Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-04-22, 19:23   #1
killensom
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 6
Börja tävla i enbart bänkpress

Har funderingar på att börja tävla i just bänkpress (efter påtryckningar från kompisar). Det jag undrar över är vilken klubb man bör vända sig till för att kunna utvecklas bäst? Den närmaste klubben är Härnösands AK, men vet dock att det är några från hemorten som lyfter för Sundsvalls AK.

Hur som helst så ligger kroppsvikten på ca 90 kg för tillfället, är 20 år gammal och har lyft 200 kg raw (dock inget stopp). Har fått låna en bänkartröja som jag hunnit prova på en gång nu, vilket i sin tur resulterade i massvis med blåmärken och nästan ett lyft på 220 kg :P

Tacksam för svar
killensom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 20:06   #2
Explosiven
Registered User
 
Explosivens avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: 7 Circle
Inlägg: 422
Sundsvalls AK skulle jag satsa på om jag var du! Några av de bästa bänkarna i världen tränar där.
__________________
Jag tränar i mitt garage! Hardcore så det förslår.

"It's the same bull that I see spouted all the time with training partners. 'Oh, if you don't have training partners, you'll never amount to anything'. That's absolute garbage." Mike Tuchscherer
Explosiven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 20:31   #3
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Sundsvall tveklöst!

Men du kan ju alltid träna merparten på närmsta klubben och sen ta ett pass i sundsvall lite då och då. Deras torsdagsträningar drar ju folk från hela landet.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 20:56   #4
killensom
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 6
Tackar för svar! Känns alltid bättre att fråga lite mer erfarna personer:P och angående bänkartröjor, vad rekomenderar ni? använder mig av någon "Metal Viking Bencher" nu lr vad den heter? Den sitter så sjukt tight så jag måste använda plastpåsar för att dra på armarna! Har sett att många använder mer "uringade" tröjor? är de av någon speciell anledning lr är det en smaksak? För jag märkte att den tröjan jag har för tillfället har en tendens till att glida upp ganska lätt även om jag kör med bälte:P
killensom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 21:14   #5
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av killensom Visa inlägg
Tackar för svar! Känns alltid bättre att fråga lite mer erfarna personer:P och angående bänkartröjor, vad rekomenderar ni? använder mig av någon "Metal Viking Bencher" nu lr vad den heter? Den sitter så sjukt tight så jag måste använda plastpåsar för att dra på armarna! Har sett att många använder mer "uringade" tröjor? är de av någon speciell anledning lr är det en smaksak? För jag märkte att den tröjan jag har för tillfället har en tendens till att glida upp ganska lätt även om jag kör med bälte:P
Majoriteten av Sundsvallslyftarna kör Super Katana , det är tröjan med den stora urringningen. Plastpåsar är vanligt.
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 21:18   #6
killensom
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
Majoriteten av Sundsvallslyftarna kör Super Katana , det är tröjan med den stora urringningen. Plastpåsar är vanligt.
Okej! Men vad är det egentligen som skiljer en uringad och en som inte är särskillt uringad? Tänkte om de har någon extra effekt lr så?
killensom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 21:37   #7
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av killensom Visa inlägg
Okej! Men vad är det egentligen som skiljer en uringad och en som inte är särskillt uringad? Tänkte om de har någon extra effekt lr så?
Man kan "dra" tröjan mer (ännu större urringning), och på en super så är det en extra hård krage som ger mer effekt om den ligger mer över bröstet, men det krävs att man kan hantera det också, då det blir svårare att lyfta. En katana har förmodligen hårdare tyg än den du har testat också.
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 22:02   #8
killensom
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
Man kan "dra" tröjan mer (ännu större urringning), och på en super så är det en extra hård krage som ger mer effekt om den ligger mer över bröstet, men det krävs att man kan hantera det också, då det blir svårare att lyfta. En katana har förmodligen hårdare tyg än den du har testat också.
Aah okej då hänger jag med! Läste nyss att det fanns olika vinklar på armarna på katanan också? För jag själv har en ganska jävla enorm svank:P och tröjan jag har just nu då sitter armarna mer riktade rakt framåt lr vad man ska säga, och det gör så att när jag balanserar stången så skjuts min svank ner, dvs längre lyftväg:S så en super katana med angeled sleeves kanske är något jag borde prova då?:O
killensom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 22:25   #9
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av killensom Visa inlägg
Aah okej då hänger jag med! Läste nyss att det fanns olika vinklar på armarna på katanan också? För jag själv har en ganska jävla enorm svank:P och tröjan jag har just nu då sitter armarna mer riktade rakt framåt lr vad man ska säga, och det gör så att när jag balanserar stången så skjuts min svank ner, dvs längre lyftväg:S så en super katana med angeled sleeves kanske är något jag borde prova då?:O
Ja AS låter bra, men hålla upp bröstet är en grej man behöver lära sig när man kör med tröja, och det kommer förmodligen vara svårare med en dragen super katana än den tröjan du har idag.
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 22:32   #10
killensom
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
Ja AS låter bra, men hålla upp bröstet är en grej man behöver lära sig när man kör med tröja, och det kommer förmodligen vara svårare med en dragen super katana än den tröjan du har idag.
Okej! Får helt enkelt göra så att jag kontaktar SAK och beger mig ner till dom så kanske dom kan hjälpa mig trimma tekniken samt hjälpa mig med vilken tröja dom tror passar min lyftstil är sjukt taggad för att bli aningen "seriösare" :P tävlar du själv idag KniveN?
killensom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 23:00   #11
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av killensom Visa inlägg
Okej! Får helt enkelt göra så att jag kontaktar SAK och beger mig ner till dom så kanske dom kan hjälpa mig trimma tekniken samt hjälpa mig med vilken tröja dom tror passar min lyftstil är sjukt taggad för att bli aningen "seriösare" :P tävlar du själv idag KniveN?
Ja, för SAK. Men är inte någon expert direkt, men experterna har nog smittat av sig lite kunskaper iaf
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 00:05   #12
killensom
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
Ja, för SAK. Men är inte någon expert direkt, men experterna har nog smittat av sig lite kunskaper iaf
haha ja det verkar som så! ;D vad tävlar du i? SL lr bara BP?
killensom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 00:25   #13
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av killensom Visa inlägg
haha ja det verkar som så! ;D vad tävlar du i? SL lr bara BP?
Jag är motionär men kör SL
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 21:27   #14
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
slår du kniven i brygga så skulle jag bli förvånad (fällkniven)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 18:05   #15
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
Jag är motionär men kör SL
Säkert jättedryg, men har du någon ryggskada?
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)