Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-16, 06:53   #151
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ärligt talat så tror jag inte ett skvatt på det (om jag tolkar "ett antal" = "ett par" månader)

Jag tränar bänk 3 ggr i veckan och får in ganska hög volym (runt 20 set i veckan), men kör även hög intensitet (3-5 reps) minst ett av passen. Jag påstår inte att jag tränar perfekt, och en bra månad kanske jag ökar mitt 1RM med 1-2 kg, men att någon magisk programändring skulle göra att jag ökar 3-4X snabbare.. njaee..
Det jag menade med platå. Dina muskler har vant sig vid samma sak varje gång, de "vet" vad som väntar dem. Därför jag rekommenderade pröva ett nytt program, Sheiko osv, finns många.

Jag skulle vilja drista mig säga att även börja köra bänk mindre, lätta på vikterna, inte brassa på med maxvikter (hög intensitet) ett tag. Låta egot vara en stund.

Alla platåar. Av olika orsaker, för lite träning, för mkt träning, för lite mat etc. Man kan fortsätta i samma stil i år utan att ändra sin träning/kost och ligga stilla och sedan skylla på "dåliga gener", vilket ett antal skribenter i denna tråd älskar att hänvisa till.

Jag har heller inga supergener, sög i bänk, innan började köra det mer systematiskt, stronglift style. Men tex den ett rent nybörjarprogram, som sedan stagnerar. Det finns inte "ett enda" program för hela livet. Man behöver ändra på variablerna, set, rep, intensitet, kost, sömn, stress osv osv.

Men innan man ens har försökt att testa något nytt och inte bara klagar på dåliga gener för att man ligger still då man kört på exakt samma sätt i åratal, ja, då lurar man sig själv. Jag skulle vilja drista mig säga att stagnation pga man harvar på på exakt samma sätt är den absolut vanligaste orsaken till brist på utdelning kontra insatsen man gör i gymmet.

Och detta har inget med "discoträning" eller "jag kör fem gånger mer intensitet" än killen bredvid mig. Vad har det saken med att göra? Det är ju verkligen att lägga fokus och energi på fel ställe.

Senast redigerad av Scorpionida den 2019-05-16 klockan 06:57.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 07:22   #152
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Nu har jag inte läst hela tråden men jag förbättrade mig (max antal chins) när jag började köra riktigt tunga latsdrag och viktade chins. Typ max-treor. Så tung som möjligt men fortfarande full ROM. Skönast när jag kör riktigt tungt är smalt grepp tycker jag.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 08:39   #153
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Så du tror att bara för man inte äter kakor och äter väldigt cleant att du inte lägger på dig fläsk när du går upp i vikt? Det stämmer givetvis inte.
Nej, jag förstår att man lägger på sig fett också. Men om man tex har den genetiska potentialen att lägga på sig max 1 kg muskler under en månad, så tror jag inte att man gör det speciellt mycket lättare bara för att man går upp totalt 4-5kg (grisbulk som ger 20-25% muskler) istället för 1.5-2kg (lean bulk som ger 50-66% muskler).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 08:48   #154
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Det jag menade med platå. Dina muskler har vant sig vid samma sak varje gång, de "vet" vad som väntar dem. Därför jag rekommenderade pröva ett nytt program, Sheiko osv, finns många.

Jag skulle vilja drista mig säga att även börja köra bänk mindre, lätta på vikterna, inte brassa på med maxvikter (hög intensitet) ett tag. Låta egot vara en stund.

Alla platåar. Av olika orsaker, för lite träning, för mkt träning, för lite mat etc. Man kan fortsätta i samma stil i år utan att ändra sin träning/kost och ligga stilla och sedan skylla på "dåliga gener", vilket ett antal skribenter i denna tråd älskar att hänvisa till.

Jag har heller inga supergener, sög i bänk, innan började köra det mer systematiskt, stronglift style. Men tex den ett rent nybörjarprogram, som sedan stagnerar. Det finns inte "ett enda" program för hela livet. Man behöver ändra på variablerna, set, rep, intensitet, kost, sömn, stress osv osv.

Men innan man ens har försökt att testa något nytt och inte bara klagar på dåliga gener för att man ligger still då man kört på exakt samma sätt i åratal, ja, då lurar man sig själv. Jag skulle vilja drista mig säga att stagnation pga man harvar på på exakt samma sätt är den absolut vanligaste orsaken till brist på utdelning kontra insatsen man gör i gymmet.

Och detta har inget med "discoträning" eller "jag kör fem gånger mer intensitet" än killen bredvid mig. Vad har det saken med att göra? Det är ju verkligen att lägga fokus och energi på fel ställe.
Jag förstår (och tror på) konceptet platå. Men jag har inte kört exakt samma program i 3 år. Och inte heller har jag hoppat runt otåligt mellan program.. jag ser som sagt progression (om jag lyckas slippa förkylningar osv under ett par månader). Det jag argumenterade emot var påståendet att om jag bara gjorde "rätt/annorlunda" så skulle jag kunna öka mitt 1RM med 20% på 2-3 månader. (Jag förutsätter också att vi fortfarande pratar om ungefär samma träningsmängd, dvs totalt 3h/v om vi ska vara förankrade i verkligenheten)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 09:47   #155
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nej, jag förstår att man lägger på sig fett också. Men om man tex har den genetiska potentialen att lägga på sig max 1 kg muskler under en månad, så tror jag inte att man gör det speciellt mycket lättare bara för att man går upp totalt 4-5kg (grisbulk som ger 20-25% muskler) istället för 1.5-2kg (lean bulk som ger 50-66% muskler).
Säger inte att du ska grisbulka. Säger att du ska bulka och gå upp i vikt överhuvudtaget, du har ju inte gått upp något i vikt.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 09:51   #156
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag förstår (och tror på) konceptet platå. Men jag har inte kört exakt samma program i 3 år. Och inte heller har jag hoppat runt otåligt mellan program.. jag ser som sagt progression (om jag lyckas slippa förkylningar osv under ett par månader). Det jag argumenterade emot var påståendet att om jag bara gjorde "rätt/annorlunda" så skulle jag kunna öka mitt 1RM med 20% på 2-3 månader. (Jag förutsätter också att vi fortfarande pratar om ungefär samma träningsmängd, dvs totalt 3h/v om vi ska vara förankrade i verkligenheten)
Kan vara så att är inte möjligt. Tänkte mer dock på ett program som utgår från dina nuvarande siffror och där målet är 1RM på 90 kg (maxning) om tex tre månader. Då du har kört både hög intensitet och volym, har du ganska mkt på "banken".

Sedan kommer du givetvis inte kunna köra femmor eller ens treor på 90 kg, men då har du iaf kommit över det här med att 90 kg är ouppnåeligt.

Been there done that. För mig var 80 kg länge ett mkt stort mål.

Det känns som ditt nuvarande program kräver ganska mkt energintag då du kör mkt volym (15 set/veckan är ju vad man för nuvarande rekommenderar som max, mer än det gör ingen skillnad eller eventuellt även minskar träningseffekten).

Ja, min känsla var iaf är att du kör för mkt volym och intensitet samtidigt. Välj något av dem, då kommer du också att öka i progression igen. "Ketschupeffekten" (källa bro science).

Ta i mindre, träna smartare är isf mitt förslag! (Och eventuellt titta på kosten och glöm vågen ett tag, ej grisbulk, men ät så att du blir mätt).

PS Och att gå runt tänka på att man "uppnått sitt genetiska max" har inte hjälpt någon i träningsväg oavsett vem man är och vad man heter.

Senast redigerad av Scorpionida den 2019-05-16 klockan 09:53.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 11:32   #157
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Säger inte att du ska grisbulka. Säger att du ska bulka och gå upp i vikt överhuvudtaget, du har ju inte gått upp något i vikt.
Vägde neråt 75kg förra sommaren och väger 81.5kg nu, skiljer inte många kilo i 1RM då och nu (dock med vissa luckor i träningen).

Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Ta i mindre, träna smartare är isf mitt förslag! (Och eventuellt titta på kosten och glöm vågen ett tag, ej grisbulk, men ät så att du blir mätt).

PS Och att gå runt tänka på att man "uppnått sitt genetiska max" har inte hjälpt någon i träningsväg oavsett vem man är och vad man heter.
Känns som att vi pratar förbi varandra nu.. jag bryr mig inte om vågen.. äter alltid mycket protein och har gått upp 0.5-1kg per månad senaste månaderna. Sedan har jag inte påstått att jag har uppnått mitt genetiska absoluta max, däremot att det finns ett realistiskt max-tak på hur snabbt just jag kan öka.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 13:18   #158
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Vägde neråt 75kg förra sommaren och väger 81.5kg nu, skiljer inte många kilo i 1RM då och nu (dock med vissa luckor i träningen).

Du har fortfarande aldrig bulkat ordentligt. Du vägde 75kg förra sommaren för du testade att deffa ned dig och återgick sedan till din "normalvikt".

Source:
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Gissningsvis ungefär samma (har garanterat aldrig vägt mer än 83kg). Min setpoint verkar ligga runt 79kg.. var nere på 76kg förra sommaren då jag ville prova på att deffa men återgick ganska fort.. De senaste månaderna har jag försökt att (sakta) lägga på mig vikt och vägde in på 81.5 imorse.

OBS: Ligger uppskattningsvis på ca 18% kroppsfett, så jag är inte beredd att grisbulka då jag är övertygad om att 90% skulle landa som fett då..
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 13:46   #159
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Du har fortfarande aldrig bulkat ordentligt. Du vägde 75kg förra sommaren för du testade att deffa ned dig och återgick sedan till din "normalvikt".
Mmm.. men jag var ju lika stark när jag vägde 75kg (eftersom jag tränade för att behålla i princip all muskelmassa under deffen). Du menar att det inte går att bygga muskler och bli starkare i samband med att man går upp till sin "normalvikt" igen, dvs att det oundvikligen blir 5kg fett man får tillbaka?

(Notera att jag vid deffen troligtvis gick från ca 18% till kanske 15-16% kroppsfett, och det finns väl ändå viss vetenskap bakom som säger att man bäst bygger muskler (bäst = störst procentuell andel muskler kontra fett, _inte_ nödvändigtvis störst total mängd muskler) om man ligger mellan 10-15% KF)

Nåja, jag kommer att fortsätta gå upp några kilo till, vem vet.. efter sommaren har jag kanske ätit mig till +20% i bänken.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 14:02   #160
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Vägde neråt 75kg förra sommaren och väger 81.5kg nu, skiljer inte många kilo i 1RM då och nu (dock med vissa luckor i träningen).


Känns som att vi pratar förbi varandra nu.. jag bryr mig inte om vågen.. äter alltid mycket protein och har gått upp 0.5-1kg per månad senaste månaderna. Sedan har jag inte påstått att jag har uppnått mitt genetiska absoluta max, däremot att det finns ett realistiskt max-tak på hur snabbt just jag kan öka.
Det här var dock 50% av vad jag skrev. Jag vet inte exakt vad du eller någon annan tänker i gymmet eller hur du äter. Var endast förslag ifall dessa parametrar inte stämde, av många parametrar, såsom ändring av din programmering.

Ok, jag reagerade främst på att du skulle uppnå 90 kg innan femtio. Kanske var det ironi, svårt o veta på internet. Men om du är nöjd med din progression så inget mer med det.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:10   #161
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Fan det är inte konstigt att så många äter fel och att ätstörningar ökar när det är så klåpiga petiga diskussioner om kost. Lägg bort ordet bulka, ingen här har någon anledning att "bulka". Ät en varierad kost och håll koll på erat proteinintag, ät regelbundet och laga eran mat från grunden så mycket ni kan. Ät sådant ni har svårt att ha kontroll över vid färre tillfällen, köp inte hem saker som ni vet att ni inte kan kontrollera erat ätande av.

Det borde fan vara straffbart att ge kostråd och utmåla sig själv som kunnig utifrån "vad som funkar för mig för jag har tränat x antal år"... Jag har tänkt i 46 år, gör det mig till psykolog?

Senast redigerad av KT81 den 2019-05-21 klockan 10:12.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 13:00   #162
Beiron
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 24
Har också svårt att öka i Chins, och tappar dessutom styrka i övningen kände jag idag. Kan det bero på att man inte hinner återhämta sig?

Kör rygg två gånger i veckan och varje pass brukar se ut så här:
Viktade chins 4-5x5
Stångrodd 3-4x10
Sittande kabelrodd 3x10-12
Latsdrag 2-3x8-12

Sist kunde jag köra chins kv+12,5kg 5, 5, 4, 4, 3

Idag fyra dagar senare klarade jag kv+7,5kg 6, 5 sedan KVx7, 6.

Äter bra och proteinrikt, sover gott varje natt och stressar inte i vardagen. Känner mig fräsch inför varje pass men hur vet man om man kör tillräckligt för att återhämta sig eller inte?
Beiron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 13:22   #163
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Fan det är inte konstigt att så många äter fel och att ätstörningar ökar när det är så klåpiga petiga diskussioner om kost. Lägg bort ordet bulka, ingen här har någon anledning att "bulka". Ät en varierad kost och håll koll på erat proteinintag, ät regelbundet och laga eran mat från grunden så mycket ni kan. Ät sådant ni har svårt att ha kontroll över vid färre tillfällen, köp inte hem saker som ni vet att ni inte kan kontrollera erat ätande av.

Det borde fan vara straffbart att ge kostråd och utmåla sig själv som kunnig utifrån "vad som funkar för mig för jag har tränat x antal år"... Jag har tänkt i 46 år, gör det mig till psykolog?
Rent generellt så betyder väl "bulka" att gå upp i vikt. Oavsett i vilket tempo det handlar om och oavsett om viktuppgången består av mestadels fett eller muskler. För icke överviktiga individer är väl det sistnämnda hela meningen med styrketräning, att "bulka på sig" muskler?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 13:55   #164
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Det här var dock 50% av vad jag skrev. Jag vet inte exakt vad du eller någon annan tänker i gymmet eller hur du äter. Var endast förslag ifall dessa parametrar inte stämde, av många parametrar, såsom ändring av din programmering.

Ok, jag reagerade främst på att du skulle uppnå 90 kg innan femtio. Kanske var det ironi, svårt o veta på internet. Men om du är nöjd med din progression så inget mer med det.
För att återkoppla på detta, gjorde i maj min bästa månad sedan jag började logga min träning för 2,5 år sedan. Både vad gäller totalvolym, men än viktigare, högre medelvikt per rep (så jag har inte bara lagt till extra set, eller pumpat ut en massa reps på låga vikter för att bygga volym).

Jag har även gått upp 2-2.5kg kroppsvikt under maj månad och väger, troligtvis för första gången någonsin, nu över 83 kg.

Vad betyder det konkret (i bänk):
- Gått från 55.5kg till 58kg i 4x12
- Gått från 63kg till 65.5kg i 4x6

Mao.. väldigt blygsamma ökningar. Dessutom så har jag kännt mig ganska sliten nu i början av juni, om det bara beror på träningen vet jag ju inte säkert men jag gissar att det spelar in, så jag kommer definitivt inte fixa någon vidare ökning under juni.

Det här är verkligheten för mig, men jag är rätt så nöjd så länge jag gör ökningar öht. Har ju definitivt ätit ordentligt denna månad, och jag har svårt att se att jag kan göra större ökningar med _mindre_ volym (och mer volym skulle jag inte heller fixa om jag ska fixa vardagen som småbarnsförälder).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)