på bollen där..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 10:07   #58
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Håller med om att det till början inte känns helt intuitivt med intensitet = tungt, men "intensivitet" är inget riktigt ord vad jag vet.. (det dyker upp i någon "byggar-wiki", men jag litar mer på SAOL/SAOB). Kanske kan använda "högt tempo"?

Oj, visst tvåa på bollen där..
Vi får kalla det "ansträngningsnivå" eller liknande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 13:28   #59
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vi får kalla det "ansträngningsnivå" eller liknande.
Mm. Tror de flesta tänker på medel- eller höga repsantal med ganska kort setvila eller superset när de hör hög intensitet.

Arnold hade nog påpekat att det redan finns ett ord för det: cardio
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 13:29   #60
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Mm. Tror de flesta tänker på medel- eller höga repsantal med ganska kort setvila eller superset när de hör hög intensitet.
Tror jag med. Typ ett mått på hur svettig och andfådd man blir.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)