Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-10, 10:59   #271
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Har inte tittat in i den här tråden tidigare så jag upprepar säkert gamla nyheter men måste ju tipsa om Magnus Midtbøs Youtubekanal. Speciellt serien om "crack climbing" med Wide boyz. Det var underhållande
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 08:47   #272
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683


Snubblade över "isklättring", me like
Om möjligt större underhållningsvärde än bouldering för egen del faktiskt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-05-26 klockan 08:49.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 07:31   #273
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av SannedTempos Visa inlägg
Har inte tittat in i den här tråden tidigare så jag upprepar säkert gamla nyheter men måste ju tipsa om Magnus Midtbøs Youtubekanal. Speciellt serien om "crack climbing" med Wide boyz. Det var underhållande
Sprickklättring är smärta och RedBull-dokun om wide boyz är mardrömslikt bra

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg


Snubblade över "isklättring", me like
Om möjligt större underhållningsvärde än bouldering för egen del faktiskt!
Testade i vintras, inte så tekniskt men väldigt brötigt. Handlar verkligen om att hämta krafter ur själens djup när man är för pumpad för att ens hålla i yxan längre
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 09:51   #274
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Testade i vintras, inte så tekniskt men väldigt brötigt. Handlar verkligen om att hämta krafter ur själens djup när man är för pumpad för att ens hålla i yxan längre
Haha ser hur ballt ut som helst ju
Är ju också ett helt annat grepp än man normalt sett är van vid, jämfört med vid bouldering.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 17:02   #275
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Haha ser hur ballt ut som helst ju
Är ju också ett helt annat grepp än man normalt sett är van vid, jämfört med vid bouldering.
Ja isklättrare ser ju automatiskt ut som Navy Seals typ

Mmm, mer faktisk greppstyrka än fingertoppsstyrka. Jobbigt för benen också, att sparka upp grepp på is hela tiden.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 20:24   #276
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
https://www.reddit.com/r/gaming/comm...s_interesting/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 07:27   #277
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det där ser helt klart ut som ett handhavandefel. De flesta klätterhallar rekommenderar grönt kort för autobelay, smart i mina ögon. Kan man inte repsäkerhet så kan man inte avgöra att man är korrekt inknuten i systemet. Men wtf på att de försöker göra något speciellt av att de inte har betonggolv, har bara varit i en hall med betonggolv (Visby) och de har precis lagt mjukmatta ovanpå allt
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Och det där med betong, någon form av matta är ju för fan standard typ
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ok jag har inte mycket erfarenhet av klättergym eller klätter"hallar" klättrar nästan bara utomhus men, –



Jag har klättrat på Klätterverket i Nacka, 2st klättergym i Canada, ett i Paris, en idrottshall i Örebro, fixad av klätterklubben där tror jag samt några mer kanske men ingen av dessa har golv av betong under. Vadå fördyrning. Alla riktiga klättergym har väl mjuka mattor under, standard "golv av betong"??? Och skall sägas att i Paris och Canada, 2 superklättringsländer som vet hur man gör har de mjukast och tjockast mattor, min ringa erfarenhet....

Edit, ja några i UK också, skulle jag gå in på ett gym och där är bara ett betonggolv så skulle det kännas mycket oseriöst!
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Kan fylla i med några st i australien, alltid madrasser under väggarna

Tror jag varit i samtliga i stockholms län, och givetvis är det alltid mattor under väggarna.
Okej grabbar, jag har nu varit på IKSU Klättring i Umeå och vi hade tamefan fel. På alla klätterhallar iaf jag syftade på så är det ju ett betonggolv med någon slags vaddering som ligger ovanpå, och tjockmattor under boulderväggarna. Men på IKSU är det verkligen som att själva golvet är en väldigt spänstig mjukmatta. Jag förstår helt klart vad de menar och för mig är upplevelsen att IKSU definitivt har ett unikt mjukt golv.




In other news har jag precis införskaffat utrustning till isklättring inför vintern. Ska jobba och bo med en riktig isfantast så det blir nog en äventyrligt vinter! Någon annan på brädan som håller igång med klättringen alls?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 14:17   #278
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Okej grabbar, jag har nu varit på IKSU Klättring i Umeå och vi hade tamefan fel. På alla klätterhallar iaf jag syftade på så är det ju ett betonggolv med någon slags vaddering som ligger ovanpå, och tjockmattor under boulderväggarna. Men på IKSU är det verkligen som att själva golvet är en väldigt spänstig mjukmatta. Jag förstår helt klart vad de menar och för mig är upplevelsen att IKSU definitivt har ett unikt mjukt golv.




In other news har jag precis införskaffat utrustning till isklättring inför vintern. Ska jobba och bo med en riktig isfantast så det blir nog en äventyrligt vinter! Någon annan på brädan som håller igång med klättringen alls?
Ah, se på fan. Man ska nog alltid vara försiktig med att idiotförklara folk haha.

Jag har fortfarande inte klättrat något på aslänge, men blir som sagt senast till sommaren

Såhär kan man också göra när man är skadad:
https://www.instagram.com/p/B25hWoQBrHe/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 06:35   #279
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Testar att ruska lite liv i den här tråden med två riktigt intressanta intervjuer.
Adam Ondra och Tommy Caldwell intervjuar varandra i den första.
Adam Ondra och Alex Honnold intervjuar varandra i den andra.




Väldigt roligt att se såna giganter inom klättringen prata lite längre och upptäcka både skillnader och gemensamma beröringspunkter i sin klättring.
Hade ju varit jättehäftigt att se vad ett replag med dessa tre skulle kunna åstadkomma i Patagonien. Tommy Caldwells alpina kunnande och vision, Honnolds ballar av stål och Adam Ondra som rope gun

För egen del så har klättringen blivit väldigt lidande av att jag flyttat till Jämtland och upptäckt skidåkningen. Jag har inte klättrat sen i slutet på november, bortsett från två topprepssessioner med isklättring. De två senaste vintrarna innan det har innehållit liknande uppehåll, så i praktiken består min klättring av att tappa supermycket under vintern för att sedan precis lyckas jobba mig upp till gamla nivåer innan det är dags för vinter igen
Blir nypremiär idag iaf, ska ut på ett kalhygge med en bekant och se vad som går. Har inga förväntningar alls, är glad om jag kan stånka mig upp för en 6b...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 10:51   #280
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Kul bump!

Finns det några filmer att rekommendera i stil med The dawn Wall eller Free Solo?



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 15:03   #281
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Valley Uprising är en grundpelare i klättermedia. Den är från samma gäng som gjorde The Dawn Wall, och ägnas åt att sammanfatta klättringen i Yosemite från ca 1958 fram tills ca 2010. Så från storväggsklättringen födelse fram till Honnold och hans generation. Välklippt, spännande, engagerande och full av flera generationer härliga idioter.

Produktionsbolaget som gjort de två filmerna heter Sender Films, och släpper varje år en kortfilmssamling som heter Reel Rock. De senaste säsongerna har släppts med ett års fördröjning på Red Bull TV. De här filmerna har lägre produktionsvärde än The Dawn Wall och Valley Uprising, men kan ändå vara väldigt underhållande. Här finns tex avsnitt om när Tommy Caldwell och Alex Honnold gjorde den åtrodda nyturen över Fitz-traversen i Patagonien:

https://www.redbull.com/se-en/episod...l-rock-s02-e01

Kan också varmt rekommendera avsnittet om Wide Boyz

Äldre säsonger samt den senaste säsongen som släpps varje höst finns att köpa på Sender Films hemsida. Sen finns det HUR MYCKET SOM HELST på youtube, allt mellan långfilmer om visionära alpina turer till korta små dokumentationer av enstaka sportturer. Ett urval; spellistan och Silence är låglandsklippor, Mirror Wall är om en storvägg på Grönland, Stone Locals är som en hyllning till klätterkultur och människorna i den. Crackaholic är en förvånansvärt bra film om svensk klättring.

Spellista om ökenklättring: https://www.youtube.com/watch?v=AK5v...MPSY7OP7saAT1j




Senast redigerad av blåvitt den 2021-03-30 klockan 15:04.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 15:08   #282
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Lite mer Honnold:

blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 15:13   #283
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Meru bör nämnas också! Samma regissörer som Free Solo.

Av alla klätterfilmer som gjort så är nog Free Solo, Meru, The Dawn Wall och Valley Uprising i en helt egen klass av produktionsvärde. Men allt annat jag länkat är också bra, mycket lägre budget och ambition bara...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 17:03   #284
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Meru bör nämnas också! Samma regissörer som Free Solo.

Av alla klätterfilmer som gjort så är nog Free Solo, Meru, The Dawn Wall och Valley Uprising i en helt egen klass av produktionsvärde. Men allt annat jag länkat är också bra, mycket lägre budget och ambition bara...
Tack o bock

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 17:06   #285
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag har fått en liten klättrare här hemma

Så här hemma får allt klättringsbart plockas bort.

Men jag ska uppmuntra han och bygga lite grejer i logen att klättra på.

Jag har också gillat att klättra dom gånger som jag testat. Så det kan vara nån kul grej att göra ihop i framtiden.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)