Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-26, 03:00   #20566
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Den lilla skon skulle jag säga har ca 1cm frispel för tårna framåt, och den stora har minst en halv cm till. Jag joggade runt lite inomhus i de stora paren och försökte simulera en nedförsbacke genom att försöka tvinga foten att röra sig framåt i skon men jag kan inte påstå att de kom så långt fram så de tar i.
Jag läste även att blånagel kunde komma av att det var för mycket frispel uppåt till och att tårna då slår emot "taket" i skon, någon sanning i det?
Jag känner inte igen att en sko med för mycket utryme ovanför tårna skulle ge problem. Och jag också svårt att föreställa mig exakt hur det tårna skulle slå emot på det sättet. Men jag kan å andra sidan knappt erinra mig att jag nånsin haft ett par skor som skulle haft den "defekten". Så vem vet, kanske.

Men det är såklart bättre om skon sitter still på foten och inte sladdrar runt...

De enda anledningarna (jag kan komma på) till att jag fått blånagel är:

*Dåligt klippta naglar, vilket gör att de stöter i lättare och att varje stöt ger mer negativ påverkan.

*För trånga skor som trycker mot tårna och naglarna mest hela tiden.

*Skor som sitter lite för löst runt mellanfoten, så att foten kanar framåt och tårna stöter mot (främst i nedförsbacke).

*Skor som inte skyddar tårna ifall man sparkar in i en rot eller sten.

De flesta av dessa grejer blir värre ifall man är ute under lång tid. Det är lite av "många bäckar små". Är man bara ute trekvart hinner man typiskt inte få blånagel (om inte skon är helt katastrofal). Men ifall man är ute två timmar kan minimala påfrestningar bli väldigt jobbiga eftersom man tagit tiotusen steg.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 09:08   #20567
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Alltså ååååh, tycker min häl snarare har blivit sämre den här veckan när jag dragit ner löpmängden till hälften mot normalt Jag har inte ont i rörelse, men däremot rejäl ”morgonstelhet” som blivit tydligare den senaste veckan. Börjar dagen med två set tåhävningar vilket tar bort smärtan men eftersom det är fyra veckor sedan jag kände av det här första gången så misstänker jag att det inte kommer vara helt lätt att bli av med efter maran. Bajs. Jag har en punkt på sidan av hälen som är superöm, så jag tror att det kanske är en inflammerad slemsäck ändå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 12:22   #20568
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Alltså ååååh, tycker min häl snarare har blivit sämre den här veckan när jag dragit ner löpmängden till hälften mot normalt Jag har inte ont i rörelse, men däremot rejäl ”morgonstelhet” som blivit tydligare den senaste veckan. Börjar dagen med två set tåhävningar vilket tar bort smärtan men eftersom det är fyra veckor sedan jag kände av det här första gången så misstänker jag att det inte kommer vara helt lätt att bli av med efter maran. Bajs. Jag har en punkt på sidan av hälen som är superöm, så jag tror att det kanske är en inflammerad slemsäck ändå.
Kör bara negativa set, är det inflammation i själva senan har det bättre effekt än positiva set.
Och ska helst vara 3*20*II
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 20:26   #20569
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Alltså ååååh, tycker min häl snarare har blivit sämre den här veckan när jag dragit ner löpmängden till hälften mot normalt Jag har inte ont i rörelse, men däremot rejäl ”morgonstelhet” som blivit tydligare den senaste veckan. Börjar dagen med två set tåhävningar vilket tar bort smärtan men eftersom det är fyra veckor sedan jag kände av det här första gången så misstänker jag att det inte kommer vara helt lätt att bli av med efter maran. Bajs. Jag har en punkt på sidan av hälen som är superöm, så jag tror att det kanske är en inflammerad slemsäck ändå.
Det är inte klassisk hälsporre då?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 03:08   #20570
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det är inte klassisk hälsporre då?
Om vi pratar en hälsporre som översättning till plantar fasciit så är det på undersidan av foten man ska ha ont. Här är det väl mer upp på baksidan (tror jag?)
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 06:16   #20571
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Kör bara negativa set, är det inflammation i själva senan har det bättre effekt än positiva set.
Och ska helst vara 3*20*II
Jag kör nog mer än 6 ser tåhävningar/dag just nu Jag står på plant underlag och gör dem på ett ben, snabbare upp och långsamt och kontrollerat ner. Är det ”negativt” enough? (Det var detta fysion rekommenderade - kändes f.ö. mindre stelt imorse så nu har jag hopp om livet igen.)

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det är inte klassisk hälsporre då?
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Om vi pratar en hälsporre som översättning till plantar fasciit så är det på undersidan av foten man ska ha ont. Här är det väl mer upp på baksidan (tror jag?)
Precis, jag är öm på en specifik punkt på baksidan/utsidan av hälen. Tror inte det är plantar fasciit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 07:42   #20572
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag kör nog mer än 6 ser tåhävningar/dag just nu Jag står på plant underlag och gör dem på ett ben, snabbare upp och långsamt och kontrollerat ner. Är det ”negativt” enough? (Det var detta fysion rekommenderade - kändes f.ö. mindre stelt imorse så nu har jag hopp om livet igen.)





Precis, jag är öm på en specifik punkt på baksidan/utsidan av hälen. Tror inte det är plantar fasciit.
Nu har ju ngt undersökt dig irl så då ska du väl lita på dem.
Hade jag sett dig hade jag sagt upp med båda fötterna, ner med den onda, långsamt långsamt
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 16:36   #20573
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag kör nog mer än 6 ser tåhävningar/dag just nu Jag står på plant underlag och gör dem på ett ben, snabbare upp och långsamt och kontrollerat ner. Är det ”negativt” enough? (Det var detta fysion rekommenderade - kändes f.ö. mindre stelt imorse så nu har jag hopp om livet igen.)


Precis, jag är öm på en specifik punkt på baksidan/utsidan av hälen. Tror inte det är plantar fasciit.
Hur är det ställt med alla de där småmusklerna i underbenet som hjälper till med balans och kontroll av leden (supination och pronation)?

Man kan ju åka på lite dysfunktion i dessa muskler/senor vilket kan ge diverse problem. Så det kan ju kanske vara värt att testa lite lättare stretch och lite rehab/prehab.

De muskler jag tänker på är peroneus, tibialis posterior och tibiais anterior:

För att stretcha peroneus så sitt på en stol och ta tag med vänsterhanden om högerfoten (med handlfatan mot fotsulan) och räta sedan på knät så att foten inverteras mer och mer och att det börjar strama på utsidan av underbenet och ner bakom och under fotknölen på utsidan (där går senan).

En variant på peroneusstretch som jag tycker tar lite annorlunda (jag gör bägge) är att lägga utsidan av foten mot golvet (på en matta) och så försöka få knät fram över foten (och inte så långt åt sidan). Man kan antingen sitta eller stå då man gör denna övning men det kan vara lättare att lägga en del av kroppsvikten på den inverterade foten ifall man står upp.

För att aktivera peroneus gör motsatt rörelse dvs eversion (utåtrotation av foten och utåtvinkling av fotsulan) mot ett motstånd. Sitt i en stol och linda ett theraband runt foten och låt den lösa änden komma ut på insidan/undersidan av foten och håll i änden med handen. Sträck sedan gummibandet genom att sätta andra foten ovanpå bandet ett par decimeter ifrån den fot du vill träna. Fötterna har en tendens att vilja åka ihop pga gummibandet. Jag brukar lägga en kort foamroller mellan fötterna så blir fixerade.


För att stretcha tibialis posterior så börja som en vanlig soleusstretch (vadstretch med böjt knä) men låt knät falla inåt så att foten hamnar i inversion.

För att aktivera tib post så sitt på en stol och linda theraband runt fotsulan men låt änden komma ut på utsidan/undersidan av foten och stäck bandet utåt sidan så att bandet drar c:a 45 grader uppåt från golvet. Det enklaste är om man sitter vid ett skrivbord så flyttar man stolen så man har bordet vid sidan om sig (och inte framför sig) då man man liksom klämma fast gummibandet mot bordsskivan med handen och det blir inte lika bängligt. Själva rörelsen, inversionen, ska vara med hälen i marken som pivotpunkt och med trampdynan i kontakt med golvet genom hela rörelsen.


För att stretcha tibialis anterior så sitt på knä på golvet (på en matta) och låt rumpan komma ner ovanpå hälarna och pressa hälarna inåt mot varandra med händerna.

För att aktivera tibialis anterior så sätt fast therabandets bägge ändar i golvhöjd runt ett borsben. Sitt sedan på golvet med gummibandet runt ovansidan av foten så att bandet vill dra i foten så att vristen sträcks. Lägg en kudde eller foamroller under underbenet så hälen inte ligger mot golvet och gör sedan dorsiflektioner med gummibandet som motstånd.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-05-27 klockan 16:38.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 20:18   #20574
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag känner inte igen att en sko med för mycket utryme ovanför tårna skulle ge problem. Och jag också svårt att föreställa mig exakt hur det tårna skulle slå emot på det sättet. Men jag kan å andra sidan knappt erinra mig att jag nånsin haft ett par skor som skulle haft den "defekten". Så vem vet, kanske.

Men det är såklart bättre om skon sitter still på foten och inte sladdrar runt...

De enda anledningarna (jag kan komma på) till att jag fått blånagel är:

*Dåligt klippta naglar, vilket gör att de stöter i lättare och att varje stöt ger mer negativ påverkan.

*För trånga skor som trycker mot tårna och naglarna mest hela tiden.

*Skor som sitter lite för löst runt mellanfoten, så att foten kanar framåt och tårna stöter mot (främst i nedförsbacke).

*Skor som inte skyddar tårna ifall man sparkar in i en rot eller sten.

De flesta av dessa grejer blir värre ifall man är ute under lång tid. Det är lite av "många bäckar små". Är man bara ute trekvart hinner man typiskt inte få blånagel (om inte skon är helt katastrofal). Men ifall man är ute två timmar kan minimala påfrestningar bli väldigt jobbiga eftersom man tagit tiotusen steg.
Tack för svaren! Har nu skickat tillbaka det ena paret och ska troligtvis ut på första rundan imorgon, så då får vi se hur skorna känns på riktigt.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 22:50   #20575
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Tack svenbanan för alla spejsiga stretchövningar. Vet inte om jag vågar testa innan maran men får väl ägna post-maratonveckan åt dessa

Jag kutade iaf Vårruset i Sthlm idag. Sprang in på en 16:e plats, 19:57 @ 4,85 km. Jag hade bestämt mig för att springa snabbt men kontrollerat, och det gjorde jag faktiskt. Gissar att jag höll mitt nuvarande miltempo ungefär (4:07 min/km i snitt, banan var rätt så kuperad) och jag behövde inte ens lägga mig ner efter målgång vilket tyder på att det fanns maaaassor med krafter kvar. Kändes som ett perfekt disponerat lopp med tanke på maran.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 23:09   #20576
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Tack svenbanan för alla spejsiga stretchövningar. Vet inte om jag vågar testa innan maran men får väl ägna post-maratonveckan åt dessa

Jag kutade iaf Vårruset i Sthlm idag. Sprang in på en 16:e plats, 19:57 @ 4,85 km. Jag hade bestämt mig för att springa snabbt men kontrollerat, och det gjorde jag faktiskt. Gissar att jag höll mitt nuvarande miltempo ungefär (4:07 min/km i snitt, banan var rätt så kuperad) och jag behövde inte ens lägga mig ner efter målgång vilket tyder på att det fanns maaaassor med krafter kvar. Kändes som ett perfekt disponerat lopp med tanke på maran.
Lysande!

Ja, ligger man inte och vrider sig på marken efter 5k så har man definitivt inte tagit ut sig helt i alla fall. Tar man ut sig för fullt på en såpass kort distans måste man ju verkligen pressa sig ordentligt redan från start, och man brukar ångra sig väldigt snabbt.

Vad var det för tid du siktade mot på halvan?

Snabbare än 90min borde du kunna greja om du springer milen på runt 40min.

Ifall dagens 5k ändå skulle vara en nästan en maxinsats så kanske du snarare springer milen på 41min, och då kanske du precis skulle kunna greja 90min på halvan.

Ifall du har lite brist på mängdträning och långpass så är ju kanske dessa predikationer lite väl optimistiska. Men under 100min borde definitivt vara rimligt ifall du inte missat massor av långpass.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 06:52   #20577
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lysande!

Ja, ligger man inte och vrider sig på marken efter 5k så har man definitivt inte tagit ut sig helt i alla fall. Tar man ut sig för fullt på en såpass kort distans måste man ju verkligen pressa sig ordentligt redan från start, och man brukar ångra sig väldigt snabbt.

Vad var det för tid du siktade mot på halvan?

Snabbare än 90min borde du kunna greja om du springer milen på runt 40min.

Ifall dagens 5k ändå skulle vara en nästan en maxinsats så kanske du snarare springer milen på 41min, och då kanske du precis skulle kunna greja 90min på halvan.

Ifall du har lite brist på mängdträning och långpass så är ju kanske dessa predikationer lite väl optimistiska. Men under 100min borde definitivt vara rimligt ifall du inte missat massor av långpass.
Jag hade ingen särskild tid i sikte på halvan, men under 1:35 hade jag nog fixat om inte magen hade kraschat. Är helt säker på att jag inte gör milen på 40 min i dagsläget, men strax över 41 min är nog rimligt. Sprang ett millopp på 41:49 förra sommaren, sex månader efter förlossning, och jag är snabbare nu.

På lördag är det ju dock Sthlm marathon som gäller
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 06:54   #20578
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Rackarns så snabb du är Wintersnowdrift! Imponerande.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 07:29   #20579
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Har en runda på 4,4km som jag springer på cirka 24 minuter. Har också en mkt tråkigare runda på 6,5km som jag restaurang igår på cirka 40minuter. Har fått för mig att det finns någon magisk gräns gällande konditionsträning, att tränar man med en puls på 120minuter i minst 30-40 minuter så är det väldigt bra för hjärtat. Stämmer detta på något vis? Vill ju egentligen springa den fina 4,4-slingan men då tappar jag ju mängd, tappat jag även andra fördelar?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 07:54   #20580
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Har en runda på 4,4km som jag springer på cirka 24 minuter. Har också en mkt tråkigare runda på 6,5km som jag restaurang igår på cirka 40minuter. Har fått för mig att det finns någon magisk gräns gällande konditionsträning, att tränar man med en puls på 120minuter i minst 30-40 minuter så är det väldigt bra för hjärtat. Stämmer detta på något vis? Vill ju egentligen springa den fina 4,4-slingan men då tappar jag ju mängd, tappat jag även andra fördelar?
Du får bättre effekt på konditionen om du springer längre än om du springer kortare. (Givet att du håller samma fart).
Men nej, egentligen är även 40min för kort för att ge ngn betydande effekt när du springer med puls runt 120.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)