Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-01, 19:33   #1321
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
https://www.dn.se/debatt/sankta-krav...skaplig-grund/

Iom att du inte tror på mig som bara har doktorshatt inom genetik så kör vi på dessa istället:
Varför tror du att jag inte skulle tro på vad de skriver? I detta falllet är väl kritiken att man givit så vaga råd att resultatet blir att regionerna INTE följer WHO eller lämnar det till individer.

Jag tror däremot inte på dig när du, utan källor, pratar om globala supply chains och tillverkning av material när det går emot uttalanden av leverantörer, tillverkare, WHO, sjukhus och regioner.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 19:37   #1322
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Finland har inte valt att följa Sveriges väg när det gäller beredskap. De har fortfarande utbildning av strid på skidor. Deras militära strategi är samma som de alltid haft och använde med framgång i striden mot ryssen senast de hade krig.

Armén är minst 5 ggr större än våran.
De är väldigt mer förberedda än vad vi är och har större militär, samtidigt så har krig förändrats en del och jag hoppas de hänger med. Drönare har ändrat väldigt mycket men å andra sidan så deltar de i nog mycket i övningar så hoppas de hänger med.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 19:40   #1323
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Finland har inte valt att följa Sveriges väg när det gäller beredskap. De har fortfarande utbildning av strid på skidor. Deras militära strategi är samma som de alltid haft och använde med framgång i striden mot ryssen senast de hade krig.


Armén är minst 5 ggr större än våran.
Har nog mycket med att dem faktiskt har ryssland som gränsland och man har varit i krig med dem sen innan.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 19:40   #1324
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ok nu förstår jag dig och dina inlägg här i tråden bättre. Du är en av dem som tror att om man inte pratar om något så existerar det inte. Jag är ledsen att göra dig besviken men jag kommer att fortsätta prata om saker du inte tror/vill ska existera oavsett hur irriterad det gör dig.
Okej. Kör du på.Vad är nästa hittepå du ska komma med som ingen pratar om? Covid 19 är guds straff? Planterad på jorden av utomjordingar? Super-AIDS? Biologisk krigsföring?
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 19:45   #1325
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Har nog mycket med att dem faktiskt har ryssland som gränsland och man har varit i krig med dem sen innan.
De har ett artilleriet som är nått i hästväg sett till deras storlek. Ett av Europas största

Nu återgår vi till ämnet i tråden.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-04-01 klockan 19:47.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 19:58   #1326
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
De har ett artilleriet som är nått i hästväg sett till deras storlek. Ett av Europas största

Nu återgår vi till ämnet i tråden.
Finns ny tråd för ändamålet.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:00   #1327
Dajollee
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av Burksoppa Visa inlägg
Ja. Då jag är medicinskt utbildad och har hygglig grundkoll på både kolesterol och infektioner i allmänhet (till skillnad från dig), samt arbetar med coronapatienter kan jag göra den sannolikhetsbedömningen. Ingen av de insatta läkare och forskare jag pratat med har heller nämnt att det att det skulle vara något kliniskt relevant samband mellan kolesterol och covid 19. Så det är ytterst tveksamt att det skulle finnas.

Bevisbördan ligger också på dig när du kommer med orimliga påståenden. Inte ska jag behöva motbevisa allt orimligt skräp du googlar fram och inte har kunskap att sålla.
Kolla upp lite om kolesterol och immunförsvar
Dajollee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:10   #1328
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Jag har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om det här blir en upprepning. Tydligen kritiserar ju länder som tex Tyskland Sveriges metod att skydda sig mot Corona för att vi enligt dom gör för lite. Vad jag inte har fattat är vad dom har för mål med sina egna tuffare restriktioner. Menar dom att dom ska kunna mota bort viruset helt och hållet? Eller tänker dom begränsa spridningen och hoppas på ett vaccin? Eller nåt annat?
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:19   #1329
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Jag har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om det här blir en upprepning. Tydligen kritiserar ju länder som tex Tyskland Sveriges metod att skydda sig mot Corona för att vi enligt dom gör för lite. Vad jag inte har fattat är vad dom har för mål med sina egna tuffare restriktioner. Menar dom att dom ska kunna mota bort viruset helt och hållet? Eller tänker dom begränsa spridningen och hoppas på ett vaccin? Eller nåt annat?
Det är väl det här gamla vanliga med att man ska plana ut kurvan, dvs försöka att få så lite människor som möjligt att bli sjuka samtidigt så att det inte ska bli tryck på sjukvården.

Se det lite som att hälla ut vatten ur en vattenflaska med skruvkork, ju hårdare du drar ut ju mindre vatten kommer det ut.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:25   #1330
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det är väl det här gamla vanliga med att man ska plana ut kurvan, dvs försöka att få så lite människor som möjligt att bli sjuka samtidigt så att det inte ska bli tryck på sjukvården.

Se det lite som att hälla ut vatten ur en vattenflaska med skruvkork, ju hårdare du drar ut ju mindre vatten kommer det ut.
Nja, det är ju vad vi i Sverige gör också men utländsk media menar ju på att vi håller på med något slags experiment. Så det måste ju vara något annat som dom håller på med.
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:31   #1331
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Nja, det är ju vad vi i Sverige gör också men utländsk media menar ju på att vi håller på med något slags experiment. Så det måste ju vara något annat som dom håller på med.
Vi har inte alls samma restriktioner samt utför inte samma mängd tester om jag uppfattat det rätt, kanske det de menar?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:47   #1332
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Dajollee Visa inlägg
Kolla upp lite om kolesterol och immunförsvar
Du får gärna upplysa mig. Jag tackar inte nej till att lära mig nått nytt.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:48   #1333
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Varför tror du att jag inte skulle tro på vad de skriver? I detta falllet är väl kritiken att man givit så vaga råd att resultatet blir att regionerna INTE följer WHO eller lämnar det till individer.

Jag tror däremot inte på dig när du, utan källor, pratar om globala supply chains och tillverkning av material när det går emot uttalanden av leverantörer, tillverkare, WHO, sjukhus och regioner.
Du trodde uppenbarligen på att det fanns vetenskapliga bevis för att minska skydden. Att du sedan inte tror på grundläggande utbud och efterfrågan behöver vi nog inte gå in på igen.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:53   #1334
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
https://www.bloomberg.com/news/artic...elligence-says

Skulle vart intressant att se den rapporten..
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:56   #1335
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Du trodde uppenbarligen på att det fanns vetenskapliga bevis för att minska skydden. Att du sedan inte tror på grundläggande utbud och efterfrågan behöver vi nog inte gå in på igen.
Jag antog att de följde WHO's vetenskapliga (det vi vet, har knappast kommit studier än) rekommendationer som de sade och att det är korrekt. Det kan innebära mindre skydd i vissa fall och det kan också göra att vi har implementerat det fel i vissa fall på grund av vaga direktiv, man följer inte råden eller lägger över det på individen.

Ja, utbudet understiger efterfrågan i många fall. Det är grundläggande och nej det fungerar inte som en auktion utan det är ofta mycket mer komplicerat.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)